2023-01-31, 21:10
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finnsingenamn
Jag kan ju tycka att dom som fått betala dyr el ska få tillbaka bara. Men jag klagar absolut inte, vart väldigt förvånad bara
Det är alltid långsiktigt billigare att ha ett rörligt avtal, har du ett fast avtal betalar du ju en premie för att slippa överraskningar men det är aldrig billigare över tid... Så rent rättvisemässigt är väl att även dom som betalar en försäkring mot högt pris även får ersättning, annars finns ju ingen anledning att betala extra för det?
Senast redigerad av kimdah2002 2023-01-31 kl. 21:13.
Citera
2023-01-31, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är alltid långsiktigt billigare att ha ett rörligt avtal, har du ett fast avtal betalar du ju en premie för att slippa överraskningar men det är aldrig billigare över tid... Så rent rättvisemässigt är väl att även dom som betalar en försäkring mot högt pris även får ersättning, annars finns ju ingen anledning att betala extra för det?

Ja där har du en poäng nu när jag tänker efter
Citera
2023-02-01, 14:24
Medlem
-GGs avatar
Har man Kivra får man veta där hur mycket pengar man får.
Citera
2023-02-02, 13:58
Medlem
Kommer jag få elstöds-pengar?

Bor i hyresrätt hos HSB. El-område 3.
Jag står på kontraktet, 1a-handskontrakt sedan 5+ år.

Elförbrukningen räknas ut via separat elmätare i varje lägenhet, kostanden läggs månadsvis i efterskott på min hyresavi tydligt separerad.

Men det är HSB dom har tecknat själva elavtalet med leverantören antar jag eftersom jag inte gjort det?
Citera
2023-02-02, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo

Elförbrukningen räknas ut via separat elmätare i varje lägenhet, kostanden läggs månadsvis i efterskott på min hyresavi tydligt separerad.

Men det är HSB dom har tecknat själva elavtalet med leverantören antar jag eftersom jag inte gjort det?
Du får väl elstöd på det som din egen mätare visar...alltså hushållselen...hela ditt hus kanske drar tre gånger så mycket totalt..tvättstuga utebelysning torkrum mm...vinnaren är ju ägaren av fastigheten...
Citera
2023-02-02, 16:59
Medlem
Flammarions avatar
Jag måste ha fattat fel.
Är det ett litet engångsbelopp som betalas ut? (En vän visade mig ett belopp på några hundralappar vilket är smulor relativt de tusentals kronorna extra som betalats på grund av dubbla elpriser sedan förra året.) Det är inget stöd. Det är ett bedrägeri.
Säg att jag har fel.
?
Citera
2023-02-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Tyvärr inte sant. Det stämmer om man rent slumpmässigt tecknar ett fastprisavtal utan att ta hänsyn till andra faktorer. Det är ju ofta så det ser ut för oss vanliga människor. Just nu är det nog ingen som ger rimligt pris på fastpris till konsument, men om några år kanske det är rimligt igen.

Ett scenario är då skillnaden är liten mellan fastpris och uppskattat framtida genomsnittspris och din ekonomi är ansträngd. Det är då bättre att teckna ett fastprisavtal för att slippa överraskningar. Kostnaden i kronor för försäkringen du får genom fast pris kan vara mycket lägre än alternativet att du hamnar hos kronofogden när du inte kan betala när priset stiger.

Det finns också tidvis möjlighet att spekulera i elpriset när du har god marginal i din ekonomi. Ett fast pris blir då en "investering" precis som andra investeringar. Är det bättre att spekulera i framtida elpriser eller i fonder. Tror du till exempel starkt på att priset har svårt att gå ner utan snarare kommer gå upp så kan det vara värt att fundera på ett fast pris i stället. (Jag gjorde den bedömningen 2021 och är nöjd med vinsten jag gjorde på den spekulationen, medans min fonder i fastighetsbolag gått ner 50%, totalt ungefär jämnt skägg).
Citera
2023-02-02, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag måste ha fattat fel.
Är det ett litet engångsbelopp som betalas ut? (En vän visade mig ett belopp på några hundralappar vilket är smulor relativt de tusentals kronorna extra som betalats på grund av dubbla elpriser sedan förra året.) Det är inget stöd. Det är ett bedrägeri.
Säg att jag har fel.
?

Du kan ju räkna ut det själv.
Kolla din förbrukning 1/10 2021 till 30/9 2022.
Gånga med 50 öre/kWh om du bor i SE3 eller 79 öre/kWh om du bor i SE4.
Citera
2023-02-02, 19:06
Medlem
Citat:

Ja, då får du inget elstöd i februari då du inte står på nätavtalet.
Citera
2023-02-02, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, då får du inget elstöd i februari då du inte står på nätavtalet.

Fan är det så? Då är det ju massor som inte får nåt elstöd?
Av Sveriges hushåll är 1,4 miljoner hyresrätter. Många har ju så att elen ingår i hyran iof sig, men inte alla. De som har egen elmätare och betalar för sin förbrukade hushålls-el separat borde ju få?
Senast redigerad av DjungelJumbo 2023-02-02 kl. 23:50.
Citera
2023-02-03, 06:49
Medlem
Citat:
Fan är det så? Då är det ju massor som inte får nåt elstöd?
Av Sveriges hushåll är 1,4 miljoner hyresrätter. Många har ju så att elen ingår i hyran iof sig, men inte alla. De som har egen elmätare och betalar för sin förbrukade hushålls-el separat borde ju få?

Försäkringskassan hämtar ju uppgifter från nätbolagen, inte Sveriges alla hyresvärdar. Har haft eget nätabonnemang i de hyresrätter jag bott i (förutom studentkorridor då elen ingick)
Citera
2023-02-09, 13:13
Medlem
Jag fattar noll
Min hyresvärd stod på elavtalet från juni 2021 till maj 2022då jag tog över.
Kommer jag få något elstöd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in