2023-02-06, 20:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
När t.o.m zelinsky och SVT erkänner att ryssarna gör framsteg så har jag svårt att tro att det inte är så.

Man petar inte försvarsministern om kriget skulle gå bra.
Det förstår även du vid lite eftertanke.

Kom igen nu.
En försvarsministern är politiker, ungefär som våran peter Hultqvist. Det är inte Ukrainas försvarsminister som leder styrkorna mot Ryssland. Han petades pga av att han var korrupt. Det visar att Ukraina bekämpar korruption vilket även Ryssland borde göra någon gång.
Ukraina spöar skiten ur rysshjonen lätt på sin hemmaplan, likhögarna efter föredetta ryssar tyder på det.
Citera
2023-02-06, 20:23
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Är du säker på att de är sprängda? De ser helt hela ut och kanontornet sitter på plats på stridsvagnarna?
Två stycken skulle kunna vara sprängda. Det ser ut som två vrak där uppe vid kurvan. Sot runt omkring. Sedan står två mindre fordon strax framför och två mindre längst fram som ser övergivna/utslagna ut. Tror nästan att stridsvagnarna kör runt någon sorts pansarskyttefordon.
Citera
2023-02-06, 20:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Är du säker på att de är sprängda? De ser helt hela ut och kanontornet sitter på plats på stridsvagnarna?

Säker är jag inte. Jag tror det. De kan ha brunnit upp.
Citera
2023-02-06, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du svarar på ett bra argument med "ingen bryr sig." Det finns en anledning att jag skrev det, jag svarade på ett inlägg från dig där du påstod att Euromaidan inte har med kriget att göra. Du har förlorat debatten. Jag klistrade in det för att ge dig en andra chans att svara då du "glömde" det. Slutdiskuterat med dig om du inte svarar på det istället för att tramsa.

Du bestämmer möjligen över Ot-debatten, vi andra försöker hålla oss till topic enligt TS.

Hittar du verkligen ingen bättre tråd att sprida ditt trams i?

Nu när vi ändå är överens om att putin startade kriget mot Ukraina senast 2014, kan vi då inte även komma att anta att han gjorde det med ett krig mot väst i sitt goda minne?
putin verkade ha ett tredje världskrig framför ögonen och tyckte att det var en risk han var villig att ta av nån anledning.

Vad tror du om de långsiktiga effekterna på rysk ekonomi? Politisk utveckling? Ryskt välstånd helt enkelt?
Det brukar kosta när man invaderar och möter motstånd, ryssland med putler i spetsen verkar ha vägt oddsen lite fel.

Det sprids filmer om hur ryska barn indoktrineras i krig. Jag hade förstått det om det handlade om utsatta Ukraina men i ryssland??
Denna supermakt som inte berörs av något som sanktioner eller krig kan innebära men känner sig tvungna att fängsla oppositions-medlemmar.. i fredstid!!
Citera
2023-02-06, 20:28
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Grabben, citera inte Moscow Times. De har inget med "Moscow" att göra, snarare tvärtom. Det är en antirysk publikation. Om jag bad dig läsa Greyzone eller Sonar21 för att bredda ditt perspektiv hade du tackat nej, du är nöjd med det du matas med.
Intressant att du helt utelämnar den inte så oviktiga statskuppen som föregick inbördeskriget 2014/15.

Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
De är alltså upplysta.
Du är mer än förvirrad, det Ukrainska folkvalda parlamentet röstar för att avsätta den pro-ryska presidenten helt legitimt. Sen flydde han istället för att på demokratiskt sätt kämpa för att behålla sitt ämbete, förstår Du varför...

Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Haha, så du vet att det är antirysk propaganda och ändå läser du skiten. Använd dina hjärnceller till något vettigare.
Ja, staskupp är okej om det är en shithole country. Inte i Sverige dock, vi är civiliserade enligt vissa i tråden.

Tack för tipset, men tror Du verkligen att jag skulle ta råd ifrån en pantad kattunge som Du...
Citera
2023-02-06, 20:32
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Du bestämmer möjligen över Ot-debatten, vi andra försöker hålla oss till topic enligt TS.

