Citat:
Ursprungligen postat av
CenturyVoltaire
Så då är vi eniga om att det ukrainska folket valt Zelensky i fria och rättvisa val? Val som inte styrts av någon utländsk makt, t ex USA? Att den av er ryssvänner så ofta omnämnda Victoria Nuland alltså bara är en halmdocka?
Kan du inte ta och svara på detta med Putins uttalanden om att Ukraina inte har rätt att existera som självständig stat. Håller du med honom? Kan hans inställning i den frågan kanske haft en avgörande inverkan på hans vilja att illegalt attackera Ukraina?
Jag tror du får köpa att alla inte tänker som du.
Så här ser jag det.
Låt oss nu anta att Euromaidan gått ordnat till. Yanukovich hade 19 Februari sagt: "jag är en skurk. Jag beordrade min polis att slå ihjäl allt motstånd och jag är betald av Putin.". Han hade på eget initiativ avgått, och en ny president tillsatts direkt på samma sätt som om Yanukovich hade dött. Nuland var bara en snäll tant som delade ut kakor på torget. I övrigt hade allt annat gått till på samma sätt.
Vad hade det spelat för roll för konflikten?
Då hade där funnits en legal president över landet i Krim.
1) Putins små gröna män hade helt enkelt invaderat ett vanligt land, med en vanlig president, ingen junta. Krims parlament hade röstat fram något som inte är i enlighet med konstitutionen. De hade varit odemokratiska och förtjänat mindre sympati än vad som nu är fallet.
2) Yanukovich, som då hade varit en f d president hade inte haft någon formell betydelse när han bad om hjälp av Ryssland. Det hade spelat lika liten roll om han hade bett om hjälp, som om babuschkan med sovjet-flaggan hade bett om hjälp.
3) I Donbass hade befolkningen som protesterade varit helt orimliga. De hade bara varit några som valt en president som demokratiskt hade avgått, och som blev sura över det. Man kan fortfarande diskutera om de hade haft rätt att bryta sig fria (precis som i vilken seperatist-konflikt som helst). Men de hade varit odemokratiska och förtjänat mindre sympati än vad som nu är fallet. Deras rädsla hade också varit mer ogrundad.
4) Putin hade varit paranoid. I verkligheten så såg han ett land som motsatte sig EU och Nato på demokratisk väg, men i vårt tänkta exempel så hade han sett ett EU och Nato som på demokratisk väg valde Nato, och ett Väst som lever som de lär. Om han då ändå agerat med våld, hade det visat att han ville agera i Ukraina enbart av vinst-skäl. Hans oro över USA hade varit ännu mer paranoid än idag.
Det finns fler spår. Men de borde räcka för att du ska förstå varför det gör skillnad för några. Om det inte gör skillnad för dig så scrollar du vidare.
Ger det Putin rätt i att invadera Ukraina februari 2022? Nej. Är om Putin gör rätt eller fel där som är det enda som är intressant? Nej.
Det är korrekt att de har haft val i Ukraina sedan dess. Men jag tror de flesta förstår att det gör skillnad om en junta får styra i några månader, stöttade av USA.