2023-02-09, 15:10
Medlem
Extremeflys avatar
Jag ska snart göra en gastroskopi och bad om att bli sövd då jag inte ens klarar en pinne i munnen när dom kollar halsfluss. Så då hade jag inte klarat en slang ner genom halsen i vaket tillstånd.

Blir dock lite orolig när jag läser om biverkningarna som kan komma på grund av narkosmedlet.

Vad har ni andra som gjort denna undersökning valt? Om ni gjorde den i vaket tillstånd, vad fick ni för mediciner då?

Tar undersökningen lång tid när man sövs kontra vaken.
Citera
2023-02-09, 15:12
Medlem
Såg det på teven en gång...fy fan inte roligt vaken.
Citera
2023-02-09, 15:14
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Såg det på teven en gång...fy fan inte roligt vaken.

Var det de klippet när soldoktorn på tv4 fick de? För de såg jag med, han såg ut att skaka en en del invändigt när han klöktes.
Citera
2023-02-09, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Var det de klippet när soldoktorn på tv4 fick de? För de såg jag med, han såg ut att skaka en en del invändigt när han klöktes.
Var nog nått liknande de doktorsprogram som finns nu...kommer ihåg försöken att kräkas stup i kvarten...fy fan det såg otäckt ut..några år sedan
Citera
2023-02-09, 15:17
Medlem
Torpedullas avatar
Du ber om en lätt sedering i handen/armen som varar i några minuter. Då känner du ingenting och det är ofarligt. Undersökningen tar fem minuter.
Citera
2023-02-09, 15:23
Medlem
När jag gjorde en sådan undersökning för ett par år sedan så hade jag samma ångest innan. Väl på plats så fick jag lugnande injicerat sedan sprutade de något bedövande i svalget. Kände ingenting under tiden de gjorde undersökningen. Så jag tror inte du behöver oroa dig.
Citera
2023-02-09, 15:31
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torpedulla
Du ber om en lätt sedering i handen/armen som varar i några minuter. Då känner du ingenting och det är ofarligt. Undersökningen tar fem minuter.

Vad är de för typ av sedering?
Jag har hört vissa får något insprutat så man är "borta" i fem minuter typ sen vaknar man lika snabbt som dom tar ut kameran.
Är det de du tänker på tro?
Citera
2023-02-09, 15:33
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infocus10
När jag gjorde en sådan undersökning för ett par år sedan så hade jag samma ångest innan. Väl på plats så fick jag lugnande injicerat sedan sprutade de något bedövande i svalget. Kände ingenting under tiden de gjorde undersökningen. Så jag tror inte du behöver oroa dig.

De verkar vara lite delade meningar om de där, haha. Vissa beskriver de som rena tortyrkammaren. För kommer jag försöka klökas så kommer jag försöka få bort den där slangen illa kvickt. Kan man få bra med lugnande några dagar före så kanske de funkar utan narkos.

Men nu bad jag om sövning. Är de fler som tagit de alternativet?
Citera
2023-02-09, 15:54
Medlem
Jag har gjort undersökningen två gånger, man får lugnande, får en spraybedövning i halsen, man känner alltså inte slangen som går ner, och ligger på sidan. Undersökningen går snabbt under 5 minuter. You can do it!! Ingen fara alls.
Citera
2023-02-09, 15:55
Medlem
Inte superkul men när man fått in den första biten blir det inte direkt värre Som sagt man får ju lite bedövnings-spray i halsen och går ju ganska så fort Vet att det är lättare sagt än gjort att koppla av Men försök Lycka till
Citera
2023-02-09, 16:50
Medlem
Citat:
Vad är de för typ av sedering?
Jag har hört vissa får något insprutat så man är "borta" i fem minuter typ sen vaknar man lika snabbt som dom tar ut kameran.
Är det de du tänker på tro?

Har fått midazolam vid andra undersökningar några gånger. Det gör att det snurrar rätt bra i huvudet. Vid något tillfälle fick jag en dos innan undersökningen började, men när de märkte att jag inte tollererade undersökningen ändå så fick jag en påfyllnadsdos, och efter det kunde jag inte bry mig mindre om vad de gjorde med mig.
Citera
2023-02-09, 17:10
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Jag ska snart göra en gastroskopi och bad om att bli sövd då jag inte ens klarar en pinne i munnen när dom kollar halsfluss. Så då hade jag inte klarat en slang ner genom halsen i vaket tillstånd.

Blir dock lite orolig när jag läser om biverkningarna som kan komma på grund av narkosmedlet.

Vad har ni andra som gjort denna undersökning valt? Om ni gjorde den i vaket tillstånd, vad fick ni för mediciner då?

Tar undersökningen lång tid när man sövs kontra vaken.

Var vaken. Det går på 10 minuter. Jag fick inget lugnande.
Senast redigerad av Larasoft 2023-02-09 kl. 17:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in