2023-02-07, 11:15
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Rysk media skramlad dagligen med kärnvapenhot. Helt utan konsekvens tänk och att det skulle innebära att de själva skulle dö. Använda kärnvapen är kollektivt självmord.

Ryssland är redan paria och de bryr sig inte för fem öre.

Vapnen som skickats ser ut att vara mycket trial and error. Många system som skickats har haft högljudda hurrarop när de skickats men nu är det tyst om dem. Man verkar skicka något enstaka exemplar för att se hur det går. Om det fungerar bra så skickar man fler.

En sak som saknas i rapporteringen är vilka artilleri som fungerar bra. Artilleri är som vanligt den vapentyp som dödar flest. Men man hör inte så mycket om det är gamla sovjet prylar eller moderna franska Caesar som gör jobbet.

Medveten om det. Men då måste du fundera på vad deras syfte är.
De är inte makthavare. Kan inte trycka på "knappen".
Däremot vill de demonstrera en tuffhet och attityd, till ryska medborgare.
Enl mig, för att motivera stödet till Putin, som kämpar mot HELA världen.
Folket bakom sin ledare.
Citera
2023-02-07, 11:15
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Källan är svr general.
https://t.me/s/generalsvr?before=1412
Haha ok. Ja man vet ju inte om den källan bara hittar ju?? Idag sprider den rykten om att Lukashenko börjar bli klart negativt inställd till Putain och vill närma sig väst. Om det stämmer så måste Putain isf snabbt bestämma sig för att "ta över" Belarus.

Citat:
Russian President Vladimir Putin's telephone conversation with Alexander Lukashenko brought the Russian leader nothing but an additional headache. Lukashenka gently denied Putin almost all requests and, moreover, refused to fulfill many of the previously promised. To Putin's personal offer to come to Russia for a meeting in the near future, Lukashenka refused.

Citat:
Putin was told that Lukashenka is actively communicating not only with the Chinese leadership, but also recently had a meeting with a mediator who helps the self-proclaimed leader of the Republic of Belarus to establish contacts with the West. Allegedly, by May 9, Lukashenka is preparing an amnesty for hundreds of political prisoners, and this should be the first step to lift a number of sanctions.

https://t.me/generalsvr/1411
Citera
2023-02-07, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Det är helt ofattbart att de Ryska soldaterna verkar inte bry sig om att dö. Varför är dom så självmordsbenägna?

Nu vet jag inte exakt siffror på hur många ryssar som ger upp och låter sig tas till fånga men jag undrar ändå varför de inte är fler?

Några teorier.

1. Det är rent praktisk svårt att ge upp. Man riskerar kanske att bli skjuten av egna politruker och att ta sig tillräckligt nära ukrainska soldater utan att dödas på vägen är också en risk.

2. Man är helt enkelt rädd att bli avrättad av ukrainare i rent vredesmod eller torterad med tanke på alla vidrigheter ryssarna gjort i Ukraina.

3. Man faktiskt tror all rysk propaganda på att kriget är en nödvändighet och rättfärdigat

4. Rädsla för att bli behandlad som återvändande krigsfångar efter ww2 där många blev skickade till Gulag som förrädare.
Citera
2023-02-07, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
När t.o.m zelinsky och SVT erkänner att ryssarna gör framsteg så har jag svårt att tro att det inte är så.

det gör de, i bakhmut har de avancerat ca 14km sedan i augusti.
så ca 50m/dagen.

det är jättebra jättebra jättebra, av "supermakten" ryssland mot europas fattigaste land.....

Citat:
Man petar inte försvarsministern om kriget skulle gå bra.
vad menar du med petad? att man väljer sin bästa man att sätta på sitt största problemområde pekar ju snarare på att "försvaret" fungerar utmärkt.

Citat:
Det förstår även du vid lite eftertanke.
Utgå inte ifrån att alla andra är lika okunniga och efterblivna som dusjälv är, du vet ju att det i objektiv mening är så.

Citat:
Kom igen nu.
det är enklare för dig att utvecklas än det är för mig att degenererars, så förslagvis koncentrerar du dig på det...
Citera
2023-02-07, 11:20
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag läste att man stänger ned internet i visa områden.
Vissa media är stoppade också.
Så alla kan inte se, allt.

Hur många är min fråga?

Vi i väst kan inte heller se allt utan VPN.
Problemet för Ryssar är vad jag förstår svårigheter att hitta en VPN leverantör eftersom många av dom är blockerade.
Det gör givetvis att många inte orkar eller vill försöka skaffa VPN. Så visst fungerar censuren men det finns relativt enkla vägar runt, än så länge iaf.
Citera
2023-02-07, 11:22
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Återigen, det är inte totalvikten som räknas i sammanhanget utan vikten per ytenhet. En liten bil som väger 1 ton kan ha ett större punkttryck än en större bil som väger mer. Jag kan inte förklara det enklare än så.
Fast det är inte så man räknar. En bro går inte sönder av ett punkttryck. Det trycket fördelar sig ut i brons konstruktion och pelare om bron är konstruerad på det sättet. Så om brospannet är långt och bron hålls upp av exempelvis en enda pelare så är det den pelaren som tar totalvikten oavsett om det är en stridsvagn eller 20 bilar på bron.

