2023-02-04, 09:25
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HKintePK
Lysande analys. Jag ser fram emot fortsatta inlägg i frågan för vissa fenomen blir sannerligen svårförklarade om de visar sej vara faktum.
Förstår inte varför jag inte kan Skicka PM till dig. Du har 51 inlägg och medlem i ett halvår.
Kanske inte är uppdaterat i systemet att du kommit över 50 inlägg nu. Provar igen under eftermiddagen.

OnT: Fosterfamiljen ringde polisen när biomamman och de övriga var där för att hämta sakerna. "Stämningen var hotfull". Jag har inte sett hela filmerna men det jag ser är en upprörd mamma som vill ha svar på sina frågor. Ingen hotfullhet som behöver någon närvaro av polis
Citera
2023-02-04, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Bra summerat!
Som sagt: En enkel antibiotikakur kunde förmodligen hjälpt Donia. Utan läkarbesök (under 17 dagar!!!) blev det tyvärr ingen sådan. Ansvaret för det ligger på fosterhemmet och ingen annan.

Jag vill också ta upp den gode vännens vittnesmål igår.
2 dagar efter Donias tragiska bortgång skulle de hämta Donias personliga saker i fosterhemmet och vännen vittnade om en stank i hemmet som var så stark! Det stank lik. Och värst luktade det på Donias rum. Denna stank måste ha kommit från Donias mun/svalg/hals och satt kvar så länge alltså. Men inget andra besök på vårdcentralen. Det är skandal! 17 dagar!

Vännen berättade också att det inte fanns något på rummet som pekade på att Donia fått några presenter på sin 15-årsdag. 15 är ändå lite speciellt. Allt de packade med sig fick plats i bilen +5 personer. Hon hade heller inga pengar. Inte en krona enligt vittnesmålet. Men drygt 2800 kr/dygn skulle fosterhemmet ha för att de hade Donia. Undrar hur stor del av detta som lades på Donia

Lite morgontankar bara
Vid körtelfeber luktar den sjuke extremt illa , kände det själv när mitt barn var sjuk och inget kunde man göra åt det förutom att man skulle kunnat sagt att det var bättre att ligga och vila på rummet istället för i soffan , vilket man självfallet inte gjorde utan bet ihop istället
Citera
2023-02-04, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Det finns ett enda offer i den här historien, och det är inte de försumliga föräldrarna.
Pappan är ett offer eftersom han hindrades att träffa sin dotter under många år innan flickorna fick LVU trots att han hade umgängesrätt , mamman och flickorna flyttade runt under ett stort antal år så att han inte kunde hitta dem
Citera
2023-02-04, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Jag glömde skriva tidigare att, enligt vittnesmålet från den nära vännen, Donia inte hade mobiltelefon eller dator. 15 år gammal. Eller förlåt, hon hade dator, men den saknade tangentbord, så den var ju obrukbar

Vilken 15-åring har inte mobil och/eller dator?
2012 var det många 14-15-åringar som inte hade egen dator utan använde den gemensamma datorn i hemmet , skolorna hade då knappt börjat dela ut skoldatorer. D hade dessutom IF och då kanske det även fanns skäl att inte kunna komma ut på nätet utan att det fanns koll på detta med tanke på grooming
Citera
2023-02-04, 10:59
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
"Familjens rättslöshet?" Menar du mamman som övergav sin dotter eller menar du pappan som övergav sin dotter?

Nu kräver de skadestånd. För att ha övergett sitt barn.

Hon hade förmodligen levt och haft hälsan nu - om någon av hennes föräldrar hade varit intresserade av att ta hand om henne.

Citat:
Så hennes föräldrar hade alltså inte ens skickat henne några presenter eller pengar på hennes 15-årsdag?

Citat:
Varför skulle inte hennes mamma eller pappa haft möjlighet att skicka en present?

Nu har de i alla fall fått möjlighet att begära skadestånd.

