2023-02-05, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vårdnaden har alltid legat på bioföräldrarna, dvs mamman. Vårdnaden går inte att ta bort vid LVU. Ska du ta bort vårdnaden över ett barn måste en adoption eller tillfällig överflytt av vårdnaden ske i enlighet med FB 6kap 8-10§.
När LVU tas så agerar socialtjänstens och dess underordnader under samma tillsynsansvar som en lärare i skolan, det sk. garantansvaret. Enligt LVU §11 får socialnämnden laga befogenheter utöver garantansvaret att bestämma hur vården av den unge skall gå till och även befogenheter över den unges personliga förhållanden. Detta är det samma som att egentligen förordna en tillfällig vårdnadshavare. Lagen är utförd på detta vis för att man snabbt ska kunna bereda den unge vård och skydd, att ha befogenheter att bestämma över den unges personliga förhållanden utan att vänta på vårdnadsutredning och att tingsrätten skall utse en tillfällig eller en ny vårdnadshavare. Det är också lättare att återföra barnet till bioföräldern denna vägen (i teori då vi vet att inga barn återförs till föräldrarna).

Men om man vårdar den unge länge och det finns situationer där man vet att bioföräldrarna inte alls är kapabla till att ha vårdnad över barnet, eller att det föreligger väldigt mycket vårdbehov genom sjukvård. Då är det bättre att ansöka om att tingsrätten skall utse en tillfällig vårdnadshavare. I vissa fall är det också helt rätt att använda FB 6kap 8§ och adoptera bort barnet.

Vad som händer rent ekonomiskt när socialtjänsten dödar barn har jag ingen aning om. Det vore en tragikomik till att socialtjänsten dödar barn och sedan får bioföräldrarna som vårdnadshavare städa upp efter socialtjänsten. Någon försäkring etc måste gå in från kommunens sida.

Ja det är den "tillfälliga" jag talar om som uppstår vid LVU. De häver LVU när barnen dör och barnet "återförs" till föräldern.
Jag vet att det görs på det viset, och jag vill minnas att i Donias fall ringer en klocka att mamman tvingades ta begravningskostnaden också.
Citera
2023-02-05, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Klockrent, och det blir repressalier om man överklagar "för mycket", ex indraget umgänge.....

Jag är inte drabbad själv (av att barn dött), men har sett några gånger andra fall, kort är det väl så att när ett barn under LVU dör, så "avslutas vården" (kallt juridiskt).......och det blir bioföräldrarnas ansvar med begravning. Behöver bios hjälp med begravningskostnader (utfattiga, vilket många blivit under kampen med soc) så hänvisas de till socialtjänsten, förövaren.

Ja precis, och jag vill minnas att exakt det även drabbade Donias mamma. Jag har ju kämpat i ärendet innan jag drabbades av sjukdom för ett antal år sedan, och exakt detta ringer en klocka i även detta fallet alltså.
Citera
2023-02-05, 15:13
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Har vi då hittat ett dokument som tyder på att vårdnaden har flyttats? En dom från tingsrätten?
Förvaltningsrätten kan inte fastställa vårdnad.
Det kan mycket väl vara så att socialtjänsten skyddar sig själv genom att hävda sekretess för barnet, OSL medger en sådan paragraf. Det är den absolut mest använda paragrafen på det här området.

Denna del av socialjuridiken bör du kunna Adina. Sveriges "styrka" i LVU är just att kommunens socialnämnd snabbt, på sekunden, kan ta över tillsynsplikten, bestämmanderätten och skaffa sig själv en "tillfällig vårdnad" om ett barn på enbart ett enmannabeslut från socialnämndens ordförande. När ett sk. ordförandebeslut har ägt rum går LVU §11 in och stadgar att socialnämnden nu har laga befogenhet att råda över barnets vård och barnets personliga förhållanden. Denna typ av myndighetsbeslut är av samma art som polisens beslut om husrannsakan/kroppsvisitation. I Sverige behöver vi inte väcka upp en domare som skall ta beslutet.

Eftersom att socialnämnden och dess ordförande är, som en viss domare uttrycker det "non-judicial body" måste en rättsinstans granska och fastställa ordförandebeslutet. Det är därför socialnämnden har skyldighet att inställa beslutet inför FVR inom en viss tid. Men vården är fortfarande pågående!

