2023-02-06, 08:31
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Vad tror du om att byta 3:e axeln på höger sida bak?
Hur lång tid tar det?

Det är inte ett jobb för besättningen, och det är inte något som du normalt gör i fält. Jag har inte varit mekaniker på Leo så jag vet inte hur svårt det var.

Ukrainska mekaniker kommer säkert vara långsammare än de bästa mekanikerna i väst. Kanske kan några lockas till de bakre linjerna för de svåraste reperationerna.
Senast redigerad av psychicsailor 2023-02-06 kl. 08:37.
Citera
2023-02-06, 08:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
F16 och sånt förstår jag, men ärligt lära sig köra en pansarvagn kan ju inte vara så svårt nån här som rattat Leopard i lumpen som kan förklara något visst moment som tog lång tid på sig att lära sig? Dessutom om informationen stämmer om dessa västerländska vagnars styrka på avstånd gentemot de Ryska är det ju ännu lättare.

Däremot reparationer och bränsle kan jag förstå är komplicerat speciellt med Abrams hade jag varit Ukrainarna hade jag placerat dessa kring Kiev,Lviv och fronten mot Vitryssland eventuellt Kherson, och förflyttat det Ryska Pansar man har där österut.

Besättningen måste kunna serva rätt mycket på stridsvagnen själva men utöver själva mekaniken är det mycket annan specialutrustning ombord. Sen handlar det inte bara om att köra, du ska kriga med den. Det är stridsvagnsdoktrin, d.v.s du ska manövrera, lokalisera fienden och skjuta samtidigt, inte stanna upp och titta i manualen emellanåt. Det ska gå fort.
Citera
2023-02-06, 08:37
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Man förstår hur desperat det är för ryssland när nazister och stalinister vädjar till väst att sluta stödja Ukraina för att rädda ukrainska liv.

Riktigt låg kvalitet på propagandan. Mest riktad till serber, muslimer och sinneslöa.

Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Som det ser ut nu så förlorar Ukraina kriget och rent realpolitiskt så har man då inte bara förlorat en massa ukrainska liv utan även en massa territorium. Zelensky kommer ses som en katastrof för Ukraina i backspegeln.

Ryssland agerar efter det enda alternativ som finns för de. Gör något, NU!
Just nu så avvaktar Ukraina mer och bättre vapen samt de som tränas runt om i i världen, ny trupp.
Ryssland tränar sin trupp men kan inte räkna med så mycket mera eller bättre i vapenväg.
Man kan tro att bägge sidor borde vänta till allt är på plats. Men det har inte Ryssland tid med. Tiden är inte på Rysslands sida. Inte heller logistiken.
Många supportfordon och transportfordon är förstörda eller tagna.
HIMARS slog ut de stora depåerna som var nära frontlinjen. Detta har Ryssland fått ändra på.
Kan vara en förklaring till den långsammare framryckningen, jmf med förra året.
Men i grunden har inte Ryssland logistiken för att ha långa försörjningslinjer. Det var ett av skälen till att attacken mot Kiev gick om intet.

Gick inte då och kommer inte gå nu heller.
Men vad har de för val?
Citera
2023-02-06, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Konstigt att folk som är på Ukrainas sida och som är på plats i B-ACK-mut säger tvärtom..

https://youtu.be/PKZpYglZrW4

Man ser hur intervjuarens (pro-Ukraina) själ lämnar hans kropp när den han intervjuar (rådgivare till AFU) säger att Wagner krossar AFU..

Du kan ingenting om krig, läs på om försvar vs anfall och hur förlusterna skiljer sig.

Faktum är att du kan inte ett skit och bara förpestar tråden.
Citera
2023-02-06, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kolla upp hur mycket den väger, du verkar ha missat det.

Jag vet vad den väger. Men du ville inte utveckla. Antyder du att allt som är tyngre kan bogsera nåt som är lättare, och aldrig tvärtom? Eller vad?

Iallafall så är det inte alls så enkelt. Ibland kan en Abram bogsera en Leo2 och i ibland inte. Ibland kan en Leo2 bogsera en Abram och ibland inte. Om en Leo2 har fått bägge banderna trasiga och fastnat i ett surhål så kan inte ens 2st Abram bogsera den.

Sen kan du fundera på hur en bogserbåt som är 1 000 ggr lättare kan nåtsådär flytta en oljetanker.
Citera
2023-02-06, 08:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Jag vet vad den väger. Men du ville inte utveckla. Antyder du att allt som är tyngre kan bogsera nåt som är lättare, och aldrig tvärtom? Eller vad?

Iallafall så är det inte alls så enkelt. Ibland kan en Abram bogsera en Leo2 och i ibland inte. Ibland kan en Leo2 bogsera en Abram och ibland inte. Om en Leo2 har fått bägge banderna trasiga och fastnat i ett surhål så kan inte ens 2st Abram bogsera den.

