2020-10-09, 00:51
Medlem
TekashiSnitch9ines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag har dagligen besökare på rummet, så jag skulle vara en störkälla i ett öppet landskap. Jag kan inte hålla på och boka konferensrum hela tiden. Är inte det ett problem för er?

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att jobba i stängda rum, men cirkulera mellan rummen - man tar ett som är ledigt när man kommer på morgonen. Förekommer det någon stans?

Ett argument är att det har varit väldigt bra när jag tvingas byta rum med några års mellanrum, för då får jag en anledning att städa och organisera mig bättre. Jag har dock många böcker och behöver en stor bokhylla i närheten av arbetsrummen. Numera har jag slutat arkivera i pärmar utan arkiverar nästan alla dokument digitalt. Papper använder jag främst för pågående projekt. Det skulle vara okej om jag tvingas ta bort alla lösa pappershögar varje kväll, och förvara dem i mappar, en per pågående projekt, i min väska eller i en rullhutch eller på "min" hylla i ett centralt arkivskåp.

Vissa dar behöver jag en stor ren bordsyta så att jag kan sprida ut papperen och fokusera på ett projekt. Idag blir jag distraherad av alla pappershögar och av att jag har alldeles för litet bord. Brukar man ha stora bord i öppna landskap?

Jo just mötesrum brukar vara lite av en bristvara hos oss. Folk brukar dock vara ganska duktiga på att växla mellan bokade mötesrum och sin egna arbetsplats, men ibland kör det ihop sig och då får man finna sig i att vissa möten, fysiska som digitala, körs i det öppna landskapet.

Vi är ganska duktiga på att ha det mesta digitalt så bordsyta brukar inte vara några problem, även om vi inte har speciellt stora skrivbord. Mitt skrivbord är mest fullt av grejer som inte är arbetsrelaterade.
Citera
2023-02-04, 10:21
Medlem
Har ni också märkt det bissara post-covid syndromet att man "tvingar" tillbaka medarbetarna X antal dagar i veckan, men man arbetar med samma mötesverktyg som under Covid, dvs möten i Skype/Teams/Zoom?

Innebär att medarbetare åker till sin arbetsplats, sitter ett par meter från varandra men har ändå möten med varandra - digitalt - pga fördelarna med dela skärm/filer osv. Eller det märkliga att man "måste" åka till arbetsplatsen för att starta Teams och köra möten med externa parter.

Allt detta gjorde man hemifrån utan problem under Covid, men på något magiskt sätt går inte det längre.

Som tur är ploppar det upp bolag som fattar att de i princip slipper lokalhyra om medarbetarna vill jobba på distans. Min erfarenhet som nybliven arbetsgivare är att många medarbetare accepterar lite lägre lön mot flexibiliteten att arbeta på distans.

De som gillar att snicksnacka vid kaffeautomaten kan alltid söka sig till de bolag som förbjuder distansarbete. Win-Win för alla.
Citera
2023-02-04, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Klister93
Hej!

Jag hatar att arbeta i öppet kontorslandskap! Jag är introvert och blir stressad och får ångest av att inte få någon privacy, allt jävla ljud, spring och jag blir stressad av att alla kan se mig hela tiden. Dels stör andra mig, men jag får ångest av att minsta lilla rörelse och ljud jag gör också kan störa andra. Känns så jävla nervärderande dessutom att alla bakom mig ska se mig hela tiden som någon jävla övervakningsanstalt.

Jag jobbar som utvecklare och koncentration är A och O. Men jag får ångest, stress och blir störd hela jävla tiden. Den som upfann öppna kontorslandskap borde strypas.

Ville mest ventilera och se vad andra tycker.

Tack!

Säg till din chef hur du känner och sedan ber du om ett eget kontor. Och vägrar den fan så säger du åt apskaftet att ni kan byta plats. Apan får vara ute på Kolmården bland dom andra schimpanserna medans du sitter instängd i ett kontor.
Citera
2023-02-04, 11:29
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Säg till din chef hur du känner och sedan ber du om ett eget kontor. Och vägrar den fan så säger du åt apskaftet att ni kan byta plats. Apan får vara ute på Kolmården bland dom andra schimpanserna medans du sitter instängd i ett kontor.

