2023-02-03, 16:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja det är väldigt jobbigt att kväva en vuxen person som inte är drogad eller utslagen på annat sätt. Men Rullman kanske resonerar som så att det krävdes två för att genomföra kvävningen, vilket jag håller med om.
Är då kvävning ett så uppenbart tillvägagångssätt, så att det inte kan "förklaras" med att de bara skulle hålla henne tyst medan grannen knackade på?
Citera
2023-02-03, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Se där! Först för berusad, sedan tvingad.
Rullman gör klokt i att lämna åt rätten att bedöma sannolikheten av det. Kanske det framkommer en sjuklig bindning mellan J och M.

Ja jag ser bara allt som lögner från deras sida.

Från MHs P7 utredning.

- Hellman redogör detaljrikt och med inlevelse för händelseförlopp liksom för sina tankar och känslomässiga upplevelser vid tiden för de misstänkta gärningarna.

- Under kvällen och natten för de misstänkta gärningarna druckit ett par glas vin samt två drinkar med sammanlagt motsvarande tolv centiliter starksprit. Ingen narkotika.

- MH uppger att hon under stora delar av tiden för de misstänkta gärningarna varit påtagligt berusad. Hon kunde dock detaljrikt redogöra för upplevelser, känslor och händelseförlopp under motsvarande tid.

P7 Utredning:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Väldigt mycket som inte hänger ihop, om man nu varit så berusad som hon säger så kan man inte redogöra så detaljrikt som läkaren bedömer.
Likaså blir man inte nästintill medvetslös utav ett par glas vin och 2 drinkar á 6cl starksprit.

MH uppger i P7an:
- MH uppger att Tove senare under natten lämnade lägenheten och att MH själv då varit illamående och kräkts på golvet i badrummet.

Alltså har hon ju varit vaken i lägenheten "efter Tove lämnat", men det var ju hon som hjälpte till att bära kroppen. även här faller hennes historia.
Citera
2023-02-03, 16:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
"Menar hon alltså att det är 20-åringen som ensam har dödat Tove?

– Ja, vi pratar ju om det slutna rummet där det finns två personer, så ja det är korrekt."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/18-aringen-medger-att-hon-flyttat-pa-toves-kropp

Så det slutna utrymmet i JJs lilla 1RoK kan ju vara:
Toalett
Kök
Klädkammare

Beroende på om dörrarna finns kvar enligt planritning nedan.

https://www.bildtagg.se/bild/3gvk6f8bpk6xvb2owl9dpi2d

Eftersom JJ öppnar sin egen ytterdörr när grannen under knackar på så utesluter jag vindsförrådet som ett eventuellt slutet utrymme, likaså kommer dunsarna från JJs vardagsrum/grannens badrum.

Går man på grannens vittnesuppgifter angående vart dunsarna kommer ifrån när han pekar mot sitt badrum så visar det vid JJs fönster i vardagsrummet, dvs inte ens nära de slutna utrymmen som finns i hennes lägenhet.

Jag har hört uttrycket förut.

Med "det slutna rummet" avses brott där det inte finns möjligheter till att andra alternativa gm än de som varit i rummet, dvs lägenheten i det här fallet.

Ett exempel:

https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=8909127&fileO Id=8911989

Minns inte om det handlade om balkongfallet som åsyftades i överklagandet på mordet på Lena, där man använde en särskild bevisprövningsmodell för indicier (indiciemål); sk konkurrerande hypoteser, där jag kom på det första gången.

I balkongfallet (ett slutet rum) (NJA 2015, s 702) handlade det alltså inte vem som mördat, utan om det var ett självmord eller en olycka (de alternativa hypoteserna för att visa att det var mord).

Så vad som advokaten menar är att MH menar att hon själv är oskyldig, och det finns ingen annan alternativ gm som dödat Tove.

Och med det fattar jag det även som att det är bevisat att Tove dödats i lgh. Inte ens advokaten verkar här iaf nämna något annat alternativ.
Citera
2023-02-03, 16:08
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Att tillvägagångssättet är på ett sätt man inte gör vid misshandel. Strypning är inte misshandel
Hur definieras misshandel enligt lagboken?
Citera
2023-02-03, 16:09
Medlem
Citat:
Är då kvävning ett så uppenbart tillvägagångssätt, så att det inte kan "förklaras" med att de bara skulle hålla henne tyst medan grannen knackade på?

