2023-02-04, 23:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ok, minns jag rätt så hade hon tydligen inget problem med språket. Så utåt kanske hon uppfattades som ganska normal ändå.
Det beror helt och hållet på graden och om hon är hyper- eller hypoaktiv. Om hon är hypoaktiv lär ingen märka något, men är hon hyperaktiv så märks oftast att något är lurigt. Är det en mildare form yttrar det sig utåt närmast som lite klumpighet och då blir det inte så tydligt.

Någon uppfattade henne som lite udda, men kunde väl inte riktigt sätta fingret på det. Och det var några som ifrågasatte deras relation med tanke på åldern. Då tänkte jag att hon nog uppfattades som något omogen.
Citera
2023-02-04, 23:52
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puukko-kniven
Hon hade väl ingen diagnos?

Många sidor, men P7 visade inte på något egentligt avvikande.

Rätta mig om det är så att en ”diagnos” vi vet i nuläget skulle minska på straffet.
Nej, en diagnos mildrar inte straffet.
Det är en mycket stor del av alla intagna som har ADHD.
Senast redigerad av sybel 2023-02-04 kl. 23:54. Anledning: tillägg
Citera
2023-02-04, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Tack!

Det var så jag förstod det.
Citera
2023-02-04, 23:55
Medlem
Citat:
Men det sågs inte som en förmildrande omständighet. Domen är ju inte klar, men….

Tror inte att hon mår bra. Vem mår bra i den situationen?

Vad menar du?

Rättegången har inte varit ännu, en P7 är en bedömning om man ska göra en större utredning för att påföljden ska bli rättpsyk istället för fängelse, knappast en förmildrande påföljd, snarare tvärtom.

I den situationen? Detta var ju innan händelsen, långt innan.

Har du ens läst P7an?
Citera
2023-02-04, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Vad menar du?

Rättegången har inte varit ännu, en P7 är en bedömning om man ska göra en större utredning för att påföljden ska bli rättpsyk istället för fängelse, knappast en förmildrande påföljd, snarare tvärtom.

I den situationen? Detta var ju innan händelsen, långt innan.

Har du ens läst P7an?

Ja. Den gjordes när hon var anhållen.

Jag menar att domen inte ser MH:s psyke som förmildrande.
Citera
2023-02-04, 23:59
Medlem
Citat:

Hon är fortfarande anhållen?

Hur kunde du då missa alla diagnoser som den handlade om?
Citera
2023-02-05, 00:03
Medlem
Citat:
Hon är fortfarande anhållen?

Hur kunde du då missa alla diagnoser som den handlade om?

Aggressiv ton.

Då när den gjordes hade hon noll kännedom om händelsen.

Nu har hon medgivit inblandning. Tänker att det är sent att åberopa något ”psykiskt”, t ex psykos.

JJ har ju enligt sin försvarare mått så dåligt ( P7 ok), så hon kunde inte prata på flera månader.
Citera
2023-02-05, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är en mycket stor del av alla intagna som har ADHD.

Citat:

Jag menar att domen inte ser MH:s psyke som förmildrande.

Självklart kan dem psykiska problemen ge en förmildrande dom.
Det kan gå från mord till dråp.

Dråp är mord med förmildrande omständigheter.
Citera
2023-02-05, 00:04
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är det där med "nerdrogad", som kommit från intervjun med grannsonen och hans intervju i Smålandsposten (kan den heta så?). Den intervju som alltså är i den låsta artikel, men som Greven har dragit ut det viktigaste ur.

Det är när grannen och JJ åker från McD som JJ nämner detta. Kanske är det så att grannen, som verkar ha på känn att något inte stämmer, frågar om vännen som ramlat så hårt i golvet så att hans porslin skakar och JJ märker hans uppmärksamhet runt detta hårda fall. Hon känner sig manad att ha en förklaring?

Från Grevens sammanfattning:

"- JJ uppger att vännen kanske blivit drogad på krogen"

Min uppfattning är att det är JJ som är den som det ständigt uppstår konflikter runt, och det gäller även denna gång. Uteslutningar, inneslutningar, hot om avslöjande, förlåtkalas; allt detta är tecken på en person som använder olika sätt att kontrollera andra.

En sådan person, som har en vän som är yngre, som har multipla kognitiva svårigheter har naturligtvis ett enormt övertag på henne.

Konflikten har inte varit MHs, men hon är kanske allierad. Hon har blivit "indragen" i något som hon kanske inte har förstått, inte kunnat på ett moget sätt kunnat bedöma. MH har någon neuropsykiatrisk diagnos, minns inte om det var ADHD? Sägs att man kan dra av ca en tredjedel i år vad gäller mognad. Är man 18 år, är mognaden motsvarande en 12- åring. Lägg till en nedsatt intelligensnivå, vilket gör att hennes förmåga att tolka och ta beslut är nedsatt i förhållande till jämnåriga utan nedsättningar.

