2023-02-06, 14:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Din dumfan.

De flesta småbutiker i sverige har låga snittköp och/eller låga marginaler.

Driver man butik inom sverige så har man självklart basservicen att ta emot landets kontanter av kunderna man lever på.
Det hör till om man vill driva en butik där kunder kommer in.

KAn man inte ta landets kontanter så borde man få näringsförbud eller höga böter som i övriga länder i europa där du inte får neka att ta emot landets valuta.

Swish har de skapat för att tränga undan kontanter än mer och de tjänar enorma pengar på swish för de slipper ha svenska anställda och slipper göra en banks jobb och hantera kontanter och samtidigt stänga ner alla bankkontor.
Vi får betala allt detta iform av massa arbetslösa som inte har råd att handla i småbutiker och matställen utan istället måste leva på bidrag som vi får betala.

Det är just för att kontanter är den enda naturliga konkurrenten som visa,mastercard,bankerna och bankerna igen=swish inte kan höja priset ännu mer.

Har du 20kg småmynt som du får in så går det jävligt bra för butiken och det är en pytteutgift att betala 300kronor för en anställd som du redan betalar lön för dessutom.
Det kostar lika mycket att ta emot 200 små swishbetalningar i ditt fall.
Billigare att ta emot 20kg småmynt för alla småköpen förövrigt.

Har precis vägt in 1 och 2 kronor plus 5 kronor och lite tior.

20kg i småmynt blir runt 14000kronor.
det betyder på ett snittköp på 20kronor på småköp med mynt cirka 700 köp.

i ditt fall 1050kronor i swishavgifter(hos andra banker dyrare swish avgift) istället för 300kronor för att lämna in mynten i arbetskostnad eller 0kronor om du lämnar in dom själv.

Är du lite gniden åker du in själv och lämnar in mynten.

Men du sa att snittköpet ligger på 500kronor så du pratar emot dig själv för det är kanske 1% av kunderna som kommer och betalar höga snittköp med mynt.
99% av kunderna betalar höga kontantköp med sedlar.Inte mynt.

Dessa pengar kommer dessutom tillbaks in i ekonomin och skapar fler jobb och mer konsumtion i småbutiker istället för att gå in på storbankers konton och utländska konton och sluta skapa jobb och konsumtion i samhället i sverige och motverkar högre kortavgifter och högre swishavgifter.
Du fortsätter att berätta för en erfaren affärsidkare hur han kan göra och du sparar ju tankearbete för dig själv om du slutar med dina killgissningar. Du kan inte ändra på världen så det är bara dumt att bli arg.

Berätta vad bankerna borde ta för en swish-betalning. 10 öre? 1 öre? Du vet att vi affärsidkare betalar så att det är gratis mellan privatpersoner? Det gör jag så gärna. Det gör att alla till slut har swish och det tjänar jag på. Redan nu behövs inte kontant eller kort i min butik, så praktiskt.

Jag vet exakt hur du ser ut och beter dig, för jag vet hur den där 1 på 100-kunden ser ut som bara måste springa till bankomaten runt hörnet och fixa en sedel när han ska betala mig kontant istället för att använda swish. Och därmed registrera sig själv i bankens register som kontantbetalare.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-02-06 kl. 14:19.
Citera
2023-02-06, 14:14
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
1921 trycktes den senast. .

Jäpp men de var giltiga till 1987.
Citera
2023-02-06, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du fortsätter att berätta för en erfaren affärsidkare hur han kan göra och du sparar ju tankearbete för dig själv om du slutar med dina killgissnigar. Du kan inte ändra på världen så det är bara dumt att bli arg.

Jag vet exakt hur du ser ut och beter dig, för jag vet hur den där 1 på 100-kunden ser ut som bara måste springa till bankomaten runt hörnet och fixa en sedel när han ska betala mig kontant istället för att använda swish. Och därmed registrera sig själv i bankens register som kontantbetalare.

1 på 100 kunden?

Jag tog och vägde mynt för att genomskåda din bluff och gav dig lite fakta på bordet vad det kostar för småbutiker med swish.

Ändå fortsätter du låtsas som om du inte läst det och fortsätter din bluff om att du får in 20kg mynt när ditt snittköp skulle ligga på 500kronor.
Finns ingen som betalar 500kronor med mynt.
Har inte hänt mig på 15 år.

De mynt du får in är delbetalning där största delen består av sedlar.Det vet du själv också.

80 av 100 kunder i hela europa betalar med riktiga pengar och ute i spanien,tyskland,österrike osv så tar många småbutiker inte kort alls.

De som tar kort tar ofta inte utländska kort.

Eller så har de minsta kortköp på 10 till 50 euro.

Annars får du snällt pynta med kontanter.
Senast redigerad av Blatteman 2023-02-06 kl. 14:22.
Citera
2023-02-06, 14:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
1 på 100 kunden?

Jag tog och vägde mynt för att genomskåda din bluff och gav dig lite fakta på bordet.