Sen kan du fundera på hur en bogserbåt som är 1 000 ggr lättare kan nåtsådär flytta en oljetanker.

Fattar du att du inte kan jämföra en båt med ett landfordon? Jag kan dra en två tons båt med ena handen men jag kan inte rubba en två ton tung bil med två händer. En Leopard 2 kan inte bogsera en 74 tons Abrams nej.
Senast redigerad av Melange5738 2023-02-06 kl. 08:56.
Citera
2023-02-06, 08:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Åk till Ryssland, Belarus eller Ukraina där hör du hemma med din mentalitet. Om du inte redan bor där?
behövs inte, fria demokratier kan stödja ukrainas kamp mot fashistiska ryska folkmördare från hemmaplan.

tex genom att betala för en skriven hällsning på en granat,flrmodligen de bäst spenderade pengarna någonsin.

Citat:
Det är bedrövligt att hålla på att hoppa på andra som uttrycker åsikter att de är landsförrädare och bör straffas. Det hör inte hemma i Sverige.

det hör naturligtvis hemma, rysstroll ska bekämpas, under krigstid med våld, enligt lag, i fredstid genom att bemötas som det skräp de utger sig för att vara.
Citera
2023-02-06, 08:45
Avslutad
Citat:
Saken är att Abrams är inte en överlägsen tank jämfört med Leopard 2. De är hyfsat likvärdiga. Skillnaden är att logistiken för Leopard 2 finns i hela Europa. Abrams är byggd för att rulla i öknen i princip, inte i den ukrainska rasputitsan.
Jag tror anledningen till att skicka Abrams var att få Tyskland att få tummen ur röven och tvinga fegtyskarna att skicka Leopard 2 och tillåta andra länder att sända tanksen till Ukraina. Alltså tanken var inte att abrams skulle spela någon större roll i kriget utan få igång Europa att skicka Leopard 2 som ska göra hästjobbet att bekämpa rysska trupper. Själva Abramstanksen är nog sekundärt i sammanhanget.
Citera
2023-02-06, 08:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Men det ser inte ut som de kommer leverera mer än 32 stycken Abrams så det lär ju inte bli speciellt mycket logistik eller hur. Du lär inte skicka 32 stycken servfordon som var och en är så tunga att de ändå inte kan passera några broar i Ukraina. Alla serviceenheter lär komma bli placerade i Polen där personalen utbildas.

Kontentan är att Ukraina inte lär kunna hålla Abrams-vagnarna rullande tillräckligt länge för att göra någon skillnad i kriget även om de kommer i år (vilket de inte lär göra, tidigast kommer de antagligen efter att novemberrasputitsan startat).

Ja, möjligt. Deras största problem är att de kräver mycket underhåll, är tunga, alukar mycket bränsle och inte är optimerade för ukrainska väderförhållanden. Men väl förberedda med en vältränad besättning på platt fast mark så är de, förstås, dödliga, framförallt om fienden kan bekämpas på långt håll. Kortsiktigt lär Ukraina få mer nytta av de CV-90 som Sverige skickar.

Slava Ukraini!
Citera
2023-02-06, 08:46
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Blir snart en taktisk reträtt i bakhmut.
Så kanske det blir men bettingbolaget som Psychicsailor så vänligt visade mig har minskat chanserna för att Bakhmut ska falla.

Vet du något som de inte vet om eller önsketänker du?

https://insightprediction.com/c/5/russia-ukraine
Citera
2023-02-06, 08:53
Medlem
Citat:
Fattar du att du inte kan jämföra en båt med ett landfordon? Jag kan dra en två tung båt med ena handen men jag kan inte rubba en två tung ton bil med två händer. En Leopard 2 kan inte bogsera en 74 tons Abrams nej.

För det första är det inte den senaste 74ton som skall skickas. För det andra går det utmärkt i vissa sammanhang och i andra kan inte en 74tons Abram bogsera en 55 tons Leo2 heller. Men antar att du aldrig varit på ett pansarregemente.

Men det är bra att du själv erkänner att det beror på.
Citera
2023-02-06, 08:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag tror anledningen till att skicka Abrams var att få Tyskland att få tummen ur röven och tvinga fegtyskarna att skicka Leopard 2 och tillåta andra länder att sända tanksen till Ukraina. Alltså tanken var inte att abrams skulle spela någon större roll i kriget utan få igång Europa att skicka Leopard 2 som ska göra hästjobbet att bekämpa rysska trupper. Själva Abramstanksen är nog sekundärt i sammanhanget.

Precis. Och sen kanske få möjlighet att sälja fler Abrams till andra länder nu när de kommer gå över till nästa generations tank framöver. Det är trots allt en utgående modell från 70-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in