2023-02-01, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldNux
För en gång skull är jag ute i god tid och har en del tid över kommande halvår, så jag har några saker jag skulle vilja prova att odla. Jag ska odla följande:
potatis, sötpotatis, bönor, tomater, chili, jalapeño, purjolök, lök, vitlök, örter och kryddor, grönkål, sallad av olika sorter mm.
Vitlök odlar man på hösten, kort tid innan frosten kommer.

Undvik att köpa frön som är hybrider (F1, F2) eftersom om du tar frön från hybriderna får du inte likadan växt.

Cos/Bind/Romansallaten "Little Gem" är bland de godaste enligt många. Huvudsallat är väldigt gott att äta rakt av, finns många sorter att välja på - går knappt att välja fel men för att nämna nån sort så kan du ta t. ex. "Merveille des quatre saisons". Isbergssalladen "Great Lakes 118" är populär.

Bindsallat 'Forellenschluss' har fått högt betyg.

När det kommer till persilja skulle jag råda dig att köpa slätbladig. Mer smak och stör inte lika mycket när man äter den. Jag har Gigante d'Italia. God.
Senast redigerad av ENTRUMPENTRUMP 2023-02-02 kl. 00:12.
Citera
2023-02-02, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Vitlök odlar man på hösten, kort tid innan frosten kommer.

Undvik att köpa frön som är hybrider (F1, F2) eftersom om du tar frön från hybriderna får du inte likadan växt.

Cos/Bind/Romansallaten "Little Gem" är bland de godaste enligt många. Huvudsallat är väldigt gott att äta rakt av, finns många sorter att välja på - går knappt att välja fel men för att nämna nån sort så kan du ta t. ex. "Merveille des quatre saisons". Isbergssalladen "Great Lakes 118" är populär.

Bindsallat 'Forellenschluss' har fått högt betyg.

När det kommer till persilja skulle jag råda dig att köpa slätbladig. Mer smak och stör inte lika mycket när man äter den. Jag har Gigante d'Italia. God.

Hade ingen aning om det där med hybrider, tur att jag bara köpte två!
Tack för den kunskapen och tipsen på sallad.

Har du eller någon annan här några tips på hur ni lägger upp planeringen eller har ni gjort detta så pass länge att det går per automatik?

Jag funderar på att skriva detaljerade dokument med information på varje sorts gröda med en kalender och så mycket relevant info som möjligt, sedan skriva ut dessa och ha i en pärm.

Känns som att det är mycket att tänka på om det ska bli bra.
Temperaturer, ohyror, tjuva tomaterna, pollinera osv osv..

Tänkte bygga ett växthus, föda upp kompostmask samt bygga hydroponicsystem mm. Mycket jag inte gjort förut som ska planeras in väl nu i förväg.

Mvh
Citera
2023-02-02, 02:53
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Gällande temperaturer så hittar du bra info här: https://www.vackertvader.se/odla

Knappa bara in var du bor så får du en lista med en hel del grödor, när de kan planteras och sättas ut efter historiska data.
Citera
2023-02-02, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Gällande temperaturer så hittar du bra info här: https://www.vackertvader.se/odla

Knappa bara in var du bor så får du en lista med en hel del grödor, när de kan planteras och sättas ut efter historiska data.

Det är ju helt fantastiskt!
Tack än en gång.
Citera
2023-02-02, 03:57
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Det jag söker från er är egentligen allmänna råd men också ett bra ställe att köpa frön ifrån. Det vore kul att odla sånt som inte är genmodifierat och förädlat in i smaklöshet.

Det finns så mycket, men ska prova några snabba sorters sötpotatis och blue congo potatis bland annat. Många olika sorters basilika och tomater förstås.

Tack för er hjälp!

Jag köper mina fröer från Runåbergs Fröer. De har ekologiska fröer och en "fröbank" med "kulturarvssorter".

https://www.runabergsfroer.se/

Lite info om GMO fröer
https://www.runabergsfroer.se/?a=97

Finns även möjlighet att köpa fröer från NordGen som hobbyodlare, de öppnar den 1 maj till 31 maj varje år och säljer olika fröer.
https://www.nordgen.org/vart-arbete/om-nordgen-vaxter/fro-och-potatisbestallningar/
Senast redigerad av mattias_r 2023-02-02 kl. 04:13.
Citera
2023-02-02, 03:58
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Lite info om GMO fröer
https://www.runabergsfroer.se/?a=97
Men snälla, kan du inte citera det du vill ska komma fram i länken? Jag ska inte behöva klicka på länkar för att kunna följa tråden. Menar du att det säljs GMO-frön i Sverige? I så fall så vill jag gärna veta.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-02-02 kl. 04:16.
Citera
2023-02-02, 04:03
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ok! Tack så mycket för infon.

