2023-02-06, 19:27
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag tycker det är konstigt att man skickar abrams till Ukraina. Men det är nog som du säger. Det var för få i gång tyskarna. Det naturliga vore att USA ger de länder som vill en Abrams för varje Leopard II de skickar till Ukraina. Om de nu vill ha en.
Jag tycker också att det är konstigt, men jag saknar lust att diskutera saken mer eftersom det verkar infekterat. Det är bättre att vänta och se vad som kommer fram, och när.
Citera
2023-02-06, 19:29
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Han verkar ha vunnit putins gunst iaf.
Delvis som nyttig idiot men ändå.. hade inte putler sett hans värde så hade ju girkin inte levt.

Han är väl till viss del en möjlig hjälte/syndabock när historien skrivs och idioter ska tolka det på Flashback om ett antal år.

Vad vi vet om honom och hans historia så har han iaf varit en tongivande röst i konfliktens början och någon som uppenbarligen är ett tacksamt verktyg för en imperialist som vill invadera och annektera ett specifikt grannland, nämligen Ukraina.

Han verkar lite egenkär och upptagen av att han gjorde något som kommer eka i historien i hundratals år. Vi kan räkna med att han kommer att skriva sina memoarer och avslöja allt. Han lever garanterat för att han vet något och har den informationen i ett dödsmansgrepp.
Citera
2023-02-06, 19:29
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Frågan är om det är en bra tidpunkt att gå på offensiven, inga löv och mjuk mark. Nedan tre ryska stridsvagnar som tydligen ska ha nedkämpats där.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1622632497723985920
Snacka om eld i röven😂😂

Varför sprang dåren? Bättre om han slängt sig ner och försökt släcka.
Citera
2023-02-06, 19:30
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja det kan vi säga om du vill. Men det säger inte något, det är bara sofisteri.
Jaha, Du tycker så när det inte är Du själv som gör det...
Citera
2023-02-06, 19:31
Medlem
RuAFs offensiv mot Vuhledar fortsätter. Anledning? Järnvägen mellan Ryssland och Zaporizhzhia/Kherson oblast ligger inom artilleriavstånd från Vuhledar, så samhället är vitalt för den ryska logistiken.

Offensiven har dock inte gått bra. Det har kommit ut många, många videos från drönare på förstört ryskt krigsmateriel. Vuhledar ligger strategiskt på en höjd, så ukrainarna har en stor fördel. Även idag har RuAF åkt på pumpen. Sägs att närmare 30 ryska militärfordon har slagits ut. Lär kommer videos inom kort.

https://twitter.com/tatarigami_ua/status/1622653927597514788?s=46&t=jStRQvTZkcgVywYJERkjnA
Citera
2023-02-06, 19:31
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
UAF rapporteras ha mosat till Röda Armén ordentligt vid Vuhledar idag.

https://twitter.com/Tatarigami_UA/status/1622653927597514788
Citat:
Great news. Throughout the day, the enemy attempted a series of assaults in Vuhledar's direction. Up to 30 armored vehicles of different types have been either damaged or completely destroyed. Hopefully videos will be released soon to public.

Låter fantastiskt om det stämmer.

30 ryska bepansrade fordon förstörda idag. Bara i Vuhledar-trakten.
Citera
2023-02-06, 19:42
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Andra länder gör ju inte alltid heller rätt, det pågår många krig runtom i världen men i just denna tråden behandlar vi rysslands anfallskrig mot Ukraina, eller hur?

”De i Donbass” verkar vara problematiska, är det som samer som påstår sig äga Sverige för att dom var näst först dit eller som norrlänningar överlag, som vill ha gratis el?
Eller saknar dom bara sovjet så mycket? Du pratade väl med nån kvinna där häromdagen om jag minns rätt?
Ni diskuterade Sveriges agerande.. om du minns?

Du kan utgå ifrån vad du har läst, hur mycket du vill. Det gör vi alla.

Vissa saker är inte i gråskala dock.
När ryssland invaderade Ukraina så var det svart på vitt. Ingen tvekan längre, inga ursäkter. Det är den invasionen tråden handlar om t.o.m.
Säkert svårt för vissa att förstå men ibland kan ett illa omtyckt folkslag/stat bli än mindre omtyckt om dom invaderar ett grannland, mördar och våldtar barn och kvinnor. Gör mer skada på infrastruktur och hem än nån jordbävning i Turkiet lyckas göra.

Vad jag vet så är detta ingen allmän diskussion om geopolitik även om många rysstroll hade det på agendan i början av tråden så du är kanske på helt fel ställe?

