2023-02-04, 22:59
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
+1 på den.
Väldigt litet alkoholintag, men visst... Man är olika och en ev, påverkan av Adhd medicin kan påverka men eftersom det verkar som hon festade till det då och då borde hon ha koll.
Käkar du ADHD-medicin är det ju svårare att bli berusad av alkohol.
Citera
2023-02-04, 23:00
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putte322
J ska dömas till livstid ...inget snack om saken....Skulle vara trevligt om användare "Rhis" kunde komma med en kommentar.....Är grannen aktuell än?
Ska hon? Är det klarlagt att hon är skyldig?
Jag visste inte ens att det har varit rättegång i fallet.
När kommer domen?
Citera
2023-02-04, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror att det är fullt kaos i huvudet på M, att hela hennes värld håller på att krackelera i takt med att hon så sakteliga inser vad som hänt. Med ADHD har hon redan innan mängder med tankar som snurrar och svårt att sortera och få grepp om dem. Risken för total härdsmälta är överhängande.
Förhoppningsvis kan Svegfors hjälpa henne att få lite struktur och sätta ord på vad som hänt.

Hon hade sin trygghet och tillit hos föräldrarna, men valde i sitt tonårssökande det diametralt motsatta, att ingå i Js "stall". J ersatte föräldrarnas roll av trygghet och M satte sin tillit till henne. Nu har det kraschat.
Att direkt svänga om och återgå till föräldraborgen, tror jag inte låter sig göras.

Jag tror hon har en känsla motsvarande att bli släppt mitt I Atlanten utan att ha en aning om vilket håll hon ska simma. Hon är mentalt kanske bara 13-14, med tanke på ADHDn och de kognitiva svårigheterna, och är fortfarande tonårsvilsen. Det, tillsammans med övergivenhet och separationsångest, är en tuff kombo som hon behöver hjälp att hantera.

Det här med ADHD och mognadsgrad var helt nytt för mig. Det blir ju än mer udda att den enastående J dragit runt på den (ursäkta) efterblivna M. Omgivningen måste ju ha undrat. En del kanske såg det som en schysst gest att hon fick hänga med iof.

Trots att det hon verkar gjort är fruktansvärt och förtjänar straff, så hoppas jag hon får hjälp. Åldersrabatten är ju borttagen. Men här tycker jag faktiskt att man borde beakta hennes ålder och diagnoser när det blir tal om straffpåföljd.
Senast redigerad av Heretic77 2023-02-04 kl. 23:05.
Citera
2023-02-04, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Precis!
Håller med dig till 110%

Nästan skrämmande hur folk bygger upp ett helt scenario om hur det hela gått till ur en lögn som skaparen själv(JJ) nog tycker är en ren skitsak för det var bara en snabb utväg för att slippa berätta sanningen.

Många som tycker det låter väldigt konstigt och som inte får ihop hur det har gått till för att "MH har sovit", nej det har hon inte. det är självklart en lögn som allt annat de båda har uppgett.

Nästintill medvetslös efter ett par glas vin och 2st drinkar på sammanlagt 12cl starksprit á 40% alkoholhalt.

När jag var i den åldern så kunde man dra ett flak öl och fortfarande stå på benen, givetvis kalaspackad men på benen var man och kom ihåg det mesta(ja jag vet att alla är olika.)

MH var nästan medvetslös efter det lilla alkoholintaget men kommer konstigt nog ihåg allting och kan klargöra allt detaljerat. En ren lögn med andra ord, hon var nästan spik nykter när detta inträffade några timmar efter krogen stängde och det lilla alkoholintagen på så många timmar(förfest+krogen+småtimmarna efter.)
Det bryter mot naturens lagar, du kan inte vara medvetslös och sedan komma ihåg allt.

Troligtvis korrekt i det mesta.
Men det kan ju ha konsumerats sprit/droger i lägenheten efter krogen och man vet ju inte om "kommer ihåg allting" är sant heller, kan ju lika gärna vara en lögn, som så mycket annat.
Citera
2023-02-04, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av convict76
Troligtvis korrekt i det mesta.
Men det kan ju ha konsumerats sprit/droger i lägenheten efter krogen och man vet ju inte om "kommer ihåg allting" är sant heller, kan ju lika gärna vara en lögn, som så mycket annat.

Det är ju läkarens bedömning att hon klargör detaljerat och med inlevelse vad som hände under kvällen. Det är ju lite det P7 utredningen går ut på, att läkaren ska bedöma hur hon beter sig när hon berättar om olika omständigheter såsom uppväxt, den aktuella kvällen och mående.

Hade det konsumerats mer så hade man nog skyllt på ännu mer alkohol och droger och att man därför inte har en aning om vad som hänt. nu skyller hon på sömn och knappt medvetande/spytt alltså väldigt onykter, vilket inte stämmer överens med den mängd alkohol hon säger att hon stoppat i sig.
Är hon dessutom så full så kan hon ju knappast börja bära en kropp och fara iväg med mitt i natten, hon är ju sängliggandes enligt sig själv. Men kan ändå återberätta kvällen detaljerat?

