2023-02-05, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Har du något bra exempel?

Styckdråpet i Boden, Bangsuan.
Citera
2023-02-05, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Knappast aggressiv ton, snarare saklig.

Du säger att det var när hon var anhållen och jag svarar att hon fortfarande är det.

.

Saklig?

Är hon fortf anhållen?
Citera
2023-02-05, 00:11
Medlem
Citat:
Knappast aggressiv ton, snarare saklig.

Du säger att det var när hon var anhållen och jag svarar att hon fortfarande är det.

När P7an gjordes så hade de suttit häktade en månad och hade definitivt koll på händelsen.

JJ blev inte ens förhörd första månaden.

Onödigt att märka ord.

Men du menar att JJ inte sade ett ord första månaden efter T försvann? Inget som kan användas i en rättegång?

Det gjorde hon. Vad menar du med förhör? Förklara. Tack.
Citera
2023-02-05, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Har du något bra exempel?

NÄR MAN SKA DÖMAS FÖR DRÅP
Man ska dömas för dråp om gärningspersonen avsiktligen har berövat någon livet men gärningen är mindre grov, dvs det föreligger förmildrande omständigheter. Enligt förarbetena ska frågan om en gärning utgör mord eller dråp avgöras med hänsyn till samtliga omständigheter vid gärningen. Hit hör bl.a. de omständigheter som har föranlett denna (se härtill rättsfallet NJA II 1962 s. 92).

Att gärningsmannen har handlat i stark affekt till följd av en provokation från offrets sida eller att det har varit fråga om ett snabbt händelseförlopp är omständigheter som kan få betydelse för om brottet ska anses som dråp. Gärningsmannens psykiska särdrag eller att han eller hon har varit starkt pressad kan även vara omständigheter som beaktas. Att gärningen har begåtts i en nödvärnsliknande situation kan även vara att väga in

https://laki24.fi/se/vad-ar-skillnaden-pa-mord-och-drap/
Citera
2023-02-05, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Saklig?

Är hon fortf anhållen?

Självklart är hon fortfarande anhållen. Hon är inte på fri fot.
Citera
2023-02-05, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puukko-kniven
Onödigt att märka ord.

Men du menar att JJ inte sade ett ord första månaden efter T försvann? Inget som kan användas i en rättegång?

Det gjorde hon. Vad menar du med förhör? Förklara. Tack.

Onödigt att märka ord? Jag förklarar för dig att hon fortfarande är anhållen, vad är problemet?

Förhör är när polisen håller ett förhör, vilket dom inte gjorde med JJ de första veckorna.

https://omni.se/misstankt-i-tove-fallet-inte-forhord-pa-flera-veckor/a/0QLWMJ
Citera
2023-02-05, 00:19
Medlem
Citat:
NÄR MAN SKA DÖMAS FÖR DRÅP
Man ska dömas för dråp om gärningspersonen avsiktligen har berövat någon livet men gärningen är mindre grov, dvs det föreligger förmildrande omständigheter. Enligt förarbetena ska frågan om en gärning utgör mord eller dråp avgöras med hänsyn till samtliga omständigheter vid gärningen. Hit hör bl.a. de omständigheter som har föranlett denna (se härtill rättsfallet NJA II 1962 s. 92).

Att gärningsmannen har handlat i stark affekt till följd av en provokation från offrets sida eller att det har varit fråga om ett snabbt händelseförlopp är omständigheter som kan få betydelse för om brottet ska anses som dråp. Gärningsmannens psykiska särdrag eller att han eller hon har varit starkt pressad kan även vara omständigheter som beaktas. Att gärningen har begåtts i en nödvärnsliknande situation kan även vara att väga in

https://laki24.fi/se/vad-ar-skillnaden-pa-mord-och-drap/

Tror alla kan läsa en lagtext.

Jag startade diskussionen om MH:s psyke för att förutsättningarna förändrats. Båda snackar.

Allmänt känt att båda kan dömas för t ex mord om det inte går att säga vem som gjort vad.

Nu har vi en som erkänner vållande? Inte dråp eller mord. Och en som erkänner brott mot griftefriden.
Citera
2023-02-05, 00:21
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Undrar om MH medicineras i vanliga fall... Normalt i häkte får man inte mediciner med de substanser som finns i Adhd medicin och om hon brukar ta medicinen och inte får den nu kan jag tänka mig att det är rätt bra kaos i hennes skalle.....

Funderar också över JJs advokat och det där med "Verkligen" när JJ erkände misshandel.
Har du ADHD-medicin på utsidan så får du den när du är häktad också. Dessutom kan man få lite psykofarmaka eller annat till natten om man har svårt att sova. Även antidepressiva till intagna som vill och riskerar sitta häktade längre tid.
Bara smärtmediciner, insomningstabletter och benzodiasepiner som brukar delas ut väldigt restriktivt. (Och ADHD- eller substitutionsmedicin om man inte har regelbunden förskrivning på utsidan.)
Citera
2023-02-05, 00:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Styckdråpet i Boden, Bangsuan.
Det känner jag inte till. Hade GM ADHD?
Citera
2023-02-05, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puukko-kniven
Tror alla kan läsa en lagtext.

Jag startade diskussionen om MH:s psyke för att förutsättningarna förändrats. Båda snackar.

Allmänt känt att båda kan dömas för t ex mord om det inte går att säga vem som gjort vad.

Nu har vi en som erkänner vållande? Inte dråp eller mord. Och en som erkänner brott mot griftefriden.

Och detta svaret var ju inte ens till dig, det var till sybel som frågade efter ett exempel....
Citera
2023-02-05, 00:24
Medlem
Citat:
Självklart är hon fortfarande anhållen. Hon är inte på fri fot.

Citat:
Onödigt att märka ord? Jag förklarar för dig att hon fortfarande är anhållen, vad är problemet?

]

Ja hon är inte på fri fot. Och hon är inte anhållen. Du får läsa på lite om begreppen.
Citera
2023-02-05, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Har du ADHD-medicin på utsidan så får du den när du är häktad också. Dessutom kan man få lite psykofarmaka eller annat till natten om man har svårt att sova. Även antidepressiva till intagna som vill och riskerar sitta häktade längre tid.
Bara smärtmediciner, insomningstabletter och benzodiasepiner som brukar delas ut väldigt restriktivt. (Och ADHD- eller substitutionsmedicin om man inte har regelbunden förskrivning på utsidan.)

Stod väl också någonstans i tråden om medicinering.

De flesta får väl antidepressiva och godnatt-medicin om så behövs och önskas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in