Citat:
Eller så var kanske de separerade föräldrarnas intresse för flickan inte överdrivet stort? Intresset växte kanske först när flickan dog och en ivrig grupp svenska kvinnor krävde upprättelse, när kvinnliga jurister ställde upp gratis och ett skadestånd hägrar?

Citat:
Det finns ett enda offer i den här historien, och det är inte de försumliga föräldrarna.

Ett litet tips till dig: Tänk det som att Ds bioföräldrar var döda istället. För dom hade ingenting med att göra att D dog av vanvård i familjehemmet.

Och presenter/julklappar och fickpengar ska väl INGÅ i de ca 3000 kr/dygn som familjehemmet cashade in. Det brukar vara upplagt som så att arvodet (förr hette det arvode och var skattefritt dessutom, men jag vet inte hur det är nu, i privatiseringens svarta tidevarv) var delat i 2 delar, en lönedel och en underhålls del (vad barnet kostar i mat, kläder, presenter, semester, fickpengar)!

Sedan undrar jag faktiskt om bioföräldrarna ens visste var D var, hade de adressen innan hon dog? Den berättelse jag hört är att mamman helt sonika hämtade sina 2 barn från ett annat fosterhem (när hon insåg att de inte skulle få flytta hem igen) men att Donia kom efter vid rymningen och "åkte fast". Efter det fick de inte ha någon kontakt med Donia, inte ens storasystern......

Citat:
Ursprungligen postat av adina
Pappan är ett offer eftersom han hindrades att träffa sin dotter under många år innan flickorna fick LVU trots att han hade umgängesrätt , mamman och flickorna flyttade runt under ett stort antal år så att han inte kunde hitta dem

Var det inte pappans son som ska ha förgripit sig på den äldre systern???

Egentligen vill jag komma ifrån allt med sex att göra i detta fall, det känns som många skrönor och rykten men mycket, mycket sparsamt med riktiga bevis!
Citera
2023-02-04, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ett litet tips till dig: Tänk det som att Ds bioföräldrar var döda istället. För dom hade ingenting med att göra att D dog av vanvård i familjehemmet.

Och presenter/julklappar och fickpengar ska väl INGÅ i de ca 3000 kr/dygn som familjehemmet cashade in. Det brukar vara upplagt som så att arvodet (förr hette det arvode och var skattefritt dessutom, men jag vet inte hur det är nu, i privatiseringens svarta tidevarv) var delat i 2 delar, en lönedel och en underhålls del (vad barnet kostar i mat, kläder, presenter, semester, fickpengar)!

Sedan undrar jag faktiskt om bioföräldrarna ens visste var D var, hade de adressen innan hon dog? Den berättelse jag hört är att mamman helt sonika hämtade sina 2 barn från ett annat fosterhem (när hon insåg att de inte skulle få flytta hem igen) men att Donia kom efter vid rymningen och "åkte fast". Efter det fick de inte ha någon kontakt med Donia, inte ens storasystern......

Var det inte pappans son som ska ha förgripit sig på den äldre systern???

Egentligen vill jag komma ifrån allt med sex att göra i detta fall, det känns som många skrönor och rykten men mycket, mycket sparsamt med riktiga bevis!
Nej , den sonen hade mamman med en annan man. Sonnen hade hon ingen kontakt med från det han var 5-6 år tills han dök upp som myndig hos henne och flyttade in .
D och systern hade bara träffat halvbrodern enstaka gång när de var väldigt små.
Varför halvbrodern inte var del i mammans liv är inget som framkommit
Citera
2023-02-04, 11:21
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Varför ska jag låtsas att de biologiska föräldrarna är döda? Båda lever ju. Och om någon av dem hade brytt sig om sin dotter medan hon levde hade hon överhuvudtaget inte varit på ett fosterhem.

För 2800/dygnet. Pengar verkar vara mycket viktigt i det här fallet. Både medan D levde och nu när hennes s k bioföräldrar vill ha pengar, ivrigt påhejade av samma sorts maniska kvinnor som skrek stackars baaaaarn när vuxna hazarer vällde in i Sverige 2015.
Citera
2023-02-04, 11:32
Medlem
Citat:
Så hennes föräldrar hade alltså inte ens skickat henne några presenter eller pengar på hennes 15-årsdag?

