Citat:
Ursprungligen postat av
Pleiadesz
F16 och sånt förstår jag, men ärligt lära sig köra en pansarvagn kan ju inte vara så svårt nån här som rattat Leopard i lumpen som kan förklara något visst moment som tog lång tid på sig att lära sig? Dessutom om informationen stämmer om dessa västerländska vagnars styrka på avstånd gentemot de Ryska är det ju ännu lättare.
Däremot reparationer och bränsle kan jag förstå är komplicerat speciellt med Abrams hade jag varit Ukrainarna hade jag placerat dessa kring Kiev,Lviv och fronten mot Vitryssland eventuellt Kherson, och förflyttat det Ryska Pansar man har där österut.
Nån som mekat Leopard i lumpen som kan förklara något visst svårt moment? Tyskar är ju duktiga på dieselmotorer om man är van vid meka Rysk Dieselmotor vad skiljer sig såpass att det skulle vara svårt att meka Tysk Dieselmotor?
...
De svåraste momenten är:
1) Agera i grupp. Det borde rimligen vara en rätt överförbar färdighet, dvs vagnchefer från T72 borde kunna lära sig det rätt snabbt.
2) Felsöka när något strular. Exempel: Du står och väntar på att anfalla om tre timmar. Då visar din vagn "motorfel, felkod E23". Jaha, vad gör du då? Det tar lång tid att bli bra på sånt. Till viss del kan ju sånt mitigeras med distanskommunikation.
3) Bedöma terräng. "kan vi komma genom här"? Exempelvis en våtmark eller ett dike. Det varierar med årstid, därför kommer det ta tid att bli bra.
Sen tror jag korttidsutbildade ibland kommer köra in i grejer men det är värst för grejerna, inte stridsvagnen. Visst, någon gång kanske en vagn röjer sin position för att föraren råkar köra ned ett träd, men...det är en atypisk situation.
Men bägge dessa färdigheter gör snarare att du får något lägre
verkningseffekt. 100 leoparder framförda av nytränade blir som 90-95 leoparder. Det är inte som att köra helikopter (inte för att jag kan det), om du inte kan landa så går det inte att sända dig på mission. Och där är oftare inget fel, än fel, och om där är fel och du löser det suboptimalt så går det oftast ändå.