2023-02-05, 14:40
Medlem
Tänkte ta in en vän på praktik på företaget på låtsas.
Han får då pengar genom abf men han praktiserar inte på riktigt utan jobbar svart på annat ställe.

På bygget krävs det id06, kan arbetsförmedling kolla om han varit på plats i bygget genom en kontroll av hans id06? Eller är detta helt uteslutet.
Citera
2023-02-05, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Han får då pengar genom abf men han praktiserar inte på riktigt utan jobbar svart på annat ställe.

På bygget krävs det id06, kan arbetsförmedling kolla om han varit på plats i bygget genom en kontroll av hans id06? Eller är detta helt uteslutet.
vet inte om det syns men vet att kommer de på dig med fusk blir det svindyrt för dig. även honom.
Citera
2023-02-05, 15:06
Medlem
Hans ID06 är väl registrerat på nått företag tex...det skall ju aktiveras varje dag på dosa eller mobilen samt raster å slutet på dagen...på våra byggen har detta varit stenhård koll på å fusk blir svindyrt.
om han inte loggar in någonstans så syns ju detta...vad har han gjort då ???
Citera
2023-02-05, 15:15
Medlem
Citat:

är ni få på arbetsplatsen behövs väl inte ID06...har jag för mig..tex servicejobb mm..eller mindre jobb.
Citera
2023-02-05, 15:19
Medlem
Kajahs avatar
ID06 är väl skattemyndighetens verktyg att kontrollera byggen på. Blir man ertappad med att mygla med ID06 blir det dyrt. Men för att svara på frågan så tror jag inte AF kontrollerar ID06.
Citera
2023-02-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Hans ID06 är väl registrerat på nått företag tex...det skall ju aktiveras varje dag på dosa eller mobilen samt raster å slutet på dagen...på våra byggen har detta varit stenhård koll på å fusk blir svindyrt.
om han inte loggar in någonstans så syns ju detta...vad har han gjort då ???

Det jag menar,kan abf hämta ut loggarna och se att han aldrig checkat in med sitt id06?
Det blir inget fusk mot bygget, blir mer nått fusk mot abf.
Citera
2023-02-05, 15:31
Medlem
Citat:
Det jag menar,kan abf hämta ut loggarna och se att han aldrig checkat in med sitt id06?
Det blir inget fusk mot bygget, blir mer nått fusk mot abf.
Ja det är jag nästan säker på vad jag hört...
Citera
2023-02-05, 15:36
Medlem
ID06 Stamp
ID06 Stamp är ett analysverktyg där du visuellt kan se era medarbetares in och utloggningar, övergripande statistik och även skriva ut registerutdrag digitalt.

Information hämtas kontinuerligt från er personalliggare – från alla era arbetsplatser inom företaget. Oavsett när du börjar att använda tjänsten så kommer du att kunna ta del av det som samlats in från det att ID06 Stamp lanserades november 2021.

Du kommer att få god kontroll över er personalliggare som skapats när dina medarbetare har loggat in och ut på en arbetsplats.

Det här är en grundtjänst som redan ingår om du är ett anslutet företag till ID06 och den behöver bara aktiveras av er. Utse en administratör och ta del av ert företags personalliggare när du loggar in i ID06 Portalen.
Citera
2023-02-05, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
ID06 är väl skattemyndighetens verktyg att kontrollera byggen på. Blir man ertappad med att mygla med ID06 blir det dyrt. Men för att svara på frågan så tror jag inte AF kontrollerar ID06.

ok ska man gå på vad en lirare tror på...

Tror du att man har tystnadsplikt mellan dessa myndigheter och att dom sinsimellan inte kan kolla något.
Citera
2023-02-05, 15:41
Medlem
Nä ID06 används för att se till att inga bonusjobbare finns på bygget. Inte vilka som inte finns där. Arbetsförmedlingen kommer nog inte att kolla upp det, eller ens ha rätt att kolla upp det. Tror inte ens dom vet om att det finns något sådant på hans praktikplats.
Citera
2023-02-05, 15:48
Medlem
Citat:

En dag ringer dom bara knackar på hej vart är "johan". krävs ganska mycket om du ska lyckas arrangera bort det bara så där. och är det inom bygg då du snackar ID06 så hur ska du kunna ljuga bort det?

ID 06 behöver man bara om entreprenaden går över en viss summa tror det är någonstans mellan 50-80k- man ja myndigheter kan gå in där och kolla saker det är ju för sjutton det det är till för och det borde du vetat vid det här laget

haha ja jag har själv jobbat åt en skutt som trodde att ID06 är stämpelklocka, jag bara himlade med ögonen och jobbade vidare tills jag tackade för mig och bytte firma.
Citera
2023-02-05, 15:55
Medlem
som BRODRUDE skriver är det..viss summa på entreprenaden, vet det var väldigt petiga på sista jobbet...var jag iväg tex å handla nått material mitt på dan skulle jag logga ut å in...höga böter fick man höra rätt ofta att det är vid slarv eller fusk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in