2023-02-05, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det är helt rätt att körtelfeber inte sällan varar i månader och att sjukdomen pendlar upp och ned hela tiden .
Min dotter var sjuk till och från nästan en hel termin , i skolan en vecka sjuk de bästa två , i skolan en vecka, sjuk några dagar i skolan en halv vecka osv.

Vi var ju dock hos läkare ett antal ggr som inte gjorde någonting utan bara ordinerade symtomlindring , vila vid behov, vid svårighet att svälja mjuk mat och att inte vara med på gymnastik när det var fråga om kontaktsport eftersom mjälten kan bli svullen .

Skillnaden mellan dig som logisk person med ditt barn och denna familj är väl allt annat runt omkring?
Du höll ju förhoppningsvis ett väldigt vakande öga på ditt barn. Du åkte in till sjukhuset vid försämring. Du åkte förhoppningsvis in till sjukhuset ifall ditt barn inte hade ätit något annat än en ytoughurt och päronsplitt på en månad.
Även en femtonåring behöver åka in för intravenös näring med så lång matvägran och feber. Intet annat för sondmatning. Vid slutskedet kan inte lungkapaciteten vara bra, så vem som helst måste ju ha sett att hennes syretillförsel var låg och att hon inte funerade när hon fick sin medicin. Kollade de inte på natten att hon sov? Det skall göras med alla barn som har lunginflammation, oavsett ålder.

Det är så mycket fel i den här händelsen så det finns inte. Och det kan man inte försvara med att EBV är en långvarig sjukdom. EBV är ett potentiellt livsfarlig virus och sjukdomen är livsfarlig och dödlig. Även i normalfallet skall dessa barn övervakas i hemmet och vid läkarbesök.
Citera
2023-02-05, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Skillnaden mellan dig som logisk person med ditt barn och denna familj är väl allt annat runt omkring?
Du höll ju förhoppningsvis ett väldigt vakande öga på ditt barn. Du åkte in till sjukhuset vid försämring. Du åkte förhoppningsvis in till sjukhuset ifall ditt barn inte hade ätit något annat än en ytoughurt och päronsplitt på en månad.
Även en femtonåring behöver åka in för intravenös näring med så lång matvägran och feber. Intet annat för sondmatning. Vid slutskedet kan inte lungkapaciteten vara bra, så vem som helst måste ju ha sett att hennes syretillförsel var låg och att hon inte funerade när hon fick sin medicin. Kollade de inte på natten att hon sov? Det skall göras med alla barn som har lunginflammation, oavsett ålder.

Det är så mycket fel i den här händelsen så det finns inte. Och det kan man inte försvara med att EBV är en långvarig sjukdom. EBV är ett potentiellt livsfarlig virus och sjukdomen är livsfarlig och dödlig. Även i normalfallet skall dessa barn övervakas i hemmet och vid läkarbesök.
Ja , körtelfeber är en lömsk sjukdom där man ska vara observant eftersom det kan bli allvarligt väldigt snabbt , har dock inget minne av att vården sa åt mig att det kunde bli allvarligt väldigt snabbt det tog jag reda på själv och höll då koll på om allmäntillståndet ändrade sig från ordentligt sjuk till extremt sjuk , ganska säker på att vi tog tempen en hel del också
Citera
2023-02-05, 20:14
Medlem
Angående hela situationen på gården och kring fosterbarnen ska man komma ihåg att innan paret Alvesparr började ta emot fosterbarn hade de under många år haft väldigt många ärenden hos kronofogden så det var nog inte av ren välvilja de började ta in fosterbarn i sitt hem.
Deras ekonomi var väldigt, väldigt ansträngd. Det kan vara att någon satte dom i konkurs men det är inget jag är helt säker på.
Speciellt Jaana har många års träning i att ljuga väldigt trovärdigt så det är inte så konstigt att deras egna anteckningar och uppgifter verkar motsägelsefulla kring hela historien och Ds sjukdomstillstånd.
Citera
2023-02-05, 20:17
Medlem
Citat:
Du menar min, mer eller mindre, spekulation?
Obduktionen rapporterar att blodsockernivån i ögonvätskan inte var förhöjt. Det måste indikera att Donia inte har ätit innan hon lade sig. För kroppen förbränner inte glukos och glykogen i samma takt när vi sover så vi har alltid antingen lite högt blodsocker eller lite lågt.

