2023-02-05, 16:55
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det var inte socialtjänsten som sa detta utan bland annat sjukvård när hon ville ha ut journaler eller få ut obduktionsprotokoll det var alltså de som sa att hon inte kunde få reda på något eftersom hon inte var vårdnadshavare ,.Hon har sagt att hon fick ut detta först när de advokater som nu driver ärendet blev inblandade , lite märkligt

Det är socialtjänsten som lägger in den "spärren", detta gäller även föräldrar som förlorar vårdnaden i en "vanlig" vårdnadstvist.......de får inte heller ut sjukjournaler etc.

Men socialtjänsten lägger in den spärren vid många (de flesta) LVU, med ex hjälp av lagen att barnet behöver skyddas från bios vilket sällan är sant.
Citera
2023-02-05, 16:57
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
De som tecknar egen försäkring för begravningskostnader får heller inga pengar till gravsten utan bara kring 8000kr

Egen försäkring så väljer man väl försäkringsbelopp och vad som ska ingå?

Har man barn tagna på LVU så kan man inte teckna någon barnförsäkring......
Citera
2023-02-05, 17:05
Medlem
BoISarens avatar
Jag läser i alla papper som finns att det faktiskt togs kontakt med sjukvården den 26 april 2012 (torsdag) då Jaanas syster (sjuksköterska) också säger att Donia blivit mager så de borde köpa hem proteindryck. Donia åt endast yoghurt och liknande mat.

De fick en telefontid hos sin vårdcentral där de var listade dagen efter (fredagen), men fullföjde aldrig detta. Det står ingenstans varför. Inte ens i Jaanas egna anteckningar. Det måste tära på paret Alvesparr. Eller rättare sagt, det borde tära på dem. Dagen efter (lördag) var Donia död. Varför fullföljdes inte denna telefontid? Det står ingenstans!

På fredagen hade paret Alvesparr gäster men Donia ville inte vara med för att "hon skämdes". För att det luktade så och att hon ibland hostar upp maten. Hon får lite nyponsoppa och biskvier upp på rummet när de andra är där nere och äter. 22.30 lämnar gästerna och paret Alvesparr tittar på TV. De vill inte väcka Donia för att ge henne sin medicin. 01.30 hör de hur Donia går ner och när hon kommer upp igen får hon medicinen. Det var sista gången någon såg henne vid liv.
Senast redigerad av BoISaren 2023-02-05 kl. 17:14.
Citera
2023-02-05, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Egen försäkring så väljer man väl försäkringsbelopp och vad som ska ingå?

Har man barn tagna på LVU så kan man inte teckna någon barnförsäkring......
Jag vet ju bara vad som gällde när äldre anhörig dog för några år sedan som tecknat en sådan försäkring efter pension och då var beloppet 8000 kr
Citera
2023-02-05, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Jag läser i alla papper som finns att det faktiskt togs kontakt med sjukvården den 26 april 2012 (torsdag) då Jaanas syster (sjuksköterska) också säger att Donia blivit mager så de borde köpa hem proteindryck. Donia åt endast yoghurt och liknande mat.

De fick en telefontid hos sin vårdcentral där de var listade dagen efter (fredagen), men fullföjde aldrig detta. Det står ingenstans varför. Inte ens i Jaanas egna anteckningar. Det måste tära på paret Alvesparr. Eller rättare sagt, det borde tära på dem. Dagen efter (lördag) var Donia död. Varför fullföljdes inte denna telefontid? Det står ingenstans!

På fredagen hade paret Alvesparr gäster men Donia ville inte vara med för att "hon skämdes". För att det luktade så och att hon ibland hostar upp maten. Hon får lite nyponsoppa och biskvier upp på rummet när de andra är där nere och äter. 22.30 lämnar gästerna och paret Alvesparr tittar på TV. De vill inte väcka Donia för att ge henne sin medicin. 01.30 hör de hur Donia går ner och när hon kommer upp igen får hon medicinen. Det var sista gången någon såg henne vid liv.

Är detta från Jaanas/Peters vittnesmål?
Tänker på vad som tidigare skrivits angående blodsockernivån vid obduktionen.
Senast redigerad av Ohmygood1 2023-02-05 kl. 17:50.
Citera
2023-02-05, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohmygood1

Du menar min, mer eller mindre, spekulation?
Obduktionen rapporterar att blodsockernivån i ögonvätskan inte var förhöjt. Det måste indikera att Donia inte har ätit innan hon lade sig. För kroppen förbränner inte glukos och glykogen i samma takt när vi sover så vi har alltid antingen lite högt blodsocker eller lite lågt.

Det står i andra källor att Donia inte var hungrig och att hon inte kunde äta.
Citera
2023-02-05, 18:06
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohmygood1

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du menar min, mer eller mindre, spekulation?
Obduktionen rapporterar att blodsockernivån i ögonvätskan inte var förhöjt. Det måste indikera att Donia inte har ätit innan hon lade sig. För kroppen förbränner inte glukos och glykogen i samma takt när vi sover så vi har alltid antingen lite högt blodsocker eller lite lågt.

Det står i andra källor att Donia inte var hungrig och att hon inte kunde äta.
Hon kunde inte äta men hade nog ingen vidare aptit heller. Det står inte om hon fick i sig något av det hon fick upp på rummet den sista kvällen, men det är väl tveksamt med tanke på det Methos tar upp.

