2023-02-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Mina föräldrar är vuxna och tar hand om sig själva.
Och du tror det varar för evigt? 🤪
Citera
2023-02-03, 22:57
Medlem
Vi vattnar blommorna på gravplatsen. Och på minnesplatsen. Tänder ljus också. Vi tog om hand om dom. Så gott vi kunde. Egna föräldrar och svärföräldrarna.

Hur tar du hand om om någon dement? Jo, du försöker så länge det går.

Hur tar du hand om någon som ligger på sjukan/hospice och har sepsis? Jo, du sitter hemma och väntar på telefonsamtalet. Eller du sitter bredvid och håller handen.

Sen när man är ensam kvar så inser man att det var väntat. Morsan 86, farsan 92. År alltså.

Men det är en särskild känsla att helt plötsligt bli föräldralös i vuxen ålder.
Citera
2023-02-03, 23:00
Medlem
vantablacks avatar
Bevittnade på nära håll min farmor och hennes syster ta hand om sina sjuka föräldrar, dom var av åsikten att "blod är tjockare än vatten" och "det gör man som familj". Där och då bestämde jag mig för att det där kommer jag aldrig någonsin göra. Farmor och hennes syster utplånade näst intill sig själva, dom åsidosatte sina egna liv för att ta hand om sina föräldrar. Tänk dig att det är lite som att du ska ta hand om ett eller två spädbarn + ett extra hushåll, fast du själv är pensionär och kanske har egna krämpor. Du ska sköta deras mat, medicinering, toalettbestyr, kanske blöjor, dusch, disk, tvätt, städ, läkarbesök, apoteksbestyr, handla, skotta, klippa gräs. PLUS ditt eget hem, ditt eget hushåll, din egen hälsa osv. Min farmor och hennes syster höll själva på att gå under och deras egen hälsa försämrades markant ju mer tid föräldrarna tog i anspråk. Dessutom hade dom ingen tid över för sina barnbarn, egna intressen, dom hade knappt tid för sina egna karlar. Dom kunde aldrig åka bort, ens över helgen.

Kan tillägga att när deras pappa gick bort ansökte dom om plats för mamman på ålderdomshem, vilket hon fick. Deras mamma trivdes bättre på ålderdomshemmet än vad hon gjort hemma, fick träffa lite folk om dagarna och fick ett bättre socialt sammanhang, och var besviken över att hennes döttrar "hållit henne hemma" så länge. Så kan det gå.
Senast redigerad av vantablack 2023-02-03 kl. 23:04.
Citera
2023-02-03, 23:06
Medlem
Sillsvins avatar
Självklart ställer jag upp och hjälper morsan men aldrig att jag skulle föreslå att hon ska flytta hit ens om jag hade ett attefallshus såvida hon inte hade bott i en friggebod vill säga.
Vet inte hur dina föräldrar bor visserligen.

Annars säger jag som de flesta andra att 65-70år knappast är att anse som gammal förutsatt att man är frisk. Det är mellan de åldrarna de flesta går i pension.

Vore det inte för att du hade ett flott attefallshus på tomten hade jag gissat att du inte är särskilt gammal utan tvärtom jäkligt ung. Samtidigt kan du ju inte heller vara en dag över 30 med en så skev syn på hur ”gamla” 65-70åringar är.