Punkttrycket kan möjligen påverka ytskiktet på bron. Är det en träbro med brädor som ytskikt så kan varje enskild bräda påverkas men är det en riktigt konstruerad bro så är det pelarna och fundament som ska ta upp krafterna.
Senast redigerad av Conception 2023-02-07 kl. 11:27.
Citera
2023-02-07, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Några ryssar sitter i en bäck med nollgradigt vatten innan de blir sprängda och drunknar. Svårt att överleva även om de hade gått därifrån med blöta kläder i snön.
https://twitter.com/666_mancer/status/1622713419609636895

Vilket jävla värdelöst sätt att dö på. Vad slogs de för? Frihet? En bättre värld? Mer rättvisa och mänskliga framsteg? Nä, de slogs för en galen maktapparats sinnessjuka ambitioner.
Även om jag hatar ryssar i allmänhet just nu, så hoppas jag att dessa soldaters arma själar får ro.
Citera
2023-02-07, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Vi i väst kan inte heller se allt utan VPN.
Problemet för Ryssar är vad jag förstår svårigheter att hitta en VPN leverantör eftersom många av dom är blockerade.
Det gör givetvis att många inte orkar eller vill försöka skaffa VPN. Så visst fungerar censuren men det finns relativt enkla vägar runt, än så länge iaf.

Ryssarna är välinformerade om läget generellt, både via telegram och släkt/vänner i väst såväl som i ukraina.

Det är en sån där "fredskadad" vänsternaivitet, att utgå ifrån att "ryssen är precis som greta och jonas" som skolkar på fredagar för att rädda klimatet.

ryssen skiter fulltsändigt i hur många ukrainska barn som mördas.
Citera
2023-02-07, 11:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Fast det är inte så man räknar. En bro går inte sönder av ett punkttryck. Det trycket fördelar sig ut i brons konstruktion och pelare om bron är konstruerad på det sättet. Så om brospannet är långt och bron hålls upp av exempelvis en enda pelare så är det den pelaren som tar totalvikten oavsett om det är en stridsvagn eller 20 bilar på bron.

Punkttrycket man möjligen påverka ytskiktet på bron möjligen. Är det en träbro medan brädor så kan varje enskild bräda påverkas men är det en riktigt konstruerad bro så är det pelarna och fundament som ska ta upp krafterna.

Nej nej nej. Du bygger bron för ett specifikt punkttryck, d.v.s det är inte samma sak att ha 50 bilar utspridda över hela bron och ha 50 bilar staplade på precis samma ställe. Visst fördelas vikten av de bärande elementen men varje bärande element är utvald för ett specifikt punkttryck som generellt är för ett visst antal bilar utspridda över en viss yta. Det är därför man på vissa broar stänger av trafiken för tung trafik när det är för mycket fordon på bron.
Citera
2023-02-07, 11:29
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Nu vet jag inte exakt siffror på hur många ryssar som ger upp och låter sig tas till fånga men jag undrar ändå varför de inte är fler?

Några teorier.

1. Det är rent praktisk svårt att ge upp. Man riskerar kanske att bli skjuten av egna politruker och att ta sig tillräckligt nära ukrainska soldater utan att dödas på vägen är också en risk.

2. Man är helt enkelt rädd att bli avrättad av ukrainare i rent vredesmod eller torterad med tanke på alla vidrigheter ryssarna gjort i Ukraina.

3. Man faktiskt tror all rysk propaganda på att kriget är en nödvändighet och rättfärdigat

4. Rädsla för att bli behandlad som återvändande krigsfångar efter ww2 där många blev skickade till Gulag som förrädare.

Jag tror nummer 3.

Propagandan är som religion för ryssen.
Citera
2023-02-07, 11:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Men nu säger du emot dig själv. En stridsvagn har larvband om den inte är fransk.
Larvbanden har betydligt större yta än hjul.

Ja men det räcker inte alltid. Ibland måste man öka ytan utöver den som larvbanden ger.
Citera
2023-02-07, 11:32
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Ja du är extremt hjärntvättad om du ser detta som en planerad massaker och förföljelse av en minoritet.

Vilket är vad du har hävdat och använder som ett argument för att försvara Kremls invasioner.

Läs igenom rapporten igen och förklara hur du kan se detta som en planerad massaker och bevis för folkmord, vilket du i flera diskutioner hävdat: Eller är du beredd att backa från din ståndpunkt och kritiskt börjar granska det du skriver och länkar till?

Vad menar du ens med planerad? Citera mig istället för att hitta på vad jag säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in