2023-02-09, 19:56
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Jag ska snart göra en gastroskopi och bad om att bli sövd då jag inte ens klarar en pinne i munnen när dom kollar halsfluss. Så då hade jag inte klarat en slang ner genom halsen i vaket tillstånd.

Blir dock lite orolig när jag läser om biverkningarna som kan komma på grund av narkosmedlet.

Vad har ni andra som gjort denna undersökning valt? Om ni gjorde den i vaket tillstånd, vad fick ni för mediciner då?

Tar undersökningen lång tid när man sövs kontra vaken.

Jag gjorde det vaken häromåret. Bad om droger och fick det. Blev lite hög och pratigt. Man är medveten om vad som händer men ändå rätt lugn. Väldigt otrevligt att svälja slangen (starka kräkreflexer kvittar nog, du kommer hulka ändå). Sen är det över snabbt.

Jag har sövt mig för andra åkommor men skulle nog inte göra det för en gastroskopi. Hade dessutom en söt sjuksyster som klappade mig på handen=).

Det värsta tyckte jag faktiskt var bedövningssprejet i halsen. Det känns som man inte kan svälja. Obehagligt.
Citera
2023-02-09, 19:58
Medlem
Citat:
Jag har högt bmi och vet inte hur de ställer sig med narkos då. Men helst vill jag bli sövd faktiskt. Men pröva dom först med enbart benso på dig? Var någon som skrev att han somna på Stesolid. Så de hade ju kanske varit ett alternativ med.

Var sövd sista gången o rekommenderar verkligen det! Jag hade stans panikångest dom gånger dom tvingat mig utan.
Och har varit sövd pga andra operationer men detta var absolut dem bästa, vaknade efter 5 minuter hur pigg som helst.

Högt bmi här med men det har inte påverkat mig
Citera
2023-02-09, 20:12
Medlem
kickikotts avatar
Jag har varit med om ett antal Gastroskopier från "båda" håll (dvs gjort själv och varit närvarande när man gjort på pat under min kandidattid) Det är väldigt olika från person till person och det handlar i första hand om psyket. Kräkreflexen bedövar man rätt effektivt med sprayen. Jag har för egen del provat utan bedövningsspray och det var inget jag gör om...(men överlevde även det).
Men det finns patienter som tycker att även det är ok - men dom är få.

Har du beviljats sövning/sedering så har man nog kommit fram till att det är det bästa för dig och då ska du köra på det. Det är väldigt få vuxna pat som sövs vid Gastroskopi i Sverige, så man har nog bedömt att du tillhör dom som behöver det! Dom allra flesta klarar sig med bedövningsspray och lugnande i form av Benzodiazepiner. För egen del så väljer jag bort det, men absolut inte sprayen (brukar väl vara Xylocain).

Nackdelen med Sedering (som vanligen utförs med snabbverkande medel, typ Propofol) är att det kräver mer personalresurser och en väldigt liten risk för vissa patienter. Det gör också att du som patient inte kan köra bil etc på ett tag. Ingreppet tar lite längre och man sätter kanyl. Men du vaknar fort och behöver inte ligga på uppvak i normala fall, men får väl stanna ett tag för att kolla att allt är ok.
Citera
2023-02-09, 20:33
Medlem
Citat:
Jag ska snart göra en gastroskopi och bad om att bli sövd då jag inte ens klarar en pinne i munnen när dom kollar halsfluss. Så då hade jag inte klarat en slang ner genom halsen i vaket tillstånd.

Blir dock lite orolig när jag läser om biverkningarna som kan komma på grund av narkosmedlet.

Vad har ni andra som gjort denna undersökning valt? Om ni gjorde den i vaket tillstånd, vad fick ni för mediciner då?

Kan inte svara på att bli sövd men har gjort 5 gastroskopier, alla i vaket tillstånd med en lugnande tablett, minns fasen inte vilket läkemedel det var...sobril? Stesolid? Något lugnande hur som helst och det fungerade.
Sen får du en spray i svalget som smakar banan, den bedövar lite.
När dom väl passerat kräkreflexen brukar det lugna sig, hitta din andning bara och undvik panik. Ser allt bra ut går det dessutom rätt fort.
Dom tar lite prover genom att knipsa av vävnad på lite olika ställen för att testa.
Har däremot sett en person få gastroskopi i sövande tillstånd, såg obehagligt ut och man fick vänta kvar längre på uppvak.
Du fixar det!
Citera
2023-02-09, 21:01
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemskasteJag
Var sövd sista gången o rekommenderar verkligen det! Jag hade stans panikångest dom gånger dom tvingat mig utan.
Och har varit sövd pga andra operationer men detta var absolut dem bästa, vaknade efter 5 minuter hur pigg som helst.

Högt bmi här med men det har inte påverkat mig

Tack de lugnade lite faktiskt

Citat:
Ursprungligen postat av kickikott
Jag har varit med om ett antal Gastroskopier från "båda" håll (dvs gjort själv och varit närvarande när man gjort på pat under min kandidattid) Det är väldigt olika från person till person och det handlar i första hand om psyket. Kräkreflexen bedövar man rätt effektivt med sprayen. Jag har för egen del provat utan bedövningsspray och det var inget jag gör om...(men överlevde även det).
Men det finns patienter som tycker att även det är ok - men dom är få.

Har du beviljats sövning/sedering så har man nog kommit fram till att det är det bästa för dig och då ska du köra på det. Det är väldigt få vuxna pat som sövs vid Gastroskopi i Sverige, så man har nog bedömt att du tillhör dom som behöver det! Dom allra flesta klarar sig med bedövningsspray och lugnande i form av Benzodiazepiner. För egen del så väljer jag bort det, men absolut inte sprayen (brukar väl vara Xylocain).

