Citat:
Ursprungligen postat av
tramsebyxan
"Familjens rättslöshet?" Menar du mamman som övergav sin dotter eller menar du pappan som övergav sin dotter?
Nu kräver de skadestånd. För att ha övergett sitt barn.
Hon hade förmodligen levt och haft hälsan nu - om någon av hennes föräldrar hade varit intresserade av att ta hand om henne.
Citat:
Ursprungligen postat av
tramsebyxan
Så hennes föräldrar hade alltså inte ens skickat henne några presenter eller pengar på hennes 15-årsdag?
Citat:
Ursprungligen postat av
tramsebyxan
Varför skulle inte hennes mamma eller pappa haft möjlighet att skicka en present?
Nu har de i alla fall fått möjlighet att begära skadestånd.
Citat:
Ursprungligen postat av
tramsebyxan
Eller så var kanske de separerade föräldrarnas intresse för flickan inte överdrivet stort? Intresset växte kanske först när flickan dog och en ivrig grupp svenska kvinnor krävde upprättelse, när kvinnliga jurister ställde upp gratis och ett skadestånd hägrar?
Citat:
Ursprungligen postat av
tramsebyxan
Det finns ett enda offer i den här historien, och det är inte de försumliga föräldrarna.
Ett litet tips till dig: Tänk det som att Ds bioföräldrar var döda istället. För dom hade ingenting med att göra att D dog av vanvård i familjehemmet.
Och presenter/julklappar och fickpengar ska väl INGÅ i de ca 3000 kr/dygn som familjehemmet cashade in. Det brukar vara upplagt som så att arvodet (förr hette det arvode och var skattefritt dessutom, men jag vet inte hur det är nu, i privatiseringens svarta tidevarv) var delat i 2 delar, en lönedel och en underhålls del (vad barnet kostar i mat, kläder, presenter, semester, fickpengar)!
Sedan undrar jag faktiskt om bioföräldrarna ens visste var D var, hade de adressen innan hon dog? Den berättelse jag hört är att mamman helt sonika hämtade sina 2 barn från ett annat fosterhem (när hon insåg att de inte skulle få flytta hem igen) men att Donia kom efter vid rymningen och "åkte fast". Efter det fick de inte ha någon kontakt med Donia, inte ens storasystern......
Citat:
Ursprungligen postat av
adina
Pappan är ett offer eftersom han hindrades att träffa sin dotter under många år innan flickorna fick LVU trots att han hade umgängesrätt , mamman och flickorna flyttade runt under ett stort antal år så att han inte kunde hitta dem
Var det inte pappans son som ska ha förgripit sig på den äldre systern???
Egentligen vill jag komma ifrån allt med sex att göra i detta fall, det känns som många skrönor och rykten men mycket, mycket sparsamt med riktiga bevis!