Det står i andra källor att Donia inte var hungrig och att hon inte kunde äta.

Ja, fel av mig, jag syftade på din spekulation.
Citera
2023-02-05, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohmygood1
Angående hela situationen på gården och kring fosterbarnen ska man komma ihåg att innan paret Alvesparr började ta emot fosterbarn hade de under många år haft väldigt många ärenden hos kronofogden så det var nog inte av ren välvilja de började ta in fosterbarn i sitt hem.
Deras ekonomi var väldigt, väldigt ansträngd. Det kan vara att någon satte dom i konkurs men det är inget jag är helt säker på.
Speciellt Jaana har många års träning i att ljuga väldigt trovärdigt så det är inte så konstigt att deras egna anteckningar och uppgifter verkar motsägelsefulla kring hela historien och Ds sjukdomstillstånd.

Citat:
Ja, fel av mig, jag syftade på din spekulation.

Jag värderar faktiskt hennes anteckningar rimligt högt. För dessa är skrivna i stunden. De är balanserade och täljer en väldigt intressant historia. Det finns saker som direkt skulle få vilken familj som helst att få LVU på sig. Om vi säger så här, om vi tar bort andedräkten ur ekvationen och Donia skulle ha gått in på ett sjukhus. Hon skulle aldrig komma ut igen med dessa föräldrar. Hon skulle blir omedelbart omhändertaget för misshandel så som hon såg ut på kroppen enligt anteckningar. Läkaren skulle direkt få hjärtsnurp och börja springa runt och hämta studenter. Ja, hon hade EBV, men den var inte kontrollerad och hon blev inte bättre. Hon visade rejäla indikationer på att något inte stod rätt till i lungorna (då visste de inte ens att hon hade lunginflammation).

Tjejen åt inget mer än en tallrik youghurt och en päronsplitt på 30 timmar, ungefär!

Familjen ägde över 20 hästar och har varit i hetluften väldigt många gånger i hästsportens värld. Deras efternamn är adelsnamn så någon av dem bör ha en släkt som är rik. Så pengar hade de.

Om nu paret dessutom var hos kronis innan (vad får du det ifrån, rättegången?) så kan inte paret bli fosterhemsföräldrar! De själva bryter mot BBIC! Vilket sätter vår kära socialtjänst i än mer dålig dager.
Citera
2023-02-05, 20:56
Medlem
Ingen som har reagerat på att Socialstyrelsen fick reda på fallet Donia via massmedia en vecka efter dödsfallet?
Det betyder att ingen av våra myndigheter (kommun, polis, åklagare, sjukhus, skatteverk osv) har anmält att ett barn i samhällsvård har avlidit till Socialstyrelsen. Socialstyrelsen tar upp en egen anmälan och startar tillsynen. Det här blir intressant att följa, men jag tror inte att någon tar upp detta i rättegången, då anmälan åligger Attendo och våra myndigheter.

Frågor, frågor och detta börjar likna en blogg.

varför har inte socialstyrelsen journalanteckningar mellan 12apr 2012 och 23 apr 2012, när vi tydligt ser att Jaana gjorde anteckningar den tiden? Något är mysko här från socialtjänsten (eller Atendo). Två dagar saknas och då är D hos en kompis på övernattning ena dagen och andra dagen saknas helt.
Senast redigerad av Methos 2023-02-05 kl. 21:04.
Citera
2023-02-05, 21:18
Medlem
Citat:
Jag värderar faktiskt hennes anteckningar rimligt högt. För dessa är skrivna i stunden. De är balanserade och täljer en väldigt intressant historia. Det finns saker som direkt skulle få vilken familj som helst att få LVU på sig. Om vi säger så här, om vi tar bort andedräkten ur ekvationen och Donia skulle ha gått in på ett sjukhus. Hon skulle aldrig komma ut igen med dessa föräldrar. Hon skulle blir omedelbart omhändertaget för misshandel så som hon såg ut på kroppen enligt anteckningar. Läkaren skulle direkt få hjärtsnurp och börja springa runt och hämta studenter. Ja, hon hade EBV, men den var inte kontrollerad och hon blev inte bättre. Hon visade rejäla indikationer på att något inte stod rätt till i lungorna (då visste de inte ens att hon hade lunginflammation).

