2023-02-03, 21:25
Medlem
zhypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
En bil blockerar inte sikt över en lastbil. Inte ens en annan lastbil gör det om du håller avstånd.

Synd om föräldrarna klart. Men det är absolut ouppmärksamt och det hade inte hänt något om föraren var alert. Men samtidigt så har väl många varit ouppmärksamma någon gång när de kört. Men haft tur att inget hänt.

Tack. Det var min poäng. Bilolyckor kan hända alla. Förstå skräcken att kolla till höger när det smällt rakt in i en lastbil och du ser ditt barns ansikte fullständigt mosat mot taket i bilen. Sen att du kanske inte ens skulle haft ungen där i framsätet från första början är sekundärt. Barnet är dött och det finns inga om och men..

Jag har TVÅ gånger denna vecka varit nära på att köra ihjäl människor. Första gången stannade jag in för att släppa förbi en bil en tight väg med parkerade bilar på sidan, en tjej bakom en snöhög uppfattade att jag såg henne och sprang över vägen samtidigt som jag såg att den andra bilen jag mötte svängde in mellan alla parkerade bilar. Märkte henne när hon sprungit framför bilen och jag nästan slog ner henne med min vänstra backspegel, solen stod lågt rakt över vägen jag körde.

Andra gången sprang en unge i tolvårsåldern rakt framför bilen mot en annan bil parkerad i motsatt riktning. Detta alltså på en vecka trots att jag bara varit med om en annan händelse på 15-20år i bil där en tjej halkade med framhjulet på cykeln in rakt framför bilen mot högra framhjulet på en enfilig bro där jag 'räddade' hennes liv genom att svänga jäääävla snabbt. Ibland har man tur och ibland går det jävligt åt helvete. Att sitta och anklaga folk i efterhand utan att ha en aning om situationen får mig att vilja sprutbajsa folk upp i näsan med igentejpad mun tills dem dör.
Senast redigerad av zhyper 2023-02-03 kl. 21:28.
Citera
2023-02-03, 21:29
Medlem
zhypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Barnet blev inte mosat. Pappan hade ett foto på sin fb, och det såg ut som att barnet sov bara.

Jaha. Okej. Vad bra.

Det spelar absolut ingen roll för föräldrarna. Barnet har dött.
Citera
2023-02-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Barnet blev inte mosat. Pappan hade ett foto på sin fb, och det såg ut som att barnet sov bara.

Men tänk innan du tänker en gång till. Barnet var svårt sjuk (SMA) och tillbringade större delar av sitt liv på sjukhus. Bilden på pappan med barnet i sjukhuskläder är såklart inte taget i dagarna utan en bild från tidigare sjukhusvistelse.
Citera
2023-02-04, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneglia
Men tänk innan du tänker en gång till. Barnet var svårt sjuk (SMA) och tillbringade större delar av sitt liv på sjukhus. Bilden på pappan med barnet i sjukhuskläder är såklart inte taget i dagarna utan en bild från tidigare sjukhusvistelse.
Det ser ut som en bild där han tar farväl. Och i sammanhanget med texten så blir det självklart att det är ett avsked.
Varför skulle det vara så konstigt? Långt ifrån den första som lägger ut känslosamma bilder på avlidet barn.
Citera
2023-02-04, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zhyper
Tack. Det var min poäng. Bilolyckor kan hända alla.

Faktiskt inte.

Olyckor "händer" inte. Dom skapas.

Och alla drabbas faktiskt inte av olyckor.
Medan somliga verkar ha en himla otur. Ofta.

Den dag du börjar fundera över sammanhangen och din egen inställning till varifrån "olyckor" kommer är du ett steg högre upp på stegen som människa.
Citera
2023-02-04, 12:03
Medlem
zhypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Faktiskt inte.

Olyckor "händer" inte. Dom skapas.

Och alla drabbas faktiskt inte av olyckor.
Medan somliga verkar ha en himla otur. Ofta.

Den dag du börjar fundera över sammanhangen och din egen inställning till varifrån "olyckor" kommer är du ett steg högre upp på stegen som människa.

Alla drabbas inte av olyckor. Alla kan råka ut för olyckor. Jävla idiot.
Citera
2023-02-04, 15:29
Medlem
Citat:

Det är en farlig förenkling att använda ordet olycka med något slags fatalistiskt anslag, rent av defatistiskt.

Kan olyckor förebyggas?
Kan olyckor förhindras?

Har somliga 50% större statistiskt fastställt risk att skapa en olycka?

Klarar andra av att leva ett helt liv utan olyckor?

Börja fundera över sådana frågor, och titta lite närmare på vilken typ av individer som genererar "olyckor" så lär du se ett mönster som förskräcker.

För att koppla mitt resonemang till den aktuella händelsen så måste du fråga dig varför det bara var just denna föraren som "bländades" så mycket av solen att hon körde med full fart in i en stillastående trailer som hundratals andra förare kunnat se och väja undan för?

Varför var det just hon som "råkade ut för en olycka" när andra, under samma förhållanden, inte gjorde det?

Vi behöver frikoppla ordet "olycka" från slumpen och titta mer på vem som skapar alla dessa 'olyckor".

När slutar en olycka att vara en olycka, för att istället helt enkelt vara en logisk följd av någons handling?
Citera
2023-02-04, 17:32
Medlem
zhypers avatar
Citat:
Det är en farlig förenkling att använda ordet olycka med något slags fatalistiskt anslag, rent av defatistiskt.