Sveriges snabba styrka i denna lagstiftning är också Sveriges svaghet på området!
Kombinationen LVU 2§, 6§, 11§ är livsfarlig för folkets förtroende för myndigheten!
Genom LVU 6§ och 11§ kan socialnämnden ta ett barn på totalt påhittade utsagor från vem som helst. Ordföranden i socialnämnden tar ett politiskt beslut som inte kan ställas till svars och det finns inga krav på saklighet. När beslutet är taget kan socialnämnden via laga befogenhet från LVU 11§ göra vad de vill med barnet, bokstavligen vad de vill.
Ofta tar de barnet och gömmer denne på en hemlig ort. De har upp till fyra veckor på sig att totalt förinta barnets relation med bioföräldrarna, de alienerar barnet från sina föräldrar. De sätter absolut kontaktförbud (se signaturen nedan). De använder OSLs paragraf om sekretess till skydd för barnet mot sina vårdnadshavare.
Detta utan att någon rättsinstans har granskat läget. Allt är på ett enda politiskt beslut, taget av EN person som är politiskt skyddad från ansvar.

När socialnämnden har fått sin tid på sig att tillrättalägga och hitta "fynd" i långa utredningar så lämnas en ansökan till FVR. Om det inte är en superinkompetent socionom så är hela utredningen full med lögner, förvrängda halvsanningar och triviala "fynd" de har hittat i utredningarna. Barnet är så psykiskt manglat att barnet hatar sina föräldrar och är påhejad av sitt juridiska ombud.

Helt rätt. detta drabbade oss är 2012, jag var inte anmälaren, men minst ett av besluten är jag drabbad av.

Fingrarna i syltburken.....

Jag kan tillägga att denna person (UC (M) är polis, och vän/kollega till familjehemmet! De båda ingår högst troligen även i det manliga "äldrerådet" i samma "frikyrka". Det stämplades en stämpel i LVU-utredningen "jäv enligt polislagen paragraf 3".......men ingen har brytt sig om hur allvarligt detta faktiskt är........

"BB är ordförande i sociala delegationen som är ett utskott inom Skärholmens
stadsdelsnämnd. Han var ersättare i stadsdelsnämnden under tiden från den 1
januari till den 9 maj 2011 då han av kommunfullmäktige valdes till ledamot. Det
framgår inte huruvida stadsdelsnämnden hade förordnat att han under sin tid som
ersättare skulle ha rätt att fatta s.k. ordförandebeslut om bl.a. omedelbart
omhändertagande enligt 6 § LVU eller placering med stöd av 11 § LVU. Oavsett
hur det förhåller sig med den saken skulle nämnden inte ha kunnat ge honom ett
sådant förordnande eftersom han inte var ledamot i nämnden utan endast ersättare.
Under den tid som BB var ersättare fattade han fyra beslut om placering av unga
som vårdades med stöd av LVU. Det är givetvis djupt otillfredsställande att så har
skett. Jag har inte anledning att anta annat än att det varit fråga om ett rent
förbiseende. När misstaget uppmärksammades fattades nya beslut, av en behörig
beslutsfattare. BB är numera ledamot av nämnden med särskilt förordnande att
fatta ordförandebeslut. Jag anser mig därför kunna lämna saken med en kritik som
ligger i det anförda.

https://www.jo.se/PageFiles/866/2180-2011.pdf
Citera
2023-02-05, 15:17
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HKintePK
Ja precis, och jag vill minnas att exakt det även drabbade Donias mamma. Jag har ju kämpat i ärendet innan jag drabbades av sjukdom för ett antal år sedan, och exakt detta ringer en klocka i även detta fallet alltså.
Du har rätt. Biomamman i det här fallet överklagade tre gånger innan hon fick beviljat begravningskostnaderna från soc.

Sanslöst...

Inga större pengar för paret Alvesparr. Kanske erbjuda sig att betala som en snygg gest? Eller är det bara jag som tycker så?
Citera
2023-02-05, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Du har rätt. Biomamman i det här fallet överklagade tre gånger innan hon fick beviljat begravningskostnaderna från soc.

Sanslöst...

Inga större pengar för paret Alvesparr. Kanske erbjuda sig att betala som en snygg gest? Eller är det bara jag som tycker så?

Tack ja jag grunnade på hur jag kunde minnas så galet, men då gjorde jag inte det. Skönt att veta att man är med ännu, skratt.
Jag instämmer, det är exakt vad de borde gjort, men det borde ju kommunen gjort också. Men det gör de alltså inte, det var jag helt in i kaklet bombsäker på.