De fick ju inte! De hade total kontaktförbud som alla andra i socialtjänstens försorg. Sedan levde mamman och den andra dottern med hot från socialtjänsten.

Ska du, tramsbyxan, också söka försvara fosterhemmet genom att rikta all skuld på bioföräldrar som inte kunde göra någonting åt sitt barn i ett FOSTERHEM.
Citera
2023-02-04, 11:35
Medlem
Citat:
Varför ska jag låtsas att de biologiska föräldrarna är döda? Båda lever ju. Och om någon av dem hade brytt sig om sin dotter medan hon levde hade hon överhuvudtaget inte varit på ett fosterhem.

För 2800/dygnet. Pengar verkar vara mycket viktigt i det här fallet. Både medan D levde och nu när hennes s k bioföräldrar vill ha pengar, ivrigt påhejade av samma sorts maniska kvinnor som skrek stackars baaaaarn när vuxna hazarer vällde in i Sverige 2015.

Felaktigt påstående; Donia antogs vara "föräldralös" av socialtjänsten och togs därför in på ett illa valt fosterhem. Det var inte bioföräldrarna som DÖDADE barnet utan fosterhemmet. Orsaken till placering spelar ingen roll här, barn behöver ibland placeras i fosterhem. Men barnet skall gå ut friskare och gladare från fosterhemmet än de kom in om vården skall lyckas, inte i en liksäck.
Citera
2023-02-04, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
De fick ju inte! De hade total kontaktförbud som alla andra i socialtjänstens försorg. Sedan levde mamman och den andra dottern med hot från socialtjänsten.

Ska du, tramsbyxan, också söka försvara fosterhemmet genom att rikta all skuld på bioföräldrar som inte kunde göra någonting åt sitt barn i ett FOSTERHEM.
De hade självfallet kunnat skicka både presenter och brev eftersom det fanns människor som känt D , systern och mamman när de levde tillsammans och som mamman kunnat kontakta så att de kunnat förmedla detta till D
Socialtjänsten gjorde mängder av försök att få kontakt med mamman under år även hennes gode man gjorde dessa försök eftersom det skulle vara för Ds bästa att få livstecken och veta att mamma och syster inte glömt henne
Citera
2023-02-04, 11:51
Avslutad
Hoppas missfosterföräldrarna åker dit ordentligt. Hoppas dom inte har andra fosterhemsplaserade hos sig.
Citera
2023-02-04, 12:11
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:

Det var ett litet tips till dig för att du inte ska fastna i din tankevurpa; att precis ALLT som händer placerade barn i/under placeringen är bioföräldrars fel! Speciellt under LVU har bios ingen insyn, och absolut ingen makt att kunna göra någonting, utom att överklaga (i många fall olagliga) beslut! Men överklagande av socialtjänstens beslut hamnar nog också snart på terrorismlistan.....som någon form av psykologisk våld mot den stackars tjänstemannen.......

Det var du som drog upp att ett eventuellt skadestånd verkligen SKAVER i dig. Och då tycker jag att vi bör hållas oss till fakta och också ta upp hur mycket "ersättning" familjehem kan casha in på sin "verksamhet". Eller tror du att familjehemmen tar in fosterbarn för att de har ett otroligt stort hjärta av guld??

Och ju mer ett familjehem kan ljuga om hur "farliga" bios är, ju MER pengar kan de casha in. Om bios är "farliga" så blir familjehemmet ett s.k. "förstärkt" familjehem vilket ger mer "ersättning#, och mycket praktiskt nästan helt och långvariga kontaktförbud med bios, alltså inga jobbiga umgängen som ska genomföras med bios, och ingen insyn från jobbiga utomstående!!

Kom ner till verkligheten för bövelen!!

Jag ser verkligen fram emot att höra de 2 andra f.d. fosterbarnens berättelser om hur det var i detta familjehem!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in