En bra metod att få sparken, eller i alla fall betydligt sämre arbetsuppgifter framöver.
Ställen med kontorslandkap har i regel bara egna kontor för chefer. Ibland inte ens mellanchefer. Så "vanligt folk" får sitta ute i cirkusen.

Vill man ha eget rum så är det i regel bara en sak att göra: Byta jobb.
Citera
2023-02-04, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
En bra metod att få sparken, eller i alla fall betydligt sämre arbetsuppgifter framöver.
Ställen med kontorslandkap har i regel bara egna kontor för chefer. Ibland inte ens mellanchefer. Så "vanligt folk" får sitta ute i cirkusen.

Vill man ha eget rum så är det i regel bara en sak att göra: Byta jobb.

Ja men va inte rädd för att få sparken då? Och lyd mitt råd ändå, det kommer stärka ditt eller personens i frågas självförtroende. Vilket är nog så viktigt inför framtida jobb och livet i sig.
Citera
2023-02-04, 11:41
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Ja men va inte rädd för att få sparken då? Och lyd mitt råd ändå, det kommer stärka ditt eller personens i frågas självförtroende. Vilket är nog så viktigt inför framtida jobb och livet i sig.

Bäst att skaffa nytt jobb bara, utan att få sparken genom att göra sig till besvär. I många brancher är det långt mellan jobben och många om benet. Dom som fått kicken för uppstudsigt beteende hamnar lätt längst ned i högen av ansökninger.
Det finns aldrig några skäl att bråka på jobb. Trivs man inte - byt bara.
Citera
2023-02-04, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Bäst att skaffa nytt jobb bara, utan att få sparken genom att göra sig till besvär. I många brancher är det långt mellan jobben och många om benet. Dom som fått kicken för uppstudsigt beteende hamnar lätt längst ned i högen av ansökninger.
Det finns aldrig några skäl att bråka på jobb. Trivs man inte - byt bara.

Lydsamhället 2023. Jag hör vad du säger även om det tar emot i själen.
Citera
2023-02-04, 13:54
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Klister93
Hej!

Jag hatar att arbeta i öppet kontorslandskap! Jag är introvert och blir stressad och får ångest av att inte få någon privacy, allt jävla ljud, spring och jag blir stressad av att alla kan se mig hela tiden. Dels stör andra mig, men jag får ångest av att minsta lilla rörelse och ljud jag gör också kan störa andra. Känns så jävla nervärderande dessutom att alla bakom mig ska se mig hela tiden som någon jävla övervakningsanstalt.

Jag jobbar som utvecklare och koncentration är A och O. Men jag får ångest, stress och blir störd hela jävla tiden. Den som upfann öppna kontorslandskap borde strypas.

Ville mest ventilera och se vad andra tycker.

Tack!

Övervakningsanstalt är bra för cheferna, tänk så mycket mer de kan pressa ur dig när de kan se dig arbeta och kallprata med dig när som helst.

Din koncentration och privacy är lågprio, du skall vara en tillgänglig inventarie.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2023-02-04 kl. 13:59.
Citera
2023-06-09, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Allt detta gjorde man hemifrån utan problem under Covid, men på något magiskt sätt går inte det längre.

Som tur är ploppar det upp bolag som fattar att de i princip slipper lokalhyra om medarbetarna vill jobba på distans. Min erfarenhet som nybliven arbetsgivare är att många medarbetare accepterar lite lägre lön mot flexibiliteten att arbeta på distans.

De som gillar att snicksnacka vid kaffeautomaten kan alltid söka sig till de bolag som förbjuder distansarbete. Win-Win för alla.

