2023-02-06, 23:29
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Vi måste ibland påminna oss själva om att vi bara tar del av sådant som Ukraina vill att vi ska ta del av. Det ligger i deras intresse att världen ser ryska klantskallar som är lätta att besegra, bara mer vapen tillförs.

Delar av det vi tar del av är säkert sant, men jag har svårt att se att topptränade ryska marinsoldater rullar in med stridsvagnar i ett område där Ryssland strax tidigare åkt på stordäng.

Trög hierarki, toppstyrning och nyutbildade soldater kan leda till sådant. Förmodligen därför Wagner varit mer framgångsrikt.
Citera
2023-02-06, 23:32
Medlem
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/10vg8ne/russian_invaders_might_have_thought_they_were/

Här använder de åtminstone tanken som skydd. Smart placering av granaten.
Citera
2023-02-06, 23:35
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Trög hierarki, toppstyrning och nyutbildade soldater kan leda till sådant. Förmodligen därför Wagner varit mer framgångsrikt.
Visst, bra poänger. Det kan vara så att de är precis så klantiga och usla som de framstår, men då borde de å andra sidan ha varit besegrade för länge sedan. Istället har de tagit hela södra Ukraina i ett järngrepp som de håller hårt fast vid.
Ukraina lyckades ta tillbaka mycket stora landområden i öst när de under några veckor lurade ryssarna att flytta sina trupper söderut, men det tricket lär inte fungera igen.
Citera
2023-02-06, 23:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hmm.., trodde att ryssarna hade "växt ifrån" detta beteende.. Det fungerade ju inte något bra alls under 2022. Sedan en lyxig mobilisering på hösten, snubbarna skulle få en ordentlig utbildning.., men nej.

Kanske det är en sån där "fiffig taktik", som bara Putin & co begriper sig på, och alla andra i slutändan blir bara bländade utav alla raffinerade "trix och knep" som Putin kommer att bjuda på.. ?

4d schack, man skickar ju inte det bästa först, avledningsmanöver och allt vad det brukar heta.
Citera
2023-02-06, 23:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Vi måste ibland påminna oss själva om att vi bara tar del av sådant som Ukraina vill att vi ska ta del av. Det ligger i deras intresse att världen ser ryska klantskallar som är lätta att besegra, bara mer vapen tillförs.
Delar av det vi tar del av är säkert sant, men jag har svårt att se att topptränade ryska marinsoldater rullar in med stridsvagnar i ett område där Ryssland strax tidigare åkt på stordäng.

Nej vi ser också saker från ryska sidan. Mest från Ukraina men inte bara.
Citera
2023-02-06, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
WarMonitor på Twitter säger dessutom att det är ryssarnas marin-soldater som är elittrupper som anfaller där! Han är inte helt pålitlig då han postar en hel del rykten men ändå.
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1622704638804852750

Warmonitor har antagligen fått det från Tataragami som har varit en pålitlig källa för Vuhledar. Se hans övriga tweets för dagliga uppdateringar.

https://mobile.twitter.com/Tatarigami_UA/status/1622653927597514788
Citera
2023-02-06, 23:43
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Visst, bra poänger. Det kan vara så att de är precis så klantiga och usla som de framstår, men då borde de å andra sidan ha varit besegrade för länge sedan. Istället har de tagit hela södra Ukraina i ett järngrepp som de håller hårt fast vid.
Ukraina lyckades ta tillbaka mycket stora landområden i öst när de under några veckor lurade ryssarna att flytta sina trupper söderut, men det tricket lär inte fungera igen.
Det är klart det finns bra soldater och ledare, men de kommer fram efter hand under stridigheterna.

De som fått sina stridsvagnar sprängda på bilderna är förmodligen nya soldater med oerfarna befäl. Ryssland är som bäst/värst när de kan gå sakta framåt med enorma mängder Artilleri.
Citera
2023-02-06, 23:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Men Tror ni natofanatiker fortsatt att det bara är Ryssland som har förluster.

Så länge Ukraina loosar lika mycket så är ju tyvärr de ryska förlusterna inte så väsentliga.

Det är helt otroligt hur ni kan vara så smala i sinnet.
Jag gillar inte Nato så mycket och skulle helst vilja att Sverige stod utanför. Många som är emot grisen Poopins sanslösa krig mot Ukraina tycker detsamma. Nu har det tyvärr visat sig att vi tvingas in i Nato på grund av bajsputlers strävan att utvidga sin "intressesfär", fan vet hur stor han vill ha den och då är det bra att ha Nato i ryggen. Kom i håg att Nato inte har blandat sig i konflikten utan enbart ett antal länder som råkar vara medlem i Nato. Hade baltländerna inte varit Natomedlemmar hade dom suttit duktigt i skiten och väntat på invasion av ryssorcher, fy fan.