Här är lite fröer jag hittat på Impecta, men har svårt att välja salladsorter eftersom det finns så många.
Blev många olika sorters Basilika också haha.

Plommontomat 'S. Marzano 2'
Plommontomat 'Cuor di bue'
Chilipeppar 'Jalapeno M'
Spetspaprika F1 'Estilo'
Kikärt
Jättelök 'Ailsa Craig'
Silverlök 'Bianca di Maggio'
Gräslök 'Medium Leaf'
Bondböna 'Superaguadulce'
Skogssmultron
Persilja Krusbladig 'Grüne Perle'
Bindsallat 'Forellenschluss'
Huvudsallat 'Apache'
Mangold 'Rhubarb Chard'
Spenat 'Monstrueux de Viroflay'
Grekisk Oregano
Italiensk Rucola
Kryddtimjan 'German Winter'
Kryddtimjan
Pepparmynta
Purpurbasilika 'Dark Opal'
Purpurbasilika 'Purple Ruffles'
Sallatbasilika 'Mammoth'
Storbladig Basilika 'Italiano Classico'
Tabascopeppar 'Capela White'
Rosmarin
Sommartimjan 'French Summer'
Grekisk Oregano 'Griechischer'
Bredbladigt Bocktörne
Sommarmorot F1 'Deep Purple'
Hybrider F1 ska du inte ta fröer från till nästa år då du kan få fram växt som är moderplanta dvs ovist vad du får för något. Annars ger F1 stabil skörd om du inte ska ta fröer.

Gräslök, plantera där den ska stå då denna flerårig och blir större för varje år, när det blir fröer på de lila blommorna låter du bara de falla till marken alt sprid dem runt om så har du på par år en rejäl Tuva gräslök.

Samma med persilja, flerårig och fröar av sig, tänk även på här hur du planterar den, glöm inte att även roten går att äta.

Chili, dax driva upp inomhus nu annars lär du inte få någon vidare skörd.

Tomat ska också drivas upp inomhus innan, här räcker det plantera i mars.

Mynta sprider sig som ogräs, oregano också samt timjan, rosmarin kan klara fler år om en inte fryser ihjäl.

Smultron, dålig avkastning men kanske kul plocka lite till filen på sommaren, bättre plocka dessa i skogen eller sätta annat, sprider sig.

Mangold, så i omgångar så har du lång skörd, sätt inte för mycket varje ggr, du hinner inte äta upp.

Du var även inne på vitlök, dessa sätter man med fördel på hösten så de övervintrar. Går dock köra på våren om du mer gillar äta det gröna.

Sallad kan man så tidigt, kolla på påsarna.

Du ville bli mer självförsörjande, men ser man på dina fröer så har du inte mycket som går spara, lök, chili, torka kryddor eller frysa en del men inte så mycket i matväg som går lagra som ex kål eller sånt man enkelt lägger in själv som Västerås gurka till salt, smörgås, bostongurka, Rödbetor osv

Så planera ditt odlande, vart sätter du kryddor som sprider sig mer och mer för varje år? Vart odlar du lök i år och vart sätter du den nästa år så du får växelodling i rätt ordning, ex potatis år ett som kräver lite näring, lök år 2 som kräver mer, näringskrävande år 3 som squash och sen år 4 baljväxter som tillför näring. Kål vart 6 år osv.
Sen läs på lite om beroende vad du odlar kan kombinera grödor för få mindre skadeangrepp. Hur du tar egna fröer. Hur du tar reda på det du odlar, dvs en plan då det inte kul stämde 50 kg sallad som snart blir träig om man inte äter den denna veckan.
Citera
2023-02-02, 09:17
Medlem
Citat:
Hade ingen aning om det där med hybrider, tur att jag bara köpte två!
Tack för den kunskapen och tipsen på sallad.

Har du eller någon annan här några tips på hur ni lägger upp planeringen eller har ni gjort detta så pass länge att det går per automatik?

Jag funderar på att skriva detaljerade dokument med information på varje sorts gröda med en kalender och så mycket relevant info som möjligt, sedan skriva ut dessa och ha i en pärm.

Tänkte bygga ett växthus, föda upp kompostmask samt bygga hydroponicsystem mm. Mycket jag inte gjort förut som ska planeras in väl nu i förväg.

Mvh
Hybrider kan vara bra. En av världens populäraste tomater heter "Sungold" och det är en hybrid som ger fantastiskt goda körsbärstomater. Ska du bli självförsörjande och vill ta frö ska du dock undvika att skaffa hybrider. Du kan dock, med t. ex. en hybridtomat, ta en stickling (eller flera) och på så sätt föröka upp. Vill du ha rena fröer ska du se upp med korspollinering, sätter du två olika t. ex. myntor bredvid varann kommer de säkert att korspollinera sig. Gäller att hålla avstånd.

