2023-02-03, 09:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du svarade inte ordentligt igår. Förklara nu för mig, som jag var din mormor, vad det är för 1-2 trillion USD som artiklarna nämner.
Artikeln du nämnde blandade och gav, den tog upp statssubventioner till drabbade konsumenter och företag. Sådana transfereringar är ett nollsummespel inom en nation, på samma sätt som att en skattesänkning (eller höjning) inte ”kostar” Sverige en krona.

Men tänk själv i stället: du måste väl ändå fatta att EU inte har en nettokostnadsökning för energi motsvarande 6% av BNP? Om vi talar om en säg fördubblad energikostnad så skulle den gått från 6% till 12% av BNP. Låter det rimligt?

Självfallet är det inte rimligt. För Sveriges del skulle ökad nettokostnad med 6% av BNP innebära ökad energiimport med ~30 G$, eller 300 miljarder kr. Som jämförelse exporterade Sverige netto 25TWh el under 2021, motsvarande ~25 GSEK. Vi nettoexporterar även nu. Vår oljeimport 2014 var 22 miljoner kubik, dvs ca 100 miljoner fat vilket med ett (högt) pris på $100/fat motsvarar ca 100 GSEK. Siffrorna går inte ihop som du ser. Andra länder har andra förutsättningar, men inte till den grad.
https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2022/fortsatt-hog-elproduktion-och-elexport-under-2021/
https://www.energimyndigheten.se/contentassets/44e551caddf1472ba1dcf82caeecef1f/energimarknadsrapport-olje-gas--och-kolmarknader-v20_21-2015.pdf

Denna typ av omvänd kalkyl är ett enkelt sätt för dig och din mormor att se när en artikel, som den du citerade, är nonsens.
Citera
2023-02-03, 09:08
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Det är inte bevisat och det går inte att bevisa varken det ena eller det andra. Att ett antal etniska ryssar har fått sätta livet till efter statskuppen 2014 råder det dock inga tvivel om.

Och att huvuddelen av dessa 14 000 var ukrainare - etniska eller inte - samt att de dog pga Rysslands anfall 2014, råder det inte heller några tvivel om.
Citera
2023-02-03, 09:09
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Artikeln du nämnde blandade och gav, den tog upp statssubventioner till drabbade konsumenter och företag. Sådana transfereringar är ett nollsummespel inom en nation, på samma sätt som att en skattesänkning (eller höjning) inte ”kostar” Sverige en krona.

Men tänk själv i stället: du måste väl ändå fatta att EU inte har en nettokostnadsökning för energi motsvarande 6% av BNP? Om vi talar om en säg fördubblad energikostnad så skulle den gått från 6% till 12% av BNP. Låter det rimligt?

Självfallet är det inte rimligt. För Sveriges del skulle ökad nettokostnad med 6% av BNP innebära ökad energiimport med ~30 G$, eller 300 miljarder kr. Som jämförelse exporterade Sverige netto 25TWh el under 2021, motsvarande ~25 GSEK. Vi nettoexporterar även nu. Vår oljeimport 2014 var 22 miljoner kubik, dvs ca 100 miljoner fat vilket med ett (högt) pris på $100/fat motsvarar ca 100 GSEK. Siffrorna går inte ihop som du ser. Andra länder har andra förutsättningar, men inte till den grad.
https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2022/fortsatt-hog-elproduktion-och-elexport-under-2021/
https://www.energimyndigheten.se/contentassets/44e551caddf1472ba1dcf82caeecef1f/energimarknadsrapport-olje-gas--och-kolmarknader-v20_21-2015.pdf

Denna typ av omvänd kalkyl är ett enkelt sätt för dig och din mormor att se när en artikel, som den du citerade, är nonsens.

Mormor: OK du menar att den trillion dollar är ett nollsummespel. Så de skriver kostnad, men det betyder att det är en lika stor intäkt för någon annan. Hur mycket betalar jag?
Citera
2023-02-03, 09:12
Medlem
Propaganda människorna i rysk TV summerar läget

https://twitter.com/nexta_tv/status/1621307066966065155?s=20&t=ijmp71rT8aurDeb6Gor03Q

Tycker han fick med mkt bra saker
Citera
2023-02-03, 09:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Här har du källan, rysstrollet Bloomberg.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-12-18/europe-s-1-trillion-energy-bill-only-marks-start-of-the-crisis

Här är originalet.
https://www.imf.org/en/Publications/fandd/issues/2022/12/beating-the-european-energy-crisis-Zettelmeyer

Finns de som säger 2 T USD också.
https://fortune.com/2022/09/06/europe-energy-bills-soar-two-trillion-2023-goldman/

Eftersom vi importerar energi så får vi inte den positiva delen av nollsummespelet (och även om vi fått det så hade en del gått åt i ineffektiviteter, dyrare att producera och transportera energin).