Business as usual, särskilt om cheferna är av lite äldre börd kommer de att anse att ett kontor behövs och ska användas - varför skulle vi inte ha det, då är vi ju ett rent luffarföretag och vad har vi att visa upp för kunder och investerare. För den som har familj och barn kanske det dessutom är svårare att få lugn och ro i ett hemmakontor i många fall varför ett kontor är bättre. Tror inte det helt till hundra handlar om kontroll eller att någon är dum, bara att man missförstår varandras situationer.

Jag jobbar på en liten firma med ca 20 anställda som kör öppet kontorslandskap och är där ca. 1,5-2 dagar i veckan frivilligt pga tänkta sociala aspekter och att det inte är bra att fysiskt isolera sig helt - men det är min överlägset minst produktiva tid. Bara bruset i trafik eller kollektivtrafik är en dålig start på dagen som sänker kapaciteten typ 25%, vid riktigt seriöst utvecklingsarbete behövs en "clean slate" varje dag för att kunna skissa på nya idéer. Sen ska man försöka jobba i bruset också när någon har en diskussion i rummet eller sitter och snaskar på något 2 meter bort. Får inte ens hälften gjort av det som görs motsvarande tid på hemmakontoret.

Man kunde iallafall återinföra båsen, vilka är mycket sällsynta numera.
Citera
2024-03-07, 12:43
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Fy fan vad jag avskyr öppna kontorslandskap. Tyvärr verkar många chefer inte ha någon förståelse för att det kan vara några nackdelar med det. Kanske för att de själv är extroverta personer som mest gillar att prata med andra och inte kan skapa något av värde på egen hand, och därför inte har någon erfarenhet av det. De som designar arbetsplatser och göra fina presentationer verkar alltid enbart fokusera på "samarbete", "bryta barriärer", och "kreativa miljöer för innovativt tänkande" eller något liknande vilket oftast bara innebär öppna planlösningar av något slag där de tänker sig att grupper av personer ska interagera.
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2024-03-07 kl. 12:50.
Citera
2024-03-07, 14:11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Fy fan vad jag avskyr öppna kontorslandskap. Tyvärr verkar många chefer inte ha någon förståelse för att det kan vara några nackdelar med det. Kanske för att de själv är extroverta personer som mest gillar att prata med andra och inte kan skapa något av värde på egen hand, och därför inte har någon erfarenhet av det. De som designar arbetsplatser och göra fina presentationer verkar alltid enbart fokusera på "samarbete", "bryta barriärer", och "kreativa miljöer för innovativt tänkande" eller något liknande vilket oftast bara innebär öppna planlösningar av något slag där de tänker sig att grupper av personer ska interagera.

Helt ärligt tror jag att chefer också är medvetna om problemen med öppna kontorslandskap, i synnerhet om de är bra chefer och regelbundet följer upp hur personalen mår och presterar. Att sitta i högljudda kontorslandskap med lysrör i taket är liksom inte bra för någons koncentrationsförmåga, vilket givetvis går ut över jobbet.

Men såklart handlar det om kostnadsskäl, förr hade ju alla kontorsarbetare egna rum. Möjligheten att jobba hemma 2-3 dagar per vecka blev räddningen tyckte jag.
Citera
2024-03-07, 15:04
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Helt ärligt tror jag att chefer också är medvetna om problemen med öppna kontorslandskap, i synnerhet om de är bra chefer och regelbundet följer upp hur personalen mår och presterar. Att sitta i högljudda kontorslandskap med lysrör i taket är liksom inte bra för någons koncentrationsförmåga, vilket givetvis går ut över jobbet.

Men såklart handlar det om kostnadsskäl, förr hade ju alla kontorsarbetare egna rum. Möjligheten att jobba hemma 2-3 dagar per vecka blev räddningen tyckte jag.
Jag förstår inte hur det kan vara någon stor kostnadsbesparing. Den största kostnaden är väl personalkostnaden. Dessutom skulle man kunna ha rum som inte är så mycket större än en plats i kontorlandskap. Beror ju på hur tätt man packar de anställda. Jag har bara svårt att förstå att några kvadratmeter extra kan göra så mycket skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in