Tjejen åt inget mer än en tallrik youghurt och en päronsplitt på 30 timmar, ungefär!

Familjen ägde över 20 hästar och har varit i hetluften väldigt många gånger i hästsportens värld. Deras efternamn är adelsnamn så någon av dem bör ha en släkt som är rik. Så pengar hade de.

Om nu paret dessutom var hos kronis innan (vad får du det ifrån, rättegången?) så kan inte paret bli fosterhemsföräldrar! De själva bryter mot BBIC! Vilket sätter vår kära socialtjänst i än mer dålig dager.
Hon åt yoghurt och päronsplitt och hade svårt att svälja, då tycker jag det är konstigt att man börjar ge mandelbiskvier.
Det är bra att du ifrågasätter men gällande kronofogden är jag 300 % säker.
Namnet är taget, de hette Andersson förut.
Dalby är en liten by, inte mycket som inte folk vet om varandra.
De har postadress Torna Hällestad nu och det är en ännu mindre håla…
Senast redigerad av Ohmygood1 2023-02-05 kl. 21:21.
Citera
2023-02-05, 21:28
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:

Ja, det kan jag tänka mig, skuldsatta familjehem slinker igenom sådana här "vårdföretag", om det beror på lathet, jäv, eller korrumtion vet jag inte.

När började Avesparr med fosterbarn, vet du det?

Citat:

Med detta upplägg "vårdföretag" (middlemen" så finns det numer ett flertal familjehem som är eller varit hos kronis.

Från SvD 2016:
"Skuldsatt tjänade 90 000 kr/månaden på familjehemsbarn"

https://www.jo.se/PageFiles/866/2180-2011.pdf

Om jag inte missminner mig så var det mördesrskan Johanna Möller som "utrett" detta familjehem och gett "grönt ljus".....

Äta nyponsoppa och biskvier när man har extremt halsont låter som en lögn. Familjehemsföräldrarna skulle ha skaffat vätskeersättning, hemkokt kycklingbuljong och möjligen blåbärssoppa, men självklart till sjukhus när barn har svårt att äta.
Citera
2023-02-05, 21:37
Medlem
Citat:
Hon åt yoghurt och päronsplitt och hade svårt att svälja, då tycker jag det är konstigt att man börjar ge mandelbiskvier.
Det är bra att du ifrågasätter men gällande kronofogden är jag 300 % säker.
Namnet är taget, de hette Andersson förut.

Torrare i halsen kan man inte bli av mandelbiskvier/kubb. Jag har inte ifrågasatt, jag tänker.
Sedan dyker du upp som vi inte har sett förut. Jag har ingen aning om vad rättegången har tagit upp.

Haha, jag ska sluta snöa in mig på detta fall igen. Det tog mig 1 månad att komma ur det sist. Sitter och kartlägger dagarna nu, stämmer av mailkonversationer med loggar.

Men hur är det möjligt att fosterförälerns syster är sjuksköterska och anmärker på att D är för smal. Men hon ser tydligen inte att D ser ut som en SMURF, hon är helt BLÅ, främst på hela ryggen.
Konsulten på Attendo påstår att det finns läkarkontakt den 26 april. Men det finns inte en enda journalföring av någon läkarkontakt, någonstans i Sverige.

Nu hittade jag mina källor till skiljaktigheter och varför inte Socialstyrelsen ser journalanteckningar när jag har loggar här. Konsulten har ju suttit och filtrerat anteckningarna och sammanställt dem till handläggaren! Hemmet har skickat anteckningarna till konsulten som sedan har skickat dem till handläggaren.