Det kan vara så att dom (kvävde henne) hölls tyst på henne, tiden från att grannen ringde på dörren till att han lämnade. Men det tar flera minuter att kväva någon till döds, och hindrar man lufttillförseln under så lång tid tror jag rätten bedömer att dom borde förstått att det kan leda till döden. Så länge det inte kommer fram att det var planerat tror jag att dom kommer undan med likgiltighetsuppsåt.
Citera
2023-02-03, 16:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Se där! Först för berusad, sedan tvingad.
Rullman gör klokt i att lämna åt rätten att bedöma sannolikheten av det. Kanske det framkommer en sjuklig bindning mellan J och M.

Rullman skriver i ett mail till svt:
"– Som jag ser på utredningsläget just nu är hon, oavsett den förklaring som du hänvisar till, misstänkt för delaktighet i båda gärningarna, vilket hon också är häktad för. Hur jag ser på hennes förklaring i förhållande till bevisningen i övrigt får jag återkomma till vid en eventuell huvudförhandling."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/18-aringen-medger-att-hon-flyttat-pa-toves-kropp

Det ser jag som att Rullman menar att han har bevisning som inte stämmer med hennes berättelse, vilket han kommer att visa vid rättegången.

Vi får väl se vad han har på MH.

Hon har (till min besvikelse, det förändrar min världsbild) undanhållit var Tove legat begravd. Om hon nu inte påstår att hon inte varit med ut till Nye förstås, eller om hon inte fattat var de åkte.
Citera
2023-02-03, 16:16
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det kan vara så att dom (kvävde henne) hölls tyst på henne, tiden från att grannen ringde på dörren till att han lämnade. Men det tar flera minuter att kväva någon till döds, och hindrar man lufttillförseln under så lång tid tror jag rätten bedömer att dom borde förstått att det kan leda till döden. Så länge det inte kommer fram att det var planerat tror jag att dom kommer undan med likgiltighetsuppsåt.
Jag tolkade Rullmans svar på Sangborns utspel just så, att han överlämnade till rätten att göra den bedömningen.
Citera
2023-02-03, 16:18
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Hur definieras misshandel enligt lagboken?

Strypgrepp - försök till mord?

Hej! Om jag hamnar i bråk och stryper någon med nåt typ av grepp, dom blir medvetslösa men vaknar till sen, räknas det som mordförsök?

LAWLINE SVARAR

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du undrar vad det i straffrättslig mening skulle innebära om du i en bråksituation stryper någon så att personen blir tillfälligt medvetslös.

Försök till mord är en kriminell handling som innebär att en viss gärning har påbörjat tagandet av en annan människas liv (3:11 och 23:1 Brottsbalken). Det kan vara fråga om exempelvis ett strypgrepp. I fallet som du beskriver ser jag inte det som troligt att det skulle räknas som mordförsök. Det kan dock vara möjligt att klassa så som misshandel eller ofredande.

Enligt min bedömning är därför huvudfrågan här avsikten, som i det fallet som du beskriver saknas.

Avsikten

Avsikten att försöka mörda någon bestäms utifrån att gärningsmannen har haft en avsikt som sträcker sig utöver det som faktiskt skett. Tas strypgrepp om någon där den avsedda effekten är att personen ska bli medvetslös föreligger inte en avsikt att personen i fråga ska dö. Är det personen som tar strypgrepp som självmant släpper taget efter påbörjad strypning så indikerar det på avsaknad av avsikt. Detta har även styrkts i ett fall då en man inte kunde dömas för försök till mord på sin sambo då han avslutade strypningen självmant (NJA 1998 s.86).

Det finns ingen avsikt hos dig att ta den andre personens liv, varför försök till mord inte kan komma på fråga.

Vad ska strypgreppet bedömas som då?

