2023-02-03, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bender.Rodriguez
Som ovan tidigare nämnt så kommer du få blodtrycksmedicin om du behöver det! Det fick jag utan några problem. Visste inte ens att jag hade högt blodtryck när jag åkte in!

Jag har bara gjort en så kallad "kaffevolta" men det var den längsta månaden i hela mitt liv. Fick inget jobb tilldelat eftersom jag var där så kort tid. Men mitt tips är nog att inte titta för mycket på tv på dagarna, för redan efter en vecka märker man att allt går på repris mer eller mindre och utan tv, finns det i stort sett inte ett skit att göra.

Du får ta med ett Playstation 2 eller Gamecube, och det skulle jag nog rekommendera till någon som ska sitta lite längre. Man får dock inte ha något minneskort, så det suger ju. Det bästa är väl typ att köra några sportspel eller Tony Hawks eller något. Bara för att fördriva tiden.

Gå runt och hälsa lite när du precis kommer in, du behöver inte hälsa på varenda jävel, men säg hej och ta i hand på dom du möter, så blir allt bra. Man behöver inte springa omkring och leta efter folk att presentera sig för.

Om du inte är uppkäftig, och högljudd, så kommer du inte få några problem. MEN om någon mopsar upp sig, och blir otrevlig mot dig så ska du inte backa. Gör du det, framstår du som en ynkrygg och då kommer du få det kämpigt.

Stand your ground. Och va trevlig och visa respekt mot alla som gör likadant mot dig. Starta inget, men se till att avsluta det om det blir något.

Och hoppas på att du slipper överbeläggning eller liknande. Eget rum hade jag som krav, och där hade jag tur, för det var ingen överbeläggning på den kåken jag satt på. Satt 2020!

Stort tack för inlägget!

Detta med att hälsa på övriga intagna, man hälsar på dem i ens avdelning, man stöter på. Man ska inte gå runt och hälsa på de som är på andra avdelningar?

Jag är rätt så folkskygg överlag, ska hålla mig för mig själv så mycket som det går. Bäst så.
Senast redigerad av blaha95 2023-02-03 kl. 15:36.
Citera
2023-02-03, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Stort tack för inlägget!

Detta med att hälsa på övriga intagna, man hälsar på dem i ens avdelning, man stöter på. Man ska inte gå runt och hälsa på de som är på andra avdelningar?

Nä förfan. Man behöver inte ränna omkring och leta efter folk att hälsa på. Ta det som det kommer, så gjorde jag iallafall.
Citera
2023-02-03, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bender.Rodriguez
Nä förfan. Man behöver inte ränna omkring och leta efter folk att hälsa på. Ta det som det kommer, så gjorde jag iallafall.

Yes! Det löser sig nog fint
Citera
2023-02-03, 15:53
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku
Är det majoritet negrer och Mellanöstern folk?
De var ingen majoritet där jag satt, men de var överrepresenterade. Det vill säga det fanns fler araber tex procentuellt än det finns i Sverige i stort. Sedan är det lite fånigt och prata om negrer om man inte på samma sätt ser alla vita som en klump. Under min volta hade vi 7 svarta killar men ingen av dem kom från samma land. Afrika är jävligt stort och en person från ena änden kan vara väldigt annorlunda än en person från andra änden. En av dem var dessutom en adopterad göteborgare. En av dem var en störig idiot men alla de andra var bra gubbar. Är man inlåst tillsammans i månader eller år spelar inte färgen särskilt stor roll utan det viktiga är om man är en bra gubbe eller inte. Jag såg ingen rasism på insidan utan de som hade sådana åsikter lade bort dem eller knep igen. Är man inlåst tillsammans är alla lika. Vad man tycker på utsidan spelar ingen roll. Det är inte som i amerikanska filmer att alla håller sig till sin ras och ger de andra onda ögat. Man håller i hop på paviljongen för alla vill ha så lite tjafs och problem som möjligt.
Citera
2023-02-03, 16:06
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Stort tack för inlägget!

