2023-02-03, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jo självklart kan du inte navigera på en rund jord efter beräkningar som bygger på platt jord och vv. Då hamnar du fel eller så blir det hemska omvägar.

jag kan köra bil eller cykla till Coop eller ICA. Förutsätter det att jag vet jordens form?

Jag kan orientera i skogen med karta och kompass. Förutsätter det att jag vet jordens form?

Att navigera, ta sig fram i världen, är nåt praktiskt man gör. Att människor kan göra detta med hjälp av olika mer eller minde raffinerade metoder bevisar inte, nödvändigtvis, nånting om jordens form
Citera
2023-02-03, 17:29
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
jag kan köra bil eller cykla till Coop eller ICA. Förutsätter det att jag vet jordens form?

Jag kan orientera i skogen med karta och kompass. Förutsätter det att jag vet jordens form?

Att navigera, ta sig fram i världen, är nåt praktiskt man gör. Att människor kan göra detta med hjälp av olika mer eller minde raffinerade metoder bevisar inte, nödvändigtvis, nånting om jordens form
Inser du inte att det är skillnad på att cykla till Coop då du rör dig över så pass begränsad del av jorden att påverkan från jordens form ändå blir försumbar jämfört med att navigera mellan Australien och Sydamerika. Där stämmer avstånden på en rund jord men inte på en platt.
Citera
2023-02-03, 18:09
Medlem
Citat:

Varför använder du en karta som är en projektion av en sfärisk jord?
Citera
2023-02-03, 18:56
Medlem
Citat:

Om du hittar dit med hjälp av t.ex Gooogle Maps så bevisar det att Google Maps är en fungerande karta. Vilket i sin tur bevisar att jorden inte är platt eftersom de baserar navigationen på WGS84.

Citat:

Nej men om du lyckas orientera så visar det att kartan fungerar, det visar att teorin överensstämmer med verkligheten.

Citat:

Jodå. Det bevisar att våra kartor och WGS84 är korrekta avbildningar av jorden. Det faktum att vi hittar och känner till avstånd och riktningar är ett klockrent bevis för att jordens form inte är okänd.
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-02-03 kl. 19:00.
Citera
2023-02-03, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vad menar du med "visa"? Ge ett exempel.
Vad menar du med "riktig bild"? Ge ett exempel.

Jag kan "visa" vad jag anser är en "riktig" bild:

https://imgur.com/a/h0PeOK9

Nu är jag ju inte Sven Nykvist va, men poängen..är att avståndet om man skalar upp det blir samma som mellan jordklotet och geostationär satellit. Som det sägs. Och man säger att det finns flera hundra av dem i rymden, och de har funnits där i årtionden.

men hur många bilder av jordklotet har tagits från geostationära satelliter?
Citera
2023-02-03, 21:51
Medlem
Citat:
... men hur många bilder av jordklotet har tagits från geostationära satelliter?

Troligtvis någonstans mellan noll och 666.

Vad är din poäng? Tillhör du idioterna som tror att det bästa sättet att undersöka formen på en fotboll är att fotografera bollen från 15 meters avstånd?

Lite av lyteskomik att tänka sig två grupper som fått på sig att undersöka hur en boll ser ut. Grupp ett mäter upp bollen medan grupp två springer omkring som yra höns och diskuterar om de ska fotografera bollen från 15 eller 20 meters avstånd samtidigt som de debatterar vad ett äkta fotografi är.
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-02-03 kl. 21:59.
Citera
2023-02-03, 22:16
Medlem
Citat:
Jag kan "visa" vad jag anser är en "riktig" bild:

https://imgur.com/a/h0PeOK9

Nu är jag ju inte Sven Nykvist va, men poängen..är att avståndet om man skalar upp det blir samma som mellan jordklotet och geostationär satellit. Som det sägs. Och man säger att det finns flera hundra av dem i rymden, och de har funnits där i årtionden.

men hur många bilder av jordklotet har tagits från geostationära satelliter?

Byter plattfisken tuva nu när byxorna drogs ner?
Ni slutar inte tönta er utan kommer med ett batteri skitsnack, sen byter ni ämne och till slut tar ni en paus och tror ni åter kan tönta vidare på exakt samma sätt som tidigare.
Citera
2023-02-04, 00:41
Medlem
Att det inte finns några äkta bilder på jorden visar hur grund is ni står på. Varför be mig om bilder på "hela" jorden när det är vad JAG själv efterfrågar?

Varför ständigt fejka någonting som man påstår att man gör, undrar flera av oss här? Ni tror på något som ständigt fejkas och det vet ni.

Att hävda att en karta för navigation är en projektion av en sfär, men totalt nonchalera att den lika gärna skulle kunna vara en projektion av en plan jord, utdragen i längsled istället för FE-kartan...
Senast redigerad av raggarsvin90 2023-02-04 kl. 00:44.
Citera
2023-02-04, 00:48
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Att det inte finns några äkta bilder på jorden visar hur grund is ni står på. Varför be mig om bilder på "hela" jorden när det är vad JAG själv efterfrågar?

Varför ständigt fejka någonting som man påstår att man gör, undrar flera av oss här? Ni tror på något som ständigt fejkas och det vet ni.

Att hävda att en karta för navigation är en projektion av en sfär, men totalt nonchalera att den lika gärna skulle kunna vara en projektion av en plan jord, utdragen i längsled istället för FE-kartan...

Jag ska inte ge mig in med en diskussion med dig då du enbart tramsar och är fullständigt oförmögen att svara på en enda fråga.

Men kan du inte svara vad du bygger på att alla 100-tals bilder som finns där man ser hela jorden är fejkbilder.

Men jag vet att du inte kommer ge en enda förklaringen på min fråga.
Citera
2023-02-04, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Jag noterar att du tror att avstånden från A till B på vad du kallar en karta utdragen i längsled motsvarar avstånden från A till B på FE-kartan (Gleason), i så fall är du medlem i en exklusiv klubb. Förmodligen är du den enda medlemmen.
Citera
2023-02-04, 14:43
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Antar man att jorden är platt och räknar utifrån det, får man resultat som inte passar ihop med observationer.

Antar man att jorden är rund och räknar utifrån det får man resultat som stämmer väldigt bra med observationer.

Som att du skulle ha kommit med några viktiga observationer du rapporterat in, suttit med och jämfört med andras observationer.

Det enda du gjort är att fått nåt kastat i knä och du kallar det för observationer.
Annars skulle det va kul att höra vilka observationer du gjort och hur det bidragit till den stora observationen.
Citera
2023-02-04, 15:04
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Som att du skulle ha kommit med några viktiga observationer du rapporterat in, suttit med och jämfört med andras observationer.

Det enda du gjort är att fått nåt kastat i knä och du kallar det för observationer.
Annars skulle det va kul att höra vilka observationer du gjort och hur det bidragit till den stora observationen.
Straw man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in