Nej du är ute och cyklar. Kriget började 2014. Detta är trådstarten. Jag kan inte se avgränsningen gentemot Euromaidan.

"Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina

Iaf. dom delar av Ukraina som Putin nu påstår att han, och ingen annan, erkänt som självständiga länder.

Delar av dessa områden kontrolleras av Ukraina och andra delar kontrolleras av ryska paramilitärer och så kallade separatister.

Moscow Orders Troops to Ukraine’s Breakaway Regions After Putin Recognizes Them

President Vladimir V. Putin signed a decree that allowed for troops to enter the two regions for “peacekeeping.” The U.S. and E.U. said they would begin imposing limited sanctions.
https://www.nytimes.com/live/2022/02...ia-putin-biden

Putin has ordered Russian troops into Ukraine.

The decrees on recognizing the Donetsk and Luhansk People’s Republics order the Russian armed forces to go into separatist territory on peacekeeping missions.
https://twitter.com/maxseddon/status...73188663861264
Max Seddon byråchef Moskva, Financial Times

Putin has ordered his military to go to Donetsk and Luhansk regions in order to carry out "peacekeeping functions." In text of the presidential order he signed today recognizing Donetsk and Luhansk People's Republics. Russia officially occupying parts of Ukraine's Donbas region.
https://twitter.com/Andrew__Roth/sta...73776025845767
Andrew Roth, Moskvakorrespondent, The Guardian"
Citera
2023-02-06, 20:35
Medlem
Citat:
Ledaren i DPR kom inte från Ryssland, han var född i Donetsk. Ledaren i LPR var född i Ryssland men flyttade till Ukraina (då Sovjet) som 4-åring - så han var "ukrainare". (källor: Wikipedias sidor om ledare i DPR och LPR). Girkin kom till konflikten, var deras militäre, men inte politiske, ledare (och sedermera försvarsminister i DPR). Girkin är ryss. Han eskalerade konflikten till nivån av krig. Vi kan inte utesluta helt att han kom på order av Putin. Men författarna nedan tror inte det.

Antalet "små gröna män" var starkt överdrivet. Om du läser "85 dagar i Sloviansk" så är där en komisk episod där seperatisterna har tagit kontroll över en stadsdel i Sloviansk (bekräftas också av Platonova, 2018). Den ukrainska armén skulle lätt kunna ha tagit den, men de vågade inte angripa för de trodde de var uppe mot Spetznaz. De gick på den egna propagandan/dåliga underrättelsetjänsten. Stor skillnad på Ukraina då och nu.

Så det är missvisande att "ledarna" kom inte från Ryssland.

Platonova refererar till denna som stöd för samma tes (Ryssland reagerade på upproret i Donbass snarare än att de var "master mind"), har ej läst den själv: Robinson, P. (2016). “Russia’s Role in the War in Donbass, and the Threat to European Security”. European Politics and Society, vol. 17 (4), pp. 506–521. Accessed 1 January
2018. doi: 10.1080/23745118.2016.1154229.

Platonova, D. (2021). The Donbas Conflict in Ukraine: Elites, Protest and Partition. Routledge.

Läs lite mindre kremlpropaganda.
De som stod i spetsen för de tidiga ockupationerna av byggnader leddes i stort sett av inbussade ryssar.
Och en stor del av de beväpnade männen var ryska militärer.
Nu var det inte bara gröna män inblandade utan reguljära Rysska styrkor läs lite mer en enbart Kreml propaganda.
Finns mängder av bevis på transport av trupper och vapen mellan Ryssland och de s,k utbrytarrepublikerna.
Tror du forfarande på att dessa var frivilliga soldater på semester.
Sök värvni g i den svenska armén som förare av valfritt fordon sen kollar du om det är OK att ta med en haubits på semester.

