2023-02-04, 01:44
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
https://podcasts.apple.com/se/podcast/del-7-erk%C3%A4nnanden-trailer/id1651864932?i=1000597900035

Är ju bara trailer på 1 min
Hela avsnitt 7 har varken kommit på podcaster eller Spotify
Citera
2023-02-04, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Ja, herregud.

Har sagt detta några månader nu. JJ hade aldrig vågat åka till mcd en halvtimme med en oskyldig MH i lägenheten med ett lik och hus med vakna grannar.

Sedan är det ju dags att faktiskt slå fast att det är bara JJ och MH som så vitt känt sagt att MH var full. Två personer som tillsammans har haft lång tid att linjera sina storys. Det är inte bevisat att MH var ens salongsberusad så vitt vi vet.

På något sätt har tråden fått MH att framstå som ett viljelöst fyllo under denna kväll, utan substantiella bevis.

MH är skyldig ja som medhjälpare till mordet. Hade MH uppsåt att döda eller gjorde hon det av rädsla? Hotade JJ MH?

JJ hade garanterat uppsåt att mörda TT!
Citera
2023-02-04, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abidazz
Varför la hon ut den dagen efter? Kom ni till botten med grepen?

Att de använt den vid dumpningen av kroppen?

Att det fanns blod eller dnabevis på grepen?
Citera
2023-02-04, 01:50
Medlem
Intervju med grannen under JJ:s lägenhet
Uppdaterad: 4 februari

Kom gärna med förslag på ändringar, rättelser eller info att lägga till.

Intervju med den granne som bor under JJ. Publicerad 3 feb i media.

Grannen bor med sin familj i lägenheten direkt under JJ. Det är denna granne som hör dunsar under natten, pratar med JJ i trappuppgången och sedermera kör henne till och från McDonalds.

Grannsonen benämns i denna del "GS".

Grannen och hans far är vakna under natten och hör dunsar:
- GS ligger sent på natten i sängen och kollar på mobilen. Pappan står i köket och gör egen yoghurt.
- Därefter sätter de sig i vardagsrummet och pratar
- De hör då en ”jättehög smäll uppifrån”.
- Som om något väldigt tungt kastas i golvet i lägenheten ovanför. ”Det låter som ett tungt kylskåp”.
- Därefter hör de ljudet av flera dunsar
- ”Det skakade i vårt tak och i vårt porslin. Vi har bott i ett krigsland och det här ljudet påminde mig om ljudvågen från bomber”.
- GS och pappan blir chockade och undrar om JJ har ramlat eller tappat något.
- Festljud, skratt och stampande fötter hör de ofta på helgerna, men inte sådana här ljud.
GS går upp till JJ:s lägenhet och ringer på:
- GS går upp för att titta så att allt är bra med JJ. Pappan står kvar i trapphuset å våningen nedanför.
- GS ringer på dörren. Det hörs inget ljud och ingen öppnar dörren.
- GS ringer på igen. Han hör då ”en massa ljud”. ”Fem till tio slag mot väggen”.
- GS har varit på visning inne i JJ:s lägenhet så han vet hur den ser ut. Han tror att ljuden kommer från badrummet precis till vänster innanför ytterdörren.
- Ingen öppnar
GS går ned till sin egen lägenhet:
- Eftersom inga skrik hörs och ingen öppnar går GS och hans far därför in till sig själva igen, där de diskuterar om de ska ringa polisen. ”Ljudet var för högt och konstigt för att de ska kunna släppa tanken på att någon allvarligt kan ha hänt”.
- Därefter hör de en smäll från en dörr, någon öppnar och stänger en dörr.
- De vet inte om ljudet kommer uppifrån eller nedifrån. Ingenting syns när de kikar ut i trapphuset genom titthålet i dörren.
GS och hans far pratar med JJ i trappuppgången:
- GS och hans far öppnar dörren och hör då att ljudet kommer uppifrån och får samtidigt syn på JJ
- JJ går ned till dem och säger ”hej” på ett överdrivet snällt vis. ”Hon är en jättetrevlig granne, men den här gången var det överdrivet”.
- JJ frågar GS och hans far om allt är bra med dem. De berättar att de varit oroliga efter att ha hört ljuden från JJ:s lägenhet.
- JJ uppger att hon och hennes vän har varit ute och druckit några glas vin. Vännen har spytt och i samband med det ramlat.
- JJ uppger att allt nu är lugnt. Hon har hjälpt sin vän i säng och allt är bra med vännen.
- JJ säger att GS och hans far är ”fantastiska grannar”
- GS upplever att JJ är förvånad över att se dem i trappuppgången.
– ”Hon står still men är upprörd, förvirrad och förvånad". Hon rör konstant fingrarna vid varandra under samtalet.
JJ uppger att hon ska åka till McDonalds:
- Grannarna frågar vad JJ ska göra nu. JJ svarar att hennes mamma ska köra henne till McDonalds.
- GS’s magkänsla säger att något är fel. ”Det finns inte att föräldrar kör sina barn till McDonalds den tiden på natten”. Han känner att något inte stämmer, kanske att hon ska köra själv.
- Grannarna erbjuder JJ skjuts
- JJ tackar ja till erbjudandet och säger att hon bara ska hämta något i lägenheten först.
- Innan de sätter sig i bilen kommenterar han också en mörk damcykel som delvis blockerar utfarten.
– GS upplever att cykeln parkerats slarvigt, ”som om någon hastigt låst den och sedan gått snabbt därifrån”.
- JJ säger att cykeln tillhör hennes vän.