Jag är rätt så folkskygg överlag, ska hålla mig för mig själv så mycket som det går. Bäst så.
Jag hälsade på de jag mötte när jag kom in på paviljongen. En av killarna tog med mig och presenterade mig för folk. Det var lite konstigt att vara ”den nye”. Jag kom inte ihåg vilka jag hälsat på och inte så några som jag missat kom och hälsade på mig. Det brukar inte vara några problem. Som flera har sagt händer det ju inte så mycket så många är nyfikna när det kommer en ny. Även om du är lite folkskygg och planerar att hålla dig för dig själv mycket är det viktigt att du hälsar och försöker prata lite med de andra. Folk som verkar hålla sig undan ses ibland på med misstänksamhet, så säg alltid gomorron på morgonen och var med på paviljongsmöten även om du tycker de är skittråkiga. Var inte rädd för att fråga de andra intagna om hur tvättstugan, frukosten och liknande funkar. Och kom ihåg att inte säga plitar om plitarna. De blir jävligt snea om de hör det så det bästa är att säga personal eller liknande alltid. På en trea brukar dessutom plitarna vara ganska ok men det lönar sig aldrig att tjafsa med dem eller vara konfrontativ.
Citera
2023-02-03, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Jag hälsade på de jag mötte när jag kom in på paviljongen. En av killarna tog med mig och presenterade mig för folk. Det var lite konstigt att vara ”den nye”. Jag kom inte ihåg vilka jag hälsat på och inte så några som jag missat kom och hälsade på mig. Det brukar inte vara några problem. Som flera har sagt händer det ju inte så mycket så många är nyfikna när det kommer en ny. Även om du är lite folkskygg och planerar att hålla dig för dig själv mycket är det viktigt att du hälsar och försöker prata lite med de andra. Folk som verkar hålla sig undan ses ibland på med misstänksamhet, så säg alltid gomorron på morgonen och var med på paviljongsmöten även om du tycker de är skittråkiga. Var inte rädd för att fråga de andra intagna om hur tvättstugan, frukosten och liknande funkar. Och kom ihåg att inte säga plitar om plitarna. De blir jävligt snea om de hör det så det bästa är att säga personal eller liknande alltid. På en trea brukar dessutom plitarna vara ganska ok men det lönar sig aldrig att tjafsa med dem eller vara konfrontativ.

Tack så mycket för tipsen!
Citera
2023-02-03, 21:06
Medlem
Prisonchicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Carlos på svartsjö ?

Ryktet sa att han satte på några tjejer i bastun på Färingsö också.
Citera
2023-02-05, 14:10
Avslutad
Frågor till någon med erfarenhet av fängelse.

Det snackas ju om att pedofiler får ett helvete i fängelset, likaså den som misshandlat eller dödat barn eller sin tjej.

Hur mycket sanning ligger det i det? Vad händer?
Citera
2023-02-05, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonchick
Ryktet sa att han satte på några tjejer i bastun på Färingsö också.

Hm... Alltså jag vet inte, men det låter konstigt. Han är ju inget geni, men han har varit med för länge för att inte veta att knullar han någon där så äger de honom sen. Och i bastun? Liksom, blir han påkommen är hans karriär över, och hur skulle man _inte_ bli påkommen i bastun?

Men ja, jag vet inte. Vem fasen vet hur plitar tänker egentligen?
Citera
2023-02-05, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Frågor till någon med erfarenhet av fängelse.

Det snackas ju om att pedofiler får ett helvete i fängelset, likaså den som misshandlat eller dödat barn eller sin tjej.

Hur mycket sanning ligger det i det? Vad händer?

De placeras med sina likar, så de har inga större problem. Det finns såklart de som råkar illa ut även där, men då beror det inte på vad de dömts för. Eklund var ju till exempel safe till han började skryta i detalj om nasty shit han gjort. Då blev det för mycket även för de monster som sitter där.

Hade de på något vis hamnat på en vanlig avdelning, då hade det varit en HELT annan grej.
Citera
2023-02-06, 09:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slitochslang1
De placeras med sina likar, så de har inga större problem. Det finns såklart de som råkar illa ut även där, men då beror det inte på vad de dömts för. Eklund var ju till exempel safe till han började skryta i detalj om nasty shit han gjort. Då blev det för mycket även för de monster som sitter där.

Hade de på något vis hamnat på en vanlig avdelning, då hade det varit en HELT annan grej.

Det är ju jävligt konstigt om baktanken med straffet skall vara behandling. Jag kan förstå att det är av säkerhet men det förklarar också varför återfallsförbrytarprocenten är så hög
Det är som att knarkare eller alkoholister skall bo tillsammans, och det vet man ju hur det fungerar
Citera
2023-02-06, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Det är ju jävligt konstigt om baktanken med straffet skall vara behandling. Jag kan förstå att det är av säkerhet men det förklarar också varför återfallsförbrytarprocenten är så hög
Det är som att knarkare eller alkoholister skall bo tillsammans, och det vet man ju hur det fungerar

Tja, alternativet är ju att de blir ihjälslagna. Då blir det förvisso inga återfall i brott, men å andra sidan måste statens rätt att frihetsberöva någon vägas upp med en skyldighet att garantera ens säkerhet. Så jag vet inte riktigt vad de annars skulle kunna göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in