2023-02-03, 08:24
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Knappast. Du har inte riktigt hängt med eller hur?

Eller är det så att Putin bara är en marionett där det är det ryska militärindustriella komplexet som pushat för kriget i Ukraina.
Citera
2023-02-03, 08:27
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Det är inte bevisat och det går inte att bevisa varken det ena eller det andra. Att ett antal etniska ryssar har fått sätta livet till efter statskuppen 2014 råder det dock inga tvivel om.
Går det inte att bevisa?!?!?!?

Om 14000 är döda civila ryssar så skulle det rent logiskt vara lika många civila döda ukrainare. Du vet att artilleri går åt båda hållen va och att övergrepp mot civilbefolkningen funnits på båda sidor om frontlinjen. Det har alla organisationer på plats rapporterat om.

Lägg därefter till antalet döda soldater och vi hade haft betydligt fler döda.

Nejdu, siffrorna som finns på antalet döda är väldigt nära verkligheten. Det är inte fler än 14-15000 totalt. Sen hur exakt fördelningen är kanske inte stämmer till exakt varje persons preferenser. Man kanske inte alltid är civil bara för att man bär civila kläder.
Citera
2023-02-03, 08:37
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Eller är det så att Putin bara är en marionett där det är det ryska militärindustriella komplexet som pushat för kriget i Ukraina.
Vilket ryskt mililitärindustriellt komplex? Är det traktorfabriker du tänker på?
Citera
2023-02-03, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
(Rysstrollet) Joe Biden Offered Vladimir Putin 20 Percent of Ukraine to End War mitt i januari:
https://www.newsweek.com/joe-biden-vladimir-putin-ukraine-territory-end-war-nzz-report-1778526?amp=1

Stor nyhet. Jag tvivlar på att det är sant, men det kan man ju börja med att diskutera.

Update: Föga oväntat nekar vita huset till uppgifterna: https://www.newsweek.com/white-house-joe-biden-cia-ukraine-territory-putin-1778611

Update: NZZ, den schweiziska källan (som jag aldrig hört talas om) hävdar "...that Burns took a secret trip to Moscow in January and that there was a peace proposal put forward by the director on behalf of the White House were "completely false."" (är detta rimligt? Jag tycker det låter lite tveksamt).

Det låter också märkligt att en okänd tidning skulle breaka en av de största toppdiplomatiska grävningarna under hela kriget. Men hoppas att det är sant.

Förmodligen är det en heldel "krydda" på artikeln,

men att någon på CIA (eller för den delen någon tysk politker direkt) ska ha hört sig för bland sina rysska och ukrainska motsvarigheter tror om en Land för Fred deal innan man släpper på tunga vapen (och börjar rusta ukraina med kompetens och resurser för offensiv krigsföring), är ju inte orimligt.

så de kan givetvis ha heltfel i alla avseenden i artikeln, men man har ju diskuterat ovan tidigare under kriget.
Citera
2023-02-03, 08:39
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok, gick inte västliga tidningar på "Snake Island" och "Ghost of Kyiv" också som många pro-ryssar så gärna framhäver?

Det är lustigt att ibland ljuger västlig media och ibland talar de fullständig sanning. Alltid så det exakt passar det egna narrativet.

Det är möjligt att förslaget kommit fram. Det är möjligt att det kommit från USA som ett fredsförslag. Men som artikeln är framlagd så låter det som att USA erbjudit Ryssland 20% av Ukraina för fred och det är vilseledande. Det är Ukraina som beslutar om det i sådana fall.

Det är klokt att lita mer på nyheter som går emot narrativet än som följer med narrativet. Det gäller även ryska källor.

Du tycks dessutom ha väldigt svårt att ta in vad jag skrev först: "jag tvivlar på att det är sant". Nyheten följer inte min tolkning av situationen, för jag tror att Putin skulle tackat ja till förhandling på de premisserna. Men vi kommer nog att få höra mer om denna nyhet.