Så ja hennes historia är en lögn.

JJ: Min kompis har spytt men ligger och sover nu.
MH: Jag log och sov och när jag gick upp för att spy så var Tove borta.
Bådas scenario utspelar sig efter dunsarna.
Redan här talar dom rakt emot varandra, de båda kom överens om att MH spytt och sovit men de glömde bort i vilken ordning och därför reagerar folk på att deras historier inte stämmer med varandra redan från start och det gör folk misstänksamma direkt, framförallt från polisens sida.
Citera
2023-02-04, 23:24
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det här med ADHD och mognadsgrad var helt nytt för mig. Det blir ju än mer udda att den enastående J dragit runt på den (ursäkta) efterblivna M. Omgivningen måste ju ha undrat. En del kanske såg det som en schysst gest att hon fick hänga med iof.

Trots att det hon verkar gjort är fruktansvärt och förtjänar straff, så hoppas jag hon får hjälp. Åldersrabatten är ju borttagen. Men här tycker jag faktiskt att man borde beakta hennes ålder och diagnoser när det blir tal om straffpåföljd.
Det där med senare mognad är oftast inte direkt något omgivningen märker, utan visar sig närmast i vissa situationer. Naiviteten slår oftast igenom, men det är inte så att barnet/ungdomen generellt uppfattas som yngre, dock beroende av hur pass grav ADHDn är.
Citera
2023-02-04, 23:28
Medlem
Citat:

Hon hade väl ingen diagnos?

Många sidor, men P7 visade inte på något egentligt avvikande.

Rätta mig om det är så att en ”diagnos” vi vet i nuläget skulle minska på straffet.
Citera
2023-02-04, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puukko-kniven

Rätta mig om det är så att en ”diagnos” vi vet i nuläget skulle minska på straffet.

Det står i P7an att hon hade diagnos och sett demoner och hela föreställningen med självskadebeteende.
Väldigt avvikande enligt mig iaf.
Citera
2023-02-04, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det där med senare mognad är oftast inte direkt något omgivningen märker, utan visar sig närmast i vissa situationer. Naiviteten slår oftast igenom, men det är inte så att barnet/ungdomen generellt uppfattas som yngre, dock beroende av hur pass grav ADHDn är.

Ok, minns jag rätt så hade hon tydligen inget problem med språket. Så utåt kanske hon uppfattades som ganska normal ändå.
Citera
2023-02-04, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Det står i P7an att hon hade diagnos och sett demoner och hela föreställningen med självskadebeteende.
Väldigt avvikande enligt mig iaf.

Men det sågs inte som en förmildrande omständighet. Domen är ju inte klar, men….

Tror inte att hon mår bra. Vem mår bra i den situationen?
Citera
2023-02-04, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puukko-kniven

Bara att välja och vraka (från Grevens sammanfattning)

Begåvningshandikapp och psykologiska besvär:
- Begåvningsprofil ”klart under genomsnittet”
- Svårigheter inom autismområdet
- Inlärningssvårigheter
- ADHD (diagnos sommaren 2022)
- Svårigheter med processhastighet, visuellt material och arbetsminne.
- Icke-verbala inlärningssvårigheter.
- Ångest och tvångsmässighet, tvångstankar

Sedan 2018 kontakt med BUP efter nedstämdhet, ångest och svårigheter i skolan. Vårdats hos Nässjö psykiatri mellan åren 2018-2022.

- Självskadehandlingar; försök till strypning och lindrigare tablettintoxikationer.
- Hallucinationer; flera tillfällen hörselhallucinos i form av kommenterande röster med nedvärderande innehåll. Psykotiska symtom i form av såväl hallucinationer som vanföreställningar av bisarr och paranoid karaktär då hon bland annat trott att det fanns demoner i lägenheten där hon befann sig.
Citera
2023-02-04, 23:39
Medlem
Citat:
Bara att välja och vraka (från Grevens sammanfattning)

Begåvningshandikapp och psykologiska besvär:
- Begåvningsprofil ”klart under genomsnittet”
- Svårigheter inom autismområdet
- Inlärningssvårigheter
- ADHD (diagnos sommaren 2022)
- Svårigheter med processhastighet, visuellt material och arbetsminne.
- Icke-verbala inlärningssvårigheter.
- Ångest och tvångsmässighet, tvångstankar

Sedan 2018 kontakt med BUP efter nedstämdhet, ångest och svårigheter i skolan. Vårdats hos Nässjö psykiatri mellan åren 2018-2022.

- Självskadehandlingar; försök till strypning och lindrigare tablettintoxikationer.
- Hallucinationer; flera tillfällen hörselhallucinos i form av kommenterande röster med nedvärderande innehåll. Psykotiska symtom i form av såväl hallucinationer som vanföreställningar av bisarr och paranoid karaktär då hon bland annat trott att det fanns demoner i lägenheten där hon befann sig.

Tack!

Och fylla på det.

Hon vaknade trots allt till och flyttade på T.

Höll käften i många veckor. Rimmar illa, hon borde snackat direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in