Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-02, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Börsen har absolut inte räknat in den lågkonjunktur som vi är på väg in i. Börsen tänker ett par kvartal framåt som vanligt, men här är man fel ute.

Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Håller med. Obligationsmarknaden; 10 Year dök till 3,34%, så då får kanske robotarna tuppjuck och initierar race i tillväxtmög. Men 2-åringen hittas på 4,09% nu. Så, varför visade obligationsmarknaden denna låga 10 Year? Kan det månne vara för att FED blir tvungen att sänka räntan pga fet recession? Something stinks! Vi är fortfarande inverterade.
"Time in the market beats timing the market"
Kanske det är så? Men ingen kan förutse framtiden igentligen. Därför har vi så otroligt många olika scenarier och ibland från samma investerings institut som för en vecka tidigare förutspådde övervikt aktier till nu avvakta osv. Så ingen vet säkert och inte ens proffsen. Men jag älskar surret och snacket hit och dit för det är riktigt kul. Lite som en fotbollsmatch eller så.
Citera
2023-02-02, 21:48
Medlem
KJosefs avatar
Det som gör mig lite orolig i det här rallyt är att det som leder är så sunkigt. När investerare flockas in i Tesla och BTC blir jag nervös. Iallafall på kort sikt. Jag fortsätter dock vara fullinvesterad i det som jag ser som attraktivt och jag fortsätter undvikta det jag ser som dyrt och övervärderat. Det finns alltid något att köpa.
Citera
2023-02-02, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Det som gör mig lite orolig i det här rallyt är att det som leder är så sunkigt. När investerare flockas in i Tesla och BTC blir jag nervös. Iallafall på kort sikt. Jag fortsätter dock vara fullinvesterad i det som jag ser som attraktivt och jag fortsätter undvikta det jag ser som dyrt och övervärderat. Det finns alltid något att köpa.
BTC är något jag inte förstår helt och hållet så det investerar jag endast i indirekt i med hjälp av ett bolag som utvinner mynten och är diversifierade i övrigt i sin verksamhet. Vad gäller Tesla så förstår jag det och de har även solenergi på temat så där kan jag förstå varför man vill köpa aktien och där även jag kan vara inkluderad.
Senast redigerad av Truefighter 2023-02-02 kl. 22:35.
Citera
2023-02-02, 23:06
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Håller med. Obligationsmarknaden; 10 Year dök till 3,34%, så då får kanske robotarna tuppjuck och initierar race i tillväxtmög. Men 2-åringen hittas på 4,09% nu. Så, varför visade obligationsmarknaden denna låga 10 Year? Kan det månne vara för att FED blir tvungen att sänka räntan pga fet recession? Something stinks! Vi är fortfarande inverterade.
Amazon, google och apple missade earnings och gick ner lite i aftermarket.
Blir väl rally ändå i morgon. 🚀🚀🚀
Citera
2023-02-02, 23:44
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
BTC är något jag inte förstår helt och hållet så det investerar jag endast i indirekt i med hjälp av ett bolag som utvinner mynten och är diversifierade i övrigt i sin verksamhet. Vad gäller Tesla så förstår jag det och de har även solenergi på temat så där kan jag förstå varför man vill köpa aktien och där även jag kan vara inkluderad.

Tesla och BTC är bara exempel egentligen. Det är mest att alla högbetaaktier med skumma värderingar och möjligen dålig lönsamhet har gått i taket vilket är något jag inte vill se. Palantir och Salesforce är fler exempel men det finns hur mycket som helst. För att jag ska tro att rallyt är ihålligt vill jag se lite vettigare saker ta på sig ledartröjan.

Men ja, man är ju diversifierad av en anledning så när det jag gillar går relativt sämre tjänar man pengar ändå.
Citera
2023-02-03, 06:50
Medlem
Citat:

Det låter förnuftigt.

Vad menar du med fullinvesterad?
Citera
2023-02-03, 07:40
Medlem
Citat:
Tesla och BTC är bara exempel egentligen. Det är mest att alla högbetaaktier med skumma värderingar och möjligen dålig lönsamhet har gått i taket vilket är något jag inte vill se. Palantir och Salesforce är fler exempel men det finns hur mycket som helst. För att jag ska tro att rallyt är ihålligt vill jag se lite vettigare saker ta på sig ledartröjan.

Men ja, man är ju diversifierad av en anledning så när det jag gillar går relativt sämre tjänar man pengar ändå.

Men Tesla gör ju enorma vinster och folk köper ju aktien i tron att bolaget växer in i kostymen så småningom. Det finns ju realistiska möjligheter till det.
Citera
2023-02-03, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Men Tesla gör ju enorma vinster och folk köper ju aktien i tron att bolaget växer in i kostymen så småningom. Det finns ju realistiska möjligheter till det.
”Enorma vinster”? Relativt till värderingen på företaget är det knappast tal om några enorma vinster, och växa in i kostymen innebär att avkastningen på aktien blir dålig eftersom framtida eventuella vinster mao redan är inprisade.
Citera
2023-02-03, 09:17
Medlem
Odagans avatar
Någon som har tips på instrument där jag kan korta hela stockholmsbörsen, alltså OMXSPI?

OMXS30 har för hög andel "gammelbank" som kan ställa till det...
Citera
2023-02-03, 09:37
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Det låter förnuftigt.

Vad menar du med fullinvesterad?

Alltså att jag inte sitter i kontanter och väntar på nedgångar. Om jag tycker att tekniktunga index är lite dyra så säljer jag lite grann ur de positionerna och köper något som relativt är billigare men jag har alltid alla mina pengar investerade.
Citera
2023-02-03, 10:42
Medlem
Citat:
Alltså att jag inte sitter i kontanter och väntar på nedgångar. Om jag tycker att tekniktunga index är lite dyra så säljer jag lite grann ur de positionerna och köper något som relativt är billigare men jag har alltid alla mina pengar investerade.

Så om du äger aktier som du tycker är övervärderade så säljer du lite av dom och investerar i aktier som du tror har större växtmöjligheter?
Citera
2023-02-03, 11:04
Medlem
Bara att investera i batterimineraler (t.ex koppar och nickel) och invänta den oundvikliga rushen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in