Citat:
Ursprungligen postat av
BjornBorg66
Du verkar ha lite svårt att se den stora bilden märker jag och därför ska jag försöka hjälpa dig trots dina ironiska inslag, jag bortser från dem.
Den nordiska alliansen kommer skapas förr eller senare. Det NATO:s stundande sammanbrott har bevisat är att det går inte att ha försvarsallianser med alldeles för skilda särintressen. De medlemsländer som kommer återstå efter NATO:s sammanbrott är USA, UK, Kanada, Nya Zeeland och Australien. Vad har dessa gemensamt? Jo en anglosaxisk kultur och ett gemensamt språk. Vad har Sverige och Turkiet gemensamt? Inget! Just därför funkar inte ett så stort och sprättigt NATO.
Den nordiska alliansen skulle kunna basera sig på alliansen Sverige-Finland, i och med NATO:s kollaps ansluter sig Danmark, Norge och Island. Sedan får man ta ställning till om man ska ha med de baltiska länderna. Denna allians kommer skapas oundvikligen. Inget nordisk land är stort och starkt nog att på egen hand försvara sig effektivt. En gemensam kultur och bakgrund är det som kommer hålla denna allians ihop.
Apropå USA verkar du missat att USA haft Sverige i sin ficka sedan 1945. Det är det som är det briljanta med den amerikanska hegemonin är att de styr Världen utan att ha stationerade ockupationstrupper överallt förutom vissa länder där de har sina baser. Du tror väl inte på allvar att Sverige varit alliansfritt sedan 1945? Sverige har inofficiellt varit ett NATO-land sedan länge. De försök som gjordes att föra en mer oberoende politik sköts i sank. Fråga Palme som fick sätta livet till då han ville avvika för mycket från den av USA accepterade politiken.
Det sista stycket du skrev kommer jag inte ens kommentera. Jag tycker du ska spara det för framtiden och kolla på det om några år för att se hur dumt det du skrev var. Kräver dock att du bestämmer dig för att försöka se hela bilden.
Det måste vara både praktiskt att skapa en alternativ verklighet där man väntar på ”Natos stundande sammanbrott”. Inte ens den ryska propagandan på RT är så optimistisk, så du kanske kan tipsa dem. Nato har funnits sedan 1949 och Danmark och Norge har varit med sedan starten. Att de, eller Tyskland, eller Polen, eller Baltikum…, skulle lämna alliansen är så befängt att jag inte tänker underhålla dig med den diskussionen längre.
Sedan motsäger du dig själv utan att inse det. Du menar att Sverige inte skall gå med i Nato och bli en ”USA-hora”, men samtidigt är vi redan ”inofficiell medlem”. Vilket är det?
Till sist smyger du bakom elefanten i rummet: det är Ryssland som i december 2021 helt öppet ställt krav på att styra svensk säkerhetspolitik. Jag vet inte vilket slags prostitution det skulle innebära, men det kan du säkert reda ut.
För de som inte tillhör en av de två femtekolonnerna till Kreml är valet mellan Nato och Ryssland så givet att du uppfattas som ett dåligt skämt.