2023-02-05, 11:40
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
"Ryssland invaderade Ukraina" utan att ta hänsyn till historien och bakgrunden till detta. Ni tror i er världsbild att detta hände som en "fix id'e" från Putin...

Putin är en grov kriminell gängledare. En slags maffiaboss. Men varför begår kriminella brott? Är det samhällets fel? Eller den kriminelles fel?

Putin hade inte behövt anfalla. Men gjorde det ändå. Precis som kriminella inte behöver begå brott. Men de gör det ändå.

Putin vill utöka Rysslands territorium och stjäla så mycket han kan från Ukraina. Och döda stora mängder med ukrainare för att uppnå sina mål.

Det rätta stället för en så grov förbrytare som Putin är en fängelsehåla. Eller en galge.
Citera
2023-02-05, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukraina har flygvapen och använder det där ryssarna inte har bra luftvärn. Ju mer de kan slå ut luftvärnet desto mer kan de flyga själva. De flyger ju också helikopter.

Det Ukraina har kvar av flyg behövs nog till kommande ukrainska offensiver. Men jag kan ha fel i min bedömning.
Dom har fått en del helikoptrar från östländer men väldigt lite flyg. Antalet stridsflygplan har minskat, enligt min uppskattning.
Citera
2023-02-05, 11:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Ryssarna har inte full kontroll över t.ex regionen Donetsk. De kontrollerar bara ca halva:

https://ichef.bbci.co.uk/news/640/cpsprodpb/29A8/production/_128346601_ukraine_invasion_east_map_11_01_2x640_n c.png

Och större städer som Kramatorsk och Sloviansk (i Donetsk) är helt i Ukrainas händer.

Att jag har ståndpunkten att Ryssland har i stort sett kontroll över de regioner jag skrev, stöds på den enkelriktade propagandan både TV4 och SVT haft.

Att de nu delger en annan bild av situationen ser jag som ett bevis för att kriget inte går som tänkt.

Du kan gå in på både TV4 och SVT för att se den senaste bilden av kriget.

Man hoppas nu att supporten av krigsmateriell från väst ska kunna ändra bilden..men när är den på plats och kan hanteras av Ukraina?
Citera
2023-02-05, 11:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja det stämmer kanske, jag trodde civilförsvaret ingick i statistiken (hur vet du att så inte är fallet?). Min andra fråga då?

Den var irrelevant i sammanhanget eftersom målet är detsamma. Det är billigare att ha ett snabbt krig än ett långt krig. Målet är att besegra fienden snabbt, inte långsamt. Din oerhörda fokus på pengar i sammanhanget är märkvärdig, det skulle vara intressant att se var dina privatinkomster kommer från.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Utan Ryssland finns inget omedelbart militärt hot i vårt närområde. Det behövs väl ingen större tankeverksamhet för att förstå det sambandet?

Känns som att Ukrainakonflikten kan utökas med tiden. Det är ett skört säkerhetsläge i världen just nu med Putin i Ryssland, Xi i Kina och Ötzi i vita huset. Det är en tickande bomb tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Jo. Men sannolikheten att Ryssland inte finns när det här kriget är slut är nog under 10-15%. Men jag ville veta om det var så han tänkte.

Ryssland kommer alltid att finnas. Men dom måste bli åtminstone lite mer civiliserade...
Citera
2023-02-05, 11:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Inget i ditt inlägg kan räknas som neutralt, att kalla det ett amerikanskt proxykrig blir bara löjligt och hör hemma i konspirationsteorier. Och att Ryssland tog det lugnt? De inledde med ett totalkrig där de var en hårsmån från att hålla Hostomel vilket gjort att de kunna inta Kyiv.

Vilka moderna vapen har Ryssland inte använt? T-14 som de har en handfull av? SU-57 har de använt i begränsad utsträckning eftersom de är rädda för att den skulle bli nedskjuten över Ukraina. I övrigt har Ryssland bara uppgraderat Sovjetmateriel, i princip alla projekt de startat från grunden har misslyckats.
Vore intressant att veta var du får all info ifrån?
Citera
2023-02-05, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
EUs prio ska vara att utplåna det ryska hotet.

Vi har tre alternativ: Ryssland vinner och vi tvingas till en enormt ökad militär budget, Ukraina vinner långsamt och det blir ett långt kostsamt krig för alla eller Ukraina vinner snabbt. Så alternativ tre är det som gäller med maximalt militärt stöd och en snabb seger. Inte raketvetenskap att fatta.

