2023-02-07, 17:40
Medlem
Peter Zeihan har en rätt intressant analys av kriget.

https://www.youtube.com/watch?v=WQnZ13tlPXY&ab_channel=InfoFlow
Citera
2023-02-07, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
"gamla kievan-rus" du menar det som novgorod styrde (heliga anna var olof skötkonungs dotter eller nått)
Ukraina är en stat som uppstod 1991 som stat, lenin skapade territorerna 1923 då han satt och kluddade med en penna på en karta.

precis.

Citat:
din vision låter lite som ett tusenårigt rike, med samma mål och medel. Som vi ser inför öppen ridå, förbud mot politiska motståndare, fängslad opposition, korruption och maktfullkomlighet.
Adolf Zelensky skrattar hela vägen till banken medan Olena shoppar i Paris.

nja, jag tänker mer att FN roddar över det. tror inte ukraina är intresserade, men de är ju bra på att kuva ryssar och det kommer någon behöva hålla mongolerna med fast hand i "nya kiev-rus", finns säkert många som har en motiverad hämd att utkräva som ställer upp.
Citera
2023-02-07, 17:45
Medlem
leachs avatar
First Leopard 2 tanks arrive in Kyiv from Germany, Ukrainian defense minister says
https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-2-7-23-intl/h_caeb201dd64abfbdea4c614cbea05195
Citera
2023-02-07, 17:49
Medlem
Tyskland ska nu skicka 178 stridsvagnar läser jag men inga detaljer
Citera
2023-02-07, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Tyskland ska nu skicka 178 stridsvagnar läser jag men inga detaljer

Leopard 1 vagnar men de är minst lika bra som de flesta av ryssarnas.
Citera
2023-02-07, 17:53
Medlem
Sgt.Blands avatar
Tysklands försvarsminister Pistorius är själv på plats i Kyiv och levererar den första Leoparden haha.

https://twitter.com/oleksiireznikov/status/1622981742368854016
Citera
2023-02-07, 17:54
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Tyskland hälsade just att de har godkänt en första leverans av 178 Leopard-stridsvagnar. Ett mycket passande svar till ärkeäcklet Shoigu.

Ryssarna ska åter igen få smaka det tyska stålet. Den här gången hela vägen ner i halsgropen.

https://www.expressen.se/nyheter/tyskland-skickar-178-stridsvagnar-till-ukraina/
Nice!

Man är väl snart upp i 500 vagnar nu?

Såg att Danmark skulle skicka en rejäl laddning Leo 1 också!
Citera
2023-02-07, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Grattis, du leder nu bland rysstrollen.

Ändå rätt skevt att tro Ukraina förlorat 1 300 000 man och ryssen som anfaller förlorat 20 000.

Imponerande!

Ukraina ligger enligt internationella bedömningar runt 200 000 (strax över) läste jag, varav 160 000 oreparerbara (KIA)
Rysslands motsvarande var typ 50 000 i KIA

här måste man kolla oxå ang LPR och DPR som tillsammans med Wagner är stormtrupperna, som inte räknades in i ryska styrkorna första halvåret så det är lite luddigt här.

det är inte så skeva siffror om man betänker Rysslands kraftiga övertag vad det gäller artilleri, drönare och UAV, för att inte nämna flygvapnet som Ryssland inte verkar använda så mycket. Ryssland skjuter 10 gånger så mycket artilleri än Ukraina har möjlighet till även om de skulle ha ammunition. Det kostar inte infanteri att skjuta på långa avstånd.
Citera
2023-02-07, 17:56
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Leopard 1 vagnar men de är minst lika bra som de flesta av ryssarnas.
De kan ju framförallt avlasta andra områden som försvaret av Kyiv och ta T-72or därifrån.
Citera
2023-02-07, 18:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Switz
Nej dem trodde inte det. Dem fick betalt för att skriva det. Men när pissRyssland förlorat kriget kommer dessa troll vara legendarer. Jävligt kul när man tänker efter allt dem skrivit här. Tänk dig en tillbakablick på deras liv. En homosexuell ryskarabisk och muslimsk armé ger sig på ett fredligt kristet land och våldtar barn kvinnor och män, och där var jag och postade fake news till pissRyssarnas försvar.
Måste vara den sämsta försök till påverkanskampanj någonsin. Finns kanske 3-5 relativt duktiga troll. Resten är helt genomskinliga.
Du har en bra poäng i allt det du skriver, men jag kan inte komma på ett enda duktigt troll bara eller så har jag förträngt det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det stämmer möjligen. Men den är ändå bra. Du hittar inte någon neutral film om händelser i Ukraina. Eller så är de for-profit och då försöker de bara pleasa opinionen. Public service är vårt ända hopp här (förutom akademisk forskning), men där är väl ingen som tro att de i väst skulle gå mot opinionen?

(Putin-intervjuerna med Stone däremot tycker jag var ett sömnpiller)

(här är ett liknande claim om Stone's kommande film: https://www.rollingstone.com/tv-movies/tv-movie-news/oliver-stone-kazakhstan-president-documentary-funding-1234608898/ )

det är ju inte ny information, att oliver stone producerade en rysspropganda rullen ukraine on fire som något annat än en rysspropgandarulle, klart han ska ha betalt för beställningen.

rätt säker på att jag lärde dig det för flera månader sedan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Är det så det blir? ryssen tar östra Ukraina och allt återgår till det vanliga?
ingen aning, inriktingen var ju att skydda ryska medborgare boende i ukraina från etnisk rensning och allt det fina ukraina håll på med, för att inte räkna in anfall mot civilbefolkningen i östra ukraina, där 65% är ryska medborgare (17% totalt i hela ukraina)

kanske de nöjer sig med det, men sedan kom det ju omröstningar att kharkiv och kherson att de oxå vill tillhöra ryssland.

kanske det räcker, och att det blir ett regimskifte i ukraina.

eller kanske ukrainas wunderwaffen vänder på steken. men jag tror inte Ryssland ger upp krim, de räknar det som ryskt territorium sedan 2014, då finns risken för eskalering.

att något kommer att återgå till det vanliga tror jag är en önskedröm oavsett vad som händer.

NATO, EU, FN, IMF osv har visat sina händer, det är många länder som ser det som ett hot i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in