2023-02-05, 02:06
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Låter bra men det har gått ett år nu sen konflikten började. Varför ska jag lita på att du har rätt? Varför är Ukraina så tröga med att gå i mål? Missförstå mig rätt för jag håller på Ukraina precis som du. Men vad ska man säga hmm det tar tid. Dåligt förberedda? Utebliven planering för en offensiv är ingen ursäkt.

Vad pratar du om?

Missade du den ukrainska offensiven sensommar/höst 2022?
Citera
2023-02-05, 02:13
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Zelensky tillträdde som överbefälhavare 2019. Fem år efter krimkrisen. Hans fulla ansvar att se en sådan här situation komma. Ingår i uppdraget. Men han satt och sov och sen hände detta hans folk. Han missade det eftersom han inte var kompetent nog. Ska man dalta med en sådan inkompetent person tycker du?

Jag sa aldrig att det var en ursäkt att Ukraina var rätt oförberett när Ryssland invadera, enbart just nu när de förbereder för offensiv och försöker stå defensivt, helt naturligt.

Han satt inte och sov, han försökte säkert sitt bästa att kväva rebellerna men trodde inte att Ryssland faktiskt skulle invadera, få trodde det. Enbart USA
Zelensky är nu enbart en symbol, finns massvis av andra myndighetspersoner som tar han om kriget och relaterat till kriget. Jag tror att de flesta i alla länder nu lärt sig och anpassat sig, passar detta inte så kan folket rösta bort Zelensky vid nästa öppna val. Förhoppningsvis så har närmandet till väst gjort så att flera självständiga valobservatörer närvarar och ser till så att allt sker rätt
Citera
2023-02-05, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Jag sa aldrig att det var en ursäkt att Ukraina var rätt oförberett när Ryssland invadera, enbart just nu när de förbereder för offensiv och försöker stå defensivt, helt naturligt.

Han satt inte och sov, han försökte säkert sitt bästa att kväva rebellerna men trodde inte att Ryssland faktiskt skulle invadera, få trodde det. Enbart USA
Zelensky är nu enbart en symbol, finns massvis av andra myndighetspersoner som tar han om kriget och relaterat till kriget. Jag tror att de flesta i alla länder nu lärt sig och anpassat sig, passar detta inte så kan folket rösta bort Zelensky vid nästa öppna val. Förhoppningsvis så har närmandet till väst gjort så att flera självständiga valobservatörer närvarar och ser till så att allt sker rätt

Hans arbete som överbefälhavare är inte att tro, det kostar för mycket (och det vet vi nu vad det kostade hans folk) utan hans uppgift är att att vara säker på vad som händer. Det är hans uppdrag som ÖB. Som sagt det finns inga ursäkter. Han misslyckade med sitt arbete och nu är vi i den här situationen pga hans inkompetens. Att han inte erkänner det här är illa, riktigt illa.
Citera
2023-02-05, 02:23
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Hans arbete som överbefälhavare är inte att tro, det kostar för mycket (och det vet vi nu vad det kostade hans folk) utan hans uppgift är att att vara säker på vad som händer. Det är hans uppdrag som ÖB. Som sagt det finns inga ursäkter. Han misslyckade med sitt arbete och nu är vi i den här situationen pga hans inkompetens. Att han inte erkänner det här är illa, riktigt illa.

Praktiskt sett är han inte ÖB, han är en symbol och statschef omgiven av massvis av andra personer som sköter det praktiska

Den Ukrainska ledningen misskötte hotet från Ryssland, ja.
Ukrainska ledningen lyckades med att inte skapa panik, ja.

Vem vet, hade Ukraina erkänt hotet så hade säkert en hel del panik skapats innan kriget och resultatet av detta vet ingen, bättre eller sämre vem vet. Men Zelensky har gjort ett ypperligt jobb i sitt jobb som symbol för det Ukrainska motståndet, få hade gjort det lika bra.
Citera
2023-02-05, 02:24
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
https://t.me/volyamedia/527

Kan tyvärr inte Ryska, har du lust att översätta åt mig, Ivan?
Citera
2023-02-05, 02:28
Medlem
Citat:
Låter bra men det har gått ett år nu sen konflikten började. Varför ska jag lita på att du har rätt? Varför är Ukraina så tröga med att gå i mål? Missförstå mig rätt för jag håller på Ukraina precis som du. Men vad ska man säga hmm det tar tid. Dåligt förberedda? Utebliven planering för en offensiv är ingen ursäkt.

Ukraina blev invaderat av Ryssland. Ukraina hade inte blivit informerad i förväg då heller lika lite som nu vad/var/när den anfallande parterna planerar att göra.

Du inser väl att som försvarare av sitt land tvingas Ukraina även anpassa sig efter ryska generalers planer/attacker?