Under bilfärden till McDonalds:
- I bilen erkänner JJ för GS att hon tänkt köra själv till McDonalds
- GS ifrågasätter att hon hade tänkt köra alkoholpåverkad, om att hon kunde skada andra eller för polisen.
- JJ säger att det ändå inte finns några poliser ute vid den här tiden
- GS frågar hur vännen som ramlat så hårt mår
- JJ försäkrar ”gång på gång” att allt är bra. Hennes kompis Elsa ”mår bara inte helt bra och behöver mat”.
- JJ försöker styra om samtalet till att handla om hur GS helg har varit
Framme vid McDonalds:
- JJ både beställer och betalar maten i appen. Maten hämtas i McDriven
- GS reagerar på hur lite mat JJ beställt och att vännen knappast kommer bli mätt.
- På parkeringen vid McDonalds hoppar JJ ur bilen och går fram och pratar med två killar i en annan bil. JJ uppger att den ena är hennes bästa vän och de har festat ihop tidigare under kvällen.
På vägen hem från McDonalds:
- På vägen hem genom stan från McDonalds frågar GS återigen om vännen som ramlat
- JJ uppger att vännen kanske blivit drogad på krogen
- Under bilfärden sitter JJ och skriver meddelanden på sin mobil
- GS har svårt att uppskatta vilken tid de var tillbaka vid lägenhetshuset men gissar på runt 03.30
- Väl hemma tar JJ med sig påsen som ligger i cykelkorgen och går upp till sin lägenhet
- GS går in till sig och somnar snabbt
Dagarna efter - polis på plats i lägenhetshuset

Söndagskvällen:
- Polisen kommer hem till GS och håller förhör. De vet att GS har skjutsat JJ till McDonalds
- Polisen visar bilder på MH och Tove för GS. GS uppgav då att han varken sett MH eller Tove.
- GS tror att det var då polisen insåg att vad JJ hade berättat inte stämde.
- GS hör sedan hur polisen därefter går upp till JJ:s lägenhet

Måndag:
- Vid 03-tiden på natten kommer polisen tillbaka och ringer på GS dörr.
- Polisen undersöker GS bil för att se om JJ har glömt eller lämnat någon mobil där.
- Polisen söker igenom källaren.
- Senare på måndagen kommer fler poliser tillbaka.
- En pratar med GS medan de andra går upp och ringer på hos JJ. Ingen öppnar. GS hör då poliserna säga att de ska åka till hennes arbetsplats.