F ö läste jag en twittrare (vicktop55) som hävdade att det var Kremls avslag som gjorde att man skickar tanks.
Citera
2023-02-03, 08:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Du verkar ha lite svårt att se den stora bilden märker jag och därför ska jag försöka hjälpa dig trots dina ironiska inslag, jag bortser från dem.

Den nordiska alliansen kommer skapas förr eller senare. Det NATO:s stundande sammanbrott har bevisat är att det går inte att ha försvarsallianser med alldeles för skilda särintressen. De medlemsländer som kommer återstå efter NATO:s sammanbrott är USA, UK, Kanada, Nya Zeeland och Australien. Vad har dessa gemensamt? Jo en anglosaxisk kultur och ett gemensamt språk. Vad har Sverige och Turkiet gemensamt? Inget! Just därför funkar inte ett så stort och sprättigt NATO.

Den nordiska alliansen skulle kunna basera sig på alliansen Sverige-Finland, i och med NATO:s kollaps ansluter sig Danmark, Norge och Island. Sedan får man ta ställning till om man ska ha med de baltiska länderna. Denna allians kommer skapas oundvikligen. Inget nordisk land är stort och starkt nog att på egen hand försvara sig effektivt. En gemensam kultur och bakgrund är det som kommer hålla denna allians ihop.

Apropå USA verkar du missat att USA haft Sverige i sin ficka sedan 1945. Det är det som är det briljanta med den amerikanska hegemonin är att de styr Världen utan att ha stationerade ockupationstrupper överallt förutom vissa länder där de har sina baser. Du tror väl inte på allvar att Sverige varit alliansfritt sedan 1945? Sverige har inofficiellt varit ett NATO-land sedan länge. De försök som gjordes att föra en mer oberoende politik sköts i sank. Fråga Palme som fick sätta livet till då han ville avvika för mycket från den av USA accepterade politiken.

Det sista stycket du skrev kommer jag inte ens kommentera. Jag tycker du ska spara det för framtiden och kolla på det om några år för att se hur dumt det du skrev var. Kräver dock att du bestämmer dig för att försöka se hela bilden.
Det måste vara både praktiskt att skapa en alternativ verklighet där man väntar på ”Natos stundande sammanbrott”. Inte ens den ryska propagandan på RT är så optimistisk, så du kanske kan tipsa dem. Nato har funnits sedan 1949 och Danmark och Norge har varit med sedan starten. Att de, eller Tyskland, eller Polen, eller Baltikum…, skulle lämna alliansen är så befängt att jag inte tänker underhålla dig med den diskussionen längre.

Sedan motsäger du dig själv utan att inse det. Du menar att Sverige inte skall gå med i Nato och bli en ”USA-hora”, men samtidigt är vi redan ”inofficiell medlem”. Vilket är det?

Till sist smyger du bakom elefanten i rummet: det är Ryssland som i december 2021 helt öppet ställt krav på att styra svensk säkerhetspolitik. Jag vet inte vilket slags prostitution det skulle innebära, men det kan du säkert reda ut.

För de som inte tillhör en av de två femtekolonnerna till Kreml är valet mellan Nato och Ryssland så givet att du uppfattas som ett dåligt skämt.
Citera
2023-02-03, 08:46
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det måste vara både praktiskt att skapa en alternativ verklighet där man väntar på ”Natos stundande sammanbrott”. Inte ens den ryska propagandan på RT är så optimistisk, så du kanske kan tipsa dem. Nato har funnits sedan 1949 och Danmark och Norge har varit med sedan starten. Att de, eller Tyskland, eller Polen, eller Baltikum…, skulle lämna alliansen är så befängt att jag inte tänker underhålla dig med den diskussionen längre.

Sedan motsäger du dig själv utan att inse det. Du menar att Sverige inte skall gå med i Nato och bli en ”USA-hora”, men samtidigt är vi redan ”inofficiell medlem”. Vilket är det?

Till sist smyger du bakom elefanten i rummet: det är Ryssland som i december 2021 helt öppet ställt krav på att styra svensk säkerhetspolitik. Jag vet inte vilket slags prostitution det skulle innebära, men det kan du säkert reda ut.