Sallat = det du har ute i trädgården
Sallad = det du ställer fram på bordet (ofta flera olika växter i en sallad, t. ex sallat, tomat, gurka)

Du måste vara noga med planeringen. Ha en lista på alla dina frön/växter. Skriv sort, namn, när de ska börja sås inomhus/utomhus, vad de kräver för pyssel (värmematta, gödsling, beskärning osv) och när det ska göras osv.

Köp främst det du vet kommer att ätas. Det är lätt hänt att köpa på sig sånt som är nytt och verkar intressant men man ska vara försiktig med hur mycket man experimenterar. Fröna kan lätt bli liggande oanvända. Potatis brukar de flesta äta och där är det bra att köpa på sig tidiga, mellan och sena sorter så man har potatis en stor del av året. Samma med jordgubbar, skaffa tidiga, mellan, sena och kanske även remonterande.
Citera
2023-02-04, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Hybrider kan vara bra. En av världens populäraste tomater heter "Sungold" och det är en hybrid som ger fantastiskt goda körsbärstomater. Ska du bli självförsörjande och vill ta frö ska du dock undvika att skaffa hybrider. Du kan dock, med t. ex. en hybridtomat, ta en stickling (eller flera) och på så sätt föröka upp. Vill du ha rena fröer ska du se upp med korspollinering, sätter du två olika t. ex. myntor bredvid varann kommer de säkert att korspollinera sig. Gäller att hålla avstånd.

Sallat = det du har ute i trädgården
Sallad = det du ställer fram på bordet (ofta flera olika växter i en sallad, t. ex sallat, tomat, gurka)

Du måste vara noga med planeringen. Ha en lista på alla dina frön/växter. Skriv sort, namn, när de ska börja sås inomhus/utomhus, vad de kräver för pyssel (värmematta, gödsling, beskärning osv) och när det ska göras osv.

Köp främst det du vet kommer att ätas. Det är lätt hänt att köpa på sig sånt som är nytt och verkar intressant men man ska vara försiktig med hur mycket man experimenterar. Fröna kan lätt bli liggande oanvända. Potatis brukar de flesta äta och där är det bra att köpa på sig tidiga, mellan och sena sorter så man har potatis en stor del av året. Samma med jordgubbar, skaffa tidiga, mellan, sena och kanske även remonterande.

Tack för ditt svar!

Jag har tänkt odla potatis också men det verkar jag få köpa i butik. Tanken är att odla i hinkar, men har också tittat på stora tygkrukor på Amazon. Vet dock inte om dessa andas för mycket genom tyget. Jag lyckades förresten annullera min fröorder, så har ändrat en del och beställt från tre olika sidor.

Har funderat på att bygga ett tunnelväxthus av pvcrör. Men jag tror det blir att jag gör flera små ramar med plast som man placerar ovanpå kragarna.

Idag kändes det lite mycket, för min fru som velat vara delaktig visar inget intresse. Men tillräckligt för att vilja äta av skörden. Hoppas jag får till allt i rätt flöde och i rätt tid.

Allt gott!
Senast redigerad av GoldNux 2023-02-04 kl. 22:30.
Citera
2023-02-05, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Ta det lite piano med för mycket trixande med PH och sånt. Det kommer växa ändå och det kan vara bra att få en grundläggande känsla för odling innan man börjar snöa in sig för mycket på detaljer.

Ja, jag skulle också säga att det TS räknade upp sin trådstart är åt helvete för mycket och invecklat. Gör det inte svårare än vad det är. Du behöver inte matjord tex om du har en gräsmatta. Gräv upp bäddar i gräsmattan bara. Funkar skitbra om det är vanligt gräsmattegräs. Har du kvickrot däremot så är det nog bättre att använda typ pallkragar eller krukor första åren medan du täcker ett antal bäddar i gräsmattan med heltäckande ogräsduk (av presenningstyp) eller plåt. Låt det vara täckt i minst 2 somrar, gärna tre. Sedan är det ogräsfritt i bäddarna och du kan köra igång.

Gödsel behöver du inte så mycket av första säsongen men hästskit med halm ger bra struktur och hummus också när halmen bryts ned så det är absolut inte fel. Mylla ner gödseln och blanda med jorden på plats ordentligt. Det är allt du behöver göra.

Andra bra tips:

- Ta inte i så du skiter ner dig första året. Det är mer jobb än man tror, inte bara med starten utan också under säsongen och vid skörd. För egen del tex så satte vi ett potatisland på ca 3000 kvadrat. Blev jättelyckad odling. Skörd på säkert flera ton potatis. Men vi orkade aldrig skörda klart allt innan vintern kom och säkert 50% ruttnade bort. Börja smått och skala upp.

