2023-02-03, 23:18
Medlem
De stora tandvårdskedjorna har senaste tiden tågat in på marknaden och brett ut sig, oftast styrda från investmentbolag som saknar känslan för vård och istället tycks vara mer fokuserade på att generera pengar? Men hur står det till med alla dessa bolag som har kostsamma reklamer både i tunnelbanan eller bak på bussarna? De små trevliga tandvårdsklinikerna med det personliga bemötandet, där man går hela livet och tandläkaren på kliniken både känner ens pappa och mamma och till och med vet namnet på ens hund, har istället bytts ut av de stora klinikerna där timdebiteringen är viktigast och man är en pinne i ett excel ark hos någon rikskapitalist som är redo att avskeda en tandläkare om den inte är tillräckligt lönsam! Det finns många kedjor nu, men vilka är det som står bakom dessa kedjor och hur går det egentligen? Är det säkra företag som man kan känna sig trygg att fortsätta gå hos på en tio års sikt eller hur många av dessa företag kan man förvänta sig försvinna?

Lite gamla siffror visar på höga omsättningar:
Kedja – Omsättning 2018, miljoner kronor
Colosseum Smile – 738 mkr
Distriktstandvården – 287 mkr
Oral Care – 249 mkr
Aqua Dental – 300 mkr (2019)
Orasolv (inkl Happident) – 109 mkr
My Dentist – 71 mkr
Tandea – 50 mkr (exkl franchise, 2019)

När man googlar runt så ser man att Smile 2021 omsatte 192miljoner och gjorde 28 miljoner i vinst. Smile eller Colosseum Smile som det även heter ägs av värdepappersbolag från Schweiz som heter Jacobs Holding AG. Känns som ett riktigt vinstmaximerar intresse?

Aqua Dental 2021 336 miljoner omsättning och resultat på MINUS 72 miljoner kronor. Rikard Virta verkar vara grundaren och lyckats bygga upp företaget, men hur? Rika föräldrar? Inget känt finansnamn direkt?

Happident är det svårt att hitta information om och verkar vara uppdelad i flera olika bolag, skalbolag? Ett bolag som äger lokalerna och ett annat som bedriver verksamheten, verkar vara någon omsättning tidigare år på 125 miljoner och gjort förlust på 9 miljoner. Ägs av en privat person, inget känt namn, hur kan man ha haft råd med alla dessa kliniker som ingår i Happident? Tagit in kapital? Väldigt rik själv?

Distriktstandvården omsättning 411 miljoner 2021 och en förlust på nätta 1,3 miljoner. Ägarna verkar var It-entreprenörer som fick en rivstart med att köpa tio folktandvårdskliniker på stört (mutor? Hur lyckades It-entreprenörer få en sådan superdeal?). Varför lyckades inte några väletablerade stabila tandläkare istället få en sådan deal, de borde haft bättre förmåga att ta över så många kliniker på en och samma gång.

My Dentist är inte lätt att hitta något om, jag ser bara 2021 med en omsättning på 159 miljoner och inga övriga siffror? Grundat av tandläkarbröder? Verkar rimligt.
Senast redigerad av TramadolTurbo 2023-02-03 kl. 23:22.
Citera
2023-02-03, 23:34
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramadolTurbo
Varför lyckades inte några väletablerade stabila tandläkare istället få en sådan deal, de borde haft bättre förmåga att ta över så många kliniker på en och samma gång.

Att driva klinik och vara yrkesutövare är helt olika saker, blanda inte ihop dessa.
Det finns klinker som faktiskt ägs av sköterskor likväl som investmentbolag.
Så länge duktiga yrkesmän/kvinnor sköter verksamheten är det rätt ointressant vem som driver företagsbiten.

Viktiga när allt kommer runt är hur bra verksamheten fungerar, att personal och kunder är nöjd och att skattebetalarna som betalar kalaset får fritt välja omsorgsform. Jag går på en privat klinik. Upplevt en mer harmonisk personal och bättre mottagning än tidigare folktandvården. För mig är det rätt ointressant vem som äger eller i vilken form den drivs.
Citera
2023-02-03, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Att driva klinik och vara yrkesutövare är helt olika saker, blanda inte ihop dessa.
Det finns klinker som faktiskt ägs av sköterskor likväl som investmentbolag.
Så länge duktiga yrkesmän/kvinnor sköter verksamheten är det rätt ointressant vem som driver företagsbiten.

