Citat:
Ursprungligen postat av
EnoughisEnough
Andra länder gör ju inte alltid heller rätt, det pågår många krig runtom i världen men i just denna tråden behandlar vi rysslands anfallskrig mot Ukraina, eller hur?
”De i Donbass” verkar vara problematiska, är det som samer som påstår sig äga Sverige för att dom var näst först dit eller som norrlänningar överlag, som vill ha gratis el?
Eller saknar dom bara sovjet så mycket? Du pratade väl med nån kvinna där häromdagen om jag minns rätt?
Ni diskuterade Sveriges agerande.. om du minns?
Du kan utgå ifrån vad du har läst, hur mycket du vill. Det gör vi alla.
Vissa saker är inte i gråskala dock.
När ryssland invaderade Ukraina så var det svart på vitt. Ingen tvekan längre, inga ursäkter. Det är den invasionen tråden handlar om t.o.m.
Säkert svårt för vissa att förstå men ibland kan ett illa omtyckt folkslag/stat bli än mindre omtyckt om dom invaderar ett grannland, mördar och våldtar barn och kvinnor. Gör mer skada på infrastruktur och hem än nån jordbävning i Turkiet lyckas göra.
Vad jag vet så är detta ingen allmän diskussion om geopolitik även om många rysstroll hade det på agendan i början av tråden så du är kanske på helt fel ställe?
Jag kanske var otydlig. Flera aktörer handlade fel 2013-2014. Jag syftade inte på något annat än ukraina-konflikten.
"”De i Donbass” verkar vara problematiska, är det som samer som påstår sig äga Sverige för att dom var näst först dit eller som norrlänningar överlag, som vill ha gratis el?"
Jag fattar inte riktigt jämförelsen.
- De var ju för det första jävligt sura för att Yanukovich som de röstat bort. Ungefär som Gnosjö skulle vara ifall Dagostar gjort revolution och kört ut Tuffe Uffe från Sverige.
- Jag rekommenderar dig att läsa ett paper som heter "national identities in post-soviet ukraine" om du vill veta hur de känner rent identitetsmässigt i Donbass. Har skrivit om det här förr. Hon som jag snackade med flyttade från Donbass (ingen flykt, ordnade förhållanden) och till Ryssland. Ukrainsk mor, rysk far. Proryss, hennes barndomsvänninna är sniper nu. Vet inte hur hon ställer sig till Sovjet, det verkar inte vara en del av hennes "mentala modell".
Krig föregår ju alltid på flera nivåer.
Dels den individuella. Det postas ibland om enskilda våldtäkter, tvättbjörnar eller andra saker.
Dels den bilaterala. Ryssland slåss med Ukraina.
Dels den geopolitiska. Vad händer om kriget slutar med X.
Jag håller med dig om att detta inte är en tråd om geopolitik i allmänhet, exempelvis "vad är multipolaritet?" eller "vill vi leva i världsfred till varje pris?".