2023-02-06, 00:56
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Har vi någon kunnig i tråden som kan förklara Israels hållning i kriget? Israel har ju hittills vägrat att skicka vapen, men de har även sagt att om samarbetet mellan Iran och Ryssland fortsätter så kommer de att slopa vapenstoppet.

Idag är Putins samarbete med mullorna djupare än någonsin. De ska t.o.m bygga en egen drönarfabrik ihop.

Men Israel sitter kvar på läktaren och skickar fortfarande inga vapen. Hur kommer det sig?

Dom kanske gör det?
Lika väl som Turkiet gör det.
Citera
2023-02-06, 01:06
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Har vi någon kunnig i tråden som kan förklara Israels hållning i kriget? Israel har ju hittills vägrat att skicka vapen, men de har även sagt att om samarbetet mellan Iran och Ryssland fortsätter så kommer de att slopa vapenstoppet.

Idag är Putins samarbete med mullorna djupare än någonsin. De ska t.o.m bygga en egen drönarfabrik ihop.

Men Israel sitter kvar på läktaren och skickar fortfarande inga vapen. Hur kommer det sig?

Man får se vad som sker men :

Israel is exploring the possibility of supplying Ukraine with its state-of-the-art Iron Dome anti-missile defense system, Prime Minister Benjamin Netanyahu said on Sunday.

"The issue of arms supplies was considered and rejected by the previous Israeli government. I will study this issue and answer this matter in the most adequate manner," Netanyahu said in an interview with the French LCI channel.

https://www.yenisafak.com/en/news/israel-considers-supplying-ukraine-with-iron-dome-air-defense-system-netanyahu-3660161

Man har ju haft en slags "Schweiz-politik" i detta, men det förefaller börja förändras. Var ju troligtvis väl Israel som slog till mot den där dron-fabriken i Iran. När det är sagt, så vet jag inte varför politiken förändras ? Kanske för att det blir lättare att handskas med Syrien då ?
Citera
2023-02-06, 01:07
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
De korkade tyskarna stod likt åsnan mellan två hötappar. Valet stod mellan att slicka Washington-globalisternas r*var eller att ha fortsatt goda ekonomiska och diplomatiska förbindelser med Ryssland. De underdåniga tyskarna valde att gå på neoconsens linje och är nu dödsfiender till Ryssland. Tyska stridsvagnar som dödar ryska soldater igen, det ses garanterat inte med blida ögon i Moskva.

Och tacken blir att Rheinmetall/Krauss-Maffei får se sina Leo2 bli sönderskjutna av ryssen. Plus en energikris som hotar att sänka tysk industri...

Dom ryska mongolerna kan ju lätt undgå att bli ihjälskjutna av tyska tanks, det är bara att åka hem över gränsen till sitt skithål ryssland... eller hur?
Citera
2023-02-06, 01:07
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
De korkade tyskarna stod likt åsnan mellan två hötappar. Valet stod mellan att slicka Washington-globalisternas r*var eller att ha fortsatt goda ekonomiska och diplomatiska förbindelser med Ryssland. De underdåniga tyskarna valde att gå på neoconsens linje och är nu dödsfiender till Ryssland. Tyska stridsvagnar som dödar ryska soldater igen, det ses garanterat inte med blida ögon i Moskva.

Och tacken blir att Rheinmetall/Krauss-Maffei får se sina Leo2 bli sönderskjutna av ryssen. Plus en energikris som hotar att sänka tysk industri...

Du menar med det där shithole-country som ständigt hade "mystiska avbrott" på gasen och helt plötsligt "minskade hastigheten" och höjde priset rejält?

Ryssland går inte lita på. Muhammeds pizzeria är mer ärligare i jämförelse.

Tyska stridsvagnar som dödar ryssar är nog varken gud eller putin obrydd om.
Citera
2023-02-06, 01:11
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Dom kanske gör det?
Lika väl som Turkiet gör det.

De kanske de gör, kanske lite Israelisk hjälp är med på med detta ?