Ändå fortsätter du låtsas som om du inte läst det.

80 av 100 kunder i hela europa betalar med riktiga pengar och ute i spanien,tyskland,österrike osv så tar många småbutiker inte kort alls.

De som tar kort tar ofta inte utländska kort.

Eller så har de minsta kortköp på 10 till 50 euro.

Annars får du snällt pynta med kontanter.
Det stämmer att Europa är på efterkälken här och det sägs att t.ex tyskarna langar fram sedlar fortfarande. Sverige ligger i framkant och de kommer att följa oss. Sverige har minst kontanter kvar i hela världen, bra enligt mig. Jag använder inte sedlar sedan kanske 5 år, bara VISA och swish.

Om alla betalade kontant, jag säljer för ca 10.000 kr per dag, så skulle jag visst få springa med flera kilo mynt och sedlar till banken varje fredag. Nu slipper jag det. Gissa förresten varför antalet butiks- och bank-rån fallit brant senaste 20 åren.

Det stämmer, det är 1 kund på 100 i min butik som springer till automaten och han är en herre på 50-60 år som har asperger, utan undantag. Hittills har ingen vägrat och struntat i sitt köp, alla är förstående, finns hur många småbutiker som helst som bara tar swish gissa varför. Du kunde lämna din källare lite oftare så såg du dem, inte bara gå till pensionärs-coop när lättmjölken är slut.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-02-06 kl. 14:28.
Citera
2023-02-06, 15:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Alla kontanter är meningslösa nu.
Inte den dag som kortsystemen krånglar.
Citera
2023-02-06, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Inte den dag som kortsystemen krånglar.
Jo men jag har ju haft det i 40 år nu å aldrig krånglat??? å varför tar man ut kontanter med kortet å sen handlar mat ?? bara undrar.
Citera
2023-02-06, 15:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jo men jag har ju haft det i 40 år nu å aldrig krånglat??? å varför tar man ut kontanter med kortet å sen handlar mat ?? bara undrar.
Händer ofta att kortsystem, swish och liknande krånglar. Har därför alltid en viss mängd kontanter i plånkan för sådana tillfällen.
Citera
2023-02-06, 15:28
Medlem
Citat:
Det stämmer att Europa är på efterkälken här och det sägs att t.ex tyskarna langar fram sedlar fortfarande. Sverige ligger i framkant och de kommer att följa oss. Sverige har minst kontanter kvar i hela världen, bra enligt mig. Jag använder inte sedlar sedan kanske 5 år, bara VISA och swish.

Om alla betalade kontant, jag säljer för ca 10.000 kr per dag, så skulle jag visst få springa med flera kilo mynt och sedlar till banken varje fredag. Nu slipper jag det. Gissa förresten varför antalet butiks- och bank-rån fallit brant senaste 20 åren.

Det stämmer, det är 1 kund på 100 i min butik som springer till automaten och han är en herre på 50-60 år som har asperger, utan undantag. Hittills har ingen vägrat och struntat i sitt köp, alla är förstående, finns hur många småbutiker som helst som bara tar swish gissa varför. Du kunde lämna din källare lite oftare så såg du dem, inte bara gå till pensionärs-coop när lättmjölken är slut.

Nu sitter du här och ljuger igen.

Låtsas som du inte läst inläggen .

Ditt snittköp ligger på 500kronor så du kan garanterat inte få 20kg småmynt på 1 vecka.

Skulle du få 20kg småmynt på 1 vecka så skulle du ha jävligt mycket strökunder och då skulle inte dina snittköp ligga på 500kr utan snarare runt 30 spänn.

Så du pratar hela tiden emot dig själv och försöker fortsätta charaden då du inte vill säga att du ljög lite.

Rånen försvinner inte utan förflyttar sig till att sno tobak,snus,lotter,frimärken,mobiler,jackor,skor och allt av värde plus att alla andra brott mot vanliga privatpersoner exploderat då folk inte slutar göra brott bara för att.

100gånger bättre att det händer i en övervakad miljö där risken att åka fast är mycket större än att privatpersoner drabbas på gatan och att det blir homeinvasions mot företagare.

Att dina 30 kunder per dag är hjärntvättade swishbögar betyder inte att befolkningen i övriga europa är lika lättlurade.
Citera
2023-02-06, 15:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nu sitter du här och ljuger igen.

Låtsas som du inte läst inläggen .

Ditt snittköp ligger på 500kronor så du kan garanterat inte få 20kg småmynt på 1 vecka.

Skulle du få 20kg småmynt på 1 vecka så skulle du ha jävligt mycket strökunder och då skulle inte dina snittköp ligga på 500kr utan snarare runt 30 spänn.

Så du pratar hela tiden emot dig själv och försöker fortsätta charaden då du inte vill säga att du ljög lite.

Rånen försvinner inte utan förflyttar sig till att sno tobak,snus,lotter,frimärken,mobiler,jackor,skor och allt av värde plus att alla andra brott mot vanliga privatpersoner exploderat då folk inte slutar göra brott bara för att.