P. går upp till rummet den 28 apr mellan 11 och 12 och skall väcka D. Hon konstateras död.
14;28 samma dag får POLISEN larmet om dödsfall
16;11 kan en läkare dödsförklara henne (vad hände med akutläkaren?)

Sjukvårdsupplysningen har ingen journallogg på rådgivning, men Nova har journallogg på att sjukvårdsrådgivning har skett.

Vad fan är detta för cirkus?
Citera
2023-02-05, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ja, det kan jag tänka mig, skuldsatta familjehem slinker igenom sådana här "vårdföretag", om det beror på lathet, jäv, eller korrumtion vet jag inte.

När började Avesparr med fosterbarn, vet du det?

Med detta upplägg "vårdföretag" (middlemen" så finns det numer ett flertal familjehem som är eller varit hos kronis.

Från SvD 2016:
"Skuldsatt tjänade 90 000 kr/månaden på familjehemsbarn"

https://www.jo.se/PageFiles/866/2180-2011.pdf

Om jag inte missminner mig så var det mördesrskan Johanna Möller som "utrett" detta familjehem och gett "grönt ljus".....

Äta nyponsoppa och biskvier när man har extremt halsont låter som en lögn. Familjehemsföräldrarna skulle ha skaffat vätskeersättning, hemkokt kycklingbuljong och möjligen blåbärssoppa, men självklart till sjukhus när barn har svårt att äta.

Vet inte när de började med fosterbarn.
Citera
2023-02-05, 21:43
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Torrare i halsen kan man inte bli av mandelbiskvier/kubb. Jag har inte ifrågasatt, jag tänker.
Sedan dyker du upp som vi inte har sett förut. Jag har ingen aning om vad rättegången har tagit upp.

Haha, jag ska sluta snöa in mig på detta fall igen. Det tog mig 1 månad att komma ur det sist. Sitter och kartlägger dagarna nu, stämmer av mailkonversationer med loggar.

Men hur är det möjligt att fosterförälerns syster är sjuksköterska och anmärker på att D är för smal. Men hon ser tydligen inte att D ser ut som en SMURF, hon är helt BLÅ, främst på hela ryggen.
Konsulten på Attendo påstår att det finns läkarkontakt den 26 april. Men det finns inte en enda journalföring av någon läkarkontakt, någonstans i Sverige.

Nu hittade jag mina källor till skiljaktigheter och varför inte Socialstyrelsen ser journalanteckningar när jag har loggar här. Konsulten har ju suttit och filtrerat anteckningarna och sammanställt dem till handläggaren! Hemmet har skickat anteckningarna till konsulten som sedan har skickat dem till handläggaren.

P. går upp till rummet den 28 apr mellan 11 och 12 och skall väcka D. Hon konstateras död.
14;28 samma dag får POLISEN larmet om dödsfall
16;11 kan en läkare dödsförklara henne (vad hände med akutläkaren?)

Sjukvårdsupplysningen har ingen journallogg på rådgivning, men Nova har journallogg på att sjukvårdsrådgivning har skett.

Vad fan är detta för cirkus?

Nej, torrare i halsen blir man inte, men mandelbiskvier (även småbitar) är svåra att svälja när man har riktigt ont i halsen, och även vissa sorter av nyponsoppa kan kännas rivigt, kliande. Man äter liksom inte hårt bröd när man har svår halsfluss.

Vad jag minns av fallet så ringdes Attendo, först, och var FÖRST på plats, och det i ett par timmar INNAN polisen påkallades......

Ja, en riktig cirkus.....
Citera
2023-02-05, 21:47
Medlem
Nu blir jag ju bara riktigt irriterad på Socialstyrelsen också;
De påstår att ingen utomstående har kunnat haft kännedom om flickans hälsotillstånd och sjukdom. Det eftersom inga kontroller utfördes på hemmet. Men givetvis har utomstående både varit på besök och att Donia de facto har varit i skola och hos kompisar. Ridskolan har ju dessutom utomstående. Systern till föräldern har ju anmärkt.

Nej, jag ska sluta läsa detta fall igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in