- Viktigt med ogräsrensning och gallring första veckorna/månaden. Sedan kan du ta det lugnare. Täckodla är en bra idé vid småskalig odling. Alltså du täcker över jorden med tex tjockt lager halm eller en ogräsduk så fröogräs inte kan ta sig.

- Vattna inte i onödan, helst inte alls. Det är kontraproduktivt för då får inte plantorna lika djupa rötter och du behöver vattna oftare. Vattna bara när de verkligen ser hängiga ut och vattna då MYCKET istället för att gå och skvätta. Bäst är att vattna på kvällen eller mycket tidig morgon.

- Passa på att odla gamla kulturarvssorter. De är ofta mycket roligare, godare och näringsrikare än moderna hybrider och är det etablerade sorter så kan du ta egna frön från några sparade plantor. Då kan du få sorter som är mycket intressantare än vad som finns att köpa. Ska du odla gurka så kan jag varmt rekommendera äppelgurka!
Citera
2023-02-05, 14:06
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar!

Jag har tänkt odla potatis också men det verkar jag få köpa i butik. Tanken är att odla i hinkar, men har också tittat på stora tygkrukor på Amazon. Vet dock inte om dessa andas för mycket genom tyget. Jag lyckades förresten annullera min fröorder, så har ändrat en del och beställt från tre olika sidor.

Har funderat på att bygga ett tunnelväxthus av pvcrör. Men jag tror det blir att jag gör flera små ramar med plast som man placerar ovanpå kragarna.

Idag kändes det lite mycket, för min fru som velat vara delaktig visar inget intresse. Men tillräckligt för att vilja äta av skörden. Hoppas jag får till allt i rätt flöde och i rätt tid.

Allt gott!
Man förstår din fru - det kan bli överväldigande när man som nyodlare sköljs över av så mycket information. Det finns mycket att välja på, mycket ska skaffas och så gäller det att arbeta en del. Men det lönar sig i slutändan! Maten ni äter kommer att vara smakligare, nyttigare och billigare. Ni kommer att få en annan respekt för mat. Låt frun ta ansvar för något lättare t. ex. örterna. Persilja och gräslök är fantastiska eftersom de återkommer varje år. Allt ätbart som återkommer själv (perenner) är utmärkt att ha i sin trädgård så det råder jag er verkligen att skaffa. Bärbuskar och fruktträd ska ni förstås ha (om ni har plats). Hallon, jordgubbar, vinbär, krusbär och amerikanska blåbär är klassiker. OBS När du väljer sort ska den funka i din växtzon.

Vill man skapa flöde så är planering a och o. Fram med såkalender och skriv in när saker och ting ska göras. När ska man så: https://www.sarabackmo.se/sakalender-pa-skillnadens/ Tänk dock på att Bäckmo bor i zon 3 - bor du kallare kan du behöva vänta ett tag.

Potatis är mycket bra. Det mättar och är nyttigt. När sättpotatisen kommer längre fram i år så välj gärna tidig, mellan och sen sort. Så att det mättar din familj stor del av året. Ta reda på sorter som passar dig och familjen - finns många att välja på. Jag kan inte tipsa dig om hinkar något speciellt - har haft cementhink nån enstaka gång men annars odlar jag på friland. Jag använder även pallkragar. I dem odlar jag främst örter, vitlök och sallad. Mitt råd vad gäller pallkragar är att du helst ska ha åtminstone två våningar (gärna tre om du har råd). Lär dig även att göra egen jord - så att du slipper hamna i påsjordskarusellen. Det blir dyrt i längden. En köpepåse har näring för 3-4 veckor.

Om du vill inspireras och få praktiska tips så kan du gå in på Bäckmos YT-sida. Hon går igenom, ofta steg-för-steg, på hur man ska göra. Mycket bra om man är nyodlare. Scrolla ner för hennes äldre videoklipp (hon är numera fokuserad på sitt blomföretag så hennes senare klipp tenderar att handla mest om det).
https://www.youtube.com/@sarabackmo/videos

Farbror Grön är också bra: https://www.youtube.com/@FarbrorGron-klipp/videos

Hoppas det går fint!
Senast redigerad av ENTRUMPENTRUMP 2023-02-05 kl. 14:11.
Citera
2023-03-31, 10:59
Medlem
Hej,

Jag odlar allt du nämner. Har skapat en ny trädgård från 2019 i villaområde och är relativ nybörjare på odling och skapande av trädgården och designen. Jag odlar broccoli, sallad, morötter, potatis, tomater, vitlök, lök, bönor, olga pumpa, gurka, meloner, majs, bärbuskar, valnötter med mera och visar hur jag gör odlingsbäddar av färskt hästbajs och en hugelbädd och var jag får tag i allt gödsel och jord och material. Finns massa avsnitt och en resa som man kan följa mig om du är intresserad av att se på min Y-kanal:

https://www.youtube.com/c/Hållbartvillaliv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in