100gånger bättre att det händer i en övervakad miljö där risken att åka fast är mycket större än att privatpersoner drabbas på gatan och att det blir homeinvasions mot företagare.

Att dina 30 kunder per dag är hjärntvättade swishbögar betyder inte att befolkningen i övriga europa är lika lättlurade.
Jag har aldrig någonsin gått till banken med småmynt, har ingen aning vad du dillar om "20 kg". Hemköp hade säkert 20 kg mynt på 1980-talet som jag skrev, om du läst utan förutfattade meningar.

Dina åsikter om andra människor tror jag är i vägen för dig om du vill ha ett vanligt liv. Inget problem för mig.

Prova att inte vara så arg på världen så känns det bättre. Jag har inte en enda dum eller konstig eller ovanlig åsikt. Det är du som har.
Citera
2023-02-06, 19:25
Medlem
nackdelen med inga kontanter är väl att man inte kan ge bort eller ta emot pengar så lätt .. då får man kontot fryst av banken tills man kan visa kvitto på varenda ettöring..
swishar nån 20 spänn till dig, så får dom för sig att det är penningtvätt..
Citera
2023-02-06, 20:41
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
.

Nu "rånar" man istället pensionärer (och andra godtrogna) på allt dom äger och har genom att lura dom med bank id. 🤔

Jag drev för övrigt min bensinstation/bilverkstad från mitten av 90 talet fram till augusti 2022. Från början hade jag nästan inga kortavgifter alls, inte ens en tusenlapp per år... Till att sista åren vara över 160 tusen kronor per år. Det har växt uppåt för varje år som gått.

Och ju dyrare varorna blir, desto mer tjänar dom kortinlösande bankerna.

Sista åren omsatte jag runt 33 miljoner per år varav 5 miljoner kontant. Jag gick till min lokala fristående sparbank med kontanter en gång per månad och dom tog emot kontanterna utan kostnad (det gör dom fortfarande för företag i området). Kostade alltså noll kronor per år att lämna fem miljoner i kontanter.
Mycket smidigt.
Hade gärna haft hundra procent av försäljning kontant för att på så sätt sluppit kortavgifterna från NETS.
Bankjävlarna profiterar mångmiljardbelopp på att folk ska kunna använda sina plastkort.

Numera gör jag endast svartjobb.
Åker omkring och kodar bort avgasrening, adblue med mera, samt justerar kilometerräknare i bilar och maskiner och tar till ett hundra procent endast betalt i kontanter. SEK, EURO. Vägrar swish.

Förbannat skönt att slippa vara företagare på pappret med allt vad det innebär. Bankerna har lurat i alla svenska företag att kontantlöst är melodin.

Befinner mig i Panama sedan nyår och här är kontanterna i stor majoritet när det gäller betalningar i butiker. Smarta människor! Så hade det gärna fått se ut i Sverige också. Men Sverige är kört.
Citera
2023-02-07, 10:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Nu "rånar" man istället pensionärer (och andra godtrogna) på allt dom äger och har genom att lura dom med bank id. 🤔

Jag drev för övrigt min bensinstation/bilverkstad från mitten av 90 talet fram till augusti 2022. Från början hade jag nästan inga kortavgifter alls, inte ens en tusenlapp per år... Till att sista åren vara över 160 tusen kronor per år. Det har växt uppåt för varje år som gått.

Och ju dyrare varorna blir, desto mer tjänar dom kortinlösande bankerna.

Sista åren omsatte jag runt 33 miljoner per år varav 5 miljoner kontant. Jag gick till min lokala fristående sparbank med kontanter en gång per månad och dom tog emot kontanterna utan kostnad (det gör dom fortfarande för företag i området). Kostade alltså noll kronor per år att lämna fem miljoner i kontanter.
Mycket smidigt.
Hade gärna haft hundra procent av försäljning kontant för att på så sätt sluppit kortavgifterna från NETS.
Bankjävlarna profiterar mångmiljardbelopp på att folk ska kunna använda sina plastkort.

Numera gör jag endast svartjobb.
Åker omkring och kodar bort avgasrening, adblue med mera, samt justerar kilometerräknare i bilar och maskiner och tar till ett hundra procent endast betalt i kontanter. SEK, EURO. Vägrar swish.

Förbannat skönt att slippa vara företagare på pappret med allt vad det innebär. Bankerna har lurat i alla svenska företag att kontantlöst är melodin.

Befinner mig i Panama sedan nyår och här är kontanterna i stor majoritet när det gäller betalningar i butiker. Smarta människor! Så hade det gärna fått se ut i Sverige också. Men Sverige är kört.
Du beskrev just precis den slags person som håller på med kontanter! Och varför staten och bankerna går ifrån kontanter. Förresten betalar jag in de skatter som du sedan har nytta av när du får pension och behöver besöka sjukhus. Stanna du i Panama så länge dina svarta stulna kontanta pengar räcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in