2023-02-08, 17:35
Medlem
Jagersros avatar
Kanske inte är så intressant men har träffat detta par i ett affärssammanhang. De gav mig ett bra intryck. Snackade lite ishockey pga hans bakgrund. Det var allt
Citera
2023-02-08, 17:36
Medlem
Någon som vet hur det gick med första rättegången dagen idag? Tyst om det i tidningen
Senast redigerad av kamran 2023-02-08 kl. 17:41.
Citera
2023-02-08, 18:28
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
De flesta har bara gott att säga om honom. De flesta har bara ont att säga om Sa*ha. Det finns vittnen, inspelningar och annan dokumentation (sms osv) som visar att hon utsatte honom för kontinuerlig, grov psykisk misshandel i åratal. Hon tryckte ner honom, fick honom att känna sig värdelös, orsakade psykisk ohälsa hos honom. Dagen innan och dagen för mordet köpte han 8 resp 12 starköl. Han självmedicinerade, försökte döva sin smärta. Och hon bara fortsatta att plåga honom.

Jag tycker synd om honom och jag tycker inte synd om henne. En kvinna som utsätts för misshandel i åratal och till slut slår tillbaka mot sin plågoande har jag stor sympati för. Det här är precis likadant, bara att könen på parterna är de omvända.

Hon hade inte behövt psykiskt misshandla honom på detta grova sätt. Hon gjorde det. Det kom konsekvenser med det handlingssättet. Case closed.

Hoppas han får ett mycket milt straff och bra vård så att hans pojke snart har sin pappa hos sig igen.

Tack för ett bra debattinlägg!

Nej det är verkligen inte bara män som beter sig illa i relationer och äktenskap. Kvinnor är minst lika duktiga på det och det aktuella fallet är ett klockrent exempel på detta.

Hon har helt uppenbart utsatt honom för allvarlig psykisk misshandel under en längre tid. Om han sen till slut i ren desperation slagit tillbaka mot sin plågoande kan väl kanske ses som en reaktion på att han inte ville bli kränkt något mer?
Citera
2023-02-08, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Nej det är verkligen inte bara män som beter sig illa i relationer och äktenskap. Kvinnor är minst lika duktiga på det och det aktuella fallet är ett klockrent exempel på detta.

Hon har helt uppenbart utsatt honom för allvarlig psykisk misshandel under en längre tid. Om han sen till slut i ren desperation slagit tillbaka mot sin plågoande kan väl kanske ses som en reaktion på att han inte ville bli kränkt något mer?

Det ska bli mycket intressant att se hur domstolen ser på bakgrunden till denna händelse. Finns ju några domar där påföljden reducerats kraftigt mht tidigare psykisk och fysisk misshandel av gärningspersonen. Som sagt, såväl försvårande som förmildrande finns i detta fall.

Vi kan nog slå fast att det inte var en förtryckt och rädd kvinna som blev mördad av sin man denna gång (brukar dock vara fallet). Ibland är fallen inte så svarta och vita.
Citera
2023-02-08, 20:21
Medlem
Stämningsansökan och FUP Solna TR Målnummer: B 1441-22

Stämningsansökan och FUP
Solna TR Mål nummer: B 1441-22

Förundersökningsprotokoll

https://delafil.se/fab97e92f10b4750/F%C3%B6runders%C3%B6kningsprotokoll.pdf

Protokollbilaga

https://delafil.se/ad093b92a568ff54/Protokollbilaga.pdf

Stämningsansökan

Ansvarsyrkanden m.m. MORD

Erik Wanhatalo har dödat Somayyeh Pihl Nouri Zad, genom att strypa henne med händerna och/eller ett snöre. Det hände den 13 februari 2022 på Barrstigen 1, Bromma, Sverige.
Erik Wanhatalo begick gärningen med uppsåt.

GROVT BARNFRIDSBROTT

Erik Wanhatalo har dödat Somayyeh Pihl Nouri Zad på det sätt som anges i åtalspunkten 1. Det hände den 13 februari 2022 på Barrstigen 1, Bromma, Stockholms stad. Brottet bevittnades av Tor*r Wanhatalo som är son till Erik Wanhatalo och Somayyeh Pihl Nouri Zad.

Brottet bör bedömas som grovt eftersom det brott som bevittnats varit av mycket allvarlig art.

BROTT MOT GRIFTEFRID

Erik Wanhatalo har på Barrstigen 1 i Bromma lindat in den avlidna Somayyeh Pihl Nouri Zads kropp i en matta, placerat kroppen och mattan till en bil och kört till Kvarnholmen i Nacka där han kastat mattan och kroppen i vattnet.

