2023-02-03, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du har så rätt.
Även om MH varit rejält påverkad, så har hon bara en timme senare klarat av att bära ner Tove till bilen, utan att grannarna (som det verkar) uppfattat något.

Sovrummet ligger visserligen i diagonal, utan uppsikt till hall eller badrum, om jag fattar ritningarna rätt. Det skulle kunna innebära att hon inte uppfattat precis allt, eller bara delar, och även tänkt att det är JJ som får öppna för grannen om det nu är så att hon vill det.

Nu kan det vara så (i den bästa av världar, mitt önsketänkande) att JJ, när grannen kommer på henne och hon tackar ja till att åka till McD, tittar in till MH och säger; "nu sticker vi till Donken och äter, vill du ha något" eller "jag åker till Donken och Tove går hem", sen kastar hon en filt över Tove typ.

Men jag tror inte på det här, utan tyvärr är det nnog som du säger.
Och då går deras versioner inte ihop.

De har säkert från början bestämt sig för en gemensam version, men när den ena börjar krackelera, då funkar det inte länge.

Vi får väl se vad JJ har för version, men jag har svårt att se att hon skulle vilja skydda MH om hon varit delaktig. Men skulle JJ mena att det var hon som puttade omkull Tove på egen hand, då är skaen annorlunda.

Håller med om att det utrdragna förloppet i badrummet kommer vara svårt att slinga sig ur. Det vittnar inte om något som kan liknas vid en lättare misshandle som slutat i olycksfall.

Nu kan ljud transporteras olika genom rum och ner genom golv till tak, beroende på var dunsar och sparkar tagit.

Jag kan t e x tänka mig att dunsar i golvet hrs mycket bättre neer till grannen i hans tak, än ut till sovrummet. Även sparkar på en väg som vätter mot trapphuset.

Jag tolkar ritningen som du och M har säkert sovit där innan och vet att man inte har uppsikt över hall eller dörr. Men jag tror inte M ens la sig för att vila, utan var fullt medveten och aktiv under hela förloppet. T har säkert varit ett stort samtalsämne under en lång period innan, och pulsen på J och M sköt säkert i höjden efter bråket på Nöjet. Tror inte M lägger sig efter ett par glas vin och två drinkar när dom timmen innan varit involverad i ett bråk där både vakter och polis har tillkallats.

När J erkände misshandeln för ett par veckor sedan så lämnade hon även en redogörelse för vad som hände enligt advokaten. Hade hon där sagt att M faktiskt sov och inte hade nånting med T s död att gör, samt om det inte finns någon teknisk bevisning mot M. Tror jag åklagaren hade släppt mordrubriceringen för M.
Citera
2023-02-03, 19:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Tyvärr tror jag att scenariot såg ut så och att det var det utdragna förfarandet som gjorde att T avled.

Det är helt overkligt.
Obegripligt hur de kunde göra så...

Fruktansvärt att tänka på vilken skräck Tove behvde genomlida.
Måste vara hemskt för grannen också, som nu vet att Tove dödades medan han stod utanför dörren. Så nära...

De t o m pratade om om de borde ringa 112. Vilken mardröm.
Citera
2023-02-03, 19:57
Medlem
Citat:
Säg inte det! Avståndet mellan handlov och fingerdelar, längden på fingrarna m.m.

Hoppas! Karaktäristiska tandrader (ted bundy) som avgett bitmärken på kropp har jag läst men aldrig handavtryck faktiskt.
Citera
2023-02-03, 19:57
Medlem
Citat:
Det är inte så enkelt att som förälder ta tag i och åtgärda medfödda karaktärsdrag, även om de kanske uppmärksammar dem.

Vet
Har har 3 barn
Vi har sökt hjälp för 2 av dem, via BUP
Inte diagnos
Men fått terapi och verktyg att hantera ett o annat
Men då måste man som förälder reagera o se problematiken ist för o förneka den
Citera
2023-02-03, 20:03
Medlem
https://www.smalandsdagblad.se/2023-02-03/grannen-berattar-skjutsade-20-aringen-efter-toves-dod--min-pappa-och-jag-har-blivit-lurade

Intervju med grannen.
Låst troligtvis..
Citera
2023-02-03, 20:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag tolkar ritningen som du och M har säkert sovit där innan och vet att man inte har uppsikt över hall eller dörr. Men jag tror inte M ens la sig för att vila, utan var fullt medveten och aktiv under hela förloppet. T har säkert varit ett stort samtalsämne under en lång period innan, och pulsen på J och M sköt säkert i höjden efter bråket på Nöjet. Tror inte M lägger sig efter ett par glas vin och två drinkar när dom timmen innan varit involverad i ett bråk där både vakter och polis har tillkallats.

När J erkände misshandeln för ett par veckor sedan så lämnade hon även en redogörelse för vad som hände enligt advokaten. Hade hon där sagt att M faktiskt sov och inte hade nånting med T s död att gör, samt om det inte finns någon teknisk bevisning mot M. Tror jag åklagaren hade släppt mordrubriceringen för M.

