Citat:
Ursprungligen postat av
gärningsman
Jag och min fru har pratat lite om att vi vill ta hand om våra föräldrar när dom börjar bli gamla. Helst vill vi att dom flyttar hem till oss (till våran kommande attefallshus) när dom blir 65-70 och får tillbringa den sista tiden ihop med sina barnbarn (om dom nu vill göra det).
Men hur går man till väga rent ekonomiskt den dagen dom blir sängliggandes och behöver konstant tillsyn med matning, blöjbyten och sånt som kan komma med ålderdomen? Vi har det relativt gott ekonomiskt ställt men inte så bra att vi kan gå i pension redan vid 55 års ålder för att vårda dom.
Jag får även vibbar av att våra föräldrar inte vill vara oss till last. Det är ju väldigt osvenskt att bo hemma hos sina vuxna barn utan varenda generation har slussat sina föräldrar raka vägen till ålderdomshemmet när dom blir oförmögna att ta hand om sig själva och det verkar som att dom redan ställt in sig mentalt på att förtvina bort på ett serviceboende.
Hur ska man gå till väga för att övertala dom?
Känns som att du skojar lite när du pratar om så pass låga åldrar som 65-70 år. Då är många fortfarande väldigt pigga, aktiva och klarar sig själva. De vill rätt troligt inte bo hos sina barn då utan leva sitt eget liv.
Mitt eget exempel: Har en dement far med ständig yrsel och nu hör han knappt ett skit längre och synen är kass. Han är struttig och vinglig när han tar sig upp (sover mest och helst). Klarar i stort sett ingenting själv längre. Talet fungerar. Han mår pyton. Har just fyllt 92 år så han har fått leva ett tag. Mamma är lika gammal men rätt pigg och klar, har två hörapparater sedan länge dock. Kommunikationen dem emellan är som en komisk sketch.
Vi är flera barn och eftersom ett av mina syskon är singel numera så har hon flyttat hem till dem för att stötta och hjälpa dem båda, mamma orkar inte ensam och pappa är så otroligt kär i mamma fortfarande och väldigt beroende av henne - han skulle inte klara att hamna på något hem, då skulle han bli så ledsen och antagligen dö av sorg. Det vill vi förstås inte utsätta honom för och inte mamma heller såklart.
Det fungerar fint. Min syster sköter praktiska saker som att ringa olika samtal, tar hand om bilen, sommarstället, alla möjliga praktiska saker som mamma inte klarar så bra, plus att hon och mamma hjälps åt att städa, handla o s v samt hjälper pappa att gå upp, klä sig, gå i säng och diverse annat så mamma får titta på tv i fred, sova ifred och så.
Sådant strö som händer hela tiden ingen hemtjänst med. Påklädning möjligtvis men det skulle antagligen inte funka det heller eftersom pappa ofta vägrar att t ex gå upp. De får locka och tjata en massa gånger innan, för upp lite varje dag vill de ha honom. Blir han helt liggande kommer det att bli problem och dem får vi ta då. Vi övriga syskon har lita olika bra koll och stöttar också men har stora avstånd.
Poängen med min utläggning är att jag absolut tycker att vi ska ta hand om våra gamla föräldrar om man har haft ett bra förhållande innan och de har gjort sitt jobb gentemot en själv och man tycker att man vill och kan.