2023-02-02, 10:18
Medlem
tellmeyoursecretss avatar
Ska fixa bettskena pga pressar tänder på nätterna. Tandläkarn ska höra av sig om några veckor för att diskutera saken.
Men jag undrar vad gör det för skillnad om jag skaffar en själv från apoteket? Det är stor skillnad i pris!
Fattar ju att dom från tandläkarn på nåt sätt är bättre men kan inte komma på varför dom från apoteket skulle va dåliga.
Nån som har erfarenhet?
Citera
2023-02-02, 10:22
Medlem
Tandläkarens är personligt anpassad bl a.
Citera
2023-02-02, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Tandläkarens är personligt anpassad bl a.

Jag provade en från apoteket för några år sen. Den skulle man koka och forma efter sina tänder så vad är skillnaden?
Citera
2023-02-02, 10:35
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tellmeyoursecrets
Jag provade en från apoteket för några år sen. Den skulle man koka och forma efter sina tänder så vad är skillnaden?

Tänkte svara samma sak som föregående men med tillägget att det är en tandläkare/sköterska/hygienist som formar skenan. Blir säkert lite bättre men prisskillnaden beror nog mest i att det är en "professionell" som utför jobbet. Det är samma sak om du jämför priser på tandblekning. Det är snarlika produkter som används oavsett om man gör det själv eller hos tandläkarn men det är självklart betydligt billigare att göra det själv.
Citera
2023-02-02, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Tänkte svara samma sak som föregående men med tillägget att det är en tandläkare/sköterska/hygienist som formar skenan. Blir säkert lite bättre men prisskillnaden beror nog mest i att det är en "professionell" som utför jobbet. Det är samma sak om du jämför priser på tandblekning. Det är snarlika produkter som används oavsett om man gör det själv eller hos tandläkarn men det är självklart betydligt billigare att göra det själv.

Vad gör tandläkaren som gör det bättre? Fortfarande mina tänder som formar.
Citera
2023-02-02, 10:49
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Vad gör tandläkaren som gör det bättre? Fortfarande mina tänder som formar.

Tandläkaren eller vem som nu gör det lär ha lite mer erfarenhet än du och blir den första skenan misslyckad gör de en ny. Misslyckas du med den du köpt på apoteket får du nog glatt köpa en ny. Sen har jag ingen som helst koll på vad bettskenor kostar eller skillnaden i pris. Personligen hade jag nog kört på apotekets. Även om tandläkaren förmodligen fixar en skena som sitter bättre och är mer bekväm så är det nog mest en vanesak och man vänjer sig vid allt.
Citera
2023-02-02, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Tandläkaren eller vem som nu gör det lär ha lite mer erfarenhet än du och blir den första skenan misslyckad gör de en ny. Misslyckas du med den du köpt på apoteket får du nog glatt köpa en ny. Sen har jag ingen som helst koll på vad bettskenor kostar eller skillnaden i pris. Personligen hade jag nog kört på apotekets. Även om tandläkaren förmodligen fixar en skena som sitter bättre och är mer bekväm så är det nog mest en vanesak och man vänjer sig vid allt.

Man kan få betala upp till 5000 hos folktandvården och en skena på apoteket kostar 200...
Citera
2023-02-02, 12:00
Medlem
anarquistens avatar
Fixade en från folktandvården. Kostade över 4000:- och tog 2 veckor att tillverka. När jag hämtade ut den så kollades passformen och hur de än slipade så passade den inte 100% eftersom tänderna hunnit "flytta sig" lite pga. att jag biter hårt på natten.
Fick alltså betala dyrt för något jag inte var nöjd med och som skavde i käften.

Nästa gång blir det en skena från apoteket för 1/20 av priset. Kan inte gärna bli sämre!
Citera
2023-02-02, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
Fixade en från folktandvården. Kostade över 4000:- och tog 2 veckor att tillverka. När jag hämtade ut den så kollades passformen och hur de än slipade så passade den inte 100% eftersom tänderna hunnit "flytta sig" lite pga. att jag biter hårt på natten.
Fick alltså betala dyrt för något jag inte var nöjd med och som skavde i käften.

Nästa gång blir det en skena från apoteket för 1/20 av priset. Kan inte gärna bli sämre!

Flyttar sig tänderna när man biter? Låter otäckt. Blir dom inte lösa då?
Citera
2023-02-02, 13:08
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Man kan få betala upp till 5000 hos folktandvården och en skena på apoteket kostar 200...

Helt ärligt dom på apoteket är stora klumpiga as att ha i käften. Du kan lika gärna köpa
en pingisboll och ha i käften. Lika obekvämt.
Går inte att jämföra med skräddarsydda
Citera
2023-02-02, 13:11
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Ett tips annars är att köpa utomlands hos tandläkare. I Thailand kostar det 500 kr

https://www.bangkoknewsmile.com/bangkok-new-smile-clear-aligner.php
Citera
2023-02-02, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ett tips annars är att köpa utomlands hos tandläkare. I Thailand kostar det 500 kr

https://www.bangkoknewsmile.com/bangkok-new-smile-clear-aligner.php

Ska jag åka till Thailand för att få billigare? 😄
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här