”Blöjbyten” och eventuell ”matning” hade jag oavsett låtit hemtjänsten sköta även om jag nog anser att man bör erbjudas plats på ett gruppboende om man har dom behoven. Det handlar inte om att skita i sina anhöriga, det handlar om sunt förnuft.
Citera
2023-02-03, 23:08
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Och du tror det varar för evigt? 🤪
Ja, det kommer de nog. De kommer fixa vad de behöver, det lovar jag. Deras föräldrar behövde aldrig hjälp heller.
Citera
2023-02-03, 23:10
Medlem
orrecrists avatar
Ibörjan är det säkert inga problem, men sen så kommer problemen krypandes, mest äldre människors inskränkta sätt där dom tänker i fyrkant & har jävligt svårt att se andras perspektiv, samt desto äldre desto mer fysiska problem sen har vi om dom börjar bli dementa med nä fy fan, skulle aldrig göra så samt inte göra så mot mina egna barn om jag blir gammal, man är på hem om man inte pallar ta hand om sig själv.
Citera
2023-02-03, 23:22
Medlem
Citat:
Ja, det kommer de nog. De kommer fixa vad de behöver, det lovar jag. Deras föräldrar behövde aldrig hjälp heller.
För att de har pengar till en värdig vård?
Citera
2023-02-03, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Ibörjan är det säkert inga problem, men sen så kommer problemen krypandes, mest äldre människors inskränkta sätt där dom tänker i fyrkant & har jävligt svårt att se andras perspektiv, samt desto äldre desto mer fysiska problem sen har vi om dom börjar bli dementa med nä fy fan, skulle aldrig göra så samt inte göra så mot mina egna barn om jag blir gammal, man är på hem om man inte pallar ta hand om sig själv.
Citera
2023-02-03, 23:28
Avslutad
Nej det vill jag inte. Vi har inte den kulturen i Sverige. Jag måste tänka på min karriär.
Citera
2023-02-03, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Nej, de tog inte hand om mig så ser ingen anledning att ta hand om dem.
Tänkte skriva detsamma men så kom jag på att dom e döda 🥳🤣🤣😈😇
Många mojjis där men fan jag vet ju vad jag skrev
Citera
2023-02-03, 23:37
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Snarare för att de som aktivt tar hand om sig själva kan klara sig bättre än de som servas. Min morfar lyfte 15-kilosvikter ända upp till sin död vid 87 år. Kanske inte är bra för alla men det har fungerat för oss. Vi kanske har en narcissistgen i släkten och förväntar oss inte mer servis än gästfullt bemötande.
Citera
2023-02-04, 00:13
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Självklart kommer jag ta hand om mina äldre.
Mina föräldrar kommer alltid få förstaplatsen i mitt liv så klart. Vilken son hade jag varit om jag inte tog hand om mina föräldrar?

Älskar mina föräldrar över allt, men dels ska man lyssna på vad DE vill och sedan måste man se vad som är bäst för DEM. Skulle mina föräldrar vilja flytta hem till mig på ålderns höst skulle de vara mer än välkomna. Har fått en sträng uppfostran och vi har inte alltid varit glada på varandra men de har gjort allt för oss barn. Jag har gjort saker som jag ångrar, men skyller på ungdomligt oförstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Det är ju pga att asen kickar ut barnen när de är klar med skolan. Riktigt svenskt att sekunden barnen blir 18 så skall de ut.

Nä kommer inte ta hand om mina föräldrar.

Det är utvecklande för unga att flytta hemifrån, starta sina egna liv/familjer och lära sig ta ansvar. Handlar inte om att man inte älskar sina barn utan tvärtom. Behöver dem hjälp så får de hjälp bortsett från att stoppa stekta sparvar i munnen på dem och överösa dem med pengar. Barn lämnar boet när de går ut skolan eller förr i tiden när man gjort sin värnplikt.

"Ma The Meatloaf"
https://www.youtube.com/watch?v=7kKvlv-IY7k

Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban
När då? Du som påstår att du är läkare.

Man kan ta hand om dem på ledig tid iallafall istället för att gå på gym eller vara i stallet. Det gör jag.

Ducadream, läkare? Du tror väl inte på det ändå?

Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Vi vattnar blommorna på gravplatsen. Och på minnesplatsen. Tänder ljus också. Vi tog om hand om dom. Så gott vi kunde. Egna föräldrar och svärföräldrarna.

Hur tar du hand om om någon dement? Jo, du försöker så länge det går.

Hur tar du hand om någon som ligger på sjukan/hospice och har sepsis? Jo, du sitter hemma och väntar på telefonsamtalet. Eller du sitter bredvid och håller handen.

Sen när man är ensam kvar så inser man att det var väntat. Morsan 86, farsan 92. År alltså.

Men det är en särskild känsla att helt plötsligt bli föräldralös i vuxen ålder.

Visst man vet att livet är ändligt, i alla fall det fysiska, men det kommer bli en riktigt jobbig process att gå igenom. Min föräldrar har varit lyckligt gifta i 60 år och de är aktiva både fysiskt och intellektuellt samt friska och krya. Det är i princip omöjligt att som anhörig ta hand om dementa, Alzheimers eller långtgående Parkinsons utan understödjande insatser. De kan vara en fara för sig själva och sin omgivning.

Citat:
Snarare för att de som aktivt tar hand om sig själva kan klara sig bättre än de som servas. Min morfar lyfte 15-kilosvikter ända upp till sin död vid 87 år. Kanske inte är bra för alla men det har fungerat för oss. Vi kanske har en narcissistgen i släkten och förväntar oss inte mer servis än gästfullt bemötande.

Gäller att ha tur med generna och sedan gäller det att vara förståndig i livet och ta kloka val som äldre. Aktiv i kropp och skalle så länge det bara går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in