Viktiga när allt kommer runt är hur bra verksamheten fungerar, att personal och kunder är nöjd och att skattebetalarna som betalar kalaset får fritt välja omsorgsform. Jag går på en privat klinik. Upplevt en mer harmonisk personal och bättre mottagning än tidigare folktandvården. För mig är det rätt ointressant vem som äger eller i vilken form den drivs.

Det kan säkert upplevas som ett försprång i förmåga att förstå verksamheten om man själv har varit en yrkesutövare, men jag betvivlar inte att det kan finnas olika erfarenheter och kunskaper som spelar roll.

Jag tycker det är fascinerande med duktiga yrkesmän som driver gigantiska vårdföretag med hundratals miljoner i omsättning, de är verkligen superentreprenörer och denna vårdsektor verkar ha hamnat i skymundan. Det är intressant i min mening att höra mer om människor som kan lyckas driva bolag med som sagt några hundra miljoner i omsättning, det skulle lätt kunna vara artiklar i DI om en sådan individ om det istället hade gällt automatisering, tillverkning inom industrin, en hipp betallösning eller musikstreamingtjänst. Så denna trådstart kan förhoppningsvis fylla en intressant lucka gällande detta ämne för avdelningen företagsskvaller, oavsett individers personliga preferenser gällande privat klinik eller folktandvården.
Citera
2023-02-03, 23:45
Medlem
Vänta bara tills du får höra hur riskkapitalister går all in på alla dessa veterinärkliniker och hur mycket de tjänar....

Hela tandläkargrej är bara en myra i jämförelse med lukrativa icke reglerade veterinärmarknaden...

Där snackar vi guldgruvan!!

Ingen klagar på att de betalar dyra priser när de går till veterinär men alla tycker de kan pruta på en tandläkarklinik hm...
Citera
2023-02-04, 08:06
Medlem
GustavAdams avatar
Förstår inte rubriken till tråden.
Konkurs?
Har varit kund/patient hos SMILE och det funkade utmärkt. Såväl sköterskor, tandhygienist som tandläkare kändes mycket kunniga, trevliga o proffesionella. För ca två år sedan hände dock något. Tandläkaren slutade och jag flyttades till en annan klinik. Där blåste de mig på en onödig lagning av en visdomstand. Efter det sa jag upp bekantskapen med SMILE.
Känslan hos SMILE den gången var ungefär som när veterinärkliniken blåste frugan på en helt onödig ultraljudskontroll på jycken.
Citera
2023-02-04, 11:10
Medlem
frdks avatar
Citat:
Det kan säkert upplevas som ett försprång i förmåga att förstå verksamheten om man själv har varit en yrkesutövare, men jag betvivlar inte att det kan finnas olika erfarenheter och kunskaper som spelar roll.

Jag tycker det är fascinerande med duktiga yrkesmän som driver gigantiska vårdföretag med hundratals miljoner i omsättning, de är verkligen superentreprenörer och denna vårdsektor verkar ha hamnat i skymundan. Det är intressant i min mening att höra mer om människor som kan lyckas driva bolag med som sagt några hundra miljoner i omsättning, det skulle lätt kunna vara artiklar i DI om en sådan individ om det istället hade gällt automatisering, tillverkning inom industrin, en hipp betallösning eller musikstreamingtjänst. Så denna trådstart kan förhoppningsvis fylla en intressant lucka gällande detta ämne för avdelningen företagsskvaller, oavsett individers personliga preferenser gällande privat klinik eller folktandvården.

Jag förstår din tanke, men driva företag kräver helt andra saker än kunna sitt yrke.
Duktiga yrkesutövare är som regel rätt dåliga företagare då de gräver ner sig i teknik och forskning och inte ser det som ett start och slut på en kundresa och avkastning mot upplevd värde som kunden får ut. Det ser en traditionell företagare och kan ge mervärde samtidigt som man effektiviserar kostnader.

Det går såklart att dra det för långt och sluta mata barnen skollunch för att spara pengar, men det är extremfall där man spårat ut. Politiska motståndare brukar gärna måla upp den bilden, men så ser inte privata företag ut, de vet att kunden måste vara nöjd, det får man inte om man försämrar standarden.

Bäst brukar bli när man har blandad yrkesbas i ledningen en som kan ta in alla sidorna man måste beakta. (läkarnas syn, sköteskornas syn, nån som ser till patienterna, nån som har bra insyn i administration och företagare).
Enklast om en stark person gör allt men de är sällsynta. Oftast har experter väldigt svårt att se hela bilden så man måste bygga upp det som en "långsam" arbetsgrupp.
Citera
2023-02-04, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Vänta bara tills du får höra hur riskkapitalister går all in på alla dessa veterinärkliniker och hur mycket de tjänar....

