2023-02-06, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohmygood1
Barnet som såg henne död i sängen var ju ett av vittnena och det kan man läsa om i YA.
Det är en av YAs reportrar som refererat från förhandlingarna.

Ok, jag är totalt avskärmad från media just nu. Jag väntar till dom kommer. Jag har redan fastnat i det här fallet en gång förut och är fast igen, så jag håller mig till dokument som faktiskt säger något.

Jag måste nog sucka och åter peka på min signatur... Folk klagar på att de inte kan nå mamman och systern och att de aldrig tar kontakt med D. Men när en anhörig vill ta kontakt med D, då motarbetas kontakten av hemmet och Attendo. Det är kontaktförbud så det står härliga till.
Senast redigerad av Methos 2023-02-06 kl. 20:02.
Citera
2023-02-06, 20:57
Medlem
Citat:
VEM i hela friden ger HLR på en kall kropp?!
Alltihop faller ju på sin egen dumhet!
Dessutom av människor som bor på landet och sannolikt konfronterats med döden vid flera tillfällen i form av djur av olika slag genom åren.
Det uppmanas alla privatpersoner att göra om de ringer och larmar efter att ha hittat en livlös person trots att inringaren upplever att personen är kall , skälet är att en privatperson kan hamna i chock och tro att en person är död trots att så inte är fallet .
Citera
2023-02-06, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det är ett gammalt inägg du citerar.
Men ja, i förhör säger P att han lyfte ned D på golvet och gav HLR tills ambulansen kom och avbröt. När ambulansen kom vet vi inte, bara att de fick larmet 12:45 och vi vet att någon patrull kom 14:28 och en polisanmälan är upptagen av patrullen på plats (som enligt rapport kom med ambulans) 13:39,

Ingenting stämmer i den här röran.

"Nya" uppgifter (för mig) kom fram när jag ögnade igenom min "slask" fylld med chattloggar att ett barn har sett henne ligga i sängen död. Det barnet kan inte ha mått bra efteråt. Advokaten i det här fallet har använt metoden "vi överröser tingsrätten med dokument" för det är så mycket "skit" som är i bevis i bilagor. Saker som inte säger någonting alls.

Men seriöst, drog de verkligen upp halmprasslet mellan två tonåringar i rätten? För halva chattbevisningen handlar om tonåringars prassel i halmen. Varför hänga upp sig på sådant när det inte riktigt är anledningen till hennes död.
För att diverse personer inklusive mamman har sysslat med ryktesspridning i åratal om att det skulle vara så att familjehemmet underlät att söka vård för att dölja övergrepp och graviditet hur de fått ihop det logisk är svårt att förstå , ett dödsfall skulle avslöja om så var fallet
Citera
2023-02-06, 22:06
Medlem
Citat:
1. Domen ska väl meddelas en femtonde? Den var ju slut för några dagar sedan.

2. Det var nog väldigt många som brydde sig om damen, men få tog allvar i hennes tillstånd. Det är en del i hur man lägger upp det sociala vid vissa sjukdomstillstånd. Vid EBV antar man lätt att allvarliga tillstånd (som egentligne inte tillhör EBV) är ett resultat på EBV. Sedan är det sociala ting som att inte lasta barnet, personen det berör.

3. När det gäller det tillstånd som damen var i den natten så tror jag inte att hon brydde sig om kläderna. Hon var inte riktigt vid medvetande själv, kan man anta från dokumentation.

Domen kommer troligen att bli negativ, pga regeringens utspel. Det finns däremot mycket att gå på om t.ex. Socialstyrelsen/IVO hade velat. Ingen vill ta i dessa fall och det var därför som även stackars prsonalen i fallet W fick bära hundhuvudet för något som var långt ovanför dem.

Jag tror att @olleph menar misshandelsdomen från 2020.
Jaana råkade visst tappa behärskningen och ta stryptag ( så där blev märken på halsen) på en kvinna på en parkeringsplats. Hon blev dömd i hovrätten efter att ha friats i tingsrätten.
Hon hävdade att hon bara knackat kvinnan på axeln men där fanns visst vittnen som sett hur det gick till.

Hon är utav en explosiv natur den ömma fostermodern.
Citera
2023-02-06, 22:12
Medlem
Citat:
Missade jag att skriva vad som hände 01:30?