Stackars @Methos kommer tro att vi är 3 som blivit skogstokiga här nu, för han reagerar ju friskt att det vore "tragikomiskt sanslöst om bio-föräldrarna tvingades städa upp sina döda barn efter kommunerna". Men det är exakt vad de tvingas, och det glädjer mej att Donias mamma orkade stå på sej i den frågan.

Jag hade nog inte haft kraft i sådan sorg att räta ut särskilt mycket, och det är nog många med mej skulle jag misstänka som inte skulle klara det. Så det är inte konstigt att det är så fruktansvärt tyst om alla sådana sjukligheter som bedrivs emot människor.
Citera
2023-02-05, 15:38
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Mamman har gång på gång sagt att hon inte fick ut dokument efter att D avlidit för att hon inte var vårdnadshavare

Ja, men precis så säger socialtjänsten, inte bara till henne, så säger de till många. Det är svårt att hitta och förstå lagen om att det kanske inte är så......

Och det är väl lite denna rättegångs kärna, VEM hade föräldra/garantansvaret för D.......

Citat:
Ursprungligen postat av HKintePK
Ja det är den "tillfälliga" jag talar om som uppstår vid LVU. De häver LVU när barnen dör och barnet "återförs" till föräldern.
Jag vet att det görs på det viset, och jag vill minnas att i Donias fall ringer en klocka att mamman tvingades ta begravningskostnaden också.

Helt rätt, men jag tror att det är praxis, att bioföräldrarna alltid "åker på" begravningskostnaderna i dessa fall. Strö extra salt i såren liksom.....

Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren

Sanslöst...

Ja, helt sanslöst, kommunen skulle ha gått in omgående!!

Dessutom fick mamman det absolut minsta beloppet för begravningen, det räckte/ingick inte gravsten.......det gjordes en insamling på Facebook till den......
Citera
2023-02-05, 15:43
Medlem
Citat:
Ja, men precis så säger socialtjänsten, inte bara till henne, så säger de till många. Det är svårt att hitta och förstå lagen om att det kanske inte är så......

Och det är väl lite denna rättegångs kärna, VEM hade föräldra/garantansvaret för D.......

Helt rätt, men jag tror att det är praxis, att bioföräldrarna alltid "åker på" begravningskostnaderna i dessa fall. Strö extra salt i såren liksom.....

Dessutom fick mamman det absolut minsta beloppet för begravningen, det räckte/ingick inte gravsten.......det gjordes en insamling på Facebook till den......

Ja det är praxis. Det är alltså inte enda gången jag hört om detta utan så gör alla kontoren, och de delar ju information med varandra så det är utan tvekan praxis. Jag frågade ett kontor vid ett tillfälle också och det var svaret alltså jag fick även där.
När man ser facit är det inte svårt att tycka att det som påstås utomlands om Sveriges barnhandels-industri faktiskt är milt jämfört med vad som faktiskt pågår. Det är så horribelt att man blir chockad av att läsa sin egen information man haft i alla år. Det säger inte lite det.
Citera
2023-02-05, 15:44
Medlem
Citat:
Helt rätt. detta drabbade oss är 2012, jag var inte anmälaren, men minst ett av besluten är jag drabbad av.

Fingrarna i syltburken.....

Jag kan tillägga att denna person (UC (M) är polis, och vän/kollega till familjehemmet! De båda ingår högst troligen även i det manliga "äldrerådet" i samma "frikyrka". Det stämplades en stämpel i LVU-utredningen "jäv enligt polislagen paragraf 3".......men ingen har brytt sig om hur allvarligt detta faktiskt är........

https://www.jo.se/PageFiles/866/2180-2011.pdf

Ja, ta bot JO, för vad har vi denna person till? Hon ger lite kritik om att inte glömma namnet i förordnandet. Men att en obehörig har tagit beslut om att skilja barn från sina föräldrar är alltså inte fokus här?
Citera
2023-02-05, 15:54
Medlem
Citat:

Lagen är ganska solklar och det är bla. den paragrafen som hindrar vårdnadshavare från att få reda på var sina barn bor vid "hemliga placeringar".

