2022-11-22, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve.Alibaba
Slagorden blir lite intetsägande, typ vem räknas som svensk, hur länge behöver man varit här, osv.
Jag tror många skulle hålla med om vad du säger. Samtidigt är det löjligt att ta så extremt avstånd från essentialism. Allting kan inte sakna innebörd och essens. Det är absurt.

Man kan dividera om definitionsgränser och thadeusskeppet i evigheter. Det hör knappt hemma i någon diskussion.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2022-11-22 kl. 20:35.
Citera
2022-11-22, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve.Alibaba
Slagorden blir lite intetsägande, typ vem räknas som svensk, hur länge behöver man varit här, osv.
Att det är så svårt att reda ut vem och vad som är svenskt är en signal att det är dags att förtydliga det. Med ritualer, register, tatueringar eller vad som nu krävs för att gemene man ska förstå.

Vad är skillnaden på Vladimir Putin och Sveriges stadsminister? Ditt hem kanske tillhör en dansk familj? Du kanske varken har namn, nationstillhörighet eller rättigheter? Det är trots allt bara idéer.
Citera
2023-02-04, 07:38
Medlem
fikasugens avatar
Snart blir 300 000 av med sitt permanenta uppehållstillstånd. Det här har vi väntat länge på.
Ungefär lika många invånare som finns i hela Malmö.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1048131
Senast redigerad av fikasugen 2023-02-04 kl. 07:48.
Citera
2023-02-04, 13:37
Bannlyst
Regeringen är dock inställda på att majoriteten av människorna med permanent uppehållstillstånd ska bli av med dem, för att istället söka medborgarskap.

Ovan står på SVT.

Kan någon förklara lite här vad som menas? Så medborgarskap är alltså lägre än uppehållstillstånd? Man kan alltså fortfarande bli medborgare om man inte har uppehållstillstånd? Konstigt.

Måste man först inte ha permanent uppehållstillstånd för att kunna bli medborgare?

För om dom nu blir medborgare kan dom väl ändå bli kvar i landet.
Citera
2023-02-04, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tadik
Regeringen är dock inställda på att majoriteten av människorna med permanent uppehållstillstånd ska bli av med dem, för att istället söka medborgarskap.

Ovan står på SVT.

Kan någon förklara lite här vad som menas? Så medborgarskap är alltså lägre än uppehållstillstånd? Man kan alltså fortfarande bli medborgare om man inte har uppehållstillstånd? Konstigt.

Måste man först inte ha permanent uppehållstillstånd för att kunna bli medborgare?

För om dom nu blir medborgare kan dom väl ändå bli kvar i landet.

Jadu, snacka om motsatt effekt. Du har helt rätt i att medborgarskap naturligtvis är något högre än permanent uppehållstillstånd. Grattis till alla SD-röstare!
Citera
2025-07-22, 22:07
Avslutad
Lades detta förslag ner? Känns som igår det föreslogs men det blev inget av det eller?
Citera
2025-07-24, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
Regeringen vill tillsammans med Sverigedemokraterna utreda möjligheten kring att den som i dag har permanent uppehållstillstånd istället ska få tidsbegränsat uppehållstillsstånd. Det skulle kunna leda till att de med permanent uppehållstillstånd inte får vara kvar i Sverige.

Jag har ett permanent uppehållstillstånd sedan år 1997. Är född 1991.

Något år innan valet så bestämde jag mig för att ansöka om ett svenskt medborgarskap. Anledningen var SD:s maktökning och deras fientliga invandrarpolitik.

Jag har väntat nu i snart 2 år, 7 månader och 16 dagar på att få ett handläggare och eventuellt ett beslut ifrån migrationsverket. Än idag väntar jag.

Jag är jävligt orolig för det SD vill åstadkomma.
Det känns som en klump i magen.

Vad kommer ske ? Kommer partierna att få igenom detta ? Kommer jag kunna SKICKAS TILLBAKS TILL DÄR JAG KOMMER IFRÅN ?

Jag kom till Sverige år 1992 med min familj. Och vi fick uppehållstillstånd år 1997. Jag har både gått dagis, grundskola, högstadiet, gymnasiet och universitet i Sverige. Jag är inte kriminell och finns inte i belastningsregistret. Jag har skött mig och betalat skatt då jag har haft inkomst.

slutligen så vill jag nämna att anledningen för att jag inte har skaffat ännu ett svensk medborgarskap efter så många år i Sveriger är för att merparten av mitt barndom var trasig, föräldrarna hade ansvar angående sådana saker och de verkar inte ha brytt sig särskilt mycket. Jag brydde mig inte heller så mycket tills SD kom in i bilden. Kan tillägga att jag ha ett medborgarskap i ett annat land.

Jag vet inte heller vad jag ska tycka och tänka om Sverige längre. Det känns som detta land har hatat mig i smyg ända sedan jag satte min fot här, men det är inte förens nu som hatet börjar bli explicit.

Är jag körd ?
Det kan ta över 2 år att få svenskt medborgarskap. Om du inte har begått brott eller är har skulder hos Kronofogden så får du svenskt medborgarskap. Du är inte körd.
Citera
2026-02-25, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Dom permanenta uppehållstillstånden skulle från början ha varit tidsbegränsade uppehållstillstånd, men vi hade en alldeles för godhetsvurmande och Sverige fientlig regering då, i dom rödgröna.

Nu behöver man naturligtvis titta på vilka länder som ej längre är otrygga att åka tillbaka till och sedan begränsa uppehållstillstånden. Meningen var inte från början att man skulle kunna komma hit och snylta på svenskens välfärd bl.a och vara kvar för gott.

Varför skall man dessutom få en fördel som den infödde svensken ej ens själv innehar, det vill säga dubbla medborgarskap och dubbla länder att kunna plocka ut förmåner ifrån. Eller kunna föra över pengar till utan kontroll från sociala myndigheter, Försäkringskassa och liknande i Sverige. Det är ju som gjort för diverse bidragsbrott och kapitalflykt med mera.

Precis. Elefanten i rummet är ju alla dessa syrier som kom i "flyktingkrisen" år 2015. Var ju helt fel beslut redan från början att alla dessa skulle få permanenta uppehållstillstånd som "default". Det är detta som borde åtgärdas, att alla syrier borde åka hem igen till Syrien och återkalla alla felaktiga permanenta uppehållstillstånd.

Om politiker har begått grova felaktiga beslut så är det uppenbart att dessa felaktiga beslut måste repareras i den mån det går senare. Men då snackar dagens idiotpolitiker (som dåren NP Petersen (C) i gårdagens SVT Aktuellt, se länken nedan) "att man inte kan lita på staten". Men om staten har begått grova felaktiga beslut så är ju det betydligt värre. Jävla hyckleri. Om hundratusentals syrier fick permanenta uppehållstillstånd (och som sedan enkelt fick svensk medborgarskap på grund av detta felaktiga beslut) på felaktiga grunder så måste dessa omprövas.

Blir så jävla tragiskt att de nu sitter och tjafsar om massa småsaker när de av någon märklig anledning inte kan nämna elefanten i rummet, det vill säga alla dessa hundratusentals felaktiga permanenta uppehållstillstånd.

SVT Aktuellt: Debatt: Ska permanenta uppehållstillstånd återkallas?
Senast redigerad av FiskpinnsGlass 2026-02-25 kl. 07:40.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in