Jag kanske var otydlig. Flera aktörer handlade fel 2013-2014. Jag syftade inte på något annat än ukraina-konflikten.

"”De i Donbass” verkar vara problematiska, är det som samer som påstår sig äga Sverige för att dom var näst först dit eller som norrlänningar överlag, som vill ha gratis el?"

Jag fattar inte riktigt jämförelsen.
- De var ju för det första jävligt sura för att Yanukovich som de röstat bort. Ungefär som Gnosjö skulle vara ifall Dagostar gjort revolution och kört ut Tuffe Uffe från Sverige.
- Jag rekommenderar dig att läsa ett paper som heter "national identities in post-soviet ukraine" om du vill veta hur de känner rent identitetsmässigt i Donbass. Har skrivit om det här förr. Hon som jag snackade med flyttade från Donbass (ingen flykt, ordnade förhållanden) och till Ryssland. Ukrainsk mor, rysk far. Proryss, hennes barndomsvänninna är sniper nu. Vet inte hur hon ställer sig till Sovjet, det verkar inte vara en del av hennes "mentala modell".

Krig föregår ju alltid på flera nivåer.
Dels den individuella. Det postas ibland om enskilda våldtäkter, tvättbjörnar eller andra saker.
Dels den bilaterala. Ryssland slåss med Ukraina.
Dels den geopolitiska. Vad händer om kriget slutar med X.

Jag håller med dig om att detta inte är en tråd om geopolitik i allmänhet, exempelvis "vad är multipolaritet?" eller "vill vi leva i världsfred till varje pris?".
Citera
2023-02-06, 19:45
Medlem
Citat:
Han verkar lite egenkär och upptagen av att han gjorde något som kommer eka i historien i hundratals år. Vi kan räkna med att han kommer att skriva sina memoarer och avslöja allt. Han lever garanterat för att han vet något och har den informationen i ett dödsmansgrepp.

Vi kan nog vara överens om att han lever för att putin vill att han ska leva. Girkin tar ju bort en del fokus från det uppenbara.
Att putin ville invadera Ukraina om dom försökte bli självständiga, söka sig mot Europa och demokrati.
Göra sig fria från det sovjetiska arvet och Kreml.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2023-02-06 kl. 19:58.
Citera
2023-02-06, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Senaste modellen av Abrams väger 74 ton.
Antar att du menar sep-3 där, den är mycket riktigt på ca 74 short ton det är ungefär 67 ton så inte fasligt mycket mer än de andra
Citera
2023-02-06, 19:53
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Det är du som bara tänker utifrån dig själv. Förklara varför detta är fel istället:

"

Jag tror du får köpa att alla inte tänker som du.

Så här ser jag det.

Låt oss nu anta att Euromaidan gått ordnat till. Yanukovich hade 19 Februari sagt: "jag är en skurk. Jag beordrade min polis att slå ihjäl allt motstånd och jag är betald av Putin.". Han hade på eget initiativ avgått, och en ny president tillsatts direkt på samma sätt som om Yanukovich hade dött. Nuland var bara en snäll tant som delade ut kakor på torget. I övrigt hade allt annat gått till på samma sätt.

Vad hade det spelat för roll för konflikten?

Då hade där funnits en legal president över landet i Krim.
1) Putins små gröna män hade helt enkelt invaderat ett vanligt land, med en vanlig president, ingen junta. Krims parlament hade röstat fram något som inte är i enlighet med konstitutionen. De hade varit odemokratiska och förtjänat mindre sympati än vad som nu är fallet.
2) Yanukovich, som då hade varit en f d president hade inte haft någon formell betydelse när han bad om hjälp av Ryssland. Det hade spelat lika liten roll om han hade bett om hjälp, som om babuschkan med sovjet-flaggan hade bett om hjälp.
3) I Donbass hade befolkningen som protesterade varit helt orimliga. De hade bara varit några som valt en president som demokratiskt hade avgått, och som blev sura över det. Man kan fortfarande diskutera om de hade haft rätt att bryta sig fria (precis som i vilken seperatist-konflikt som helst). Men de hade varit odemokratiska och förtjänat mindre sympati än vad som nu är fallet. Deras rädsla hade också varit mer ogrundad.
4) Putin hade varit paranoid. I verkligheten så såg han ett land som motsatte sig EU och Nato på demokratisk väg, men i vårt tänkta exempel så hade han sett ett EU och Nato som på demokratisk väg valde Nato, och ett Väst som lever som de lär. Om han då ändå agerat med våld, hade det visat att han ville agera i Ukraina enbart av vinst-skäl. Hans oro över USA hade varit ännu mer paranoid än idag.