Du kanske skulle rikta din kritik/krav på planering mot dessa herrar eller direkt till Putin? Så kanske ukrainarna kan göra mer korrekta planer. Tack.
Citera
2023-02-05, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En till som lutar åt min slutsats att den ryska offensiven redan startat: https://www.youtube.com/watch?v=XBUUBlvE28s
Och vad tror vi i så fall om offensiven?

Eftersom det bara "verkar" som att den startat och ingen vet säkert. Då kanske det ju inte är någon dunderoffensiv direkt.

Vi får väl se. Putin kanske spelar 4D-Chessmaster II - The Return.
Citera
2023-02-05, 03:51
Medlem
Vart ska de?? The party have just started, stanna för all del.

Citat:
AFU solider who survived the massacre leave Artemovsk:

"We came out of this hell, we barely came out in small groups, our bosses gave a fuck about us. In half an hour, 2 died and 4 have not died yet, but they are almost dead,These are all who are left [from our group]...We are going away from here.There[Bakhmut] is simply hell,hell."
https://t.me/azmilitary11/36160

Citat:
Ukrainian Journalist: I spoke with the guys who transport our wounded (300s) and killed (200s), and they told me that, according to their estimate, an unprepared fighter lives in Bakhmut only 4 hours.

Ukrainian Fighter: [long pause] At the front line?

Ukrainian Journalist: Yes.

Ukrainian Fighter: Hm [long pause] hm… well, this kind of statistic is too negative. I feel that it is longer [than 4 hours].
https://t.me/Slavyangrad/32004
Citera
2023-02-05, 04:55
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Fan vad blåst du verkar?

Tror du verkligen att det är Zelensky själv som fattar alla beslut på uppgifter från Aftonbladet?

Inbillar du dig att han är nån mästerlig militärstrateg?

Han har ju militären att lita på och det är givetvis vad de rekommenderar som han tar beslutet om.

Du verkar ju ha en agenda att skita ner Zelensky och ditt jävla tramsande om att du håller på Ukraina ger jag inget för!

Du är ju uppenbart en putinrunkare.

Ukrainas befolkning verkar i alla fall jävligt nöjda med Zelensky och om dom inte är det så kan de ju rösta fram en ny!

Något som knappast den ryska befolkningen kan….
Citera
2023-02-05, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag har sett hela och han säger vad han säger, det är inget mer med det. Han har som mig varit i Ukraina och vet hur det är och går till bland maktens folk. Därimot har han fel om folket för det är ett bra folk, stolt, arbetsamt och välutbildat i de flesta fall (men han har bara träffat råskinnen som han tränar). Att råskinnen fick makten i Kiev 2014 är så jävla tragiskt för Ukraina hade kunnat bli ett av Europas rikaste länder om man istället behandlat sina folkgrupper med respekt och likaså sina grannländer samt gjort sig av med oligarkerna. Det går ju inte och det såg vi redan under andra världskriget då Banderasgänget i sitt hat mot allt dödade tusentals polacker och judar.

Vart pratar han i allmänhet dåligt om Ukrainare? Han nämnet i segmented du citerade att det var viktigt att inte hålla haag conventionen och inte bryta mot den som ryssarna gör.

Angående att Mozart gruppen gett upp och packat ihop så skrev har ju såhär på twitter
"Today was the last day for the Mozart Group

The Mozart Group ended today. The name and entity -had become the subject of litigation and a distraction from our core mission: training Ukrainian soldiers and rescuing civilians

But, the mission and the people continue"
Citera
2023-02-05, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Okej men någon total ödeläggelse har väll egentligen inte skett av en bomb. Tänker på den där bomben Trump godkände över vart fan det nu va i Mellanöstern som
var extremt kraftig, har ryssen inga sådana? Som typ blåser bort något kvarter?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/GBU-43/B_MOAB
Citera
2023-02-05, 07:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Ops, bojkotten och pristaken på raffinerade oljeprodukter träder i kraft idag!😁

https://youtu.be/1h0PVJ9lo58

Alltså ytterligare minskade inkomster för RySSland! Dessutom kommer minskad rySSk produktion av rySSka raffierade produkter, (vilka de inte bara kan sälja till Indien och Kina eftersom dessa länder föredrar att raffinera själva), kommer att sätta, ytterligare, prispress på den rySSka råoljan.

Dock kommer detta att öka inflationstrycket i Europa. Detta därför att vi nu blir tvungna att importera dyrare produkter som, dessutom har dyrare transportkostnader.

Men det är det värt, bara den rySSka cancersvulsten faller samman, vilket är den enda möjligheten för att garantera den långsiktiga säkerheten för de europeiska länderna, (den rySSka cancersvulsten är inte en del av europa).

Slava Ukraini!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in