Citat:
Ursprungligen postat av
AllramEast
Nej, 2-3-4-minuterssamtalet skedde just denna kväll eftersom Engström var ledig veckan efter och nu jobbat över inför skidresan. Där fanns således gott om detaljer för vakten att hänga upp minnesbilden av samtalet på. Om det inte har framgått så gillade Engström att surra.
Engström ljög friskt för att sätta sig själv i händelsernas centrum. Ingen normal människa kunde då föreställa sig att en gladlynt grafiker utan vapen och motiv, med bergfast alibi, skulle mejslas fram som någon en livstrött åklagare ”inte kommer runt” nästan 40 år senare.
Definitionen av en skör tråd, är att ha en bergfast tro på vissa saker Engström säger och samtidigt iskallt förkasta det som inte passar in i den dumma teorin att han är en mördare.
Det måste vara världsunikt att en åklagare jobbar så. Någon pigg journalist borde syna Krister Petersson i sömmarna.
Petersson har i alla fall, liksom du, identifierat var exakt hypotesen med SE som mördare spricker. Han har ju alibi. (Leif Persson har också förklarat detta i TV på ett sätt som en 5-åring skulle förstå.)
Du famlade efter en alternativ plats att dra kortet eftersom du vet att vaktens tidsuppgifter stämmer. Bra försök.
Krister Petersson ljög iskallt på presskonferensen den 10 juni år 2010. Han påstod att SE först talade med vakten och därefter stämplade ut. Ridå.
Det är ingen omöjlighet att SE drog kortet EFTER det påstådda samtalet. Det satt antagligen apparater för dragning av kort vid alla dörrar. Ut genom de inre kunde man, enligt HO, komma via sensor. Men de i disken indikerar att kortet drogs innan, och även SE påstår att så skedde. (Även om han inte drog kortet där som avsett vid övriga tillfällen under arbetstid.)
Men, var det verkligen ett längre samtal? 5-åringar och en åldrad Leffe GW i all ära, som vetenskapsman vill man gärna beakta så många källor som möjligt, för att se om en uppgift kan styrkas. Att stirra sig blind på en och strunta i de andra går emot källkritikens principer.
Vad säger då källorna?
HO (förstahandskälla 1):
"Och, ja,
jag har pratat med honom ganska mycket, frågade om han haft mycket att göra och då sade han att han hade slutfört ett jobb som var tvungen att vara klart för han skulle på semester nästa vecka.
Sedan stod vi och pratade i ett par minuter. Och sedan ungefär 23:20 så skulle han gå iväg hem då för
ta ta sista t-banan hem."
Den första frågan som man bör ställa sig här är, hur mycket pratade SE och HO med varandra EFTER den här kvällen, under tre månader. Det med "23:20" och "ta sista t-banan hem" kan vara nåt han fått från SE. Om polisen hade pressat honom på detta kanske han hade backat?
AK (förstahandskälla 2):
"Men jag kommer i alla fall ihåg han som hade den där axelremsväskan eller handledsväskan tror jag det var. Vad är det han heter [...] han som jobbar där. För han skulle ha semester veckan efter för
vi önskade honom trevlig semester och allting. Och det var han som tydligen hade sprungit efter han som han trodde hade skjutit."
"AK: Det är därför jag tippar på, för det var nog
ungefär kvart över elva, kan de ha varit ...
F: Då gick han alltså?
AK: Ja, omkring där. [...]
vi önskade honom trevlig semester och allting."
Här ser det inte ut som något längre samtal, utan mer som några fraser i förbifarten på vägen ut för SE. I PH:s utredning står det lite annorlunda: "Kl. 23:15 kom SE till entrén. Han pratade en stund om semester innan han gick." Det här skulle kunna antyda att SE drog kortet efter samtalet?
(Tänker särskilt på den där larmlistan, där ett larm går i hissutrymmet kl. 23:13 ... Eller var detta ALG på väg förbi på sin rond: "Ca 23:10 passerade hon entrén på väg till källaren", står det i PH:s PM ...)
SE (förstahandskälla 3):
"F: Vad har du konstaterat?
SE: Jo att
jag har stämplat ut 23:20, att
det tar ungefär en tjugo, trettio sekunder för mig ifrån stämpelklockan och fram till den platsen utanför Götabanken där jag befann mig när jag hörde skottet."
I hovrätten säger han att han gick rakt ut, efter att ha sagt "godnatt till nattpersonalen". Några korta fraser bara, alltså.
Så när man betraktar de källor som finns sammanfaller de på två punkter, att AK minns att de "önskade honom trevlig semester" och att SE sa "godnatt". Detta låter verkligen inte som ett samtal i två minuter.
RB (andrahandskälla) styrker detta: "På fråga från RB om han hade stannat och pratat med vakterna i S44 svarade SE att han
inte hade dröjt sig kvar i receptionen."
Således kan han mycket väl vara ute på gatan kl. 23:19:20 ...