Nu har ju vintern blivit mild så kortsiktigt kanske kostnaderna är lägre än vad som angivits. Utan att ha gått genom detaljerna tycker jag dock att det verkar som de har räknat till 2026, det är lite oklart. En viss del av det kan vara omställningskostnader också, som gör oss grönare, har inte kollat de detaljerna. Eller så är det bara ren omställning (bygga en LNG-hamn t ex, eller bryta kol som egentligen planerats att fasas ut, och därmed uppstår extrakostnader).

Som du ser i Bloomberg-artikeln så tar staten en del av kostnaderna från företagen. Vi kommer inte att omedelbart märka mycket av dessa kostnader, de smygs ut på olika sätt, i en cocktail av skattehöjningar, penningpolitik, inflation, förlängd arbetstid eller pensionsålder, osv.

För att sätta det i kontext är 1 triljon dollar 6% av EUs GDP.

Citat:
Mormor: OK du menar att den trillion dollar är ett nollsummespel. Så de skriver kostnad, men det betyder att det är en lika stor intäkt för någon annan. Hur mycket betalar jag?

Om din mormor skall ses som Sverige i genomsnitt eller helhet så betalar hon förmodligen ingenting alls. Svensk nettoexport av el har ökat i värde och oljepriset är väl ungefär samma som innan kriget?

Vad frågan gällde var ditt påstående att EU skulle ha ökade ’kostnader’ för energi på 1000 G$ (eller 2000 G$) motsvarande 6% av BNP. Jag har med enkla exempel visat att detta är uppenbart orimligt. Att du fortsätter tramsa gör att jag för n-te gången funderar om din agenda. Dina argument sammanfaller till 99% med de propagandaklipp om frysande tyskar som rullar i rysk stats-tv. Hur kan det komma sig att du alltid, utan undantag, landar där?
Citera
2023-02-03, 09:27
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Det får vise hur länge det dröjer innan man blir banad igen, förr eller senare kommer det. Inte mycket till yttrandefrihet i detta land eller detta forum.

Du har inga sådana problem eftersom du har de RÄTTA åsikterna men tack för omtanken.

Ditt Nato eller USA-hat, eller både och förblindar dig.
Denna tråd handlar om Rysslands invasion av Ukraina.
Vad USA har gjort i fornhistorien, har inget i denna tråd att göra.
Det borde du med dina 4 år på högskola kunna räkna ut.
Du borde också kunna räkna ut att, då större delen av svensk befolkning står bakom Ukrainas rätt till att försvara sig, mot Rysslands olagliga anfallskrig, kommer du bli bemött och argumenterad, till stor del med en annan uppfattning.

För min del gäller 3 bevekelsegrunder i mina värderingar av denna "konflikt"
1. Internationell lag och rätt. Ex FN, resolutioner, avtal m.m. Men det skiter Ryssland i.
2. Moral och värderingar. Man vet innerst inne vad man borde eller inte borde göra. Även om inte nr 1 finns.
3. Den starkes rätt. Det Ryssland sysslar med just nu.

Victoria Nuland må ha sagt "Fuck EU".
Hon må ha sagt att de investerat massor av pengar.
Jag tror/gissar att Putin har nog också gjort bägge sakerna!
Så konspirationsteorier om maidan, låt oss lägga det argumentet åt sidan

Som ett tips:
FB
Låt bli följande:

1) Inlägg som bara består av en länk - det ska framgå varför innehållet är relevant i diskussionen.
2) Trollanklagelser - bemöt varandra i sak.
3) Tillåtna språk är svenska, norska, danska samt engelska. Inlägg på andra språk är inte tillåtna.
4) Diskussioner om andra nutida eller historiska krig och konflikter

Du är trådens driftkucku. Självvalt.
Citera
2023-02-03, 09:28
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om din mormor skall ses som Sverige i genomsnitt eller helhet så betalar hon förmodligen ingenting alls. Svensk nettoexport av el har ökat i värde och oljepriset är väl ungefär samma som innan kriget?

Vad frågan gällde var ditt påstående att EU skulle ha ökade ’kostnader’ för energi på 1000 G$ (eller 2000 G$) motsvarande 6% av BNP. Jag har med enkla exempel visat att detta är uppenbart orimligt. Att du fortsätter tramsa gör att jag för n-te gången funderar om din agenda. Dina argument sammanfaller till 99% med de propagandaklipp om frysande tyskar som rullar i rysk stats-tv. Hur kan det komma sig att du alltid, utan undantag, landar där?

Det är ju du som inte kan förklara. Vad är din agenda? Att låtsas som det inte kostar nånting?