Det beror nog på vad åklagaren har för bevisning, för något verkar han ha på MH.
Det kan även vara så att MH faktiskt la sig först, och att JJ började bli fysisk först och något hände som gjorde att MH kände att hon behövdes.

Mellean kö och sovrum tror jag mig minnas en dörr, så om bråket började där borde MH ha hört något även om dörren varit stängd.

Nu verkar huvuddelen av bråket varit i badrummet, när utgången, så jag tror att Tove blev överfallen på väg hem. Alltså inte i köket då kanske.

JJ kan ju ha "tvingat" MH att hjälpa till, något som MH kanske har svårt att säga nej till när JJ är"sån". Kanske hon var den motvilliga medhjälparen, men likväl delaktig.

Det är ingen skillnad hur inställningen är, motvilligt eller tvärtom för att döda, men det är skillnad på liv och död om de två hjälps åt.

Usch, det är så sorgligt alltihopa.
Citera
2023-02-03, 20:05
Medlem
Tack Greven för bra sammanfattningar så man kan läsa ikapp angående senaste, när man inte har tid att läsa i tråden.

Tänk om JJ:s ex inte hade haft brandvarnare? Han hade kanske aldrig vaknat, det var kl 01.30 mitt i natten. Är man kapabel att göra något sådant mot en människa man har älskat, så stärker det väl ändå misstankarna om att mordet på Tove var ”planerat” (till en viss grad) och inte en olycka. Såklart nekar JJ till anklagelserna nu. Jag tror några av hennes närmsta vänner har berättat om det under utredningen, eftersom exet inte visste vem det var som gjorde det. Som många av oss varit inne på så verkar hon vara en farlig person.
Citera
2023-02-03, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
"Som jag ser på utredningsläget just nu är hon, oavsett den förklaring som du hänvisar till, misstänkt för delaktighet i båda gärningarna, vilket hon också är häktad för."

Rullman är tydlig efter dagens MH-story.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/18-aringen-medger-att-hon-flyttat-pa-toves-kropp
Nog för att MH:s begåvningsprofil är ”klart under genomsnittet” men ingen kommer köpa hennes historia om att hon har missat huvudbrottet helt. Hon hade väl pratat tidigare då, om hon ”endast” hjälpte till med flytten pga tvång från JJ. Jag hade kunnat tro det stämmer då. Jag hade även kunnat tro det stämmer om hon sagt hon bevittnade brottet och sedan hjälpte till pga rädsla och hot från JJ. Men att hon (från vad vi vet) inte berättat allt detta direkt inklusive var kroppen var, pekar ändå på hon nog varit lite mer delaktig än bara gravfridsbrott.
Citera
2023-02-03, 20:29
Medlem
Märkligt att MHs advokat låter sig intervjuas när klienten inte vill att han ska prata.

Märkligt av MH också att hålla fast vid fyllan. Det var väl deras gemensamma idé att hon skulle säga från början. Med då JJ justerat sin berättelse hade M kunnat göra det med.

Jag trodde först att det var MH som fått en snedtändning och dödade TT med tanke på bristande impulskontroll.
Men efter att ha hört om JJ och misstänkt mordbrand etc var hon nog drivande.
Citera
2023-02-03, 20:34
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Vet
Har har 3 barn
Vi har sökt hjälp för 2 av dem, via BUP
Inte diagnos
Men fått terapi och verktyg att hantera ett o annat
Men då måste man som förälder reagera o se problematiken ist för o förneka den
Så bra! Då har ni haft tur.
Citera
2023-02-03, 20:42
Medlem
Sveppss avatar
Tror inte för en sekund på att Maja låg och sov och inte visste något förrän hon "tvingades" bära en kropp. Fy fan vad jag tycker de är iskalla. Varför säger de inte bara som det är. Johanna gjorde det, Maja såg på, höll fast henne och kräktes.

Nu blir det nog så att Johanna berättar. Maja är säkert rädd för henne eftersom hon höll pakten så länge, båda gjorde det och Johanna gav order om att "Maja du sov hela natten, är det förstått, jag sköter snacket här!". Det har jag trott länge!

Måtte de få längsta möjliga straff för det de gjort.
Citera
2023-02-03, 20:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Tror inte för en sekund på att Maja låg och sov och inte visste något förrän hon "tvingades" bära en kropp. Fy fan vad jag tycker de är iskalla. Varför säger de inte bara som det är. Johanna gjorde det, Maja såg på, höll fast henne och kräktes.

Nu blir det nog så att Johanna berättar. Maja är säkert rädd för henne eftersom hon höll pakten så länge, båda gjorde det och Johanna gav order om att "Maja du sov hela natten, är det förstått, jag sköter snacket här!". Det har jag trott länge!

Måtte de få längsta möjliga straff för det de gjort.
M är kanske livrädd och inte vågar berätta.
I stället för att då säga "ingen kommentar" säger hon att hon sov och inget såg eller hörde. Innebörden är ju densamma, hon vill, av någon anledning, inte berätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in