Det som istället kan aktualiseras är misshandel (3:5 Brottsbalken). Misshandel innebär att det tillfogas skada på den andra människan. Skada som enligt min vetskap kan uppkomma vid strypgrepp är smärta och blåmärken varför det kan räknas så som misshandel. Det är i regel fråga om ringa misshandel när offret inte behöver uppsöka sjukvård.

Strypgrepp som endast gör person medvetslös men inte skadar personen i fråga kan inte klassas som misshandel utan klassas då istället som ofredande (4:7 Brottsbalken).

I fall då strypgreppet sker som handling i självförsvar kan det dock aktualisera frågan om huruvida strypgreppet är att klassa så som nödvärn (24:1 Brottsbalken). Blir du angripen av någon får du använda en viss mängd av våld för att avvärja angreppet utan att det ses som en brottslig handling. Sättet du förvarar dig på får dock inte vara uppenbart oförsvarligt. Detta är en bedömningsfråga där omständigheterna kring bråket får spela in.

Sammanfattningsvis

Nej, ett strypgrepp som du sedan släpper skulle inte klassas så som försök till mord då det inte finns någon avsikt att döda den andra personen. Det kan dock klassas så som misshandel eller ofredande. Sker strypgreppet som självförsvar i ett bråk kan det även vara fråga om nödvärn vilket gör att handlingen inte ses som brottslig.
Citera
2023-02-03, 16:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Rullman skriver i ett mail till svt:
"– Som jag ser på utredningsläget just nu är hon, oavsett den förklaring som du hänvisar till, misstänkt för delaktighet i båda gärningarna, vilket hon också är häktad för. Hur jag ser på hennes förklaring i förhållande till bevisningen i övrigt får jag återkomma till vid en eventuell huvudförhandling."

Det ser jag som att Rullman menar att han har bevisning som inte stämmer med hennes berättelse, vilket han kommer att visa vid rättegången.

Vi får väl se vad han har på MH.

Hon har (till min besvikelse, det förändrar min världsbild) undanhållit var Tove legat begravd. Om hon nu inte påstår att hon inte varit med ut till Nye förstås, eller om hon inte fattat var de åkte.
Jag kan mycket väl tänka mig att hon inte hade koll på var de körde eller var T dumpades. Det var mörkt, det regnade och hon var nog inte förtrogen med skogarna där.
Citera
2023-02-03, 16:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Lawline, visserligen från 2011, så straffen stämmer inte, men ändå lite förklaring till att det ändå klassas som mord, om det nu blir aktuellt:

"Hej, Man brukar tala om tre nivåer av uppsåt; avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt - där likgiltighetsuppsåtet utgör den lägsta gränsen. Vid likgiltighetsuppsåt har gärningsmannen inte avsikt att döda, men han vet att en dödlig utgång kan bli följden av hans handlande och ställer sig likgiltig inför detta faktum. För att kunna döma någon för mord eller dråp krävs att denne haft uppsåt att döda - likgiltighetsuppsåt som minst."

https://lawline.se/answers/12675

https://www.aklagare.se/ordlista/u/uppsat/

Jag vet inte hur mycket ett likgiltighetsuppsåt skulle kunna sänka ett straff med idag. Det är nog många omständigheter här och jag är lite orolig för att man ändå inte kunnat få ut den slutgiltiga obduktionsrapporten.
Citera
2023-02-03, 16:24
Medlem
Redan när MH nämnde att hon trodde att JJ dödat TT och att JJ betett sig underligt efter tiden efter mordet, så kunde detta ses som ett halvt erkännande. Den exakta ordföljden från MH minns jag inte. Kanske kan någon hjälpa mig på traven ?

Hittade det.
”MH misstänker att kamraten haft med målsägandes död att göra och att hon i efterhand upplevt kamratens beteende dagen efter gärningarna som något avvikande.”
Senast redigerad av Tavelramskrok 2023-02-03 kl. 16:36.
Citera
2023-02-03, 16:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag kan mycket väl tänka mig att hon inte hade koll på var de körde eller var T dumpades. Det var mörkt, det regnade och hon var nog inte förtrogen med skogarna där.

Ja, om hon var med, så är det säkert så.

Ja, herregud, vilket hemskt fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in