Kan olyckor förebyggas?
Kan olyckor förhindras?

Har somliga 50% större statistiskt fastställt risk att skapa en olycka?

Klarar andra av att leva ett helt liv utan olyckor?

Börja fundera över sådana frågor, och titta lite närmare på vilken typ av individer som genererar "olyckor" så lär du se ett mönster som förskräcker.

För att koppla mitt resonemang till den aktuella händelsen så måste du fråga dig varför det bara var just denna föraren som "bländades" så mycket av solen att hon körde med full fart in i en stillastående trailer som hundratals andra förare kunnat se och väja undan för?

Varför var det just hon som "råkade ut för en olycka" när andra, under samma förhållanden, inte gjorde det?

Vi behöver frikoppla ordet "olycka" från slumpen och titta mer på vem som skapar alla dessa 'olyckor".

När slutar en olycka att vara en olycka, för att istället helt enkelt vara en logisk följd av någons handling?

Mer blästrad bilruta än de tidigvarande bilarna, synfel blablabla finns tusen orsaker. Sen att du är autist och inte förstår vad en olycka är kan jag inte göra något åt. Låt dig mötas av en sovande polsk lastbilschaufför som smaskar rätt in i fronten på dig, din jävla klantskalle som inte hinner väja.

Att du i efterhand - när en person levt ett helt liv - kan konstatera att denne inte dött i en olycka och koppla det till att denne levt rätt jämfört med de som råkat dö i en olycka är ju ren komik. Det är inte bara sånt som avgör..
Senast redigerad av zhyper 2023-02-04 kl. 17:34.
Citera
2023-02-04, 17:51
Medlem
Citat:
Mer blästrad bilruta än de tidigvarande bilarna, synfel blablabla finns tusen orsaker. Sen att du är autist och inte förstår vad en olycka är kan jag inte göra något åt. Låt dig mötas av en sovande polsk lastbilschaufför som smaskar rätt in i fronten på dig, din jävla klantskalle som inte hinner väja.

Att du i efterhand - när en person levt ett helt liv - kan konstatera att denne inte dött i en olycka och koppla det till att denne levt rätt jämfört med de som råkat dö i en olycka är ju ren komik. Det är inte bara sånt som avgör..

Men där har du ju utmärkta anledningar till varför en "olycka" egentligen inte behöver vara en olycka utan bara ett resultat av usla förutsättningar.

Det är livsfarligt att köra med en blästrad ruta och vårdslöst att inte kolla upp sin syn.

Om man sedan adderar dessa två faktorer i samma bil och kanske lägger till en stolsjustering som inte tillåter ett nedfällt solskydd att göra någon nytta, och kryddar med dåliga torkarblad så har du själv skapat förutsättningar för körningen som diskvalificerar dig från att hävda olycka i efterhand.

Det du råkat ut för - och riskerat att utsätta andra för, är inget annat än en fullt naturlig konsekvens av det egna agerandet.

Varför vill du släta över och ursäkta slarv, nonchalans och brist på engagemang i den allra farligaste sysselsättningen som vanliga människor utsätter sig för?
Citera
2023-02-04, 22:08
Avstängd
Citat:
Alla kan råka ut för olyckor men de flesta trafikolyckor kunde undvikits och beror på att folk inte har lärt sig att köra bil.

Gasa, bromsa, vrida på ratten och starta i backar, ja det lär man sig i bilskolan. Vissa blir till och med duktiga på det.

Köra lugnt med uppmärksamhet och förutseende, nej, det lär man sig inte.

Jag vet inte varför det tolereras att aggressiva och/eller ouppmärksamma bilister får framföra fordon på allmän väg i Sverige.

Vi lever trots allt i ett land som förbjuder rökning på allmän plats för att inte någon ska råka bli irriterad.

Barn som cyklar måste ha cykelhjälm men en av de vanligaste orsakerna till skallskada är att vara inblandad i en bilolycka.
Citera
2023-02-05, 06:02
Medlem
zhypers avatar
Citat:
Men där har du ju utmärkta anledningar till varför en "olycka" egentligen inte behöver vara en olycka utan bara ett resultat av usla förutsättningar.

Det är livsfarligt att köra med en blästrad ruta och vårdslöst att inte kolla upp sin syn.

Om man sedan adderar dessa två faktorer i samma bil och kanske lägger till en stolsjustering som inte tillåter ett nedfällt solskydd att göra någon nytta, och kryddar med dåliga torkarblad så har du själv skapat förutsättningar för körningen som diskvalificerar dig från att hävda olycka i efterhand.

Det du råkat ut för - och riskerat att utsätta andra för, är inget annat än en fullt naturlig konsekvens av det egna agerandet.

Varför vill du släta över och ursäkta slarv, nonchalans och brist på engagemang i den allra farligaste sysselsättningen som vanliga människor utsätter sig för?

Jag kan göra intet åt att du bytt ut dina hjärnceller mot rutigt papper...
Citera
2023-02-05, 08:16
Medlem
Citat:
Jag kan göra intet åt att du bytt ut dina hjärnceller mot rutigt papper...

Du har rätt till din uppfattning.

När man ser resultaten av folks brist på engagemang och oförmåga att hantera risker i trafiken så får man en annan syn på saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in