2023-02-07, 22:04
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Dom la inte ner kärnvapen. Ryssarna fick dem mot löfte om att Ukraina inte skulle attackeras…

Jo tack för den. Jävla bluffsvin.
Citera
2023-02-07, 22:06
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Tramsigt. Lite jude. Alltid försöka vara snart och vända på allt. Tror att man kan vinna mot sanningen genom smarta kommentarer som vänder allt. I Talmud så vann en rabbi mot gud genom att vända på sanningen. Du är superfiffig.

Oavsett vad du skriver på internet så vinner Ryssland på slagfältet. Och man har gjort det länge. Man slaktar ukrainska soldater. Det är ca tio döda ukrainska soldater på varje rysk.
Sluta tramsa och kom med en källa till dina påståenden. Är det jude att vilja försöka förstå hur du vet så mycket mer än alla andra?
Citera
2023-02-07, 22:06
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Tramsigt. Lite jude. Alltid försöka vara snart och vända på allt. Tror att man kan vinna mot sanningen genom smarta kommentarer som vänder allt. I Talmud så vann en rabbi mot gud genom att vända på sanningen. Du är superfiffig.

Oavsett vad du skriver på internet så vinner Ryssland på slagfältet. Och man har gjort det länge. Man slaktar ukrainska soldater. Det är ca tio döda ukrainska soldater på varje rysk.

Du din lille antisemit, svara på frågan istället. Vad är det för supervapen som ryzzarna nu efter 11 månader ska sätta in som enligt ryzzrunkare som dig kommer vända kriget till bögarnas fördel?

Så tre miljoner döda Ukrainska soldater enligt bögarnas propagandablad, är de samma källa som påstod att ryzzland skjutit ner 150% av Ukrainas helikoptrar?
Citera
2023-02-07, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är 88+99 stycken Leopard 1 från företag; Tyska regering har gett tillstånd till det. Men alla kan inte skickar på en gång som det verkar för de skall repareras. Danmark skickar också några Leopard 1.

Det är rörigare i min (S)kalle...(S) just nu.

Men det är ganska bra nyheter. Jag förutsätter också att Ukraina reparerar många skadade T-72, det är ju en vagn dom behärskar och enligt tidigare nyheter repareras också i Tjeckien.
Citera
2023-02-07, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
I dagsläget är 100 gamla Leopard 1A5 (från olika länder) utlovade att skickas till Ukraina. Dessa skall utrusta minst 3 bataljoner i första eller andra kvartalet 2024(!) Tyskland har frisläppt sammanlagt 178 Leopard 1A5 för export till Ukraina. Om några fler än de 100 utlovade sen levereras beror på hur många som respektive länder förmår "piffa upp" för användning. Som jag fattar det från:

https://www.faz.net/aktuell/politik/ausland/pistorius-zu-unangekuendigtem-besuch-in-kiew-eingetroffen-18660817.html

Sen har ju Tyskland sen tidigare lovat att skicka 14 moderna Leopard 2A6 innan slutet av mars. Polen skulle väl skicka 14 också tror jag, Kanade några med, Portugal...?

Tack för klargörandet. Ukraina behöver dessa vagnar men fortfarande är det nog gamla T-72 som är huvudvapnet bland pansarstyrkorna. Jag förutsätter att Ukraina har många på reparation även sådana som tagits över från Ryssland.
Nu får vi inte glömma att Ukraina också får bepansrade stridsfordon ifrån USA, Sverige och Frankrike.
Citera
2023-02-07, 22:14
Medlem
Nu köper Polen Himars för 10 miljarder dollar
En bra förstärkning

Är verkligen kriget värt det för Ryssland ?
Vad får man ut ?
Citera
2023-02-07, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag har nyligen själv ifrågasatt uppgifterna om att ryssarna ska ha mobiliserat och förflyttat omkring 200 000 eller till och med 300 000 man, helt enkelt för att jag är skeptisk till det mesta som rör kriget, men nu i dagarna duggar alla möjliga rapporter om detta allt tätare, även från fronten. Har man alltså smugit in dem bakvägen från Ryssland till ryskkontrollerat område?
Jag tror jag tänkte fel från början och utgick från att man skulle samla dem på den ryska sidan av gränsen, kanske gå till angrepp norrifrån, etc. Nu tycks den stooora pilen löpa i en båge från typ Luhansk upp mot Kharkov på de flesta kartor som visar möjliga anfallsriktningar.