Tisdag:
- På tisdagen kommer civilklädd polis och förhör GS.
- Polisen genomsöker huset och förhör grannarna.
Källa och citat från Smålands Dagblad: https://www.smalandsdagblad.se/2023-02-03/grannen-berattar-skjutsade-20-aringen-efter-toves-dod--min-pappa-och-jag-har-blivit-lurade
Citera
2023-02-04, 01:52
Medlem
Citat:
https://podcasts.apple.com/se/podcast/del-7-erk%C3%A4nnanden-trailer/id1651864932?i=1000597900035
Tack! 🙏
Jag har inte Naudio appen så jag får vönta tills det går att lyssna på avsnittet
Citera
2023-02-04, 01:53
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja hade någon av dem känt någon ånger så hade dom berättat mycket tidigare och inte ljugit så som dom nu gör
Lås in dom och släng nyckeln
Jag är inte alls så säker på att M saknar känslor av ånger och skam. Tjejen är troligtvis både sårbar, desillusionerad och djupt osäker vilket J har dragit maximal nytta av genom att manipulera och bygga upp en relation präglad av medberoende och destruktivitet, inkluderande hemligheter.

- Om hon berättar sanningen, kommer J att straffa henne då?
Senast redigerad av Reviews 2023-02-04 kl. 01:57.
Citera
2023-02-04, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, Ms advokat hade behövt en rejäl dos medieträning. Att vara så lättmanipulerad av reportrar är illa.
Tur att han inte sagt något tidigare!

Jag instämmer. Svegfors uppvisade ett naivt förhållningssätt till SVT:s journalister.
Sangborn och Rullman är betydligt mer slipade.
Citera
2023-02-04, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är märkligt att han som huvudvittne inte blivit ålagd yppandeförbud. Hur mycket kommer hans vittnesmål vara värt när det väl blir rättegång?

Jag kan tänka mig att han först nu fått ett "okej" från utredarna att prata med medierna. Jag tror att det är därför intervjun kommer först nu.

Utredningen är så gott som klar och alla "major" förhör är avklarade. Inte så mycket som kan förstöras längre så att säga.
Citera
2023-02-04, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Jo, mkt röta... Balkongteorin är väl avskriven nu!?

Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Någon balkongteori har inte funnits, JJ har ingen balkong.

Ja, att Tove ska ha kastats ut från ett fönster var en udda teori från en del. Själv förkastade jag den teorin främst för att sådant aldrig sker om vi tittar på mordfall generellt. Mördarna tar alltid ut offret genom dörren.
Citera
2023-02-04, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Ja, herregud.

Har sagt detta några månader nu. JJ hade aldrig vågat åka till mcd en halvtimme med en oskyldig MH i lägenheten med ett lik och hus med vakna grannar.

Sedan är det ju dags att faktiskt slå fast att det är bara JJ och MH som så vitt känt sagt att MH var full. Två personer som tillsammans har haft lång tid att linjera sina storys. Det är inte bevisat att MH var ens salongsberusad så vitt vi vet.

På något sätt har tråden fått MH att framstå som ett viljelöst fyllo under denna kväll, utan substantiella bevis.
Ja precis
Jag tror inte att M är så svag?
Kan man sitta tyst lönge och sen börja ljuga då är man ganska så samvetslös

Hennes advokat kanske har läst här och fått ihop en bra storry med M? 😀 Ironi
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tack för ditt enastående arbete med att klargöra ett och annat. Du ska ha all cred för det.

Jag undrar en sak: Var JJ bekant med de personer som bodde i huset (men var inte där vid tillfället) som eldhärjades ca 2 timmar efter att exets lägenhetsdörr eldhärjades? Vet du något om det?

Tack för visad uppskattning!

Nej, det har inte framkommit någon info om att JJ var bekant med folket som bodde i huset som brann.
Citera
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Det beror nog på vad åklagaren har för bevisning, för något verkar han ha på MH.
Det kan även vara så att MH faktiskt la sig först, och att JJ började bli fysisk först och något hände som gjorde att MH kände att hon behövdes.

Mellean kö och sovrum tror jag mig minnas en dörr, så om bråket började där borde MH ha hört något även om dörren varit stängd.

Nu verkar huvuddelen av bråket varit i badrummet, när utgången, så jag tror att Tove blev överfallen på väg hem. Alltså inte i köket då kanske.

JJ kan ju ha "tvingat" MH att hjälpa till, något som MH kanske har svårt att säga nej till när JJ är"sån". Kanske hon var den motvilliga medhjälparen, men likväl delaktig.

Det är ingen skillnad hur inställningen är, motvilligt eller tvärtom för att döda, men det är skillnad på liv och död om de två hjälps åt.

Usch, det är så sorgligt alltihopa.

Du lämnar inte en person du måste "tvinga att hjälpa till" en halvtimma ensam med ett lik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in