För de som inte tillhör en av de två femtekolonnerna till Kreml är valet mellan Nato och Ryssland så givet att du uppfattas som ett dåligt skämt.

Du svarade inte ordentligt igår. Förklara nu för mig, som jag var din mormor, vad det är för 1-2 trillion USD som artiklarna nämner.
Citera
2023-02-03, 08:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
(Rysstrollet) Joe Biden Offered Vladimir Putin 20 Percent of Ukraine to End War mitt i januari:
https://www.newsweek.com/joe-biden-vladimir-putin-ukraine-territory-end-war-nzz-report-1778526?amp=1

Stor nyhet. Jag tvivlar på att det är sant, men det kan man ju börja med att diskutera.

Update: Föga oväntat nekar vita huset till uppgifterna: https://www.newsweek.com/white-house-joe-biden-cia-ukraine-territory-putin-1778611

Update: NZZ, den schweiziska källan (som jag aldrig hört talas om) hävdar "...that Burns took a secret trip to Moscow in January and that there was a peace proposal put forward by the director on behalf of the White House were "completely false."" (är detta rimligt? Jag tycker det låter lite tveksamt).

Det låter också märkligt att en okänd tidning skulle breaka en av de största toppdiplomatiska grävningarna under hela kriget. Men hoppas att det är sant.

Du hoppas det är sant att Rysslands brutala attack på Ukraina ska löna sig? Att alla döda ukrainare ska ha dött förgäves.

Så himla ledsen för din skull, men både vita huset och CIA dementerar detta.

https://www.newsweek.com/white-house-joe-biden-cia-ukraine-territory-putin-1778611
Citera
2023-02-03, 08:50
Medlem
Citat:

Å ena sidan låter det helt otroligt. Å andra sidan brukar inte Newsweek blåljuga. Men nej, inte skulle man låta Ryssland vinna efter att ha satsat så mycket på kriget från USAs sida. Då måste det finnas något mer än slut på kriget i avtalet.
Citera
2023-02-03, 09:00
Medlem
Citat:
Det är klart "du" är beredd ta risken. Du antar att det inte kommer smälla i Sverige så du riskerar egentligen andra människors liv. Det är sådana ni är.

Hur många länder tycker du att Ryssland ska få invadera för att vi ska slippa kärnvapenkrig? Ser du någon gräns? Eller är det ok att ansluta Sverige till Ryska federationen för att slippa kärnvapenkrig?
Citera
2023-02-03, 09:01
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Det är en fråga som behöver diskuteras vid ett förhandlingsbord. Ett möjligt svar är att så länge där inte är skumma saker som Euromaidan som händer i ett extremt viktigt grannland, så får han inte med sig befolkningen. Han kan naturligtvis inte svara kategoriskt.
Man har redan gjort detta. Det finns ett signerat avtal. Om Ryssland inte respekterar avtalet de signerade så är det helt meningslöst att skriva några fler.
Citat:
USA hade heller inte accepterat en kupp i Mexico eller Kanada, följt av att kineser började träna upp Kanadensiska trupper och förberedde dem på krig, och hade barnläger där kanadensare fick lära sig hata amerikaner hur som helst. Man kan inte skriva in sånt i ett fredsfördrag.
De flesta demokratiska länder blir bekymrade om länder förfaller till diktaturer. Ju närmre de är ju mer bekymrad blir vi. En kupp som följs av demokrati rycker vi på axlarna åt. Även om Ukraina har haft många problem. Faktum kvarstår. Ledaren i Ukraina lämnade över makten efter ett demokratiskt val. På så vis bevisar de att lander är demokratiskt. Sådant händer inte i diktaturer som Ryssland och Kina.
Citera
2023-02-03, 09:02
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vilket ryskt mililitärindustriellt komplex? Är det traktorfabriker du tänker på?

Ja så är det. Helst ska det vara halvtaskig kvalité på prylarna vilket leder till att materialet nöts ut snabbare, vilket i sin tur leder till ett långvarigt krig och större ordrar från den ryska armén.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in