Nackdelen med Sedering (som vanligen utförs med snabbverkande medel, typ Propofol) är att det kräver mer personalresurser och en väldigt liten risk för vissa patienter. Det gör också att du som patient inte kan köra bil etc på ett tag. Ingreppet tar lite längre och man sätter kanyl. Men du vaknar fort och behöver inte ligga på uppvak i normala fall, men får väl stanna ett tag för att kolla att allt är ok.

Tack för mycket bra beskrivning. I mitt fall sa jag bara till vårdcentralen att jag ville sövas och att jag vägrade vaket tillstånd. Men någon kontroll av hjärta och dylikt har dom inte gjort. Har även lite bröstsmärtor titt som tätt men jag tror de har med ångest överlag att göra. Brukar inte narkosläkare göra en undersökning först också för att kolla så man är lämplig?
Citera
2023-02-09, 21:02
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Food1distributor
Kan inte svara på att bli sövd men har gjort 5 gastroskopier, alla i vaket tillstånd med en lugnande tablett, minns fasen inte vilket läkemedel det var...sobril? Stesolid? Något lugnande hur som helst och det fungerade.
Sen får du en spray i svalget som smakar banan, den bedövar lite.
När dom väl passerat kräkreflexen brukar det lugna sig, hitta din andning bara och undvik panik. Ser allt bra ut går det dessutom rätt fort.
Dom tar lite prover genom att knipsa av vävnad på lite olika ställen för att testa.
Har däremot sett en person få gastroskopi i sövande tillstånd, såg obehagligt ut och man fick vänta kvar längre på uppvak.
Du fixar det!

Var såg du den med den sövande? Jag kan tänka mig de går snabbt såvida man inte gör motstånd, lär väl inte ta mer än 5 min. Sen känns de kanske kortare tid i efterhand om man har lugnande.
Citera
2023-02-09, 21:35
Medlem
Citat:
Stor eloge till er som gjort de i vaket tillstånd. Klöktes ni inte och försökte dra bort "slangen"?

Som sagt jag klarar inte ens en pinne i svalget hos doktorn. Utan får istället gapa stort och försöka pressa tungan neråt.

Fick ni lugnande först på plats eller skriver dom ut så man kan ta några dagar före? Tänker ångest lär ju öka ju närmare undersökningstillfälle man kommer.

Vill betona att jag aldrig gjort en gastroskopi.
Citera
2023-02-09, 21:42
Medlem
Citat:

Jag körde i ett vaket tillstånd.
Citera
2023-02-09, 21:46
Medlem
Lalloronas avatar
Det är såklart inte en trevlig procedur men det värsta är nog ångesten innan, när man väl kör igång så går det ganska fort.

De börjar med att spraya ett bedövningsmedel i halsen så att man minimerar kräkreflexerna.

Därefter sätts en nål i armen där narkossköterskan kan ge lugnande om man så vill (det vill jag).
Sen får du säga själv om du vill ha lite lugnande eller en högre dos, då är man knappt medveten om vad som händer.

Jag brukar be om lite lugnande men vill vara såpass vaken att jag kan var med och titta på skärmen. Då berättar läkaren vad hen gör och hur man ska tolka det man ser.

Jag skulle inte riskera att bli sövd när man kan bli så pass lugn och borta på endast det lugnande medlet (stesolid eller dyl.).

Personalen har alltid varit bra för mig, påminner om att andas ordentligt och klappar en på armen och så.

Efteråt får man ligga på sal tills man känner sig klar i huvudet och läkaren kommer och berättar vad hen kunde se direkt.

De brukar ta biopsier men det känner man inte.

Lycka till, det kommer gå bra!
Citera
2023-02-09, 22:01
Medlem
TaxenSixtens avatar
Gjort två gånger. Inget lugnande. Bara djupandas. Inte farligt alls. Koloskopi däremot gjorde hemskt ont. Och efteråt när luften är kvar. Hört om metoder där man inte blåser in luft.
Citera
2023-02-09, 22:06
Medlem
zombie-nations avatar
Har gjort fem. Olika läkare är olika duktiga. Sövd behöver man inte bli. Midazolam räcker för de flesta. Jag ville ha men fick inte.
Citera
2023-02-09, 22:08
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallorona
Det är såklart inte en trevlig procedur men det värsta är nog ångesten innan, när man väl kör igång så går det ganska fort.

De börjar med att spraya ett bedövningsmedel i halsen så att man minimerar kräkreflexerna.

Därefter sätts en nål i armen där narkossköterskan kan ge lugnande om man så vill (det vill jag).
Sen får du säga själv om du vill ha lite lugnande eller en högre dos, då är man knappt medveten om vad som händer.

Jag brukar be om lite lugnande men vill vara såpass vaken att jag kan var med och titta på skärmen. Då berättar läkaren vad hen gör och hur man ska tolka det man ser.

Jag skulle inte riskera att bli sövd när man kan bli så pass lugn och borta på endast det lugnande medlet (stesolid eller dyl.).

Personalen har alltid varit bra för mig, påminner om att andas ordentligt och klappar en på armen och så.

Efteråt får man ligga på sal tills man känner sig klar i huvudet och läkaren kommer och berättar vad hen kunde se direkt.

De brukar ta biopsier men det känner man inte.

Lycka till, det kommer gå bra!

Tack så mycket.
Kan man be om mer lugnande alltså? Skulle jag nu göra de i vaket tillstånd så kommer jag inte låta dom gå ner med kamera före jag är riktigt lugn.

Vad kan man få reda på med ett gastroskopi bortsett från eventuella magsår?

Jag har haft gul avföring senaste 7 veckorna och i lördags svart diaree. Sen problem med mycket gaser och periodvis sura uppstötningar och halsbränna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in