Erik Wanhatalo har därigenom behandlat den avlidna Somayyeh Pihl Nouri Zads kropp på ett skymfligt sätt. Det hände den 13 februari 2022 i Stockholms län.

https://delafil.se/dfd102d629181925/Solna_TR_B_1441-22_Aktbil_75,_ST%C3%84MNINGSANS%C3%96KAN_-_Erik_Wanhat.pdf

Tilläggsprotokoll

https://delafil.se/ec6a42f828aaccfa/Till%C3%A4ggsprotokoll.pdf
Citera
Chantres avatar

Moderatormeddelande

Postat av Chantre 2023-02-08, 20:32
Moderator
En sammanställning över rättsdokumenten finns i startinlägget.

(FB) Stockholm, Bromma: Mordet på Somayyeh Pihl Nouri Zad (februari 2022)

/Mod
2023-02-08, 22:08
Medlem
Är det bara jag, eller vart finns obduktionen i FUP? Alltså av kvinnan.
Har nu sträckläst allt ett dygn men kan inte hitta detta.
Citera
2023-02-08, 22:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Både män och kvinnor kan förstås misshandla, och ibland kan det vara svårt att se vad som är misshandel. Gaslighting är t ex svårt att påvisa ibland men kan vara oerhört tärande att vara utsatt för. Och det är inte bundit till kön.

Det är nog svårt att få det att bli självförsvar . Det var väl nåt som brast när hon för hundrafyrtifjärde gången talade om hur värdelös han var. Han hade köpt 12 starköl den dan också. Jag vet inte om det finns noterat i FUPen om några fanns kvar och har inte läst hans förhör och hans berättelse om vad som hände exakt. Han kan ha varit hel- eller halvberusad med nedsatt impulskontroll. Det kan också ha varit planlagt, han kan ha försökt dricka sig till mod att utföra mordet.

Hur som, jag tycker synd om killen. Ge honom vård och skicka hem honom.
Citera
2023-02-09, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SskEwAq
Den är sekretessad av någon anledning. De svarta sidorna före hans rättsläkarundersökning med början sida 845.
Citera
2023-02-09, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SskEwAq

Se fallets tilläggsprotokoll. Det finns några kommentarer till obduktionen där med direkta citat. T. ex. på sidorna 5-6 tas det upp att Saschas näsa var bruten när hon hittades. Erik säger att Sascha har opererat näsan minst två gånger för att hon inte har tyckt om den. Han påstår att han inte har slagit henne.

Intressant är att dödsorsaken inte går att fastställas med 100 % säkerhet:

”Det som advokaten har kommit fram till, som är av intresse, är brotten på sköldbrosket och tungbenet och vad de drar för slutsatser om det. Och att de har kommit fram till att man inte kan konstatera någon annan dödsorsak än någon form av stopp av blodflöde till hjärnan eller lufttillförsel till hjärnan. Det är så advokaten tolkar det.” (s. 6 i tilläggsprotokoll).
Citera
2023-02-09, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pagojuice
Den är sekretessad av någon anledning. De svarta sidorna före hans rättsläkarundersökning med början sida 845.

I sista förhöret med E så delges han muntligen vad som framgår av obduktionsprotokollet.
Citera
2023-02-09, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Både män och kvinnor kan förstås misshandla, och ibland kan det vara svårt att se vad som är misshandel. Gaslighting är t ex svårt att påvisa ibland men kan vara oerhört tärande att vara utsatt för. Och det är inte bundit till kön.

Det är nog svårt att få det att bli självförsvar . Det var väl nåt som brast när hon för hundrafyrtifjärde gången talade om hur värdelös han var. Han hade köpt 12 starköl den dan också. Jag vet inte om det finns noterat i FUPen om några fanns kvar och har inte läst hans förhör och hans berättelse om vad som hände exakt. Han kan ha varit hel- eller halvberusad med nedsatt impulskontroll. Det kan också ha varit planlagt, han kan ha försökt dricka sig till mod att utföra mordet.

Hur som, jag tycker synd om killen. Ge honom vård och skicka hem honom.

Jag har själv erfarenhet av gaslightning. Oerhört nedbrytande metod för manipulation. Usch.

Tyvärr tror jag inte heller att domstolarna tar någon större hänsyn till det och det är dessutom mycket svårt att bevisa att det har förkommit. Det ligger i manipulationens natur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in