Ukraine is building its own Iron Dome. This US company is key
The 'Sky Project' initiative, with help from a US company, aims to modernize Ukraine's air-defense system

https://www.foxnews.com/world/ukraine-is-building-its-own-iron-dome-us-company-is-key
Citera
2023-02-06, 01:26
Medlem
Kenneth Gregg har ju hittills varit en väldigt tillförlitlig källa från fronten med träffsäkra analyser över läget. Jag såg just en ganska intressant ordväxling bland hans kommentarer.

Kommentar:

Är det inte så att dessa nya vapensystem från väst också kräver utbildning och att det är därför det dröjer innan de är på plats?

Gregg:

Sanningen är att vi har utbildats i dessa vapen sedan juli, så vi är långt hunnen.

Kommentar.

Kommentar:
Wow, så ni är redan tränade i Leopard 2, Abrams mm. Även F-16?

Gregg:

Ja!

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Detta var mer än vad jag visste. Trodde inte att utbildningen på de nya systemen var så långt gången.

Att Ukraina kommer utrustas med F16 är antagligen redan hugget i sten.
Senast redigerad av Chillgren 2023-02-06 kl. 01:29.
Citera
2023-02-06, 01:38
Medlem
Snapcounts avatar
Detta tar nog Putin som en god nyhet, och att han kanske kan gå "en rond till" ifall den tilltänkta nya offensiven misslyckas :

Treasury signals no new money for defence despite recognising need to rearm amid Ukraine war, defence sources say

https://news.sky.com/story/treasury-signals-no-new-money-for-defence-despite-recognising-need-to-rearm-amid-ukraine-war-defence -sources-say-12804037

Detta är ytterst olyckligt om så blir fallet. Ukraina kommer att behöva fler donationer. Kriget är inte vunnet än, och detta bara sporrar Putin !
Citera
2023-02-06, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Men kom igen, Ukrainas soldater har ingen utbildning på dessa värsting maskiner.
Sånt tar tid å lära sig ratta.

Kom igen å vakna alla Nato runkare.

F16 och sånt förstår jag, men ärligt lära sig köra en pansarvagn kan ju inte vara så svårt nån här som rattat Leopard i lumpen som kan förklara något visst moment som tog lång tid på sig att lära sig? Dessutom om informationen stämmer om dessa västerländska vagnars styrka på avstånd gentemot de Ryska är det ju ännu lättare.

Däremot reparationer och bränsle kan jag förstå är komplicerat speciellt med Abrams hade jag varit Ukrainarna hade jag placerat dessa kring Kiev,Lviv och fronten mot Vitryssland eventuellt Kherson, och förflyttat det Ryska Pansar man har där österut.

Nån som mekat Leopard i lumpen som kan förklara något visst svårt moment? Tyskar är ju duktiga på dieselmotorer om man är van vid meka Rysk Dieselmotor vad skiljer sig såpass att det skulle vara svårt att meka Tysk Dieselmotor?

Förövrigt så borde man muta Spanien,Chile och några andra kalle anka länder att skicka mer av sina Leoparder man får väl erbjuda nått annat jänkarbyggt coolt kanske lite Himars eller något. Dessa länder kommer ju aldrig använda dessa tanks ändå bara riktiga garagedrottningar. Vem ska ockupera Chile liksom?
Citera
2023-02-06, 03:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja men supportfordonen för Abrams är specifika för just Abrams. Du kan inte bogsera en Abrams med ex. en Leopard 2, du måste ha en Abrams för att bogsera en Abrams.

Amerikanarna lär väl leverera det som behövs för att underhållet skall fungera. Logistik är en av US paradgrenar. De har förfinat den allt sedan WW2. Tänk bara på den lilla fickan runt Pusan, som USA lyckades hålla i början av Koreakriget, innan man gjorde sin landstigning i eyggen på Nordkorea. By the way: USA hade 36 000 stupade i det kriget. Kineserna aom stred emot, främst amerikanarna och sydkoreanerna hade ca 600 000 stupade. Jämför sedan med RySSland i Ukraina, vilka verkar ha ungefär samma taktik som nordkoreanerna och kineserna, (när de sistnämna använde sig av konventionella anfall). Herre gud, msn blir ju mörkrädd för mindre!

