Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Inbördeskrig i åtta år? Man är alltid två som dansar tango. Allt som hänt sedan 2014 måste naturligtvis ses i ljuset av att separatister med ryskt stöd förklarade delar av Ukraina för självständigt. Det är självklart att sådant leder till motreaktioner. Vad tror du Sverige skulle göra om din kommun fick för sig att förklara sig självständigt? Ledtråd: om du tror att Sveriges regering och riksdag skulle acceptera det så tror du fel.
Skulle det ha uppstått ett inbördeskrig utan separatisternas agerande? Kanske, kanske inte.
Men du kanske kan svara på den fråga jag ställt till flera av dina meningsfränder?
Frågan lyder: Kan du nämna ett enda land som i någorlunda modern tid (säg de senaste 200 åren) frivilligt accepterat att en del av landet brutit sig ur landet?
Jag kan nämna några länder som INTE accepterat separatism: Ryssland, Kina, Indien, Turkiet, Serbien, Syrien, Iran, Irak, Sydafrika, Etiopien...
Tjeckoslovakien som blev Tjeckien och Slovakien, som Sovjetunionen som upplöstes, DDR som uppgick i det förenade Tyskland.
Ryssland=Inperialistisk diktatur
Kina=Imperialistisk diktatur
Turkiet=Semi-diktatur
Syrien=Diktatur
Iran=Islamistisk diktatur
Irak= Semi-diktatur
Serbien=Historia att vara en imperialistisk semi-diktatur.
Etiopien= Imperialistisk Semi-diktatur
Återstår Indien och Sydafrika, inga riktigt stabila demokratier.
Jag tror du "glömde" bl.a Nordkorea och Eritrea.
Men "separatismen" i Östra Ukraina och på Krym beror helt på rySSk inblandning, liksom separatismen i Georgien och Moldavien.
I rest my case
Slava Ukraini!