Det är Jaanas anteckningar det är taget ifrån. Inte vittnesmålet.

Edit:
Är det någon som vet hur Jaana och Peter förklarar frånvaron av sjukbesök i sina vittnesmål? Ska bli spännande att höra ljudupptagningenn från tingsrätten
Senast redigerad av BoISaren 2023-02-05 kl. 18:09.
Citera
2023-02-05, 18:08
Medlem
Citat:
J
Socialstyrelsen kunde inte hitta några journalanteckningar på besök efter det första besöket två veckor tidigare. Så hon kan inte ha haft varken telefontid eller besök. Båda antecknas i journalerna.

Citat:

Detta bör komma från de handskrivna anteckningar som jag har läst förut. Där stod det klockslag och vad som hände, skriver av fosterföräldrarna. Donia möter fosterpappan vid 2-tiden som ger henne den tablett som hon har glömt ta innan hon gick och lade sig. Han måste ju rimligtvis ha sett att något var fara och färde med henne. Att hon ens orkade gå upp den natten och stå på benen är en gåta. Hon lär ju inte ha någon syresättning alls. Hon måste ju ha andats så frenetiskt i hög frekvens med ytliga andetag så att man som normalt funtad person direkt skulle ringa ambulans för syrgasbehandling.

Sedan bör väl Donia ha haft vak och jourtillsyn vid det här laget. Att inte titta till henne på natten och börja undra klockan 12 på dagen nästa dag varför hon inte har gått upp är ju löjeväckande.
Citera
2023-02-05, 18:11
Medlem
Citat:
Hon kunde inte äta men hade nog ingen vidare aptit heller. Det står inte om hon fick i sig något av det hon fick upp på rummet den sista kvällen, men det är väl tveksamt med tanke på det Methos tar upp.

Det är Jaanas anteckningar det är taget ifrån. Inte vittnesmålet.

Är det från den handskrivna loggen?
Är du snäll och gör mig en tjänst igen och det är den sista. Jag vet att det är mycket begärt. Men om det är den handskrivna loggen du läser är jag väldigt intresserad av den. Kan du PMa mig den är du snäll? Det är nog det enda dokumentet jag är intresserad av.
Citera
2023-02-05, 18:11
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Socialstyrelsen kunde inte hitta några journalanteckningar på besök efter det första besöket två veckor tidigare. Så hon kan inte ha haft varken telefontid eller besök. Båda antecknas i journalerna.

Detta bör komma från de handskrivna anteckningar som jag har läst förut. Där stod det klockslag och vad som hände, skriver av fosterföräldrarna. Donia möter fosterpappan vid 2-tiden som ger henne den tablett som hon har glömt ta innan hon gick och lade sig. Han måste ju rimligtvis ha sett att något var fara och färde med henne. Att hon ens orkade gå upp den natten och stå på benen är en gåta. Hon lär ju inte ha någon syresättning alls. Hon måste ju ha andats så frenetiskt i hög frekvens med ytliga andetag så att man som normalt funtad person direkt skulle ringa ambulans för syrgasbehandling.

Sedan bör väl Donia ha haft vak och jourtillsyn vid det här laget. Att inte titta till henne på natten och börja undra klockan 12 på dagen nästa dag varför hon inte har gått upp är ju löjeväckande.
Korrekt och riktigt
Citera
2023-02-05, 18:14
Medlem
Citat:

Är det någon som vet hur Jaana och Peter förklarar frånvaron av sjukbesök i sina vittnesmål? Ska bli spännande att höra ljudupptagningenn från tingsrätten

Förklaringen finns i polisens rullor. De ansåg att de hade varit hos läkaren redan och att läkaren hade ordinerat behandling. Socialtjänsten och fosterföräldrarna har enstämmigt sagt att Donia hade fått den vård som behövdes och Adina försvarade denna utsaga med sin argumentation om EBV och att det inte var ovanligt att barn går så lång tid med EBV och lunginflammation (från förra tråden vill jag minnas). Deras utsaga var bakgrunden till varför åklagarmyndigheten lade ned fallet.
Citera
2023-02-05, 18:32
Medlem
Citat:
Förklaringen finns i polisens rullor. De ansåg att de hade varit hos läkaren redan och att läkaren hade ordinerat behandling. Socialtjänsten och fosterföräldrarna har enstämmigt sagt att Donia hade fått den vård som behövdes och Adina försvarade denna utsaga med sin argumentation om EBV och att det inte var ovanligt att barn går så lång tid med EBV och lunginflammation (från förra tråden vill jag minnas). Deras utsaga var bakgrunden till varför åklagarmyndigheten lade ned fallet.
Det är helt rätt att körtelfeber inte sällan varar i månader och att sjukdomen pendlar upp och ned hela tiden .
Min dotter var sjuk till och från nästan en hel termin , i skolan en vecka sjuk de bästa två , i skolan en vecka, sjuk några dagar i skolan en halv vecka osv.

Vi var ju dock hos läkare ett antal ggr som inte gjorde någonting utan bara ordinerade symtomlindring , vila vid behov, vid svårighet att svälja mjuk mat och att inte vara med på gymnastik när det var fråga om kontaktsport eftersom mjälten kan bli svullen .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in