2023-02-02, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Hur säkra är de som jobbar på dumpen att personen som skriver till en fiskare faktiskt är det personen han utger sig för att vara?

Tänker mig att om man har ett stort agg mot en person, och själv är villig att kämpa lite för att förstöra denna personens liv, är dumpen det mest ultimata lösningen att gå tillväga. Ponera följande situation:

Du hatar person A. Du kontaktar dumpen och utger dig för att vara person A genom att börja chatta med en av deras fiskare.

Jag ser två olika metoder dumpen brukar använda sig för att identifiera en person utifrån tidigare inlägg från dem. Dels ber de personen skicka en live-bild genom appen man skriver. Detta bör man kunna göra ganska enkelt om man har någon selfie sparad från person A. Då räcker det med att ta men live bild på en annan enhet som man har bilden på så att det ser någorlunda äkta ut. Sedan har jag hört Patrik/Sara säga att de har ip-loggarna från personerna de har skrivit med. Detta bör man ganska enkelt kunna kringgå genom en VPN. Mer rutinerade pedofiler brukar väl vara smarta nog och använda sig av VPN eller annan metod för att skydda sig själva eller?

Därefter får man försöka tajma ett möte med Person A och dumpen. Detta kan man väl exempelvis göra genom att studera Persons A arbetstider eller linkande så att man bokar upp ett möte efter att Person A slutat jobbet eller liknande.

Sedan står Person A helt plötsligt där helt ovetande med Sara och Patrik skrikande på sig och förlorar både jobb och allt socialt liv. Någon mer som funderat på dessa risker som kan uppstå genom metoden dumpen använder sig utav?

Googlade lite friskt av nyfikenhet och att fejka en live kamera bild på kik verkar inte vara speciellt svårt, även för den mest tekniskt okunnige då det är appar som är gjorda för just det ändamålet.

Ditt hypotetiska scenario är inte helt orimligt.
Citera
2023-02-02, 20:34
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Hur säkra är de som jobbar på dumpen att personen som skriver till en fiskare faktiskt är det personen han utger sig för att vara?

Tänker mig att om man har ett stort agg mot en person, och själv är villig att kämpa lite för att förstöra denna personens liv, är dumpen det mest ultimata lösningen att gå tillväga. Ponera följande situation:

Du hatar person A. Du kontaktar dumpen och utger dig för att vara person A genom att börja chatta med en av deras fiskare.

Jag ser två olika metoder dumpen brukar använda sig för att identifiera en person utifrån tidigare inlägg från dem. Dels ber de personen skicka en live-bild genom appen man skriver. Detta bör man kunna göra ganska enkelt om man har någon selfie sparad från person A. Då räcker det med att ta men live bild på en annan enhet som man har bilden på så att det ser någorlunda äkta ut. Sedan har jag hört Patrik/Sara säga att de har ip-loggarna från personerna de har skrivit med. Detta bör man ganska enkelt kunna kringgå genom en VPN. Mer rutinerade pedofiler brukar väl vara smarta nog och använda sig av VPN eller annan metod för att skydda sig själva eller?

Därefter får man försöka tajma ett möte med Person A och dumpen. Detta kan man väl exempelvis göra genom att studera Persons A arbetstider eller linkande så att man bokar upp ett möte efter att Person A slutat jobbet eller liknande.

Sedan står Person A helt plötsligt där helt ovetande med Sara och Patrik skrikande på sig och förlorar både jobb och allt socialt liv. Någon mer som funderat på dessa risker som kan uppstå genom metoden dumpen använder sig utav?
Ditt scenario är mycket troligt, och det är bland annat därför som man inte bör ta någon av Dumpens uthängningar på allvar. Detta helt oavsett vad man tycker om bönder som leker folkdomstol, och oavsett om man struntar i män som raggar tonåringar eller inte.
Citera
2023-02-02, 20:35
Medlem
Lysturkens avatar
Citat:

Du får göra ett experiment och se om det funkar. Det är såklart genomförbart. Bara välja ett antal bilder från någon som du har lite selfies på, vilket inte är helt lätt att få tag på om det inte är redan publicerade bilder. Och i så fall skulle även Dumpen kunna få tag på bilderna och kunna se att de är tagna vid ett annat tillfälle. En privat Facebook kanske funkar om du är vän med personen. Dock skulle det vara ganska lätt för personen att rentvå sig själv genom att visa att bilderna är tagna vid ett annat tillfälle. Om inte annat skulle en oskyldig kanske reagera på ett sätt som borde få P&S att ana att något inte står rätt till.