D går upp på sitt rum på kvällen den 27, hon är inte hungrig och hon glömmer att få med sig sin medicin. Hon vaknar 01:30, går ned på toa och upp igen. Hennes fosterpappa passar då på att gå in till henne och ge henne sin medicin. Sedan går han förmodligen och lägger sig igen. Sedan är det ingen som kollar henne (iaf inte på papper) tills hon hittas död 12:40.

Men det jag reagerar på att Östergötland och därom måste ha stora avstånd mellan allt som finns där. För tar det 1 timme och 40 minuter att gå upp för trappen och väcka D? För J antecknar att hon vid 11 bad P att gå upp och titta till henne, för de skulle åka och handla. Samma gäller alla loggtider för SOS; Vi vet dock inte när ambulansen kommer, för det står inte i METTS (kom jag på nu). Men larmet kommer 12:45, Men om hela räddningsaktionen kommer 14:28 som polisen har skrivit (samtidigt har ena polisen stämplat en upptagen anmälan 13:39) så tog det över två timmar för räddningstjänst, ambulans och polis att komma. Jag vet bestämt att RTJ inte tar två timmar på sig att komma till ett hushåll!

Vi har egentligen inte några tider på när ambulans och polis ankommer. Men Socialstyrelsen skriver att de har tiden 14:28 där en polis hittar henne i sängen. Vi har utskrivna anmälningar som har upptagits på plats 13;39.

Vi har lite minnesskillnader också. Men det är petitesser då vi pratar om utsagor månad efter. Såsom hur D låg i sängen när P hittade henne, för tydligen fick en av barnen en ohygglig upplevelse. Ps och ena barnets upplevelse stämmer inte ihop.

Jag tyckte det var konstigt att fosterföräldern var vaken 01:30 och gav henne medicin. Inte konstigt om hon gick upp och själv tog medicin, men konstigt att andra var vakna den tiden och tänkte alltså att det kunde vara en efterhandskonstruktion (för att inte ha lämnat henne oövervakad för länge) och alltså en lögn. Samma sak med när dom hittar henne död. De kan ha struntat i att larma direkt på grund av panik när de insåg att hon var död.

Nej räddningstjänsten borde ha varit där omgående efter att de larmat, men polis och ambulans kan dröja. Ambulansen kan ha varit på viktigare larm än att skjutsa in henne till sjukhuset.

Såhär ska det ju gå till: Någon larmar och förklarar att D är död. Det finns inga livstecken och de kanske berättar om tecken som tyder på att D är avliden. Räddningstjänsten åker ut och är som ofta snabbt på plats, polisen åker också ut eftersom det finns indikation på att D är död och polisen ska kontrollera om något verkar misstänkt.
RTJ återkopplar till ambulansen att D uppvisar säkra dödstecken (tex likstel, likfläckar så ingen vård är aktuell) och då kommer ambulansen bara för att köra henne till bårhuset där också en läkare kan officiellt dödförklara och skriva dokument. (Det hade också kunnat skett att hon dödförklarats i hemmet av läkare och tagits till bårhus och rättsmedicinska av politibil efter att polis bestämt att inleda en undersökning. Men man väljer att, kanske för att snabbare, transportera bort med ambulans och inte kalla dit läkare). D är minderårig och måste köras till barnakuten (vi har i alla fall den rutinen) vid dödsfall.
Citera
2023-02-06, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
För att diverse personer inklusive mamman har sysslat med ryktesspridning i åratal om att det skulle vara så att familjehemmet underlät att söka vård för att dölja övergrepp och graviditet hur de fått ihop det logisk är svårt att förstå , ett dödsfall skulle avslöja om så var fallet

Ursäkta men hur skulle hennes dödsfall avslöja att hon blivit utsatt för övergrepp och varit gravid? Övergrepp behöver absolut inte synas vid en obduktion! Graviditeten syns men det är en privat sak och jag vet inte, finns det fullständiga utlåtandet att läsa? Det kan annars vara något som man inte låter gå ut offentligt och som ingen annan än D hade med att göra.
Citera
2023-02-06, 22:34
Medlem
Citat:
Det uppmanas alla privatpersoner att göra om de ringer och larmar efter att ha hittat en livlös person trots att inringaren upplever att personen är kall , skälet är att en privatperson kan hamna i chock och tro att en person är död trots att så inte är fallet .

Handen på hjärtat….
Skulle du själv göra det om kroppen var kall och likstel?
Citera
2023-02-06, 22:36
Medlem
Citat:
Jag tror att @olleph menar misshandelsdomen från 2020.
Jaana råkade visst tappa behärskningen och ta stryptag ( så där blev märken på halsen) på en kvinna på en parkeringsplats. Hon blev dömd i hovrätten efter att ha friats i tingsrätten.
Hon hävdade att hon bara knackat kvinnan på axeln men där fanns visst vittnen som sett hur det gick till.