Jösses vad långt du är nere i hålet.
Citera
2023-02-06, 20:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Naturfilm om de märkliga djuren i Ukraina. Bl.a. leoparder och vatniks.
https://twitter.com/DefenceU/status/1622607708812713984
Citera
2023-02-06, 20:42
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Läs lite mindre kremlpropaganda.
De som stod i spetsen för de tidiga ockupationerna av byggnader leddes i stort sett av inbussade ryssar.
Och en stor del av de beväpnade männen var ryska militärer.
Nu var det inte bara gröna män inblandade utan reguljära Rysska styrkor läs lite mer en enbart Kreml propaganda.
Finns mängder av bevis på transport av trupper och vapen mellan Ryssland och de s,k utbrytarrepublikerna.
Tror du forfarande på att dessa var frivilliga soldater på semester.
Sök värvni g i den svenska armén som förare av valfritt fordon sen kollar du om det är OK att ta med en haubits på semester.

Jösses vad långt du är nere i hålet.

Inget av det jag citerar är kremlpropaganda. Det är ju peer reviewed akademisk litteratur. Det är du som är ett av trådens bästa exempel på någon som är nere i ett hål. Om någon ger dig bra läsning som rubbar din världsbild så är det fiendens propaganda. Du är som ett Jehovas vittne som ser "djävulen tala" så fort något rubbar din världsbild.

Titta igen på det jag citerade och läs, ifall du är seriös och inte bara snackar skit. Om du är snäll kanske jag t om kan ge dig PDFer på det. Eller kom åtminstone med fakta som motsäger det, med referenser istället för "öö jag har följt konflikten i 8 år och det jag tror stämmer med vad alla pro-ukraina medier säger så det måste stämma".
Citera
2023-02-06, 20:44
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Där finns en "högerfalang" (höger om Putin) som vill kriga. Eller rättare sagt, de låter som om de vill kriga, men det är lite macho-retorik tror jag. En sån som Kadyrov är svår att förstå sig på, min inlevelseförmåga är otillräcklig där. Det är också lite svårt att förstå sig på om Putin säger till dem att skälla och gorma, eller om de pressar Putin att gå åt "höger".
Vad pratar du om? Har du insikt i Putins närmaste krets?
Citera
2023-02-06, 20:44
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Vilken värld lever du i? USA spenderade mer pengar på sin krigsmakt än Ryssland, Kina, Indien, Storbrittanien, Frankrike, Tyskland, Saudiarabien, Japan och Sydkorea gjorde tillsammans. Bara för att vissa EU länder börjar få slut på några väldigt specifika artiklar ska du inte lura dig själv om att det börjar sina på det amerikanska lagret.
USA har sagt att om kriget fortsätter under 2023 kommer de få problem att få fram i första hand ammunition.
Än värre är att europa i stort inte ligger på större ammunitionslager.
Kriget i Ukraina har ett svalt intresse bland befolkningen i USA. Det har debatterats om det verkligen är rätt att som Biden lägga 500 miljarder dollar på detta. Nu talas det om att Biden kommer försöka få Zelenskyj till förhandlingsbordet. Största anledningen är att det är val i USA 2024.
Biden har redan haft motgångar i USA och avsätter han än mer pengar och vapen till ukraina kan det spela Dems i motgång. Intressant länk från opolitisk källa:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.ui.se/utrikesmagasinet/analyser/2023/februari/usas-stod-till-ukraina-lar-minska-med-tiden/&ved=2ahUKEwiBv-WS0YH9AhWkSPEDHQufC5QQFnoECCUQAQ&usg=AOvVaw0xCps_x g3S7U6_Ctg0mO6k
Citera
2023-02-06, 20:48
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Fast det är ju först till nytta om vi hamnar i krig med Ryssland. Vilket Europa är så rädda för att göra.

Hur skulle verkligheten se ut om det började smälla kärnvapen i Berlin, Paris, Warszawa å London tror du?

Scholtz har ju lovat att leoparderna inte får användas på rysk mark.
Då skulle alla områden med fler än 3 invånare i Ryssland förvandlas till glas. Det finns fler länder än Ryssland som har kärnvapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in