Hela tandläkargrej är bara en myra i jämförelse med lukrativa icke reglerade veterinärmarknaden...

Där snackar vi guldgruvan!!

Ingen klagar på att de betalar dyra priser när de går till veterinär men alla tycker de kan pruta på en tandläkarklinik hm...

Jodå, det är många som klagar på veterinärkostnaderna, men samtidigt verkar det som om folk går till samma veterinär iallafall utan att jämföra priserna. Nu har jag ju bil så jag kunde jämföra priser när jag skulle ta bort tandsten på katterna även på veterinärer en bit bort och hittade en underbar veterinär som hade klinik ute på landet och sparade ca 50-70% på det. Så det verkar inte vara någon prispress på klinikerna.
Citera
2023-02-10, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Jag förstår din tanke, men driva företag kräver helt andra saker än kunna sitt yrke.
Duktiga yrkesutövare är som regel rätt dåliga företagare då de gräver ner sig i teknik och forskning och inte ser det som ett start och slut på en kundresa och avkastning mot upplevd värde som kunden får ut. Det ser en traditionell företagare och kan ge mervärde samtidigt som man effektiviserar kostnader.

Det går såklart att dra det för långt och sluta mata barnen skollunch för att spara pengar, men det är extremfall där man spårat ut. Politiska motståndare brukar gärna måla upp den bilden, men så ser inte privata företag ut, de vet att kunden måste vara nöjd, det får man inte om man försämrar standarden.

Bäst brukar bli när man har blandad yrkesbas i ledningen en som kan ta in alla sidorna man måste beakta. (läkarnas syn, sköteskornas syn, nån som ser till patienterna, nån som har bra insyn i administration och företagare).
Enklast om en stark person gör allt men de är sällsynta. Oftast har experter väldigt svårt att se hela bilden så man måste bygga upp det som en "långsam" arbetsgrupp.

Visst är det så att det finns många olika roller inom ett företag. Vad tror du om de stora tandvårdskedjorna, vissa av grundarna verkar vara okända namn som verkar besitta stora kapital som de valt placera i tandvården, kommer de få tillbaka sina investerade pengar? Det känns som det är en allt hårdare konkurrens.
Citera
2023-02-10, 18:39
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Förstår inte rubriken till tråden.
Konkurs?
Har varit kund/patient hos SMILE och det funkade utmärkt. Såväl sköterskor, tandhygienist som tandläkare kändes mycket kunniga, trevliga o proffesionella. För ca två år sedan hände dock något. Tandläkaren slutade och jag flyttades till en annan klinik. Där blåste de mig på en onödig lagning av en visdomstand. Efter det sa jag upp bekantskapen med SMILE.
Känslan hos SMILE den gången var ungefär som när veterinärkliniken blåste frugan på en helt onödig ultraljudskontroll på jycken.

Smile. Finns referenspris för lagningar, Smile debiterar ca 45% mer. Alltid.
Gick till Smile då jag fattat tycke för en extremt skicklig tandläkare, dessutom klinikchef.

Nåväl, efter ett par år så slutade hen och jag listade mig på dennes nya arbetsplats.

Fick höra om fuskjobb, billigt materiel till lagningar och vinsthets och tidspress på Smile.

Enda positiva med Smile var man ofta kunde komma direkt. Och fräscha lokaler.
Citera
2023-02-10, 20:38
Medlem
frdks avatar
Citat:
Visst är det så att det finns många olika roller inom ett företag. Vad tror du om de stora tandvårdskedjorna, vissa av grundarna verkar vara okända namn som verkar besitta stora kapital som de valt placera i tandvården, kommer de få tillbaka sina investerade pengar? Det känns som det är en allt hårdare konkurrens.

Tror många privata företag kan göra bra affärer av privatisering, inte bara tandvård.
Synen att offentlig verksamhet är slö och ineffektiv är ingen skröna, det är verkligen så.
Det skapar utrymmet för privata aktörer att göra jobbet så mycket bättre och ändå ha pengar kvar.
Valfrihet och öppen konkurrens självsanerar bort oseriösa aktörer och gör det till en prestationsmatch.
De som skär ner på kostnaderna och inte levererar bra verksamhet väljs bort av patienterna för mer seriösa företag.
Skulle bolagen göra för stora vinster så får myndigheterna fundera om de betalar ut för hög ersättning och reglera den delen istället.
Citera
2023-05-01, 20:00
Medlem
Happident ägs av mazdak eyrumlu som jobbar i England och haft många klinker som han sålde och köpte upp orasolv som är dagens happident.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in