Nu är OSL omgjord, förut fanns det en allmän paragraf om att den underåriges skydd gäller även mot föräldrarna i vissa fall. Nu kan det stå spritt såsom

Citat:
OSL 26kap
2 § Sekretessen enligt 1 § som gäller för uppgift om en underårigs vistelseort gäller också i förhållande till den underåriges föräldrar eller annan vårdnadshavare, om den underårige har omhändertagits eller vårdas enligt den särskilda lagstiftningen om vård av unga utan samtycke och det är nödvändigt med hänsyn till ändamålet med omhändertagandet eller vården.

Det är dessa små formuleringar som socialtjänstens tjänstemän går på när de blir klämda av föräldrar. De tolkar dessa paragrafer som att föräldern kommer att hota barnets intressen och därför lägger man sekretess mot föräldern. Detta är inte något man tar beslut om, utan detta måste varje tjänsteman bedöma själv.

Jag har också fått OSL slagen i ansiktet på mig både från socialkontoren och från BEO, skolinspektionen och andra myndigheter. Då på papper jag själv har skrivit. Jag har till och med lekt, "gissa handling" med handläggare. Där jag har orginalhandlingen framför mig och sedan läser jag upp bitar ur den och låter handläggare få bekräfta om det står samma i dennes handling. Ofta får man **harkel*** och man hör hur handläggaren skruvar på sig. Sedan får man frågan hur man har fått tag på uppgiften och då säger man att man själv har skrivit handlingen.

Så, socialkontoret och BEO är de två som oftast gömmer sig bakom sekretesslagstiftning, det även om de vet att personen de talar med är väl inläst på fallet och har vetskap om fler känsliga saker än vad myndigheten har.
Senast redigerad av Methos 2023-02-05 kl. 16:01.
Citera
2023-02-05, 16:32
Medlem
Citat:
Lagen är ganska solklar och det är bla. den paragrafen som hindrar vårdnadshavare från att få reda på var sina barn bor vid "hemliga placeringar".

Nu är OSL omgjord, förut fanns det en allmän paragraf om att den underåriges skydd gäller även mot föräldrarna i vissa fall. Nu kan det stå spritt såsom

Det är dessa små formuleringar som socialtjänstens tjänstemän går på när de blir klämda av föräldrar. De tolkar dessa paragrafer som att föräldern kommer att hota barnets intressen och därför lägger man sekretess mot föräldern. Detta är inte något man tar beslut om, utan detta måste varje tjänsteman bedöma själv.

Jag har också fått OSL slagen i ansiktet på mig både från socialkontoren och från BEO, skolinspektionen och andra myndigheter. Då på papper jag själv har skrivit. Jag har till och med lekt, "gissa handling" med handläggare. Där jag har orginalhandlingen framför mig och sedan läser jag upp bitar ur den och låter handläggare få bekräfta om det står samma i dennes handling. Ofta får man **harkel*** och man hör hur handläggaren skruvar på sig. Sedan får man frågan hur man har fått tag på uppgiften och då säger man att man själv har skrivit handlingen.

Så, socialkontoret och BEO är de två som oftast gömmer sig bakom sekretesslagstiftning, det även om de vet att personen de talar med är väl inläst på fallet och har vetskap om fler känsliga saker än vad myndigheten har.

Nu är jag inte uppläst dagsaktuellt på lagstiftningen men 2018 någonstans ringer en klocka att staten ändrade lagen också, innebärande att kommunerna kunde kringgå domstolarnas beslut att inte bevilja LVU.
Det blev något av en "Om domstolarna INTE tänker se VÅR ställning i detta, så sopar vi bara domstolarna i frågan". Nu minns jag inte helt vilka paragrafer det rörde men det var 2018 i samband med att de införde att de kunde ta funktionsvarierade barn också från föräldrar som inte hade gjort något fel alls rörande skötsel av deras barn.
Citera
2023-02-05, 16:43
Medlem
Citat:

Det var inte socialtjänsten som sa detta utan bland annat sjukvård när hon ville ha ut journaler eller få ut obduktionsprotokoll det var alltså de som sa att hon inte kunde få reda på något eftersom hon inte var vårdnadshavare ,.Hon har sagt att hon fick ut detta först när de advokater som nu driver ärendet blev inblandade , lite märkligt
Citera
2023-02-05, 16:51
Medlem
Citat:

De som tecknar egen försäkring för begravningskostnader får heller inga pengar till gravsten utan bara kring 8000kr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in