Hon är utav en explosiv natur den ömma fostermodern.

Om det hrä stämmer är det ju ännu en allvarlig kritik som skulle ha kommit upp hos Socialstyrelsens granskning, då du inte får jobba med barn om du har en misshandelsdom på dig, även 2012. Detta gäller givetvis fosterhemsföräldrar också.
Citera
2023-02-06, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Ursäkta men hur skulle hennes dödsfall avslöja att hon blivit utsatt för övergrepp och varit gravid? Övergrepp behöver absolut inte synas vid en obduktion! Graviditeten syns men det är en privat sak och jag vet inte, finns det fullständiga utlåtandet att läsa? Det kan annars vara något som man inte låter gå ut offentligt och som ingen annan än D hade med att göra.
Vid dödsfall av oklara orsaker görs obduktion och då visar det även om den döda är gravid , det har påståtts att D dog för att dölja en graviditet också därför chattloggar innehåller så mycket spekulationer angående en graviditet .

Utlåtandet finns att läsa , flickan var inte gravid och fanns heller inga tecken på att hon varit gravid
Citera
2023-02-06, 22:38
Medlem
Citat:

Det hade synts om D hade berättat för läkarna vid en till läkarundersökning. Men vi behöver inte gå den valsen, vi vet att det fanns prassel mellan de två. Det har flera kompisar sagt att D har sagt, innan dödsfallet. Det är inget som påverkar någonting, då sådant händer.
Det finns däremot ingenting i obduktionen som tyder på graviditet eller samlag.
Citera
2023-02-06, 22:43
Medlem
Citat:
Jag tyckte det var konstigt att fosterföräldern var vaken 01:30 och gav henne medicin. Inte konstigt om hon gick upp och själv tog medicin, men konstigt att andra var vakna den tiden och tänkte alltså att det kunde vara en efterhandskonstruktion (för att inte ha lämnat henne oövervakad för länge) och alltså en lögn. Samma sak med när dom hittar henne död. De kan ha struntat i att larma direkt på grund av panik när de insåg att hon var död.

Inte alls konstigt, de hörde att hon gick ned. Att de har bevakat henne är något som däremot inte finns stöd för. I sådanna fall skall man inte ge henne sovmorgon och inte kontrollera henne på morgonen.

Citat:
Nej räddningstjänsten borde ha varit där omgående efter att de larmat, men polis och ambulans kan dröja. Ambulansen kan ha varit på viktigare larm än att skjutsa in henne till sjukhuset.
Såhär ska det ju gå till: Någon larmar och förklarar att D är död. Det finns inga livstecken och de kanske berättar om tecken som tyder på att D är avliden. Räddningstjänsten åker ut och är som ofta snabbt på plats, polisen åker också ut eftersom det finns indikation på att D är död och polisen ska kontrollera om något verkar misstänkt.
RTJ återkopplar till ambulansen att D uppvisar säkra dödstecken (tex likstel, likfläckar så ingen vård är aktuell) och då kommer ambulansen bara för att köra henne till bårhuset där också en läkare kan officiellt dödförklara och skriva dokument. (Det hade också kunnat skett att hon dödförklarats i hemmet av läkare och tagits till bårhus och rättsmedicinska av politibil efter att polis bestämt att inleda en undersökning. Men man väljer att, kanske för att snabbare, transportera bort med ambulans och inte kalla dit läkare). D är minderårig och måste köras till barnakuten (vi har i alla fall den rutinen) vid dödsfall.

Möjligt, men nu var det inte RTJ som gjorde något, de bara var på plats. Det var ambulansen som kom upp och avbröt räddningen. Så din förklaring håller inte med dokumentationen (som jag försöker hålla mig till).
Kontrollen av brott var inte särskilt bra gjord, då det är brott begånget.
Citera
2023-02-06, 22:44
Medlem
Citat:
Vid dödsfall av oklara orsaker görs obduktion och då visar det även om den döda är gravid , det har påståtts att D dog för att dölja en graviditet också därför chattloggar innehåller så mycket spekulationer angående en graviditet .

Utlåtandet finns att läsa , flickan var inte gravid och fanns heller inga tecken på att hon varit gravid

Detta är typ det enda som stämmer i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in