Det finns fler spår. Men de borde räcka för att du ska förstå varför det gör skillnad för några. Om det inte gör skillnad för dig så scrollar du vidare.
"
Som du ser spelar det inte någon roll att Zelensky är folkvald för någon av punkterna. Om där är några högljudda Nato-runkare som inte håller med mig så säger det mer om dem än om mina argument. Jag kan också få 5 kompisar att gå in och skriva att jag har rätt om jag vill. Majoriteten bestämmer inte vad som är rätt i en sådan här diskussion på nätet. Låt det istället vara upp till läsaren.
Försök aldrig rättfärdiga Putins Egoistiska tänkande. Hans filosofi tar inte hänsyn till människor, bara maktbegär.
Citera
2023-02-06, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
När t.o.m zelinsky och SVT erkänner att ryssarna gör framsteg så har jag svårt att tro att det inte är så.

Man petar inte försvarsministern om kriget skulle gå bra.
Det förstår även du vid lite eftertanke.

Kom igen nu.
Hur många gånger är det nu ryssarna bytt befälhavare? Antagligen för att det gått så väldans bra för barnamördare v.puttins trupper. Visst har ryssarna gjort framsteg, i donbas har man avancerat 14 kilometer på 8 månader med en handfull ryska soldater stupade för varje meter. Det är betydligt långsammare än ryssarnas framgångar vid Stalingrad vintern 42-43. På södra fronten har ryssarna den senaste månaden intagit 2 platser, det ena en "by" som innan kriget hade 3 invånare.
Citera
2023-02-06, 20:02
Medlem
Citat:
Det är du som bara tänker utifrån dig själv. Förklara varför detta är fel istället:

"

Jag tror du får köpa att alla inte tänker som du.

Så här ser jag det.

Låt oss nu anta att Euromaidan gått ordnat till. Yanukovich hade 19 Februari sagt: "jag är en skurk. Jag beordrade min polis att slå ihjäl allt motstånd och jag är betald av Putin.". Han hade på eget initiativ avgått, och en ny president tillsatts direkt på samma sätt som om Yanukovich hade dött. Nuland var bara en snäll tant som delade ut kakor på torget. I övrigt hade allt annat gått till på samma sätt.

Vad hade det spelat för roll för konflikten?

Då hade där funnits en legal president över landet i Krim.
1) Putins små gröna män hade helt enkelt invaderat ett vanligt land, med en vanlig president, ingen junta. Krims parlament hade röstat fram något som inte är i enlighet med konstitutionen. De hade varit odemokratiska och förtjänat mindre sympati än vad som nu är fallet.
2) Yanukovich, som då hade varit en f d president hade inte haft någon formell betydelse när han bad om hjälp av Ryssland. Det hade spelat lika liten roll om han hade bett om hjälp, som om babuschkan med sovjet-flaggan hade bett om hjälp.
3) I Donbass hade befolkningen som protesterade varit helt orimliga. De hade bara varit några som valt en president som demokratiskt hade avgått, och som blev sura över det. Man kan fortfarande diskutera om de hade haft rätt att bryta sig fria (precis som i vilken seperatist-konflikt som helst). Men de hade varit odemokratiska och förtjänat mindre sympati än vad som nu är fallet. Deras rädsla hade också varit mer ogrundad.
4) Putin hade varit paranoid. I verkligheten så såg han ett land som motsatte sig EU och Nato på demokratisk väg, men i vårt tänkta exempel så hade han sett ett EU och Nato som på demokratisk väg valde Nato, och ett Väst som lever som de lär. Om han då ändå agerat med våld, hade det visat att han ville agera i Ukraina enbart av vinst-skäl. Hans oro över USA hade varit ännu mer paranoid än idag.

Det finns fler spår. Men de borde räcka för att du ska förstå varför det gör skillnad för några. Om det inte gör skillnad för dig så scrollar du vidare.
"
Som du ser spelar det inte någon roll att Zelensky är folkvald för någon av punkterna. Om där är några högljudda Nato-runkare som inte håller med mig så säger det mer om dem än om mina argument. Jag kan också få 5 kompisar att gå in och skriva att jag har rätt om jag vill. Majoriteten bestämmer inte vad som är rätt i en sådan här diskussion på nätet. Låt det istället vara upp till läsaren.

Igår (230205) kl 17.40 körde du EXAKT samma inlägg. Du har nu copypastat det. Det var lika ointressant då som det är nu. Du tynger ner tråden med dina repetitiva inlägg. Man undrar var gränsen i forumet går för spammande?

Återigen; ingen bryr sig om Euromaidan, flera fria val har hållits i Ukraina efter 2014. Move on!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in