2023-02-02, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det här med att T dog av en olyckshändelse tappar lite i slagkraft när det visar sig att J tidigare varit framme och skapat olyckor. Nu tycker jag själv hon har lite tur, att hon kommer undan med skadegörelse istället för mordbrand. Att tända eld på en ytterdörr under nattetid när folk ligger och sover kan sluta väldigt illa.

Nu hoppas jag att Vetlandaborna berättar vad den andra skadegörelsen handlar om. Vem kan ha förargat J?

Nu ska jag vara försiktig, men om jag inte minns fel så brann det även på en annan plats samma natt. Vet att jag har läst detta i början av fallet. Om dessa två bränder kan kopplas ihop vet man dock inte.

Någon här som minns detta och har en länk?
Senast redigerad av zilvereko 2023-02-02 kl. 15:26.
Citera
2023-02-02, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Nu ska jag vara försiktig, men om jag inte minns fel så brann det även på en annan plats samma natt. Vet att jag har läst detta i början av fallet. Om dessa två bränder kan kopplas ihop vet man dock inte.

Någon här som minns detta och har en länk?

Ett par timmar efter dörrbranden, brann en villa ner till grunden som var under renovering (den var obebodd). Känns mer som ett försäkringsbedrägeri eller olycka. Men man vet ju aldrig.

https://sverigesradio.se/artikel/villa-totalforstord-av-brand
Citera
2023-02-02, 15:38
Medlem
Citat:
Ett par timmar efter dörrbranden, brann en villa ner till grunden som var under renovering (den var obebodd). Känns mer som ett försäkringsbedrägeri eller olycka. Men man vet ju aldrig.

I Vetlanda-Postens artikel säger Rullman att JJ inte är delgiven misstanke för den branden. Jag har tidigare nämnt i någon kommentar att jag snarare skulle misstänka ägaren av det huset - jag vet vem han är, och inte minst också vem hans son är - och för några veckor sedan fick jag det "bekräftat" (det kom tillsammans med uppgifter om att han också varit inblandad i en annan brand, men de uppgifterna vet jag att de inte stämde så jag ska inte säga att jag är helt säker på den förstnämnda branden heller).
Citera
2023-02-02, 15:40
Medlem
ziracorns avatar
Tråden är den mest spännande sen Mats Alm/Linda Chen. Och den mest tragiska.
The humanity...

Var väl kanske självbevarelsedrift som fick hon, som kallas JJ - att ljuga innan likfyndet - raseriutbrott, typ. Eller så är hon en hynda, med klara motiv.

Den vi kallar MH, varför är hon häktad under så lång tid? På grund av misstänkt griftefridsbrott?
Annars fattar jag inte. Hon verkar ju ha "fyllat till" ordentligt under natten.

När FUPEN väl kommer, lär väl servern crasha...
Senast redigerad av ziracorn 2023-02-02 kl. 15:48.
Citera
2023-02-02, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
I Vetlanda-Postens artikel säger Rullman att JJ inte är delgiven misstanke för den branden. Jag har tidigare nämnt i någon kommentar att jag snarare skulle misstänka ägaren av det huset - jag vet vem han är, och inte minst också vem hans son är - och för några veckor sedan fick jag det "bekräftat" (det kom tillsammans med uppgifter om att han också varit inblandad i en annan brand, men de uppgifterna vet jag att de inte stämde så jag ska inte säga att jag är helt säker på den förstnämnda branden heller).

Tack! Då var det utrett, att J är oskyldig till just denna brand. Men nåt annat sattyg har hon gjort, då hon kommer delges misstanke för 2 olika skadegörelser. Repa bilar är väl lite av en favorit som arga tjejer kan göra.
Citera
2023-02-02, 16:01
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Tråden är den mest spännande sen Mats Alm/Linda Chen. Och den mest tragiska.
The humanity...

Var väl kanske självbevarelsedrift som fick hon, som kallas JJ - att ljuga innan likfyndet - raseriutbrott, typ. Eller så är hon en hynda, med klara motiv.

Den vi kallar MH, varför är hon häktad under så lång tid? På grund av misstänkt griftefridsbrott?
Annars fattar jag inte. Hon verkar ju ha "fyllat till" ordentligt under natten.

När FUPEN väl kommer, lär väl servern crasha...
Många som försöker skylla på fylla och ibland funkar det ju
Citera
2023-02-02, 16:03
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag har för mig, rätta mig om jag har fel, att hon har härbärgerat några snubbar efter ett rån i Vetlanda.
Kanske jag har fel om detta.

Jag kanske blandar ihop det med ett annat fall som finns här inne: (FB) Två personer knivskurna till döds i lägenhet, Ulricehamn (2022-09-14)

Ibland får man ju felkoppling i huvudkontoret...
Citera
2023-02-02, 16:11
Medlem
Citat:

Stort tack till dig för länken!
Minns nu att jag har läst detta. Sett bilden på det förstörda huset.

Tråkigt för dem som höll på att renovera huset och att det sen brann ner. Man vet inte ännu om det var ett försäkringsbedrägeri, men tajmingen med dörrbranden är intressant.

Om detta har ett samband med dörrbranden så är det riktigt ruskigt.
Vi får avvakta och se tills rättegången. Ska bli ytterst intressant.
Citera
2023-02-02, 16:15
Medlem
Jag undrar om MH kände till detta med lägenhetsbranden. Det måste skett i början av deras vänskap.
Om uppgifterna stämmer verkar det som att karaktärsbeskrivningen av JJ stämmer.
Har hon problem med impulskontroll? Eftersom hon har högt iq borde hon väl klarat att göra en konsekvensanalys innan sina handlingar .
Citera
2023-02-02, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag har för mig, rätta mig om jag har fel, att hon har härbärgerat några snubbar efter ett rån i Vetlanda.
Kanske jag har fel om detta.

Jag kanske blandar ihop det med ett annat fall som finns här inne: (FB) Två personer knivskurna till döds i lägenhet, Ulricehamn (2022-09-14)

Ibland får man ju felkoppling i huvudkontoret...

Det har påståtts det, men det är svårt att få ihop tidsmässigt. JJ bodde inte i lägenheten förrän ett halvår efter rånet och jag har inte sett någon uppgift om var någonstans det istället skulle ha varit. Hennes mamma bor iofs inte heller så långt från Ica-butiken som blev rånad, men jag vet inte om det låter särskilt rimligt.
Citera
2023-02-02, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Det har påståtts det, men det är svårt att få ihop tidsmässigt. JJ bodde inte i lägenheten förrän ett halvår efter rånet och jag har inte sett någon uppgift om var någonstans det istället skulle ha varit. Hennes mamma bor iofs inte heller så långt från Ica-butiken som blev rånad, men jag vet inte om det låter särskilt rimligt.

Gården i Nye är ju ett perfekt tillhåll annars, en bit utanför Vetlanda och på landet.
Vet inte om JJ bodde i Gästhuset men ett gästhus finns iaf på gården.
Citera
2023-02-02, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Gården i Nye är ju ett perfekt tillhåll annars, en bit utanför Vetlanda och på landet.
Vet inte om JJ bodde i Gästhuset men ett gästhus finns iaf på gården.

Fast om jag minns rätt så var påståendet att de skulle ha sprungit tillbaka till lägenheten direkt efter rånet. Minns inte var jag såg eller hörde en annan uppgift, att rånarna inte fått med sig alla sedlar utan tappat en del på vägen tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in