Vidare: Man håller alltså fortfarande på och kastar in förstärkningar samt anfaller löpande när en stor offensiv vanligtvis föregås av minskad aktivitet. Undrar om avsikten är att störa det ukrainska försvaret utan avbrott, eller om det är bristande samordning som spökar igen.

Om man mobiliserar 300.000 man får du ju förstå att det är mycket servicepersonal. Kanske meningslöst att gissa men Ukraina säger att ungefär 326000 ryska soldater finns i Ukraina. Men hur många som är stridande av dessa vet väl ingen. Det är ett mycket svårt krig för Ryssland.
Citera
2023-02-07, 22:25
Medlem
%s avatar
Citat:

Ryssland avancerar baklänges om du inte märkt det, men de kanske inte skrivit något om det i Rysk statsmedia som är det enda ni läser. Ryssland kör mobilisering efter mobilisering. Lite märkligt efter som det går så bra enligt dig och dödstalen är så låga.
Ryssen kanske skulle komma hit och avnazifiera lite. Börja med dig.
Citera
2023-02-07, 22:39
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
När ukrainarna tar slut så fyller man på med polacker och annat löst folk från Nato.

A simple, officially voiced scheme.

Austrian Colonel Markus Reisner explained how NATO soldiers get into Ukraine.

I take off my uniform, sign a contract and go to Ukraine. And I am no longer an Austrian military man, but a mercenary.

https://t.me/infodefENGLAND/3351
Låter som polacker och löst folk är hjältar. Eller?
Citera
2023-02-07, 22:42
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Drönare är samma sak som UAV, det blir inte fler av dem bara för att du skriver båda benämningarna.
Sedan vill jag gärna se en källa på att ryssarna har fler drönare, Ukraina har mängder med kommersiella modifierade drönare exempelvis.

Nej, Ukraina hade ca 950 stridsvagnar innan kriget (källa The military balance 2021) de har sannolikt fler nu.

Andra källor ( Wikipedia m.fl ) säger ungefär 700st. Men ingen stor skillnad egentligen
Tror inte de har fler just nu, men säkerligen när leveranserna börjar komma in i armén.

Ukraina har ju också tagit hundratals förluster när det gäller stridsvagnar, så jag skulle gissa att de har ungefär lika många som de hade i början av kriget

Rätt imponerande dock med tanke på att ryssarna förlorat tusentals
Citera
2023-02-07, 22:53
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Om man mobiliserar 300.000 man får du ju förstå att det är mycket servicepersonal. Kanske meningslöst att gissa men Ukraina säger att ungefär 326000 ryska soldater finns i Ukraina. Men hur många som är stridande av dessa vet väl ingen. Det är ett mycket svårt krig för Ryssland.
Givetvis är inte alla stridande. Jag reagerar främst på siffrorna och att inga jättelika ansamlingar verkar synas någonstans, till skillnad från i februari förra året. Det är sannolikt mer utspritt nu. Har kommit lite pö om pö. Det får mig i förlängningen att fråga mig om det ens blir en kil för att bryta igenom försvarslinjerna eller om det helt enkelt blir extra allt längs några frontavsnitt.
Citera
2023-02-07, 23:08
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Zelenskys barnsoldater..

Kiev regime sends children to war
Videos of teenagers participating in hostilities are circulating on the network.

https://t.me/NovichokRossiya/24337?single

Fake igen? Som alla tidigare gånger?

Citat:
Does this video really show children on the front lines of the war in Ukraine?

https://observers.france24.com/en/europe/20230113-debunked-ukraine-child-soldiers-video
Citat:
Fake: Minors are fighting in the ranks of the Ukrainian army – video

https://www.stopfake.org/ru/fejk-v-ryadah-ukrainskoj-armii-voyuyut-nesovershennoletnie-video/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in