2023-02-05, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Ok….. 😳😳😳Nu minns jag inte allt som kommit fram om Maja… en del av P7 eller vad den heter… men var det så att det visade att hon har en nedsatt funktion? Har gått i särskola? Med tanke på det ni skriver?
ADHD kommer upp som någon typ av extrem personlighet i det ni skriver…
Min dotter har Adhd och är 18….
Fick medicin för det för 3 år sedan….
Absolut väldigt jobbigt i alla år men man är ju inte ” knäpp”…. Snarare smart som få, känslig o lyhörd och man är inte ett offer som följer någon och osäker på sig själv givet… snarare tvärtom…..

Jag har inte heller fattat det som att det skulle vara ”något extremt”.

Hon hade inte toppenbra betyg i skolan. Men aktiv inom idrott och hade umgänge.
Citera
2023-02-05, 00:37
Medlem
Kommer någon av de två berätta något i närheten eller hela sanningen så är det nog MH.

Och det där med restriktioner…. nu ser de allt i media, här?
Citera
2023-02-05, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Vad menar du att hon skulle vara då? avliden?
Självklart är hon anhållen på häktet i Jönköping...

Häktad
Citera
2023-02-05, 00:42
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Precis. Det enda som de är restriktiva till är narkotikaklassade preparat (ADHD/smärt/insomnings/lugnande medicin).
Hälso- och sjukvårdslagen gäller här. Det innebär att om M står på ex metylfenidat för en ADHD så fortsätter hon att ta sitt förskrivna läkemedel även i häktet.
Citera
2023-02-05, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det här med ADHD och mognadsgrad var helt nytt för mig. Det blir ju än mer udda att den enastående J dragit runt på den (ursäkta) efterblivna M. Omgivningen måste ju ha undrat. En del kanske såg det som en schysst gest att hon fick hänga med iof.

Trots att det hon verkar gjort är fruktansvärt och förtjänar straff, så hoppas jag hon får hjälp. Åldersrabatten är ju borttagen. Men här tycker jag faktiskt att man borde beakta hennes ålder och diagnoser när det blir tal om straffpåföljd.
Ok….. 😳😳😳Nu minns jag inte allt som kommit fram om Maja… en del av P7 eller vad den heter… men var det så att det visade att hon har en nedsatt funktion? Har gått i särskola? Med tanke på det ni skriver?
Absolut väldigt jobbigt i alla år men man är ju inte ” knäpp”…. Snarare smart som få, känslig o lyhörd och man är inte ett offer som följer någon och osäker på sig själv givet… snarare tvärtom…..
Citera
2023-02-05, 00:50
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Hälso- och sjukvårdslagen gäller här. Det innebär att om M står på ex metylfenidat för en ADHD så fortsätter hon att ta sitt förskrivna läkemedel även i häktet.
Precis vad jag skrev i mitt första inlägg. Har hon istället lisdexamfetamin mot ADHD får hon det också. Har hon morfin mot smärtor på utsidan skulle hon få det med.

Man får allt man har utskrivet till vardags samt antidepressiva, psykofarmaka, sömnmedicin och receptfria värktabletter vid behov på häktet.
Även lugnande som inte är narkotikaklassade, i stil med Atarax eller Lergigan delas ofta ut till de intagna som ber om det.
De får träffa en häktesläkare som skriver ut läkemedlen den anser behövs.

Förr i tiden skrevs det ut enorma mängder benzodiasepiner och insomningstabletter (z-analoger) men det har man slutat med.
Citera
2023-02-05, 00:51
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det känner jag inte till. Hade GM ADHD?
Efter att ha kollat upp, kan jag själv svara. GM var diagnostiserad med Aspergers syndrom.
AS och ADHD är inte jämförbart på något vis, då AS påverkar hela tankebilden vilket ADHD inte gör.
Citera
2023-02-05, 00:54
Medlem
Citat:
Precis vad jag skrev i mitt första inlägg. Har hon istället lisdexamfetamin mot ADHD får hon det också. Har hon morfin mot smärtor på utsidan skulle hon få det med.

Man får allt man har utskrivet till vardags samt antidepressiva, psykofarmaka, sömnmedicin och receptfria värktabletter vid behov på häktet.
Även lugnande som inte är narkotikaklassade, i stil med Atarax eller Lergigan delas ofta ut till de intagna som ber om det.

Förr i tiden skrevs det ut enorma mängder benzodiasepiner och insomningstabletter (z-analoger) men det har man slutat med.

JJ har ju uttryckt via sin nya försvarare att hon mått dåligt.

Rimligt då att försvararen kommer hävda att den antidepressiva medicinen har försvårat t ex minnesbilder?
Citera
2023-02-05, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Bara att välja och vraka (från Grevens sammanfattning)

Begåvningshandikapp och psykologiska besvär:
- Begåvningsprofil ”klart under genomsnittet”
- Svårigheter inom autismområdet
- Inlärningssvårigheter
- ADHD (diagnos sommaren 2022)
- Svårigheter med processhastighet, visuellt material och arbetsminne.
- Icke-verbala inlärningssvårigheter.
- Ångest och tvångsmässighet, tvångstankar

Sedan 2018 kontakt med BUP efter nedstämdhet, ångest och svårigheter i skolan. Vårdats hos Nässjö psykiatri mellan åren 2018-2022.

- Självskadehandlingar; försök till strypning och lindrigare tablettintoxikationer.
- Hallucinationer; flera tillfällen hörselhallucinos i form av kommenterande röster med nedvärderande innehåll. Psykotiska symtom i form av såväl hallucinationer som vanföreställningar av bisarr och paranoid karaktär då hon bland annat trott att det fanns demoner i lägenheten där hon befann sig.

Citat:

Var även något med skolgången, om det var särskola eller ej kommer jag inte ihåg.
Citera
2023-02-05, 00:55
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Egenskaper sitter ju i personligheten, inte i diagnosen. Alla personer med ADHD beter sig inte likadant. Din dotter kan vara raka motsatsen mot någon annan men ändå dela samma diagnos.

(Varför skriver du så konstigt? Med massor av punkter och talspråk? Om du inte klarade skolan kanske du borde låta utreda dig för ADHD nu i vuxen ålder. Det är ofta genetiskt betingat så att din dotter har det och med tanke på hur du skriver så tycker jag att det vore värt att kolla upp.)
Citera
2023-02-05, 00:56
Medlem
Reviewss avatar
Citat:

Rätt.

M har med all säkerhet fått vad hon eventuellt är i behov av i övrigt. Lång tid i häkte är förstås oerhört påfrestande för den psykiska hälsan.
Citera
2023-02-05, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puukko-kniven
JJ har ju uttryckt via sin nya försvarare att hon mått dåligt.

Rimligt då att försvararen kommer hävda att den antidepressiva medicinen har försvårat t ex minnesbilder?

JJ har ingen diagnos eller tar några tabletter enligt henne själv i sin P7 varken innan eller under häktestiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in