Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Det är alltid långsiktigt billigare att ha ett rörligt avtal, har du ett fast avtal betalar du ju en premie för att slippa överraskningar men det är aldrig billigare över tid... Så rent rättvisemässigt är väl att även dom som betalar en försäkring mot högt pris även får ersättning, annars finns ju ingen anledning att betala extra för det?
Tyvärr inte sant. Det stämmer om man rent slumpmässigt tecknar ett fastprisavtal utan att ta hänsyn till andra faktorer. Det är ju ofta så det ser ut för oss vanliga människor. Just nu är det nog ingen som ger rimligt pris på fastpris till konsument, men om några år kanske det är rimligt igen.
Ett scenario är då skillnaden är liten mellan fastpris och uppskattat framtida genomsnittspris och din ekonomi är ansträngd. Det är då bättre att teckna ett fastprisavtal för att slippa överraskningar. Kostnaden i kronor för försäkringen du får genom fast pris kan vara mycket lägre än alternativet att du hamnar hos kronofogden när du inte kan betala när priset stiger.
Det finns också tidvis möjlighet att spekulera i elpriset när du har god marginal i din ekonomi. Ett fast pris blir då en "investering" precis som andra investeringar. Är det bättre att spekulera i framtida elpriser eller i fonder. Tror du till exempel starkt på att priset har svårt att gå ner utan snarare kommer gå upp så kan det vara värt att fundera på ett fast pris i stället. (Jag gjorde den bedömningen 2021 och är nöjd med vinsten jag gjorde på den spekulationen, medans min fonder i fastighetsbolag gått ner 50%, totalt ungefär jämnt skägg).