Du försöker förklara bort att IMF och Bloomberg har utgett rapporter om energikostnaderna. Du säger att det är nonsens. IMF och Bloomberg är bland det bästa vi har i väst som rapportkällor inom makro. Varför producerar de nonsens?
Citera
2023-02-03, 09:34
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Du verkar ju inte helt efterbliven, som de andra. Varför tror du att Ryssland nödvändigtvis tänker ockupera hela Ukraina? Varför går det inte att sluta fred t ex nu, och ta reda på hur Putin tänker om problemet:

Antag att fred sluts, ukraina och Ryssland rustar ner igen. Hur ska rest-Ukraina kunna lita på att Ryssland inte hoppar på dem igen? Avtal har brutits förr.

Vi vet inte ens vad Putin svarar på den frågan. Det är inte säkert att det enda svaret är: 'Trust me, bro.'

Målsättningen verkar vara hela Ukraina, förutom kanske västra delen ned Liyv. Kotkin pratade om icke militära sätt att nå det målet innan kriget bröt ut. Men utan nya vapen nu skulle Ukraina kollapsa ganska omgående och då skulle Ryssland förmodligen passa på.

Det kan inte bli fred utan fredsbevarande trupper stationerna i Ukraina, antingen Nato eller FN. Det är viktigare än att ta tillbaka ockuperat område i det här skedet, annars kommer inte investerare satsa pengar på att bygga upp Ukraina igen.
Citera
2023-02-03, 09:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det är klokt att lita mer på nyheter som går emot narrativet än som följer med narrativet. Det gäller även ryska källor.
Jag pratar om det egna narrativet. Det är tydligt att användarna på forumet är uppdelat i två avdelningar.

Citat:
Du tycks dessutom ha väldigt svårt att ta in vad jag skrev först: "jag tvivlar på att det är sant". Nyheten följer inte min tolkning av situationen, för jag tror att Putin skulle tackat ja till förhandling på de premisserna. Men vi kommer nog att få höra mer om denna nyhet.
Om du läser mitt svar så bryr jag mig inte om vad specifikt du tycker. Jag skriver om pro-ryssar i allmänhet. Ser du dig själv som pro-ryss?

Citat:
F ö läste jag en twittrare (vicktop55) som hävdade att det var Kremls avslag som gjorde att man skickar tanks.
Kreml måste hela tiden hävda att man vinner oavsett hur långt kriget är. Annars är det ingen idé att kriga för dem. De kommer aldrig att kunna svara med" Ge oss två månader till, har vi inte lyckats knäcka Ukraina då så drar vi oss tillbaka". Så det är såklart Rysslands egna inställning till kriget som gör att väst trappar upp hjälpen.
Citera
2023-02-03, 09:39
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Försök att inte komma med lögner så blir det nog bättre ska du se.

Att du tycker att 14000 civila etniska ryssar dött i Donbass är inte yttrandefrihet. Det är att fortsätta ljuga när vi är flera som presenterat bevis för att så är inte fallet.

Så sluta ljug och kom med konkreta fakta så blir det bra.
Hade 14000 ryssar dött pga någon slags etnisk rensning i Ukraina hade det lett till ramaskri. Dessutom så hade Ryssland kunnat få in FN insatser för att motverka det. Den typen av uppgifter som Ryssland sprider är i klass med biolabben och att USA låg bakom Maidan
Citera
2023-02-03, 09:40
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Målsättningen verkar vara hela Ukraina, förutom kanske västra delen ned Liyv. Kotkin pratade om icke militära sätt att nå det målet innan kriget bröt ut. Men utan nya vapen nu skulle Ukraina kollapsa ganska omgående och då skulle Ryssland förmodligen passa på.

Det kan inte bli fred utan fredsbevarande trupper stationerna i Ukraina, antingen Nato eller FN. Det är viktigare än att ta tillbaka ockuperat område i det här skedet, annars kommer inte investerare satsa pengar på att bygga upp Ukraina igen.

Håller med här. Problemet är att FN-trupp inte är "gjort" för att ha stormakter som möjlig motpart i strider. Jag är Och Nato är också svårsmält. Men jag är säker på att smarta människor kan finna kreativa lösningar om man sätter sig ner och diskuterar.
Citera
2023-02-03, 09:45
Medlem
Sarumans avatar
Det är relativt lite rysk materiel som skjutits ut under de senaste veckorna, samtidigt som det är många ryssar som möter den sista vilan. Hur sker ryssarnas krigföring just nu? Springer soldaterna rakt mot de ukrainska städer de försöker invadera, utan skydd och understöd?

https://twitter.com/defenceu/status/1621096724692439041?s=46&t=Bp1XwqHCZ_HCq30CPpDTAA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in