Så ja, jag tror absolut det är möjligt. Men jag tror inte det går så långt att de publicerar en sådan konfrontation.
Citera
2023-02-02, 20:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lysturken
Du får göra ett experiment och se om det funkar. Det är såklart genomförbart. Bara välja ett antal bilder från någon som du har lite selfies på, vilket inte är helt lätt att få tag på om det inte är redan publicerade bilder. Och i så fall skulle även Dumpen kunna få tag på bilderna och kunna se att de är tagna vid ett annat tillfälle. En privat Facebook kanske funkar om du är vän med personen. Dock skulle det vara ganska lätt för personen att rentvå sig själv genom att visa att bilderna är tagna vid ett annat tillfälle. Om inte annat skulle en oskyldig kanske reagera på ett sätt som borde få P&S att ana att något inte står rätt till.

Så ja, jag tror absolut det är möjligt. Men jag tror inte det går så långt att de publicerar en sådan konfrontation.
Du kan ju prova med Sean Banans bilder.
Citera
2023-02-02, 20:43
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:

Nej inte funderat alls på din otroligt långsökta hypotes. Om någon, mot alla odds, blev utsatt för det skulle personen:
Inte fly.
Inte försöka förklara bort eget ansvar.

Men - framförallt - riva upp himmel och jord för upprättelse. Det vore medial highlight och slutet för Dumpen. Men det kommer inte att hända.
Citera
2023-02-02, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lysturken

Tänker mig kanske en privat instagram. Där har många personer lagt upp selfies på sig själv och hittar man en bild som ser tillräckligt spontan ut så kanske den går att använda.

Har sett att vissa snubbar nekar allt under hela konfrontationen. Således är det inte helt omöjligt att en person som ovetande blir konfronterad trots allt hängs ut.
Citera
2023-02-02, 20:48
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemove
Nej inte funderat alls på din otroligt långsökta hypotes. Om någon, mot alla odds, blev utsatt för det skulle personen:
Inte fly.
Inte försöka förklara bort eget ansvar.

Men - framförallt - riva upp himmel och jord för upprättelse. Det vore medial highlight och slutet för Dumpen. Men det kommer inte att hända.
Om det skulle hända så skulle dumparna givetvis stämpla det du säger som bortförklaringar.
Citera
2023-02-02, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brooz
Seså, du behöver inte böla för min skull, jag har ju inget att förlora...

Den senaste siffran som har nämnts i tråden är dock en (1) dömd – "och ett antal under utredning" lade någon till i hastigt mod. Fortfarande inte någon imponerande kvot dömda/uthängda, så jag kan ju förstå tvekan att hänga ut siffrorna.
Jag antecknade inte under podden, men du törs inte ens lyssna.
Citera
2023-02-02, 20:53
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Om det skulle hända så skulle dumparna givetvis stämpla det du säger som bortförklaringar.

Nej om den där tramsteorin skulle hända, vore det lätt att bevisa sin oskuld. Men det har inte hänt och kommer inte hända...
Citera
2023-02-02, 21:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Snuten har knappt råd att köpa fredagsfika, de har inte resurser till att sitta och fiska psykfall på dejtingsidor. Det är bara bra med lite vigilante rättvisa.

Visst – tills du själv råkar ut för det...
Citera
2023-02-02, 21:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Ditt scenario är mycket troligt, och det är bland annat därför som man inte bör ta någon av Dumpens uthängningar på allvar. Detta helt oavsett vad man tycker om bönder som leker folkdomstol, och oavsett om man struntar i män som raggar tonåringar eller inte.

Det behöver ju inte vara så avancerat – man kan ju snacka hur mycket skit som helst med Dumpen från något avlägset ställe och bestämma ett möte med dem bara för att få dem att bränna en massa swish-diesel. Fullkomligt riskfritt.
Citera
2023-02-02, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Har du några bevis på att Sara och Patrik undanlåter att publicera en 19-årig gädda eller gissar du bara utefter din känslostorm?

Jag vet faktiskt inte om jag har något bevis fast det kanske räcker med det faktumet att de inte har hängt ut någon 19 åring? De stör sig bara när äldre män söker kontakt och ger 19 åringar ett ”pass”
Senast redigerad av 60minuter 2023-02-02 kl. 21:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in