Slava Ukraini!
Citera
2023-02-06, 04:57
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
F16 och sånt förstår jag, men ärligt lära sig köra en pansarvagn kan ju inte vara så svårt nån här som rattat Leopard i lumpen som kan förklara något visst moment som tog lång tid på sig att lära sig? Dessutom om informationen stämmer om dessa västerländska vagnars styrka på avstånd gentemot de Ryska är det ju ännu lättare.

Däremot reparationer och bränsle kan jag förstå är komplicerat speciellt med Abrams hade jag varit Ukrainarna hade jag placerat dessa kring Kiev,Lviv och fronten mot Vitryssland eventuellt Kherson, och förflyttat det Ryska Pansar man har där österut.

Nån som mekat Leopard i lumpen som kan förklara något visst svårt moment? Tyskar är ju duktiga på dieselmotorer om man är van vid meka Rysk Dieselmotor vad skiljer sig såpass att det skulle vara svårt att meka Tysk Dieselmotor?

...

De svåraste momenten är:
1) Agera i grupp. Det borde rimligen vara en rätt överförbar färdighet, dvs vagnchefer från T72 borde kunna lära sig det rätt snabbt.
2) Felsöka när något strular. Exempel: Du står och väntar på att anfalla om tre timmar. Då visar din vagn "motorfel, felkod E23". Jaha, vad gör du då? Det tar lång tid att bli bra på sånt. Till viss del kan ju sånt mitigeras med distanskommunikation.
3) Bedöma terräng. "kan vi komma genom här"? Exempelvis en våtmark eller ett dike. Det varierar med årstid, därför kommer det ta tid att bli bra.

Sen tror jag korttidsutbildade ibland kommer köra in i grejer men det är värst för grejerna, inte stridsvagnen. Visst, någon gång kanske en vagn röjer sin position för att föraren råkar köra ned ett träd, men...det är en atypisk situation.

Men bägge dessa färdigheter gör snarare att du får något lägre verkningseffekt. 100 leoparder framförda av nytränade blir som 90-95 leoparder. Det är inte som att köra helikopter (inte för att jag kan det), om du inte kan landa så går det inte att sända dig på mission. Och där är oftare inget fel, än fel, och om där är fel och du löser det suboptimalt så går det oftast ändå.
Citera
2023-02-06, 05:11
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Man får se vad som sker men :

Israel is exploring the possibility of supplying Ukraine with its state-of-the-art Iron Dome anti-missile defense system, Prime Minister Benjamin Netanyahu said on Sunday.

"The issue of arms supplies was considered and rejected by the previous Israeli government. I will study this issue and answer this matter in the most adequate manner," Netanyahu said in an interview with the French LCI channel.

https://www.yenisafak.com/en/news/israel-considers-supplying-ukraine-with-iron-dome-air-defense-system-netanyahu-3660161

Man har ju haft en slags "Schweiz-politik" i detta, men det förefaller börja förändras. Var ju troligtvis väl Israel som slog till mot den där dron-fabriken i Iran. När det är sagt, så vet jag inte varför politiken förändras ? Kanske för att det blir lättare att handskas med Syrien då ?

Delvis nytt ledarskap, är min gissning, samt att det ändrar sig i takt med att ryssarnas samarbete med Iran ändrar sig. Men det är extremt komplext. De har också turkiet att förhålla sig till.Jag tror inte det går att förstå helt om man inte vet väldigt mycket. Och kan man lita på de som vet väldigt mycket?
Citera
2023-02-06, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Delvis nytt ledarskap, är min gissning, samt att det ändrar sig i takt med att ryssarnas samarbete med Iran ändrar sig. Men det är extremt komplext. De har också turkiet att förhålla sig till.Jag tror inte det går att förstå helt om man inte vet väldigt mycket. Och kan man lita på de som vet väldigt mycket?
Turkiet hatar Iran men ja har goda förbindelser med Rys. men det troligaste måste vara att man passar på att attackera Iran på olika sätt nu när alla är mot Rys och Iran efter drönarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in