På det viset kan JJs roll i deras relation kanske vara som en förälder till MH, som litar och tror på henne. Är lojal, för att JJ tagit henne till sig?

Jag vet inte hur MHs uppfostran i en religiös familj kan ha påverkat henne, men det kan ha påverkat henne på flera plan. En, kan vara att hon är van att "lyda" föräldrar. Absolut inget jag vet. En annan kan vara att ett barn kan göra revolt ibland, där det finns doktriner som kan kännas "tvingande".

Nu har MH alltså fått en ny förälder, en ny person som hon följer minsta vink från, vilket gör att hon slaviskt följer JJs råd. Håll tyst, säg att du sov, var full. Det kan ingen säga något annat om. (allt är bara en av flera möjliga hypoteser).

Därför gör MH allt som JJ säger, men märker att det inte håller.

Men för MH som kanske mår dåligt av att veta att hon medverkat i något så hemskt som att döda Tove, sitter det långt inne att acceptera detta.

Tydliga minnesbilder, det är ju inte MHs egna ord. Det är rättspsykiatrikerns samlade bild av hur MH beskriver kvällen. Skrev han att det handlade om "tydliga minnesbilder av hela förloppet"? Nu minns jag inte om det var exakt så läkaen skrev, men rättsläkaren ska ju försöka klargöra om det funnits tecken till att det föreligger en allvarlig psykisk störning vid dådet, eller annat som gör att man inte uppfattar verkligheten som den är. Det kan även handla om skev verklighetsuppfattning pga av droger/alkohol.

Magikern, det är jJ enligt min mening.

MH är i beroendeställning känslomässigt till JJ. Hon lyder JJs minst vink.

En teori jag har om varför MH sviker sig själv, sin moral, ljuger och undanhåller.

Hur ska man annars få ihop det?

MH är magikern då hon ser allt samtidigt som hon är redlöst berusad och praktiskt taget sover. Just det, hon spyr också. Samtidigt som hon kan observera allt.

En grej till ang JJ. Att hon är manipulativ betyder inte att hon är mer benägen att mörda någon imo.

Den som, på papperet, med det vi vet, verkligen är i riskzonen för övervåld ser jag snarare MHs kombination av diagnoser och eventuella alkohol och/eller droger.

Jag är mer och mer övertygad om att båda hjälptes åt att mörda TT, varav en möjligen mer aktivt.

Att en ensam skulle mörda TT, i ett långt förlopp (som dunsarna ger sken av) samtidigt som den andra och oskyldiga är helt tyst, passiv ser jag som nästan osannolikt.
Citera
2023-02-05, 00:05
Medlem
sybels avatar
Citat:
Självklart kan dem psykiska problemen ge en förmildrande dom.
Det kan gå från mord till dråp.

Dråp är mord med förmildrande omständigheter.
Har du något bra exempel?
Citera
2023-02-05, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
MH är magikern då hon ser allt samtidigt som hon är redlöst berusad och praktiskt taget sover. Just det, hon spyr också. Samtidigt som hon kan observera allt.

En grej till ang JJ. Att hon är manipulativ betyder inte att hon är mer benägen att mörda någon imo.

Den som, på papperet, med det vi vet, verkligen är i riskzonen för övervåld ser jag snarare MHs kombination av diagnoser och eventuella alkohol och/eller droger.

Jag är mer och mer övertygad om att båda hjälptes åt att mörda TT, varav en möjligen mer aktivt.

Att en ensam skulle mörda TT, i ett långt förlopp (som dunsarna ger sken av) samtidigt som den andra och oskyldiga är helt tyst, passiv ser jag som nästan osannolikt.

Håller med dig! Börjar lukta råtta nu. Båda snackar.
Citera
2023-02-05, 00:08
Medlem
Citat:
Aggressiv ton.

Då när den gjordes hade hon noll kännedom om händelsen.

Nu har hon medgivit inblandning. Tänker att det är sent att åberopa något ”psykiskt”, t ex psykos.

JJ har ju enligt sin försvarare mått så dåligt ( P7 ok), så hon kunde inte prata på flera månader.

Knappast aggressiv ton, snarare saklig.

Du säger att det var när hon var anhållen och jag svarar att hon fortfarande är det.

När P7an gjordes så hade de suttit häktade en månad och hade definitivt koll på händelsen.

JJ blev inte ens förhörd första månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in