• 1
  • 2
2009-02-25, 22:13
Bannlyst
Funderar lite kring bopriserna på kort sikt.

Nu har ju priserna återhämtat sig lite från nedgången i höst, upp 5% i januari.

1) Vad tror ni om priserna under våren och fram till augusti?

2) Vad tror ni om priserna fr.o.m. augusti och sedan ett år framåt?

Har en borätt i sthlm som jag funderar på att sälja nån gång innan sommaren för att sedan bo i hyresrätt i ett år och sedan köpa en borätt igen och hoppas då att ha tjänat en slant på fallande bopriser?

Vad tror ni?

Mvh
Citera
2009-02-25, 22:15
Bannlyst
Räntan är ju just nu mycket låg vilket förmodligen håller uppe priserna.

Vad tror ni om inflationen framöver, om den stiger så måste ju riksbanken höja räntorna och det i kombination med lågkonjuktur lär ju drabba bopriserna rätt hårt.
Citera
2009-02-25, 22:30
Medlem
Cadenzas avatar
Vissa verkar ju tro att Sverige är unikt, det enda landet i hela västvärlden där bopriserna inte kommer att gå ner mer. Trots att priserna har tredubblats på 15 år. Dessa köper lägenheter nu när räntan är låg.

Se finns de det som fattar att det bara är en fördröjningseffekt - Sverige drabbas relativt sent av krisen, arbetslösheten har inte stigit så allvarligt än, men priserna kommer att korrigeras nedåt med cirka 50% inom loppet av ett par år.
Citera
2009-02-25, 22:58
Bannlyst
När sker denna nedgång då?
Citera
2009-02-26, 09:07
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wakeboard
När sker denna nedgång då?

Det kommer att börja ta fart när arbetslösheten blir mer kännbar. Jag skulle tippa på att detta sker till hösten och fram tills dess kommer nog bostadspriserna hålla stången.
Citera
2023-02-03, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wakeboard
Funderar lite kring bopriserna på kort sikt.

Nu har ju priserna återhämtat sig lite från nedgången i höst, upp 5% i januari.

1) Vad tror ni om priserna under våren och fram till augusti?

2) Vad tror ni om priserna fr.o.m. augusti och sedan ett år framåt?

Har en borätt i sthlm som jag funderar på att sälja nån gång innan sommaren för att sedan bo i hyresrätt i ett år och sedan köpa en borätt igen och hoppas då att ha tjänat en slant på fallande bopriser?

Vad tror ni?

Mvh

Hej!

1) jag tror det kommer gå totalt åt helvete från och med nu. Tror dock inte att hela detta helvete kommer ske just mellan nu och augusti, men det kommer bara gå sämre och sämre med precis allt.

2) sämre och sämre. Och sämre.
Citera
2023-02-04, 00:41
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnJobbigJavel
Hej!

1) jag tror det kommer gå totalt åt helvete från och med nu. Tror dock inte att hela detta helvete kommer ske just mellan nu och augusti, men det kommer bara gå sämre och sämre med precis allt.

2) sämre och sämre. Och sämre.

Vilken trevlig fjorton-års-bump!

Jag tror att du har lika fel nu som TS och andra i tråden hade 2009.

Det är lite tufft nu ett tag, men Sverige har en ökande befolkning, 1) folk behöver någonstans att bo, och 2) folk som redan har ställen vill säkerligen bo större. I större städer är 1) och 2) ännu mer sant.

Det finns efterfrågan, priserna kommer långsiktigt att stiga så länge efterfrågan ökar, dvs. fler personer på samma ställe.

Det tror jag åtminstone. Sen hur mycket det stiger, det är en annan fråga.
Citera
2023-02-04, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME

Det är lite tufft nu ett tag, men Sverige har en ökande befolkning, 1) folk behöver någonstans att bo, och 2) folk som redan har ställen vill säkerligen bo större. I större städer är 1) och 2) ännu mer sant.

Det finns efterfrågan, priserna kommer långsiktigt att stiga så länge efterfrågan ökar, dvs. fler personer på samma ställe.

Haha, jag hittade den tråd som var absolut äldst i detta delforum. Tänkte först skoja men insåg att tråden jag hittade var helt aktuell i dagens läge och bestämde mig för att helt enkelt svara i nutid 😊
Citera
2023-02-04, 00:48
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Haha, jag hittade den tråd som var absolut äldst i detta delforum. Tänkte först skoja men insåg att tråden jag hittade var helt aktuell i dagens läge och bestämde mig för att helt enkelt svara i nutid 😊

Undrar om TS sålde sin bostadsrätt och är deprimerad över alla förlorade ökningar? Eller lyckades planen?
Citera
2023-02-04, 00:48
Medlem
Citat:

Men jag måste förresten fråga, hur bor du? Själv hyr jag.
Citera
2023-02-04, 00:51
Medlem
Citat:

Undrar om TS sålde sin bostadsrätt och är deprimerad över alla förlorade ökningar? Eller lyckades planen?

Inte en aning och jag minns en släkting som blev skrattad åt av hela släkten när han köpte sin lägenhet, men efter ett år eller två blev det tyst på skrattandet. Frågan är dock vad som händer idag? Jag vet inte.
Citera
2023-02-04, 00:51
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Men jag måste förresten fråga, hur bor du? Själv hyr jag.

Köpte en bostadsrätt för ungefär två år sedan, innan hyrde jag. Band räntan tills 2026, många sa att jag var dum för rörligt var ju bäst. Känns rätt gött nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in