2023-02-08, 23:55
Medlem
Hej,

Har under ca 4 månader tid varit till och från dålig, kommer och går. Symtom tex:

Yrsel
Stelhet i nacke/spänd
Oftast i samband med träning då triggas det, men ibland bara random
Kan ge typ gåshud/pirra i nacken
Dålig koncentration
Trött
Stel/trång över bröst/tryck känsla
Andfådd ibland
Klumpkänsla i hals ibland

Gjorde en ordentlig läkarundersökning för ca 3,5 mån sen, då hitta dom järnbrist och sa att man var lite stel.

Är vältränad och idrottar i vanliga fall, man det har hamnat i andrahand pga detta.

Ibland kan nackbesvär triggas när jag suttit med mobil, så jag antar det är muskulärt.

Skulle det kunna vara cervikogen? Det ska tydligen ha tydliga samband med nackbesvär.

Har inte svår huvudvärk, dock kan jag få lättsam huvudvärk nån gång, inte så ofta. Lite mer besvär på morgon och kväll.

Någon som känner igen sig? Den olustiga yrsel som kommer och går som är mest besvärlig, ca 2-3 ggr per dag.

Jag har aldrig haft så här tidigare. Hände en del i livet innan detta kom som kanske påverka, men känns ändå konstigt och olustigt.
Senast redigerad av Jnewj 2023-02-08 kl. 23:57.
Citera
2023-02-09, 00:10
Medlem
fittslems avatar
Kan det vara B12-vitaminbrist?

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/hjarta-och-blodkarl/blodsjukdomar/blodbrist-pa-grund-av-for-lite-vitamin-b12/
Citera
2023-02-09, 00:22
Medlem
KlappMungons avatar
beskriv hur det känns utan att använda orden yr och yrsel
Citera
2023-02-09, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Kan det vara B12-vitaminbrist?

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/hjarta-och-blodkarl/blodsjukdomar/blodbrist-pa-grund-av-for-lite-vitamin-b12/

Alltså b12 vet jag är problematiskt, bra du tog upp det. Hsde dock bra värde när jag tog ett test för 3 mån sen, hade dock temporärt ätit b12 vitamin av tjejen, så kanske bara var tillfälligt bra.

Så jag tror inte b12 är problemet nu, men man kanske borde kolla det igen också?
Citera
2023-02-09, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
beskriv hur det känns utan att använda orden yr och yrsel

Oj du gör det svårt för mig haha. Alltså det är lite som man inte är med i matchen, lite slapp i kroppen, tung i huvudet, ostadig.

Lite svårt att koncentrera mig på text i mobilen en längre stund.

Kan även få lite lätt tryck över näsa/ögon när jag ligger ner, kanske är lite bihålor som spökar? Känns kanske orimligt.

Har blivit lite mer nu på slutet, tränat lite mer och mindre massage, så är väl muskulärt antar jag.
Citera
2023-02-09, 01:04
Medlem
Låter som någon ryggskada som ger dig inflammationer som gör att du känner dig konstig speciellt om du fryser.

Svensk sjukvård är totalt värdelös men när dina muskler spänns och överansträngs kan de ge extra tryck mot nerver.

Försök bli skickad till magnetröntgen och säg att du skadat ryggen för att kolla om de ser något och om du får en invandrare som läkare ring tillbaka direkt och kräv få byta läkare för det har du rätt till alternativt byt vårdcentral.
Citera
2023-02-09, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Låter som någon ryggskada som ger dig inflammationer som gör att du känner dig konstig speciellt om du fryser.

Svensk sjukvård är totalt värdelös men när dina muskler spänns och överansträngs kan de ge extra tryck mot nerver.

Försök bli skickad till magnetröntgen och säg att du skadat ryggen för att kolla om de ser något och om du får en invandrare som läkare ring tillbaka direkt och kräv få byta läkare för det har du rätt till alternativt byt vårdcentral.

Tror du det kan vara så? Har inte ont i ryggen. Mer trång i bröstrygg och stelhet i nacke. Men kan röra mig bra och har inte ont, mer olustig stelhet och lätt yrsel.

Var hos fysio 3 ggr och dom sa inget förutom hållningen och stelhet/spänd/stress typ?

Har ju kunnat träna ibland, sedan har det som dragit åt sig igen, lite kramp/tryckkänsla.
Citera
2023-02-09, 20:23
Avslutad
Gå till en optiker.
Citera
2023-02-09, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Gå till en optiker.

Inte dumt förslag faktiskt. Har glasögon, men slarvar ibland att använda. Upplever även problem mer på kvällen, då man slappnar av ocu sitter en del med mobilen. Kanske är överansträngd? Men använder glasögonen rätt mycket.

Nu ikväll tex kommer det, får som ett lite tryck över huvud/nacke och spänning, lite lätt bultande känsla? Men inte smärta. Någon som känner igen sig? Provade träna och ibland triggas det.

Men alltså tryck över huvud/nacke/käke typ, och lite bultande?
Citera
2023-02-09, 22:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jnewj
Inte dumt förslag faktiskt. Har glasögon, men slarvar ibland att använda. Upplever även problem mer på kvällen, då man slappnar av ocu sitter en del med mobilen. Kanske är överansträngd? Men använder glasögonen rätt mycket.

Nu ikväll tex kommer det, får som ett lite tryck över huvud/nacke och spänning, lite lätt bultande känsla? Men inte smärta. Någon som känner igen sig? Provade träna och ibland triggas det.

Men alltså tryck över huvud/nacke/käke typ, och lite bultande?

Kan vara visdomständer som är påväg fram också.

Brist på glasögon eller visdomständer är vanligaste orsaken till problemen dubbeskriver.
Citera
2023-02-10, 00:45
Medlem
Citat:

Brist på glasögon eller visdomständer är vanligaste orsaken till problemen dubbeskriver.

Där sa du även nåt intressant igen, har hört det där också. Bokat faktiskt tid hos tandläkaren nästa vecka, mest för vanlig rutinkontroll. Så jag ska ta upp det.

Upplever nån typ av stelhet/spänd över käken ibland. Kan sådant ge yrsel, seg, stel nacke, tungt huvud osv?
Citera
2023-02-10, 01:28
Medlem
Citat:

Borde man inte ha mer tandvärk eller nåt då? Ikväll när jag la mig fick jag mer tryck/bultande över även näsa/kind/tänder är känslan, men mest nacke/huvud som är spänd. Verkligen inte ont, mer påtaglig känsla. Även lite lätt illamående/orolig känsla i magen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in