Nu tycker jag att Sverige går med i Nato, inte för att jag vill det men av nödvändighet. Jag är alltså inget Natotroll som du påstår.

Apropå Ukrainas förluster kan jag säga dig direkt och objektivt att rysslössens förluster av materiel och manskap vida överstiger Ukrainas med bred marginal, både numerärt och per capita-mässigt. Pågår rysslakt av historiska proportioner, så totalt onödigt, bajsgubbens fel.
Återigen läs shariainstructors uppdatering i morgon om du törs och kolla in trenden på vart det bär hän för dina polare.

Vi hörs! Hejdå.
Senast redigerad av jonkebonke 2023-02-06 kl. 23:51.
Citera
2023-02-06, 23:50
Medlem
Citat:

Det var ryska marinsoldater som åkte på däng förra gången också i december. De är bättre än många andra förband och har presterat ganska bra i bla Kherson. Det är därför de används till offensiver (så som VDV används i Soledar/Bakhmut).

Vuhledar är viktigt för Ryssland då man kan beskjuta järnvägslinjen till Krim och södra Ukraina. Man kan därför argumentera för att Vuhledar är ett viktigare mål än Bakhmut för Ryssland.
Citera
2023-02-06, 23:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Warmonitor har antagligen fått det från Tataragami som har varit en pålitlig källa för Vuhledar. Se hans övriga tweets för dagliga uppdateringar.

https://mobile.twitter.com/Tatarigami_UA/status/1622653927597514788

Ja det är nog trovärdiga uppgifter, finns ju flera videos nu på slakten. Jag vill inte dela en där en ryss springer brinnande från några förstörda pansarfordon sedan exploderar ett av dem. Detta är inledningen på Rysslands stora offensiv och det ser kostsamt ut för dem. Men de kanske tar Bakhmut.
Citera
2023-02-06, 23:56
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:

Håller med ovanstående och kan bara konstatera att denna konflikt har försatt folk i en gigantisk tunnelseende/mediahypnos . Allt positivt som skrivs om ukrainas framgångar är 100% sant. Det var även 100% sant att putin var/är dödligt sjuk och borde ha varit död någon gg. förra året. Vad jag vet lever han ff. medan joe biden dagligen uppvisar tecken på demens och annan kognitiv försämring.

Bara att benämna kriget som kriget mellan "Ryssland-ukraina" är fel. Det är ett proxykrig som finansieras och stöttas av väst på alla sätt och vis, utan västligt stöd hade det varit över för länge sen.

Det mest uppenbara tecknet på ukrainsas förfall borde vara att zeleynskyj i stort sett dagligen tigger efter flyg/tanks/vapen/pengar mm. Det är tydliga varningssignaler på att det inte går bra. Men de flesta verkar istället vända på steken och tolka det som något positivt och motivera tiggeriet med att utrustningen blivit utsliten eftersom det går så bra för Ukraina.

Till alla er som känner att ni passar in i min beskrivning, ni kommer att få ett hårt uppvaknande.
Citera
2023-02-07, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Håller med ovanstående och kan bara konstatera att denna konflikt har försatt folk i en gigantisk tunnelseende/mediahypnos . Allt positivt som skrivs om ukrainas framgångar är 100% sant. Det var även 100% sant att putin var/är dödligt sjuk och borde ha varit död någon gg. förra året. Vad jag vet lever han ff. medan joe biden dagligen uppvisar tecken på demens och annan kognitiv försämring.

Bara att benämna kriget som kriget mellan "Ryssland-ukraina" är fel. Det är ett proxykrig som finansieras och stöttas av väst på alla sätt och vis, utan västligt stöd hade det varit över för länge sen.

Det mest uppenbara tecknet på ukrainsas förfall borde vara att zeleynskyj i stort sett dagligen tigger efter flyg/tanks/vapen/pengar mm. Det är tydliga varningssignaler på att det inte går bra. Men de flesta verkar istället vända på steken och tolka det som något positivt och motivera tiggeriet med att utrustningen blivit utsliten eftersom det går så bra för Ukraina.

Till alla er som känner att ni passar in i min beskrivning, ni kommer att få ett hårt uppvaknande.

Njae, jag tror snarare det handlar om en allmän slags glädje över att se filmer när ryssråttor blir eliminerade som den ohyra de visat sig vara. Tragiken i att det även dör ukrainare ligger helt och hållet på Putin. Det kommer en tid när dessa hjältar ska sörjas. Just nu gläds alla frihetsbejakande människor åt varenda kriminell ryss som dödas och som då hindras från att sprida sin ondska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in