Alternativ 4 och Det bästa alternativet, backa ur Ukrainakriget och sluta upp med att få till regimskifte i Ryssland.
Citera
2023-02-05, 11:48
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Kan du inte sätta lite siffror på hur du tänker att vi är tvungna till denna enormt ökade militära budget. Samt även hur du tänker över att vi inte behöver öka vår budget enormt om Ryssland förlorar?
Putin har infört militärträning som ämne i grundskolan i Ryssland. Där ska alla elever lära sig att hantera AK-47 och granater. Varför tror du man inför nått sånt om man inte tänker massmobilisera befolkningen i framtiden? Ryssen kommer att attackera Europa om 5-10år. De som inte fattat detta ännu bör snabbt öka sin försvarsbudget. Står Sverige utanför NATO så kommer ryssen att landstiga där precis som tyskarna gjorde i Norge 1940.
Citera
2023-02-05, 11:50
Medlem
Citat:
Nej, den informationen kan jag inte ta in.
1) Yanukovich blev hotad och jagad ut ur landet. Det är inte legitimt.
2) Radan agerade inte konstitutionellt korrekt. ( https://www.ponarseurasia.org/was-yanukovych-s-removal-constitutional/ ) . Det var därför inte legitimt. Notera dock att det rent pragmatiskt kan finnas skäl att göra så som de gjorde.
3) Här har du en utsaga om hur det gick till vid din legitima omröstning:
“Oleg Tsarev described at length the extreme pressure the deputies were put under during the Verkhovna Rada voting: “I called my friend Vitaly Grushevski. He did not respond. Then I called his aide, who told me that Grushevski has been beaten up next to the Parliament. They have taken voting cards from some deputies and started voting on their behalf. It is possible that some deputies from whom the cards have been taken are locked up somewhere in the Rada. There is no Symonenko (Communist Party of Ukraine –DP), nor many other deputies, who were beaten up earlier, in the Rada.*“ (https://www.strifeblog.org/2018/09/26/strife-feature-elites-and-activists-in-donetsk-before-the-armed-conflict/ )

Vem är det som är fanatisk?

Okej vi kan gå igenom dina länkar:
Citat från första:
"The Rada did not follow, or claim to follow, the impeachment route. They passed a resolution that established that Yanukovych had removed himself from fulfilling his constitutional duties. The resolution stated that due to the fact that Yanukovych had unconstitutionally stopped fulfilling his presidential duties, the Rada was calling early presidential elections as is their right under Article 85/7. It seems that nothing in the constitution prohibits parliament from passing such a resolution, which has the full legal force of a law, according to Article 91. The speaker of the Rada signed the resolution, again in accordance with the constitution (Article 88/3)."

"The solution that took place within the Rada was more legitimate than any strictly legal solution that could have come from the Constitutional Court. The Rada was legitimately elected in 2012, and the majority of its members participated in the important debates on February 21-22. Moreover, a big majority (close to three quarters of all Rada deputies) voted for the Rada resolution, including many MPs from the Party of Regions."

Den andra länken ställer jag mig skeptisk till.
En rysk författare som via källor hänvisar till RT och en rysk militäranalytiker(Rozhin Boris Alexandrovich). Vad är trovärdigheten i deras ord?
Kan du inte som motvikt också lägga till källa/uttalande från en ukrainsk militäranalytiker. Man måste väl ändå förhålla sig objektivt? Själv skulle jag inte välja någon av dessa parter som källa men you do you!
Citera
2023-02-05, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Nu har ju t.o.m "globalistens högborg" TV4 och även SVT insett att Ukrainas "framgångar" inte är så framgångstika som den samlade propagandan vill påvisa. De har i det närmaste full kontroll på de fyra regionerna Luhandsk, Donetsk , Charkiv och Krim.

USA s proxykrig där Zelenskyj ges order att fortsätta utarma sin befolkning mot bättre vetande kommer få ödestigra följder.
Putin sa redan innan invasionen att detta skulle vara ett "lågintensivt krig" vilket innebar att man skulle i möjligaste mån undvika befolkningen. Självklart går inte detta att genomföra till 100%.
Och efter de sjuka reaktionerna från EU och USA har Ryssland trappat upp offensiven något.
Ryssland har medvetet använt sig av äldre krigsmaterial. Skulle Ryssland använda sin högteknologiska vapenarsenal skulle läget se helt annorlunda ut. Ryssland har i det program Putin sjösatte, under många år byggt upp en avancerad vapenarsenal.

Detta försöker givetvis den västerländska propagandan dölja och förneka..

Tyvärr gräver Ukraina sin egen undergång.

Jag är inget "rysstroll" utan försöker endast se situationen från så långt det går en neutral teori uppbyggd på det jag läst i ämnet.
Så länge Zelenskyj vägrar förhandla kommer befolkningen få lida än mer för vad denna terrorregim hittar på.

Det är rent skandalöst hur EU har lurats in i denna förljugna situation och totalt böjt sig för USA:s agenda..

Svårt att tänka mig att Putin i början av invasionen utryckt om att KRIGET skulle vara lågintensivt då det var förbjudet att kalla det krig.

Ditt inlägg är lika realistiskt som sagan om ringen.
Citera
2023-02-05, 11:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Alternativ 4 och Det bästa alternativet, backa ur Ukrainakriget och sluta upp med att få till regimskifte i Ryssland.

Det skulle vara samma som alternativ ett eller två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in