2023-02-02, 20:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Intressant! Trodde inte de skulle ta upp det igen. Då är det väl det som är ”andra brott” som de utreder, som nämndes för några veckor sen.
Från länken:
i samband med utredningen kring Toves död har utredningen öppnats igen

Jag minns att Rullman på fråga, sade att man utredde de båda misstänkta för andra brott.
Frågan är om det gäller andra brott för MH eller om man misstänkt att båda har varit involverade i något/gra av brotten?
Citera
2023-02-02, 20:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Vad jag förstår så handlar det om omfattningen av branden, att den fd pojkvännen kunde släcka branden med en kudde gör kanske att man kan anta att blir svårt att bevisa att allmän fara med risk för spridning och skada förelåg.

Det låter konstigt.
Lägenheten ska ha fyllts med rök, brandskador på dörr och dörrkarm dokumenterades och killen kunde inte bo i lägenheten under en vecka efter.

Om brandlarmet inte hade funnits, hade det kanske gått på annat sätt?

Att man lyckas släcka branden själv, borde inte vara ett skäl till att det inte rubriceras till mordbrand, även om det förstås kan bero på andra skäl, såsom att det inte förelåg någon som helst risk för andras liv.

Men rökutvecklingen enligt SR Jönköping talar ett annat språk?

https://sverigesradio.se/jonkoping
Senast redigerad av notknapparen 2023-02-02 kl. 20:55.
Citera
2023-02-02, 20:59
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Hittade bilden och censurerade namnen.

För info så är verkar det alltså inte som att JJ ska ha gjort detta utan det var hennes dåvarande kompis som utsattes för detta.

Laddade upp bilden här:
https://delafil.se/cf914ab0c90655d0/Skadeg%C3%B6relse.jpg

Jag försökte hitta ägaren till den bilen på bilden Du skickade.
Bilen heter ju TFJ14*

Jag hittar inte den här: https://biluppgifter.se/
Citera
2023-02-02, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det låter konstigt.
Lägenheten ska ha fyllts med rök, brandskador på dörr och dörrkarm dokumenterades och killen kunde inte bo i lägenheten under en vecka efter.

Att han inte kunde bo i lägenheten på en vecka tolkade jag mer som något psykologiskt än pga t.ex. rökskador i lägenheten. För min del är det här med att släckte elden med en kudde som gör att jag misstänker att den inte var alltför omfattande, och enligt artikeln i VP efter själva händelsen så brann det "på utsidan av hans lägenhetsdörr".
Citera
2023-02-02, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vladimir-Suckmeoff
Jo hon gick visst dit för att festa! TT hade varken vanliga svarta byxor eller joggingbyxor på sig, utan det var kostymbyxor, din IQ-befriade pappskalle! Man har inte kostymbyxor på sig när man skall gå vanliga ärenden i en lite skithåla som Vetlanda, ditt spånhuvud. TT ville visst gå ut och festa, när hon faktiskt hade kostymbyxor på sig. Fact checka lite om TT, innan du skriver skit om henne, din mongoloid!
Du måste väl ändå skämta?!?!?
Jag har en dotter som är 18….. kostymbyxor på min tid var uppklätt… min dotter jobbar i sina kostymbyxor på snabbmatkedja! 😳🤣
Idag finns det jeans… kostymbyxor har de på sig till jobb, skola oxå.
Däremot ser jag inte ofta kjol eller klänning som verkar vara deras generations ” finkläder ”.
Någon annan skrev att hon ” antagligen hade kavaj till kostymbyxorna o vita skjortan”, allvarligt igen, de har inte en kavaj !!!!!!😂😂😂😂 De har en fluffjacka till eller en dyrare monclair
Citera
2023-02-02, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Blir fortfarande lite knäpp utav att de eventuellt kommer vara lämpliga för samhällstjänst, ska inte folk som mördar o ev medhjälp för mord eller dråp osv sitta i fängelset?
Det måste ju ändå vara något de skrev som de fått ur någon stackare för att sälja tänker jag…..
Jag tror ingen vill se de ens gå o plocka i diken efter skräp 😱om det nu skulle utgöra samhällstjänst… vilket jag för övrigt ser som ett anständigt jobb….
Eller jobba med dina barn på förskolan igen eller som ridinstruktör 😱
Citera
2023-02-02, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Hittar inget i tråden om det, finns det att läsa om någonstans?

Det ryktet gick på stan här innan mordet. Och ja det var hennes gamla väns bil. Vännen som nu är kompis med flickvännen till JJs ex som fick dörren påtänd.
Citera
2023-02-02, 21:25
Medlem
sybels avatar
Citat:
Lite konstigt att det som man först ansåg vara mordbrnd sedan ska rubiceras som skadegörelse?

"Det var strax innan klockan 01.30 den 7 april 2021 som någon tände eld på en lägenhetsdörr i centrala Vetlanda med hjälp av tändkuber. Där bodde en man i 20-årsåldern som vaknade av brandlarmet och lyckades släcka elden med hjälp av en kudde, rapporterar P4 Jönköping."

https://www.expressen.se/nyheter/haktade-20-aringen--misstanks-for-fler-brott/

Vad hade hänt om han inte hade haft brandlarm???
Eftersom utredningen lades ner, hade de väl inte tillräckligt bindande bevis för ens skadegörelse - av någon anledning (hm!) - Och att få fram nya bevis så här långt efter, dessutom när huvudbrottet är mord, tror jag inte Rullman anser är värt att prioritera.

Huvudpoängen är väl att peka på Js "vandel".
Citera
2023-02-02, 21:26
Medlem
Kanske slängde JJ något hårt i huvudet på Tove så hon dog eller tuppade av. Fast misshandel som gick fel? Hmm… kastade de saker på varandra?

Om de nu får ett milt straff eller går fria så borde dom flytta låååångt ifrån Vetlanda och kanske byta namn….
Citera
2023-02-02, 21:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag minns att Rullman på fråga, sade att man utredde de båda misstänkta för andra brott.
Frågan är om det gäller andra brott för MH eller om man misstänkt att båda har varit involverade i något/gra av brotten?
Jag tror att det är Rullmans sedvanliga sätt att undvika att tala om vem det gäller.
Att utreda om M är misstänkt för andra brott, behöver inte betyda mer än att de letat efter hennes namn i sina rullor.
Citera
2023-02-02, 21:38
Medlem
Citat:
Det låter konstigt.

Om brandlarmet inte hade funnits, hade det kanske gått på annat sätt?

Att man lyckas släcka branden själv, borde inte vara ett skäl till att det inte rubriceras till mordbrand, även om det förstås kan bero på andra skäl, såsom att det inte förelåg någon som helst risk för andras liv.

Men rökutvecklingen enligt SR Jönköping talar ett annat språk?

https://sverigesradio.se/jonkoping

Här är en annan som blev grov skadegörelse.
Tyvärr är artikeln låst…
https://www.nkp.se/2019/01/30/tande-eld-pa-lagenhetsdorr-efter-pengabrak/
Citera
2023-02-02, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag anser faktiskt att hon har hyffsad impulskontroll. Varken branden eller mordet verkar ha skett i affekt. Branden är garanterat planerad och troligen mordet också till viss del. Kanske inte själva mordet men förspelet och hämnden tror jag stod på agendan.

Hon verkar mer vara en person som inte tål kritik eller nederlag i någon form. När väl någon sätter sig upp mot henne kommer det kosta, och detta gör hon medvetet.

Precis.. Kolla citaten som JJ har på pinterest!!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in